Annons:
Etikettdjurskydd-och-lagar
Läst 5860 ggr
VildaVittra
2014-05-26 15:24

Rätt till frihet?

Tycker du att katterna ska ha laglig rätt till att vistas ute, exempelvis åtminstone i koppel?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
2014-05-26 18:17
#1

Ja nån slags utevistelse borde det var lag på

Förutom tex vid "Särskilda fall" (tex sjukdomar/skador)

l'm back

Honestyisdead
2014-05-26 18:32
#2

Kopplade ja. Inte fritt springande.

Cahira
2014-05-26 19:03
#3

Tycker de ska ha rätt till frihet men under ägaransvar att katten inte är i risk för skador och faror t.ex. lös nära väg. 

Är inte alla katter som gillar koppel eller som vill gå ut men rastgård borde de åtminstonde kunna få tillgång till tycker jag. Allt levande behöver sol och frisk luft.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Emma--]
2014-05-27 19:47
#4

Känns lite svårt med en lag på det då många katter inte ens vill ut så fort det är kallt. Mina vägrar ju vara ute om det inte är varmt. Och t.o.m grannens utekatt håller sig inne när det är riktigt kallt och den katten är ute i princip jämnt i normala fall.

Så har svårt att se hur en sån lag skulle fungera. 🙂

Så nej, men jag tycker alla djurägare borde erbjuda friskluft åtminstone.

VildaVittra
2014-05-27 19:53
#5

#4 Det finns hundar som inte vill gå ut heller, och där fungerar ju uppenbarligen lagen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Emma--]
2014-05-27 19:58
#6

#5 Jo vet en hund som inte vill och det blir bara toabesök för hunden ute då och övrig aktivering inne.

Ska man då ha möjlighet att ansöka om tillstånd under de årstider katterna vägrar ut?

Annons:
VildaVittra
2014-05-27 20:00
#7

#6 Det gör man ju inte med hundar?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Emma--]
2014-05-27 20:09
#8

#7 Hur tänker du att en sån lag ska se ut? 
Rastas utomhus, dagligen? Med eller inte med hänsyn till olika orsaker?

VildaVittra
2014-05-27 20:37
#9

#8 Exemeplvis: Katter som hålls inomhus utan fri tillgång till rastgård, ska erbjudas rastning utomhus regelbundet med hänsyn till kattens ålder och hälsotillstånd.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Emma--]
2014-05-27 20:40
#10

#9 Några allmänna råd till det?

Tror verkligen inte det skulle vara till katters fördel att tvingas ut i alla fall.  🙂

VildaVittra
2014-05-27 20:43
#11

#10 Tvingas? Läs om.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Emma--]
2014-05-27 20:51
#12

#11 Så öppna fönstret, se vad katten tycker om temperaturen? 😛

VildaVittra
2014-05-27 21:12
#13

#12 Ungefär så. Eller som jag som släpar ut ena hunden och när hon gjort det hon ska så släpper jag kopplet och hon rusar hem.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[Emma--]
2014-05-27 21:39
#14

#13 Som jag sa tidigare så tycker jag som sagt man ska erbjuda friskluft till sina djur. Friskluft mår vi alla bra av. 
Sen tycker jag inte det ska behövas en sån lag. Och för friskluft kan det också räcka med ett fönster.
Deras aktivitetsbehov kräver inte nödvändigtvis utevistelse så av den anledningen krävs det inte en sån lag. 

Så jag står nog fast vid mitt nej ändå.

VildaVittra
2014-05-27 21:43
#15

#14 Tydligen behövs en sådan lag då extremt få ägare med innekatter erbjuder dom utomhusvistelse. Det är inte bara en fråga om frisk luft, utan intryck, dvs mental stimulans. 

Varför skulle inte katter behöva motion? Innekatter är ju passiva för att de inte stimuleras tillräckligt, det är inte ett normalt beteende för en sund och frisk katt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Emma--]
2014-05-27 21:52
#16

#15 Då skulle väl mer krav på katternas miljö passa bättre? Finns ju inte så mycket sånt idag. Tror hellre på det. 🙂

VildaVittra
2014-05-27 21:58
#17

#16 Bättre för vem? Ägarna? Jag tycker lagarna ska vara till för djuren.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Emma--]
2014-05-27 22:00
#18

#17 För katterna förstås. Bättre krav på deras miljö i hemmet osv gynnar ju katterna. Idag kan man ofta komma till någon som har katt och knappt kan se att det bor en katt där.

VildaVittra
2014-05-27 22:05
#19

#18 Men man kan aldrig kompensera nog inomhus för den stimulans de får utomhus. Det har ju påvisats i studier.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Emma--]
2014-05-27 22:10
#20

#19 Som sagt, jag tycker inte det ska vara lag på utevistelse och ser hellre en ändring med mer krav på kattägare hur katters miljö ska se ut för att katter ska få utlopp för sina behov. 🙂Studien du pratar om kan jag inte diskutera då jag inte läst den.

Annons:
VildaVittra
2014-05-27 22:13
#21

#20 Jag har länkat till den tidigare åt dig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Emma--]
2014-05-27 22:46
#22

#21 var?

VildaVittra
2014-05-27 22:55
#23

#22 I flera av alla trådar om innekatt vs utekatt. Men gör det igen:

"Detta har medfört att deras miljö begränsats avsevärt och många katter hålls numera till största del eller enbart inomhus.Genom att minska den upplevda stressen hos katten via olika former av inredningsberikning och möjlighet att själv kontrollera sin miljö kan de flesta problembeteenden undvikas."

http://stud.epsilon.slu.se/2476/

Notera att det inte står att alla problembeteenden undviks.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Emma--]
2014-05-27 23:24
#24

#23 visar bara ännu mer på att det krävs regler kring miljöberikning. Och förutom friskluft så vinner man nödvändigtvis inte så många fördelar genom att bara sätta krav på erbjuda utevistelse då det även innebär rastgård. Nu hinner jag ju inte gräva djupare i källorna till den där, men ska nog se om det går att läsa lite mer om det. Det är ett väldigt intressant ämne!

VildaVittra
2014-05-27 23:43
#25

#24 Nej, den visar att det kan bli bättre med miljöberikning, men inte helt bra. Det är ju som regeln om att danska grisar ska ha material att böka med, visst svansbitningen minskade, men den har inte upphört. 

Miljöberikningen är som den där handfullen halm bönderna kastar in. Ska man nöja sig med det när det väldigt enkelt går att göra det helt bra för katterna genom att de erbjuds utevistelse?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Emma--]
2014-05-28 07:40
#26

#25 Det är därför jag skulle vilja läsa källorna också för jag ser inte hur det går att komma fram till den punkten helt ärligt. Och vid en lag för utevistelse om man vill se dom fördelarna som utevistelsen innebär, räcker det då med koppel,eller balkong/rastgård (beroende på storlek)?

Jag står fortfarande fast vid mitt angående miljöberikning. 🙂
Utevistelse är inte grunden till att alla problem försvinner. Då har man i såna fall misslyckats med sin miljöberikning. 

Det är inte så att miljön inomhus kommer att innebära stress, men det kan det om man inte berikar miljön. 

Halmen för grisarna är ju tydligt att det inte är tillräcklig miljöberikning. Det går att göra mycket mer än så för katterna. T.ex i studien beskrivs det som att man hindrar katten från jakt och umgänge vilket är felaktigt då det går att återskapa. Motion är det som katten kan få mindre av. 

Men som sagt, jag är inte emot friskluft till katter, jag är bara tveksam till att det ska vara en lag på det.

Linnea
2014-05-28 15:24
#27

Den dagen utegående katter förbjuds i tätorter kan jag tycka att det vore på sin plats att göra en sån här lag men det viktigaste är ändå hur man har det i sitt hem. Om min katt sitter i en tom rastgård eller han sitter i fönstret, gör det så stor skillnad? Det är ju klättermöjligheter och att få jaga som är det viktiga och det går att göra inomhus också även om jag tycker att alla djur ska få komma ut. Det är ju numera lag på att hästar ska få möjlighet att röra sig fritt i alla gångarter men det finns såklart kryphål i den som lata människor utnyttjar. Så här står det bla under undantag från regeln: när hästar tillfälligt befinner sig på annan ort än där de stadigvarande hålls. Vad är stadigvarande? 1 vecka? 3 månader?

Lagar löser tyvärr inte allt, speciellt inte när de skrivs som de gör.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
[Emma--]
2014-05-28 16:36
#28

Och om man skulle göra mer tydligt i lagen vilka behov som katter har går det ju att skriva allmänna råd kring klätterträd, rastgård, koppel, jaktlekar osv. Tror katter skulle vinna mer på det. 🙂

Och måste nog hålla med dig #27 att det bör komma en lag mot frigående katter i tätbebyggt område först och främst. Annars är nog risken stor att flera katter helt enkelt släpps ut i vilken miljö det än är.

[Konstig]
2014-05-29 13:46
#29

Jag tycker katter borde ha rätt till utevistelse jag hade utekatt i flera år bodde verkligen på landet då och idag skulle jag nog inte ha utekatt på de sättet men absolut ta ut varje dag i koppel eller på inhägnat område så katten både får röra sig få frisk luft som känns viktigt för varenda levande varelse och ta in alla intryck som inte finns inomhus världen är ju vacker att se på och katter är intelligenta djur. Men alla gör sina val oavsett om det är rätt eller fel de tänker inte jag avgöra åt dem.

mallabralla
2014-05-29 13:54
#30

i sådana fall bör alla djur ha rätt lagligt sätt till utevistelse, släpp ut era marsvin, hamstrar, gerbiler, ormar, ödlor. låt de gå fria!

dock anser jag att har man möjlighet att låta sina katter gå fritt (typ på landet) är det underbart, i tätort, nej det fungerar inte att de skall ströva fritt pga alla faror i tätort. Koppel är en idé ja, men då katter inte är som hundar och gärna vill ströva sin väg är det svårt att lära alla katter gå i koppel. 

Har man möjlighet att näta in balkong eller rastgård ser jag det som en självklarhet för att ge katten chansen till frisk luft och utevistelse.

det skadar aldrig och uppskattas av de flesta ❤️

Sajtvärd på Perser iFokus

Rumblebee
2014-05-29 13:55
#31

Ja och nej tycker jag. Det finns ju katter som inte vill ga ut, sa da tycker jag inte att man ska tvinga ut dom. Daremot om det ar katter som gillar att vara ute sa tycker jag att man ska ge dom den chansen, forutsatt att de far vistas ute pa ett sakert satt, dvs inte frigaende utan uppsyn.

[Konstig]
2014-05-29 13:59
#32

#14  Men många innekatter blir ju rädda för att gå ut de säger jag utav egen erfarenhet, dem måste få vänja sig från start med att få njuta av den friska luften. Min granne tar ut sin innekatt varje dag och den kanske inte går jättemycket i kopplet men att se den sitta där i gräset tillsammans me henne och njuta av solen och den friska luften är något alla djur är i behov av, många tar ut sina kaniner och marsvin i koppel jag tod ut min kanin varje dag på sommaren i gräset och den skuttade omkring en hel del härlig motion ormar och ödlor vet jag inte om dem ska vara ute ens de beror på om dem klarar det jag har ägt ödlor dem kunde inte reglera sin egen kroppsvärme så dem var i behov av en värmeplatta inget bra för dem att komma ut i detta klimat.

Min utekatt jag hade förut vi bodde verkligen på landet och den klarade sig alltid fint flyttade till lägenhet och sålde då katten till en som bodde där denna katt skulle inte mått bra av att bli innekatt efter alla år som utekatt den skulle "klättra på väggarna"

mallabralla
2014-05-29 14:22
#33

#32

reptiler mår otroligt bra av att komma ut på somrarna och få riktigt UV ljus och värme. många har sina sköldpaddor frigående i hagar hela somrarna.

men nu skojade jag ju bara lite mer er om detta ;) ALLA djur mår bäst av att få ta del av riktig värme/luft etc men då under uppsikt, inte ska vi släppa våra ormar löst ;) även om det finns de som gör så.

men nu ska vi inte komma in för mycket på reptiler,. tråden handlar ju om katters utevistelse.

Sajtvärd på Perser iFokus

[Konstig]
2014-05-29 14:36
#34

#33 Inte alla reptiler, inte den ödlan jag hade eftersom den inte kan reglera sin egen kroppsvärme som vi människor kan.

Annons:
viktoria91
2014-05-29 21:23
#35

Finns en del gråzoner. Som jag som har innätad balkong, det är ju "ute på balkongen" men ändå nästan inne. Dem har inte gräs under tassarna även om mattan är grön och mjuk. ;)

[trh]
2014-05-29 22:36
#36

Jag tycker att man ska se till varje katts behov :) Min ena katt älskar att vara ute i koppel med mig medan den andra är väldigt tveksam till det. Vi gör några fler försök men annars får han slippa. Båda har även tillgång till balkongen. Jag tycker inte att katter ska få springa löst men tycker att alla som vill komma ut ska få göra det under kontrollerade former.

kigon
2014-05-30 05:51
#37

Svarade ja, men tycker det borde vara lag på att göra kontrollerad utevistelse tillgängligt minst 1 gång/dag, alltså inte krav på att katten måste vara ute utan att den ska ha tillgång till alternativet att vara det under kontrollerade former.

Vi har t.ex. en katt som vägrar sätta foten ute om det finns snö, medans hon går ut en liten stund om dagen när det behagar om det inte finns någon snö kvar, men kommer in ganska snabbt igen ändå 😉

Men tycker man ska ta tag i striktare lagar med frigående katter i tätbebyggda områden först innan man för in lagar som kräver att katter ska vara ute.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

[trh]
2014-05-30 09:07
#38

#37 Instämmer med ditt sista stycke :)

Fjordell
2014-05-30 15:40
#39

Katter ska absolut få vara ute, men under kontrollerade former, precis som hundar! Jag tycker att lagen om utekatter måste skärpas till. De ska inte få vara ute utan uppsikt! Bara häromdagen blev min hund attackerad av en utekatt här i området var jag bor… Inte kul. Det är ju inte kattens fel, utan ägarens.

Fridaaaa
2014-05-30 16:50
#40

Ja någon form av utevistelse tror jag alla katter mår bra av: koppel, rastgård, lösa till exempel.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Thaeri
2014-05-30 19:29
#41

Jag svarade "Nej", men i verkligheten är frågan mer komplex än så.

Pratar vi tättbebyggt område tycker jag att bor man i hus med trädgård ska man ha allra minst rastgård, men helst hela eller en stor del av tomten inhägnad på ett kattsäkert sätt, och bor man i lägenhet med balkong eller uteplats ska man ha den innätad.

Däremot om man bor i lägenhet utan balkong och har en kisse som min som hatar nya miljöer och är rädd för främmande folk, blir jätterädd av höga ljud när den redan är på sin vakt och så vidare, så är det ärligt talat djurplågeri att tvinga den till utevistelse.

Min katt älskar sin balkong och sitter därute och spanar flera timmar om dagen såhär på försommaren, men till skillnad från om jag hade tagit ut honom i koppel är det en van och trygg plats för honom, en där han har full koll på att än så länge har inga farligheter tagit sig in utifrån. Visst har han blivit skrämd ibland, och då har han sprungit in i full fart genom vardagsrummet, men sen har han vänt i hallen och försiktigt vågat sig utåt igen. Men hade han suttit fast i en sele, då hade han fått panik på riktigt.

Så framförallt tycker jag att man ska ha laglig rätt att näta in sin balkong, uteplats eller radhusträdgård, oavsett vad hyresvärd eller bostadsrättsförening tycker. Sen kan de få ha vissa riktilinjer så det inte blir hur fult som helst och hålls någorlunda enheltligt, men de ska inte kunna få säga blankt nej eller ha så sjuka krav att de i praktiken förbjuder det.

Den rätten kan absolut få gå över i ett krav så smångingom, men då ska lägenheter utan balkong eller uteplats exkluderas av naturliga skäl, och koppelpromenader ska som sagt aldrig någonsin vara något obligatoriskt.

Och som många redan sagt, att kravet ska vara att man erbjuder katten utevistelse, inte att man slänger ut den oavsett vad den själv vill. Å andra sidan brukar inte detta vara något problem när vi pratar rastgård, inhägnad trädgård, innätad balkong eller uteplats, man öppnar ju helt enkelt dörren eller fönstret som leder dit och ser om kissen vill gå ut.

Han i hand med rätten att näta in och bygga rastgård bör man instifta ett förbud mot lösspringande katter i tättbebyggt område. Dels för katternas skull, dels för grannarna, och dels för att om man ändå ser en lösspringande katt kan man räkna med att det är en rymling eller hemlösing, så de upptäcks mycket snabbare.

Annons:
Whippetgerbilen
2014-05-30 20:13
#42

Jag vet inte, kanske i sele någon gång men jag har aldrig gjort det. Skulle aldrig släppa ut min katt, det finns ju galningar som plågar katter och andra faror som bilar.

Dogs is my world ♥

indra-bus
2014-05-30 20:23
#43

Katter är ju olika min förra katt ville inte vara ute. Den var livrädd. Försökte några gånger men hon var livrädd kröp efter huset eller in i en buske. Skulle jag tvinga henne vore de djurplågeri.

Katten ja har nu älskar att vara ute är med på minst en hundpromenad  om dagen går med som en hund i kopplet. Tycker inte de går o jämföra hund o katt så. En katt är mer självständig gör som den vill. Hund är ett flock djur de är mer naturligt att den vill följa flocken.  Om en hund inte vill gå ut är de ju något som e fel. Ja har aldrig träffat någon sådan hund.

Så nej ingen lag. Men katter som vill vara ute skall få vara de i koppel om man inte bor på landet. Om ja bodde på landet skulle ja vara rädd för rovdjur så de skulle nog bli koppel promenader ändå. O rast gård.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

JontaK
2014-05-31 01:25
#44

#15 Tydligen behövs en sådan lag då extremt få ägare med innekatter erbjuder dom utomhusvistelse.

Jag motsäger inte detta påstående men undrar om du har en källa på det?

Fridaaaa
2014-05-31 09:07
#45

#44 Nja extremt få är att ta i tycker jag.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Halvdansken
2014-05-31 13:38
#46

Det där med att katter bara ska får vara ute i koppel kan bara gälla för stadskatter. Här på landet har vi ju stalkatter och våra går ut o in som de vill, även på vintern.
Vår ena plöjer genom snön som en isbrytare vid nordpolen. Den andra håller sig inne när det är kallt, men lever mer eller mindre helt ute på den varma årstiden.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

fvanilla
2014-05-31 13:43
#47

ALLA djur borde ha rätt till någon form av utevistelse, men inte nödvändigtvis släppa dom fria. Tvekar att grannarna vore glada om mina råttor fick springa fritt vind för våg, gnaga och skita ned deras hem. 😃 Samma med mina katter.

Det är också viktigt att man miljöberikar sina hem. Visst, jag kan inte återskapa ett fritt uteliv för mina djur, särskilt inte för mina råttor som sitter i en bur när jag inte har dom ute i lägenheten, men man får göra det så bra man kan. Att ha en innätad hage, balkong, trädgård eller rastgård är också ett stort plus.🙂 Dock om en lag kan hjälpa för detta vet jag inte, kanske en välformulerad lag skulle kunna funka.

[Emma--]
2014-05-31 13:44
#48

#46 haha fick en rolig bild i huvudet på katten som plöjer genom snön. 😃 Men din katt ser nog lite smidigare och smartare ut än katten i mitt huvud. 😛

Annons:
Halvdansken
2014-05-31 13:54
#49

#48. Det är jag inte säker på. Vi har haf några snörika vintar här i Danmark, och Elvis har gått ut, suckat lite (ser det ut som), ner med huvudet och plöjt sig genom som en ploghäst ungefär. Sen när det är plogat så använde han den gången för sin "patrull" runt territoriet (vår tomt). Smidig, nej - effektivt, ja Skrattar
Att han sen kommer upp i vår säng, genomvåt och kall, för att värma sig är en annan historia. Man vaknar när han knör sig ner under täcket…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Emma--]
2014-05-31 13:56
#50

#49 haha då kanske min bild i huvudet passar in ganska bra. Haha härligt!

VildaVittra
2014-05-31 14:51
#51

#44 Egen erfarenhet. Har bott i stan och på landet samt med en person som påstod sig vara ute med katten hela tiden som inte var ute med den en enda gång under de månaderna. Under alla år har jag sett en (?) enda katt i koppel, har faktiskt sett fler vara ute med sina ormar/leguaner/kaniner/illrar/osv, så ja extremt få med tanke på hur många som har innekatt jämfört med dom andra djuren.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Thaeri
2014-05-31 16:26
#52

#51, men hur många av dessa katter som inte får vara ute i koppel får gå ut på annat sätt?

I mitt område finns det ganska många innätade balkonger till exempel, så även om det "bara" är tre personer som är ute och går med sina katter i koppel regelbundet (åtminstone som gör det i min del av kvarteret) så får betydligt fler än så ändå någon form av utevistelse.

VildaVittra
2014-05-31 16:34
#53

#52 Inga. 

Ställ dig och titta på ett större hyreshus, hur många av lägenheterna har innätade balkonger? Hur många procent av befolkningen har katt?

Matematiken är enkel.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

indra-bus
2014-05-31 16:43
#54

Extremt få vet ja inte. Men de bostads områdena ja bott har många varit ute på egen tass. Där jag bodde innan ja flyttade hit  satt de massor med katter mitt i vägen på sommar kvällarna o de var ägda katter. Har en gång i mitt liv sett en katt i sele. Fast de kanske bara är de ja bott ? Så ute fick de vara men på olämpligt ställe. Vad har ni som bor i lägenhet för erfarenhet?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Thaeri
2014-05-31 17:01
#55

#54, för att inte tala om alla idioter som låter katten vara ute på balkongen men utan nät…

Ser en tvärs över gården på 3:e våning precis nu till exempel, och det trots att hyresvärden är väldigt positiva till innätning och till och med kan hjälpa till med sätt att fästa nätet i överkant.

Min hyresvärd tillåter inte utekatter, men det springer ändå några runt här, även om det inte är några extrema mängder. Å andra sidan kan de flesta av dem mycket väl höra till angränsande kvarter, de är nämligen fulla med villor och radhus.

Men jo, i andra områden är det väldigt vanligt med utekatter, har till och med sett ett flertal mitt inne i stan där "gård" är synonymt med parkeringsplats och kanske några träd och smala grässträngar.

Annons:
[Konstig]
2014-05-31 17:12
#56

jag har väldigt sällan sett innätade balkonger

Linnea
2014-05-31 21:04
#57

Den största anledningen till att man inte ser så många katter i koppel eller innätade balkonger är helt enkelt för att de flesta låter katten gå ut lös. Svårare än så är det inte.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

VildaVittra
2014-05-31 21:14
#58

#57 Nej, inte på de ställen jag tänker på.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Konstig]
2014-05-31 21:26
#59

Jag tänker också som vildavittra på dem ställen jag specifikt tänker på har vart ställen där man i vanliga fall inte har katter lösa man ser dem aldrig lösa mer inne i city, själv bor jag lantligt och vet bara någon enstaka som går ut me sin katt resten av dem har nog aldrig fått sett dagsljus jag minns en innekatt jag visste inte den var innekatt så tänkte ta ut den på en liten promenad och den blev livrädd hade aldrig varit ute så när den såg solen fick den en panikattack så de är en anledning till varför dem kanske inte vill vara ute dem har inte fått vänja sig vid det som små och skapat en rädsla, INTE för alla katter men men… sol och frisk luft är viktigt så ofta som möjligt varje dag om det går och det borde gå finns undantag såklart

JontaK
2014-06-01 00:25
#60

#51 En majoritet av innekatterna får säkerligen knappt aldrig gå ut. Samtidigt skulle jag, enligt mina erfarenheter, kanske inte använda uttrycket "extremt få". Generellt är det dock möjligt att det är så.

Har själv ett par raskatter inne, dessa två går ut varje dag då vädret tillåter. Den ena går i sele och den andra lös på tomten. Det räcker med en stund sen är katterna nöjda och vill in, det fungerar således mycket bra. Håller även på att bygga en hyfsat rejält tilltagen kattgård med möjlighet till mycket klättrande och annat kul. Jag tror att utevistelse gör kattens liv mer fulländat även om den är begränsad.

Nu kanske jag svär i kyrkan men jag har upplevt att bekanta med raskatter i betydligt större omfattning tar ut sina djur i sele än de som har huskatter. Vad det beror på kan jag inte ens spekulera i.

[Emma--]
2014-06-01 00:32
#61

Här där jag bor har jag sett en ökning med innätade balkonger faktiskt. I två av dom närmsta husen finns det två som satt nät på sin altan, och i två andra är det nät på balkongerna. Och även sett nån till ute med katten i koppel. 
När jag satte upp nät fanns det ingen fler så det är roligt att se att det finns flera som gjort samma 🙂

vallhund
2014-06-01 04:25
#62

Är det ens lagligt att ha onätad balkong om katterna har tillträde dit?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
VildaVittra
2014-06-01 04:27
#63

#62 Ja, om det är under ett visst antal meter till marken.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Emma--]
2014-06-01 10:19
#64

På tal om det såg jag värsta skräckexemplet igår. Balkongen var på en laglig höjd och kräver alltså inte nät av den anledningen. Max 1,5 meter så en katt kan lätt hoppa ner därifrån.
Men det är för det första i tätbebyggt område, bara strax utanför city, och kanske drygt 3-5 meter fram till två vältrafikerade vägar, och nära till järnvägen. 
Tror tanken var att katterna ska hålla sig på balkongen men jag tänker hur lätt hänt det är att nån av dom hoppar eller trillar ner.

fvanilla
2014-06-01 14:56
#65

Jag är faktiskt imponerad att folk har sett andra djur än hundar ute i sele/koppel där dom bor. Ser inte ens kaniner eller illrar i sele. Så tyvärr är det få djur som får tillgång till utevistelse förutom hundar. (Men har t.om hört om hundar som inte får gå ut på promenad. 😕 Stackarna!)

Fridaaaa
2014-06-01 14:58
#66

#65 Rastar mina kaniner i sele ibland om de inte är i hage :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fvanilla
2014-06-01 15:07
#67

#66 Lyxigt! 😃 Synd att man sällan ser det här.

Jag hade huvudsakligen utekaniner, och hade selar till dom. Var så kul att gå runt med dom och låta som undersöka och beta maskrosor. Men ser som sagt ser aldrig andra djur än hundar som går ute i sele/koppel. 😕

VildaVittra
2014-06-01 15:09
#68

#67 Jag tror folk är för upptagna med sina smartphones och sånt för att ha tid att njuta av naturen med sina djur.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[MARWAKE]
2014-06-01 20:08
#69

När jag var mindre hade vi våra raskatter lösa så dem fick gå ut när dem ville. Vi bodde inte nära en väg med mycket bilar endast en liten kringelikrok-väg (till och med den vägen låg långt borta) Dem hade det super bra och den ena katten jagade råttor på nätterna (värst av allt när han åt en ekorre). Han var ändå så tam, fin och snäll. Jag tycker att katter har rätt till att vara utomhus. Åtminstone att kunna få bo i inhägnaden ute. Jag tycker dock man kan ha dem helt lösa ute om man inte bor nära en väg.

Annons:
indra-bus
2014-06-01 20:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

På tal om kaniner så har jag sett fler som varit ute med dem. Här är Pepsi med.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Marr
2014-06-02 06:47
#71

Mina katter får gå ut som dom vill, fast helst vill jag ha dom inne på nätterna. Bor på landet men har E20 några hundra meter bort.

Hade lite skräck när jag flyttade hit pg.a. det, men "talade" noga med mina katter om vägen, dom var ju redan utekatter. Vet ej om det hjälpte men i vilket fall så går dom aldrig åt det hållet. Kan följa mig till bussen 100 meter från vägen, sen går dom hem igen när bussen kommer.

Har stora gröna skogsområden på alla sidor runt, så dom känner nog inget behov av att gå över vägen. När vi är ute och går så hänger katterna på. När det kommer en bil säger jag att "Nu kommer bil, akta!". Då hoppar dom ner i diket. Håller tummar och tår för att inget ska hända dom. Mina katter får ha sin frihet.

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Sagolika
2014-06-11 09:21
#72

#71 Helt klart ett exempel på ett ställe där man INTE ska släppa ut sina katter! Alldeles för nära vägen!

tlover
2014-06-11 09:25
#73

#72 det verkar då funka för #71 alla katter är ju olika är det katter som helt struntar i bilar funkar det nog inte men med vår katt skulle det kanske funka (hon är rädd för bilar så hon håller sig låångt borta från läskiga motordrivna saker.)

l'm back

Silvestris
2014-06-11 09:40
#74

Jag vill nog säga både ja och nej. Att lagstifta om utevistelse är ingen garanti för att katthållningen kommer bli bättre. Många skulle lösa situationen med att helt enkelt släppa ut sina katter på fri tass och då skulle vi öka på problemet med utekatter som stör som omgivning samt som bidrar till det ökande antalet hemlösa katter (såvida man inte samtidigt införde ett kastreringstvång på lösgående katter). Någonting säger mig att ett kastreringstvång på lösgående katter ligger oerhört långt in i framtiden.

Om jag sedan bygger en rastgård som är säg 4x4 m på en gjuten betonggrund som är lätt att rengöra och i rastgården har ett klätterträd, mat, vatten och någon ligghylla… är detta nödvändigtvis bättre för katten än ett vardagsrum på 4x4 m, med stora fönster med nät i som i övrigt är utrustad som rastgården plus soffa, fåtöljer, bord, mattor, växter osv.?

Ska det lagstiftas tycker jag hellre att man ska lägga fokus vid att förbättra den miljö katten lever i (oavsett om den är ute eller inne eller båda delarna). Lagstifta om att katter ska kunna gräva. Om utökade möjligheter att klättra och klösa, jaga, undvika resurskonflikter osv.

tlover
2014-06-11 09:48
#75

#74 jag tror det finns förslag på tvång på kastering för utegående katter men jag är inte säker.

Själv tycker jag det både har + och - för de flesta är det väl plus men vill man avla på katter med bra jaktinstinkt så blir det ju problematiskt. Man skulle ju kunna göra det säkert genom att man tex bor nog långt bort från andra katter (så gör man med bin om man vil få fram rasrena bin).

l'm back

Silvestris
2014-06-11 09:51
#76

#75

Förslag finns alldeles säkert, men det kommer aldrig gå igenom. Iaf inte med sittande regering. Den vill inte ens driva igenom märkningskrav på alla utekatter. "Det skulle blir för dyrt för bönderna." För katterna är ju böndernas största ekonomiska problem…🤔

Annons:
NinaS
2014-06-14 13:42
#77

Jag svarade nej. Inte läst alla svar, men kan väl säga att jag i princip tycker som #74.

Therese.G
2014-06-17 17:36
#78

Röstade ja, men egentligen lutar jag nog mer åt nej.

Håller med #74 i stort sett.

- Therese

Marr
2014-06-18 18:16
#79

#72 Ja jag är säkerligen en hemsk matte som släpper ut mina djur så nära en stor väg! Borde antagligen anmälas…Ja du tycker så ja, men jag kan tala om för dig att jag har kontroll på mina katter som är inne och sover på nätterna och flera gånger om dagen släpper jag ut och in.

Som frånskild och utan bostad fick jag ta vad jag snabbt kunde hitta för mina djurs skull som var landet. Hade jag tagit en lägenhet med innätad balkong så tror jag inte dom blivit lyckliga, jag är en sådan som anpassar mitt boende efter mina djur och de livsvillkor dom är vana vid. Ekonomiskt möjligt för mig att hålla mina djur med bra mat och övrig omsorg p.a. detta. Jag bor på landet, väster om finns en fulväg. Norr, öster, söder är helt grönt. Att mina katter fattar är skönt! Katter fattar mer än du någonsin drömt!  

Dom håller sig långt ifrån stora vägen. Dom är över 11-12 år. En del är såå duktiga och viktiga och ska tala om för andra hur fel dom gör i sin djurhantering och få oss att skämmas. Blir mest vresig jag och är rätt duktig jag med och det är när det handlar om att hålla ordning på mina katter och övriga djur.

Ibland går vi promenader hunden först och sen 4 katter efter i en rad. Ifall någon blir kvar i skogen så blir jag lite orolig, då får jag gå däråt senare på kvällen igen för att ropa in den saknade. Skogen är inte heller helt ofarlig för en liten katt på 2 kg heller. Det är farligt när man får leva!

Min gamle katt bodde också nära en trafikerad väg till en ö, Torsö. Han blev 20 år…sen blev han så trött så trött att vägen var inte ens intressant för det räckte med det hemmavid…

Vet. sa att vi skulle låta han vara då han ej var i plågor då njurvärden och övrigt var bra på en "gammel gubbe", men trött…Han dog där han somnade, på sin bäste favvoplats…Gose Flisen! Han fick leva som han ville hanHjärta

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Navai
2014-06-19 10:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

Vi bor i lägenhet och har två katter, ena går ut själv på gården när vi är ute och följer efter oss och den andra får man tvinga ut, hon är väldigt skygg o rädd av sig, hon sitter vid sin buske i 5 min sen vill hon in. Hon sitter hällre på balkongen.

Enligt mig så borde innekatter erbjudas utevistelse, vare sig det är i balkongen eller i koppel. Man borde kunna anpassa det efter individen. Den som vill gå ut får gå ut i koppel/fritt beroende på hur man bor och de mer osäkra katterna borde få sitta på balkongen istället för att undvika onödig stress. Och det verkar som att de flesta håller med om detta.

Att lära henne att vara ute är ingen ide längre, hon är 8 år och har alltid varit rädd av sig. Den andra katten som går ut är 3, båda är vana från början att gå ut, trots det så är hon väldigt rädd och trycker sig mot backen när det går förbi någon. 

Bild på min Sally, som gillar att vara ute :) (hon är inte sur hon bara ser sur ut ;) )

Navai
2014-06-19 10:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Bild på Maja, den skygga katten som får gå ut ibland när man hinner "fånga" henne. Hon gömmer sig när man tar fram kopplen eller frågar om vi ska gå ut, låter kanske hemskt. Hon känner sig tryggast vid sin buske som också visas på bilden :)

Whippetgerbilen
2014-06-24 22:29
#82

Det är väldigt svårt för oss med innekatt som bor i stan utan balkong…..Och vi kan ju inte släppa ut honom, nej han trivs nog bäst inne där han är trygg och säker.

Dogs is my world ♥

Marr
2014-06-25 11:04
#83

När jag blir så gammal att jag måste bo i tätbebyggt område, så lär ju inte mina nuvarande katter finnas kvar.😕

Kommer alltid önska kunna ha katt men bor jag så, så blir det en innekatt.  Helst med uteplats och få några killar från t.ex. Farmartjänst komma och näta in med en bra pensionärsrabatt.🙂

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
JossanH
2014-06-30 17:02
#84

Nej. Katter som får panik i koppel ska inte tvingas ut. Själv tog jag hand om en hittekatt för många år sedan. Han hade inte överlevt länge till om jag inte tagit honom. Första veckan i min lägenhet sov han bara- och åt. Det räckte med ett öppet fönster för att han skulle gömma sig under soffan. Annars en otroligt trevlig och sällskaplig katt. För vems skull skulle jag tvinga ut honom? Jag ser stor skillnad på att koppeltvinga olika djurslag. Jag tar tex hellre på koppel på en hund eller Iller som inte vill än en katt eller kanin. Jag tror det är lätt att stänga in sig i ett hörn när det kommer till just katter. Varje kärleksfullt hem är viktigt pga av det enorma överskottet av katter, vi kan inte dela upp det i innekatt vs utekatt och döma ut andra som inte har samma förutsättningar som man själv anser är optimalt. Jag tror att många innekatter mår bäst av att få vara just innekatter då långt ifrån alla katter är lämpade att rastas i tex koppel, precis som det finns katter som inte alls är lämpade som innekatter. Jag har haft både och. Nu bor inte någon av katterna här längre utan hemma hos mina föräldrar. Den ena ligger helst inne på den inglasade altanen och den andra kan ibland vara borta ett dygn då han har ett enormt aktivitetsbehov. Istället för att fokusera på just själva utevistelsen tycker jag man ska fokusera på en lag för ett berikat liv där katten har rätt till tex simulerad jakt/lek och andra mer grundläggande behov. Jag tror inte koppelpromenader hör till det och jag tror att det i många miljöer är direkt olämpligt att ta ut sin katt även i koppel.

Sajtvärd på Iller.ifokus

VildaVittra
2014-06-30 17:05
#85

#84 Återigen så står det inget om att tvinga.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JossanH
2014-06-30 17:19
#86

#65 nu har jag stor rastgård till illrarna men har själv alltid varit ute massor med dom under åren då jag bott i lägenhet. Den årstid som dom inte bara sover och äter bort har jag oftast haft dom ute minst 1 gång per dag på promenad. Anledning till att inte så många ser en tjej med 3 illrar i koppel inne i stan är för att man väljer att gå ut kvällstid om man inte har räknat in en timmes prat med främlingar i promenadtiden ;) Ärligt talat kan jag tänka mig att det är så det ofta är även med tex katter. Man väljer en lugnare tid på dygnet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
2014-06-30 17:24
#87

#85 så hur menar du att jag skulle erbjuda honom utevistelse utan någon form av tvång? Bära ner honom? Öppna lägenhetsdörren för att se om han själv ville gå ut i trappuppgången? Fråga honom? Han hatar att bli buren, var livrädd för akustiken i trappuppgången och svarade inte på tilltal ;) Hur skulle erbjudandet gå till?

Sajtvärd på Iller.ifokus

VildaVittra
2014-06-30 17:30
#88

#87 Exempelvis som man gör med ekologiska höns och öppnar luckan, sedan får hönsen själva välja om de vill gå ut. 

Jag är av den åsikten att det inte är en rättighet att ha djur om man inte kan erbjuda djuret lämplig miljö. Har man nu en katt som inte vill gå ut i koppel, så kan man ge dom tillgång till balkongen osv.

Det är nog få katter som inte skulle vilja vistas ute om de sedan späd ålder erbjudits denna möjlighet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JossanH
2014-06-30 18:17
#89

#88 så jag skulle öppnat dörren till trapphuset och därefter sett om katten ville ut? Trapphuset han var livrädd för. Eller skulle jag låtit honom svälta ihjäl ute pga att jag bodde i lägenhet där jag inte kunde erbjuda honom utevistelse på det sättet du menar? Och med det resonemanget innebär det också att det endast är ett begränsat antal personer som får äga katt. De som bor där man har egen utgång eller balkong. Har man inte det måste katten vara van vid utevistelse från kattungestadiet. Det skulle innebära färre personer som ens får ha katt och färre personer som kan ta hand om en vuxen/hittekatt som inte blivit van vid koppel från början. Det skulle i sin tur generera ett större antal katter som får svårare att få ett nytt hem och ett färre antal personer som har möjlighet att ta hand om hemlösa katter= ännu fler hemlösa katter/ännu fullare katthem. Självklart ska man inte ha djur om man inte kan erbjuda dom en lämplig miljö, men vad vi anser är lämplig miljö skiljer sig nog åt. För mig är det viktigare att djuret mår bra och har ett liv som bjuder på stimulans, har mat och vatten och blir älskat än att djuret får just utevistelse. Jag kan ha många åsikter och punkter som borde uppfyllas för att få äga tex en katt, men jag är realist och tycker att varje hem räknas och är viktigt oavsett om ägaren inte uppfyller alla "önske-krav" för att få ha en katt. Man kan liksom inte bortse från alla hemlösa katter som har allt annat än en stabil bakgrund, som kanske för första gången i sitt liv får möjlighet till värme, mat och någon som bryr sig om den. För mig känns det så mycket viktigare än just kattens rättighet till utevistelse där man samtidigt, med en sådan lag, minskar chansen för överlevnad och ett hem till de hemlösa katterna.

Sajtvärd på Iller.ifokus

VildaVittra
2014-06-30 18:48
#90

#89 Var i all världen fick du svälta ifrån eller att ett trapphus är en lämplig miljö för en katt? Bättre kan du. 

Det är verkligen inte ett begränsat antal som har möjlighet att hägna in balkongen, en bit i trädgården eller gå ut med ett koppel.

Jag vill ha ankor, men då min vattentillgång är opålitlig så har jag inte sådana, utan vill jag skaffa det så får jag flytta. Varför ska katten dra det korta strået i liknande situationer?

Tänk såhär istället. Finns det krav på ägarna om skötseln av katten, slutar folk att skaffa katter bara för att de är för lata för att ha hund. 

Har du läst någon forskning om innekatters mentala hälsa? Gör det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
JossanH
2014-06-30 19:31
#91

#90 ska jag öppna dörren för att erbjuda katten utevistelse helt utan tvång så är ju en trappuppgång ett måste att promeneras igenom för att komma ut annars måste katten bäras ut- och då skulle jag tvinga ut den. Det var du som skrev att jag skulle gjort som med de ekologiska hönsen, öppna dörren och erbjuda att gå ut, helt utan tvång. Det var ditt svar på min fråga hur jag skulle gjort. Och om jag nu inte hade en "lämplig miljö" pga att jag inte kunde erbjuda utevistelse hade det kanske (om jag förstått dig rätt) varit mer lämpligt för mig att inte skaffa katt= katten hade fått stanna ute och hade så småningom svultit ihjäl. Du menar att det är så pass många som bor där man har balkong som man får näta in, bor med trädgård eller har katter som föredrar att promenera i koppel att det inte är en stor mängd människor som saknar detta som inte längre skulle få äga katt? Att de som inte har dessa förutsättningar inte skulle påverka det antal som idag har katt det minsta? Lite skillnad på katter och ankor. Jag ser inte ett enormt överskott av ankor som är i akut behov av hem. Man ska inte ha kravlös djurhållning men jag tycker att man ska lägga krut på andra saker. Kommer innekatters mentala hälsa ändras drastiskt om de får en balkong att sitta på med jämna mellanrum eller funkar det precis lika bra med krav på en mer stimulerande inomhusmiljö? Då ställer man krav men sållar inte bort de som inte har det ultimata boendet för en katt när det kommer till utomhusvistelse. Du tycker att katterna drar det korta strået som inte har möjlighet till laglig utevistelse medan jag tycker att det är katterna (framförallt de hemlösa) som drar det korta strået om man börjar sålla bort viktiga hem som kan ge en hemlös katt ett hem.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
2014-06-30 19:41
#92

Vi tycker helt enkelt helt olika i frågan :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

VildaVittra
2014-06-30 19:57
#93

#91 Och trappuppgången antar jag har en port? Varför skrev du inte då att du skulle öppna den och erbjuda katten att gå ut?

Det finns hur många ankor som helst som behöver hem, du kanske inte är inne på sådana sidor och tittar? Men nu var ju frågan om att ge djuren ett bra liv vs att avstå från att skaffa djur man inte kunde erbjuda ett bra liv, ankor var ett exempel från mitt eget liv. Kunde jag inte ge katter utevistelse, då skulle jag avstå från att skaffa katt. 

Ja, katters mentala hälsa kommer att bli bättre om de erbjuds utevistelse. Även deras fysiska hälsa kommer att gagnas. Och ja, det är som sagt ytterst få som inte skulle kunna erbjuda sina katter någon form av utevistelse.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2014-06-30 20:05
#94

#91 har du testat transportbur? dvs att transportera katten i transportbur till ett mer lämpligt ställe att gå i koppel. Man kan skydda katten från ljud i trappuppgången genom att lägga en handduk el liknande över transportburen.

Vi gjorde så då vi hade kanin på balkong för att kunna gå i koppel med dom (vi skaffade dom ca 1 månad innan vi flyttade till hus eftersom vi fick möjlighet att få tag i kaniner långt bortifrån vilket är fördelaktigt i avel)

l'm back

JossanH
2014-06-30 20:33
#95

#93 jag trodde alla visste att trappuppgångarna vanligtvis kommer med en in och utgång. Och eftersom vi talar om att låta katten _gå ut_ så trodde jag att det det var underförstått att katten skulle gå genom trappuppgången för att komma ut. Men faktum kvarstår förstås; oavsett om jag öppnat min lägenhetsdörr (3 trappor upp dessutom) och trapphusdörren hade katten legat under soffan- pga att den hatade trappuppgången och ptja, var livrädd för att gå ut. Hade den haft koppel på sig hade den dessutom legat på sidan i en slags förlamad position (provade sele några gånger). Men det kanske räknas som att erbjuda utomhusvistelse utan tvång? Vad det skulle tjäna för positivt för kattens mentala hälsa vet jag inte.. Han var långt ifrån en glad och nöjd utomhuskatt när jag tog hand om den. Så den fysiska hälsan skulle förbättras om katten tex får en balkong på 2 kvm att röra sig på jämfört med bättre aktivering inomhus utan balkong? Jag är högst tveksam. Jag menar att det finns många som inte har balkong och många som inte får lov att näta in den. Jag menar också att det finns ett stort antal som bor på högst olämpliga ställen för koppelpromenader och ett stort antal katter som är olämpliga att koppelpromenera med också. Jag måste missat dessa 100 000 ankor som strövar omkring på svältgränsen och inte har någonstans att värma sig, eller någon som tar hand om dom.. Det finns mängder av hundar, kaniner, katter, råttor, illrar och andra djur som också letar hem, men det innebär inte att det är i närheten av ett så stort problem som med katterna som strövar fritt på våra gator i tusental. #94 som jag skrev tidigare bor inte längre katten hos oss, men då jag hade den som innekatt var transportburen ett nödvändigt ont i vissa fall. Likaså sele och vad skulle det tjäna till att ta ut den (med tvång, för oavsett vad ni säger skulle det gälla tvång och en viss del obehag för katten att bara få på den sele/sätta i transport/bära den) när han så uppenbart blev rädd bara jag öppnade ett fönster? Sele, transport, att bli buren, barn, bilar, ljud- allt skrämde denna katt som annars var en väldigt trygg kisse hemma i min lägenhet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

tlover
2014-06-30 20:40
#96

#95 transportbur behöver inte alltid behöva innebära bil. De flesta katter kan man också lära det mesta. Vår katt avskydde koppel förr, men eftersom vi inte vill ha henne på fri tass då de flesta fågelungarna hoppar ut boet så har hon fått gå i koppel varje dag ett tag istället. I början tyckte hon absolut inte om det men efter ett tag ställde hon sig redo att tas på sele då vi tog fram sele.

Nu finns det ju undantag men det beror nog snarare på psykisk sjukdom och då får man ju fråga sig om katten verkligen mår bra av att vara så rädd hela tiden (el liknande).

l'm back

VildaVittra
2014-06-30 20:50
#97

#95 Ja, den fysiska och psykiska hälsan påverkar varandra, det trodde jag alla visste. 

Det finns ingen som kan hindra dig från att sätta upp sektioner på en bit av balkongen och om det nu var strängt förbjudet, så får man väl ställa sig frågan om ens hem är en lämplig plats för en katt. Skulle du skaffa ett får i Sthlms innestad exempelvis? Eller en tropisk ödla om du bor i ett vedeldat torp i skogen? Dessutom undrar jag var detta ställe finns där koppelpromenader inte är lämpliga, bör nämnas att jag är uppvuxen i Sthlm, så försök inte med den platsen. 

Det finns faktiskt en djurart som är värre ute än katter, så till den grad att EU beslutat om importförbud. Vet du vilken? 

Och gissa vad som händer med de ankor som inte får något nytt hem. 😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
JossanH
2014-06-30 20:50
#98

#96 bil? Nej, absolut inte. Han blir fortfarande helt apatisk i transportbur och får högsta betyg hos tex veterinären för att han helt stänger av då och är så lätthanterlig. Han är en jättekänslig katt för förändringar och nya människor. Är trygg i sitt hem. Ibland får man nog acceptera att djur är olika med olika erfarenheter med sig i bagaget. Träna koppel och utomhusvistelse från lägenhet skulle tex vara en så lång och plågsam väg för honom att det skulle kosta mer än det smakade. En katt som förövrigt var nöjd och en riktig livsnjutare i sin miljö han bodde i då. Nu får han gå ut när han vill men spenderar mesta tiden på inglasade altanen eller nära sin matte och husse. Han kanske är i något bättre kondition antar jag, men har en fruktansvärd exteriör och rör sig gärna inte i onödan. Lite som en innekatt ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
2014-06-30 21:59
#99

#97 du jämför med djur utan relevans kan jag tycka. Vad har får, ankor, ödlor och katter gemensamt i den här diskussionen? Vi pratar inte betesdjur i en lägenhet vi pratar om katters rätt till utevistelse och huruvida vi anser det nödvändigt eller inte. Där tycker vi olika. Du anser att katter går att jämföra med får och ankor i en lägenhet, och jag tycker att det är en långsökt jämförelse. Det vore mer relevant att jämföra katters och illrars behov och rätt till utevistelse då de har betydligt mer gemensamt än ett får och en katt. Men den diskussionen ska vi inte gå in på här. Jag har tex bott inne i centrala Norrköping och för mig var det en högst olämplig plats att koppelpromenera en katt. Och då hade jag en katt som inte var lämplig som innekatt, hade en lägenhet på 100kvm (så ingen liten miniyta) och utan balkong (och jag känner många som saknar balkong för den delen). Jag kunde ha sele på katten och jag tog med den ut då och då när jag gick till en vän för att ge katten miljöombyte och stimulans. Ärligt talat var jag livrädd varje gång! En hund, en bil, en tuta vad som helst som hade kunnat skrämma katten och min största rädsla var förstås att den skulle ta sig ur selen och då försvinna ifrån mig för gått. I en vältrafikerad stad där katten inte hittar hem. Du kanske anser att det vore högst lämpligt att ta ut katten där medan jag anser det högst olämpligt. För mig var det nästan som att släppa ut katten själv från fönstret i en marklägenhet. Så otryggt kändes det. I sthlms innerstad hade jag aldrig promenerat en katt oavsett om du anser det vara en lämplig miljö. Där tycker vi olika. Jag önskar att katter som aldrig får chansen till ett bra liv och ett hem blev avlivade före att svälta eller frysa ihjäl på gatan.. Nu har jag sagt mitt och tror inte denna diskussion leder någon vart. Jag tror på en mer berikad innemiljö om man inte har möjlighet att låta katten få vistas ute under kontrollerade former. Jag tror inte på en laglig rätt till utevistelse för katt. Vi tycker annorlunda.

Sajtvärd på Iller.ifokus

VildaVittra
2014-06-30 23:36
#100

#99 "Vad har får, ankor, ödlor och katter gemensamt i den här diskussionen? "

Rätten till ett arttypiskt liv? Rätten till att må bra? Rätten till att inte ägas av någon som inte kan ta hand om dom ordentligt?

"Jag har tex bott inne i centrala Norrköping och för mig var det en högst olämplig plats att koppelpromenera en katt."

Det var lustigt, så såg det inte ut när jag var där och hälsade på mina släktingar för ett par år sedan, har den lilla hålan blivit en betongbunker?

"Jag önskar att katter som aldrig får chansen till ett bra liv och ett hem blev avlivade före att svälta eller frysa ihjäl på gatan.." 

Vad har ägarlösa katter med saken att göra, det om något hör inte till diskussionen. 

"Jag tror inte på en laglig rätt till utevistelse för katt. "

Ska inga djur ha laglig rätt att gå ut enligt dig?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JossanH
2014-07-01 09:04
#101

#100 du tycker att det går att jämföra får och katter i en lägenhet. Jag tycker inte det. Har inte ens nämnt norrköpings utssende. Vad betongbunker har med saken att göra förstår jag inte.. Du tycker att det är en högst lämplig plats att rasta på, jag tycker inte det. Ägarlösa katter som avlivas har med dina jämförelser med ankor att göra. Jag tycker inte heller att det är relevant men du envisas med att dra upp andra djur i andra situationer hela tiden. Vad jag anser om katter har väl återigen ingenting med andra djurslag att göra. Det är som att jag skulle anta att du tycker att alla djur du tidigare räknat upp (ankor, får, tropiska ödlor) har rätt att röra sig fritt utan inhägnader för att du har dina katter så.. Punkt och hej då! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

VildaVittra
2014-07-01 11:08
#102

#101 Ja, det är precis lika olämpligt att förneka får utevistelse som katter. Varför undviker du att svara på detta:

Ska inga djur ha laglig rätt att gå ut enligt dig? 

För att du vet att du har fel?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

NinaS
2014-07-01 11:35
#103

#97 Lite OT kanske, men vilket djur och var kan man läsa om det?

VildaVittra
2014-07-01 11:50
#104

#103 Rödörade vattensköldpaddor. De kan nämligen överleva och föröka sig i större delen av Europa och nära på 100% omplaceras minst en gång under sin livstid eller slängs ut.

De hålls oftast i alldeles för små akvaterrarium (jag har sett fullvuxna som ska ha 1 kvm i akvarium som är på 120 liter), med fel eller inget ljus samt så får de fel kost varpå de blir sjuka.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Thaeri
2014-07-01 13:52
#105

Tja, man kan ha ett akvarium som är 1 m² i golvyta men 120 m³ i volym, det blir ju då bara 1,2 cm i höjd, men ändå… Jag förstår vad du menar, men det är ganska viktigt att hålla ordning på måtten, det är trots allt skillnad på yta och volym och även minsta sida på inhägnad.

Men – för att gå tillbaks on topic litegrann – absolut, ett djur behöver en miljö som det mår bra i, frågan är ju som jag sagt i andra inlägg tidigare vad det innebär; ett får har man svårt att ge rätt stimulans enbart inomhus, detsamma gäller häst och ko.

Katter å andra sidan… Katter är dels mindre än alla dessa djur, och de lever i alla tre dimensioner på ett annat sätt. Så har man en bra inredd lägenhet och är en engagerad ägare så kan man absolut ge de allra flesta katter ett bra hem i mina ögon, även om det inte går att erbjuda just den katten utevistelse för att man bor i en lägenhet utan balkong och kissen får panik i sele.

Men som jag också har sagt förut, har man balkong, uteplats eller trädgård och bor där det är olämpligt med klassisk utekatt (alltså i tättbebyggt område eller för nära hyfsat trafikerade vägar) så SKA man näta eller hägna in om man kan. Nu tillåter inte alla hyresvärdar eller bostadsrättsföreningar det, men man måste alltid försöka. Och har man eget hus så har man ingen ursäkt.

Att ha katter inomhus hos en ägare som verkligen tänkt till jämför jag med att ha exotiska djur i väl anpassade terrarier/akvarium: det kommer aldrig bli helt och hållet som i deras naturliga miljö, men man kan ändå få djuren att må bra🙂

Thaeri
2014-07-01 16:13
#106

Skulle säga 120 dm³ natuligtvis, alltså 120 liter.

Var iväg en stund och såg inte misstaget förrän nyss, men då var det för sent att redigera.

Svado
2014-07-02 12:15
#107

Både ja och nej.

Katter är för mig ett utedjur, jag avskyr situationer där katter tvingas bo inomhus hela sina långa liv i någon trång lägenhet bara för att ägaren bor i stan o inte vågar släppa ut sitt djur.

Katt i min värld SKA ha tillgång till utomhusvistelse. Det är i min värld rena rama djurplågeriet att hålla de inomhus dygnet runt.

Däremot saboterar katter mycket när de är ute. Det är oerhört äckligt att hitta kattbajs i sandlådan när man är med sitt barn på en lekplats, de kissar/bajsar i folks rabatter o det är inte alls kul. 

Däremot är de bra för de tar hand om sjuka djur så att säga, fåglar som blir uppätna av utekatter är sjuka/dåliga fåglar som inte är snabba nog att undkomma, en sådan ska ändå inte få överleva o föra sina dåliga gener vidare. De tar råttor o möss o allt annat otyg som ändå förökar sig som kvickrot.

Så i min värld hör katter hemma på landet där de får vara ute. Att köpa katt o bo så pass att man inte har möjlighet att låta katten fritt få vara ute o ströva varje dag är alltså enligt mig djurplågeri. Folk får säga vad de vill om att "ja men katten vet ju inte annat den har ju aldrig varit ute" o bla bla bla. Det är fortfarande elakt och grymt.

Katter hör hemma på landet, inte i städer. Så JA katter ska ha rätt att vara ute, däremot vet jag inte om laglig rätt är så bra eftersom så många som köper katter bor i städer o skulle de släppa ut alla sina djur så blir det väl massdöd på katter rätt snart.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

ElisabethB
2014-11-14 12:34
#108

Kryssade nej.

Idéen med lag på koppelpromenader gillar jag under förutsättning att man på något sätt reglerar vad som kvalificerar för det och att det är tydligt att katten inte ska tvingas ut.

Däremot tror jag inte att någon som bor i en hyrd bostad har fönstret öppet dygnet runt… Mycket möjligt med hela tiden som man är hemma.

Slutligen ror jag mer på en lag om en bättre boendemiljö för katten, då många katter spenderar fler timmar inne än ute..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Whippetgerbilen
2014-11-14 15:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#109

#107 Vill inte kränka ner någons åsikt, men tycker du att man ska släppa ut sin katt när det finns flera fullt trafikerade gator utanför? Det gillar inte jag. Om man är rädd om sin katt och inte vill hitta den platt nästa dag så, har man den inne om man inte bor på landet, som jag antar att du gör. Vi har ingen möjlighet att släppa ut våran katt pga trafiken, bor högst upp i ett hyreshus, osv. Så jag tycker att du kränker oss som bor i lägenhet genom att säga, "en trång lägenhet" Och att det är djurplågeri. Behöver lägenheter vara trånga eller? Alla har inte möjlighet att bo på landet, även om det skulle vara underbart. Men innekatter mår inte dåligt, och det är absolut inte djurplågeri! Min katt är så lycklig över att inte vara platt. Ser min katt ut att lida tycker du?

Dogs is my world ♥

MelindaOhman
2014-11-14 16:21
#110

Jag röstade ja.. en katt mår bra av att komma ut.. jag tycker synd om alla dessa katter som får vara inne hela livet.. finns dom som inte ens får gå ut i koppel.. stackars katt! Min kattunge är född i en bondgård och sprang fritt ute ända sen hon föddes och vi bor utanför stan nu i radhus med åkrar runt omkring där vi bor.. hon kommer få komma ut inom snar framtid när tiden är inne.. hon är 12 veckor nu.. skaffar man katt inne i stan.. då ska man tänka en miljon gånger innan man skaffar katt.. låt den iaf få komma ut i koppel och inte bara sitta på en balkong eller liknande! En katt är lyckligare av att få vara ute 🐱❤️

Mvh Melinda

-Sajtvärd på Virkning.iFokus.se-

Whippetgerbilen
2014-11-14 17:04
#111

#110 Man ska också tänka en miljoooon gånger på alla risker med utekatt. Så då tycker du att min katt lider? Antar att det var riktat mot mig. Och förresten, katter behöver inte alls vara lyckligare ute. Är jag en djurplågare om jag har innekatt? Snarare en kattvän.

Dogs is my world ♥

Annons:
VildaVittra
2014-11-14 17:15
#112

#111 Forskning är alltså inget som intresserar dig? Att du upplever att din katt mår bra är inget bevis, tittar man närmare så ser man lätt tecken på något helt annat. 

Vi kan ta exemplet med urinmarkeringar inne. Hur vanligt tror du det är bland utekatter?

Ja, med utekatter så får man tänka på att risken för övervikt och diabetes minskar markant, liksom många andra åkommor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MelindaOhman
2014-11-14 17:35
#113

#111 Riktat mot dig?  snarare mot alla som har innekatter.. du tror eller vill tro att din katt är lycklig som innekatt.. men det kan du inte veta till 100% mitt ex mamma hade innekatt o var aldrig ute.. kan säga att jag såg stor skillnad på denna katten och mina tidigare katter som varit ute.. även många andra katter.. så jag som har en utekatt är ingen kattvän?

Mvh Melinda

-Sajtvärd på Virkning.iFokus.se-

Whippetgerbilen
2014-11-14 20:06
#114

#112 Min katt urinerar inte inne, bara i sin låda. Han är från katthem, om vi inte skulle ha tagit hand om honom skulle han troligen vara påkörd.  Jag tänker på risker med utekatt är just trafiken. Vi bor högst upp i en lägenhet och har absolut ingen möjlighet till att ta ut katten eftersom det finns hundar i trapphuset, dels strul med porten. Jag VILL bo på landet. Alla som jag känner har innekatt, inget problem med det.

#113 Vad var det för skillnader då? Såklart du är kattvän, menade inte så, men jag blir lätt sårad när du skriver att det är synd om katten är innekatt. För min katt mår jättebra.

Dogs is my world ♥

MelindaOhman
2014-11-14 21:06
#115

#114 Var inte meningen att göra dig ledsen.. Men gå i koppel kan den väl få göra då och då? Tänk så mysigt det skulle vara på sommaren och kissen får mysa i gräset :)

Mvh Melinda

-Sajtvärd på Virkning.iFokus.se-

Silvestris
2014-11-14 21:30
#116

#112

Att innekatter riskerar att utveckla vissa oönskade beteenden pga. undermålig katthållning är i sig inte ett argument för att släppa ut katten lös. Det är ett argument för att förbättra kattens livsmiljö. Det kan också vara ett argument för att öka kunskapen hos ägaren. Acceptansen för vissa beteenden ökar avsevärt om ägarna får veta varför katten uppvisar det oönskade beteendet. Det är inte alltid ett oönskat problem är detsamma som ett problem för katten. Ibland är det bara ett problem för ägaren, ett problem som ibland löser sig med mer kunskap.

Att innekatter löper större risk att bli överviktiga än utekatter är inte heller ett argument för att släppa dem lösa utomhus. Det är ett argument för att begränsa intaget av kalorier.

Forskning är bra, men bör inte missbrukas.

Och det finns gott om tjocka utekatter också, det finns utekatter som kissar överallt inomhus också. Känner till ett par sådana fall. Att släppa ut katten löser inte nödvändigtvis den typen av problem, det beror helt på orsaken bakom. Det förekommer att problemet eskalerar efter man släppt ut katten.

Svado
2014-11-15 01:04
#117

Detta är ett väldigt problematiskt problem, då jag som förälder tillexempel vill i det närmaste slå till folk som släpper ut sina katter att gå o skita o kissa i närmaste sandlåda, det har hänt både en o två gånger att dottern kommit hem från lekparken med skon full av KATTbajs.

Men o andra sidan så anser jag att det är riktigt dåligt att inte ha en katt utomhus (ge den möjlighet till utevistelse), precis lika illa som det exempelvis är att stänga in kaniner i små plastburar osv. Katter är i min värld utedjur o ska vara där, men samtidigt vill jag inte ha de att skita o kissa på lekplatser.

Att de eventuellt skulle ta någon småfågel är inget jag ser som ett problem, det finns tusentals småfåglar så om en katt tar en o annan har ju ingen betydelse, o samma sak med råttor o möss, bara bra om de tar fast dem!
En fågel som blir tagen av en katt är ju ändå ingen vidare bra fågel, den ska ändå inte få chansen att få avkomma kan en tycka då den uppenbarligen är slö i sinnet och inte kan ta sig undan fort nog.

Men nej, jag tycker inte det ska lagstadgas att katter SKA vara ute, däremot kan man ju sätta lagar som att en katt måste ha en yta på minst antal kvadratmeter, tillexempel att bor du i lägenhet som är mindre än 50kvm får inte en katt bo där, som exempel alltså.

Jag hade två katter i en liten etta förut med innätad balkong när jag var ung o flyttade hemifrån, rent förjävligt kan jag tycka idag, stackars katter, tur de är uppe i himlen idag o slipper bo i den trånga bostaden. 

Nej, mer lagar o regler för HUR man ska ha katten inomhus istället för att tvinga på folk att släppa ut sina djur. Kan jag tycka :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

MelindaOhman
2014-11-15 09:34
#118

#117 Bra inlägg 👍

Mvh Melinda

-Sajtvärd på Virkning.iFokus.se-

Annons:
EvelinaSonne
2014-11-23 14:05
#119

Jag tycker att katter borde få vara ute! Katter är ju trots allt vilddjur (eller j avar, och lite av det i sig ännu). Koppel kanske är en smart ide om det finns en massa faror där du bor exp. Bilar, Fordon och farliga ''fällor'' osv. annarns tipsar jag dig om att din katt ska få vara ute! 👍

ElisabethB
2014-11-24 08:32
#120

Med risk för att bli påhoppad, så har jag beställt en tröja till min frusna katt och kommer se om han kommer vilja vara ute lite mer då.

Vill eg. att han ska vara ute lite mer, men förstår honom att han vill in om det är för kallt.

Visst, mina katter går inte lösa - men jag har koppel som är rätt långa och det är de som får visa vägen. Fast de vill inte gå särskilt långt ifrån mig ens när jag låter de vara lösa..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

ElisabethB
2014-11-25 11:38
#121

Vågar man ev lägga ut en bild på honom i tröjan sen? Kanske skulle inspirera någon annan att låta sin innekatt komma ut lite mer??

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Grace2009
2014-11-25 20:37
#122

#121 Tycker jag absolut att du kan göra. Jag tycker kläder är okej på djur om det är funktionellt och finns behov för, hade du satt en klänning på katten hade jag tyckt att det var fel däremot.

ElisabethB
2014-11-26 08:08
#123

#122 Jag är också emot onödig användning av kläder till djur.. Men om man har en tröja för att fylla samma funktion som man får av att lägga ett täcke på tex en hund eller häst är det något som gagnar djuret och därför helt ok enligt min personliga åsikt..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Upp till toppen
Annons: