Annons:
Etikettdjurskydd-och-lagar
Läst 3269 ggr
VildaVittra
2014-05-26 16:47

Höja kattens moraliska värde

Hur tror du att man skulle kunna höja kattens moraliska värde?

Själv tror jag inte på att pengar skulle göra det, utan jag tror att om lagen satte högre krav på kattens ägare, exempelvis genom att man skulle vara tvungen att rasta katten en gång om dagen, så skulle många som köpte en katt för att de var lättsköpta hoppa över införskaffandet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
2014-05-26 18:18
#1

anledningen vi skaffade katt istället för hund då vi var små var för att man var tvungen att gå promenader med hund men inte med katt så lite mer krav skulle nog hjälpa faktiskt.

l'm back

[Emma--]
2014-05-29 18:07
#2

Mer krav kring tillsynen, större ägaransvar.
Endast kontrollerad utevistelse i tätbebyggt område. 
Mer krav kring miljöberikning för dom.

Tarotstollan
2014-05-29 18:20
#3

Börja med obligatorisk ID-märkning och att veterinärerna skickar in anmälan till register, många privat personer "glömmer" att anmäla innehav av ID-märkt katt.
Förbjud i städer att släppa ut katter utan " vuxen människa" som övervakar sin kisse, antingen i band eller med promenerande med sin kisse.
En annan sak i städer vore om varje bostadrättsförening eller hus förvaltningar registrerade alla husdjur i varje lägenhet eller hus, så om djuren kom bort eller det händer något med människorna att det fanns folk som visste precis vad de skulle göra då. Tänker på djursamlare av alla slag och inne låsta djur mm.

Vet att det kan vara svårt!🤔

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sidentassen
2014-05-30 09:41
#4

Hålla katten inne !!!

varför ska dom vara ute lösa ?

VildaVittra
2014-05-30 09:49
#5

#4 För att deras psykiska och fysiska hälsa riskeras när de hålls inne. 

Håll dig nu till ämnet. TS handlar inte om utekattens vara eller icke vara utan om värdehöjning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

viktoria91
2014-05-30 12:59
#6

Striktare lagar. Dumpar man sina katter och avlar oseriöst utan tester m.m. borde man få straff. Tätare tillsyn av katt inte bara "lämna en skål mat framme så klarar dem sig till övermorgon när vi åker bort".

Annons:
Cragan
2014-05-30 15:03
#7

tja inte låta ola aurell sjunga om vad man kan göra med en katt  http://youtu.be/tilIkPe7lag  tekenspråks tolkad variant av låten så fler kan skratta 🤪

Tarotstollan
2014-05-30 17:50
#8

Ja, det var inte mycket i den låten som var något att ha!😕

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Thaeri
2014-05-30 19:46
#9

Ett förbud mot lösspringande katter i tättbebyggt område skulle förmodligen göra väldigt mycket, för då skulle inte katter ses som skadedjur längre av de som idag råkar illa ut på grund av grannarnas katter kissar ner deras utemöbler eller dörrar, att aggressiva katter flyger på barn eller hundar, eller att katter repar lacken på bilen och så vidare. För att inte tala om kattallergiker som inte kan ha öppet av rädsla för att få in en katt i hemmet.

Men inte bara ett förbud, utan även att man har laglig rätt att näta in sin balkong eller uteplats eller hägna in sin radhusträdgård, så att ens enda val inte är att antingen hålla katten inne helt eller släppa ut den på egen tass.

Göra ID-märkning obligatoriskt, helst också att alla katter ska vara vaccinerade och besiktigad när de säljs, oavsett om vi pratar om kattungar eller vuxna, ras- eller huskatter.

Det skulle nog inte vara helt fel att ha typ "husdjurskunskap" som ett ämne i skolan heller, speciellt som att katter inte är de enda djur som behandlas illa på grund av okunskap eller förlegade åsikter.

cattisa
2014-05-30 20:15
#10

Jag tror också på obligatorisk ID-märkning och registrering av alla katter.

Kan man koppla det till att få ut information och kattkunskap vore det jättebra. Många skulle behöva få grundläggande kunskap om vaccinering, avmaskning, kunskap om kattens näringsbehov och hälsa t ex.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

tlover
2014-05-30 20:17
#11

var det inte på tal om att man skulle göra idmärkning obligatorisk eller yrar jag?

l'm back

Sasa Allie
2014-05-30 20:41
#12

#11 Jag har också det minnet ,så det kanske är vi båda som yrar?


Upp till toppen
Annons: