Annons:
Etikettallmänt
Läst 2616 ggr
sannaa107
6/3/14, 4:31 PM

Ute eller inne? Förvirrad!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Börjar bli lite förvirrad, har fått hem en liten kisse som heter missi, och vi har ju tänkt att det ska bli en utekatt. Men har googlat och kollat mycket om utekatter, och där står det mycket om att det är ganska farligt mycket olyckor osv. Stämmer det? Eller är det nåt som inte är sådär jätte vanligt? Har ni utekatter? Hur går det för er, funkar det bra? Ska jag ha katten ute eller… Blir ganska förvirrad :/ Tacksam för svar! Bild på söta missi :D

Annons:
VildaVittra
6/3/14, 4:40 PM
#1

Det beror på hur du bor. Bor du inne i stan så ökar risken för olyckor. Bor du så att den bästa jaktmarken ligger på andra sidan av en vältrafikerad länsväg ökar den likaså.

Vad många glömmer bort är att risken för vissa sjukdomar ökar om katten hålls inne. Så det är ju inte ofarligt det heller, en katt som mår dåligt psykiskt kan även börja att förstöra inredningen, elkablar är ju exempelvis inte alls nyttigt att tugga på.

Jag bor förvisso i närheten av just en sådan väg, men jaktmarken ligger vid huset, samt så har jag "skrämt" dom som kattungar genom att gå mot vägen med dom i famnen, för att sedan bli "rädd" när det kom en bil och började springa hemåt varpå jag samtidigt släppte ner dom på egen tass så de fick fly själva. Det motoriska minnet är nämligen väldigt starkt.

Under mina 38 år med utekatter har jag blivit av med en och det var en gammal skraltig katthona som slogs av havsörnen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gronstedt
6/3/14, 4:44 PM
#2

Säger som #1, det beror på hur du bor, och dessutom på hur kattsituationen i området är. Om det redan finns grannkatter som har sitt revir runt din bostad kan en ny liten kisse få svårt att etablera sig utan att åka på rejält med stryk. Då bör du inte släppa ut missen på egen tass, utan hjälpa den med reviret till en början.

Rumblebee
6/3/14, 4:48 PM
#3

Fast med hur mycket ökar risken för sjukdomar för en inomhuskatt? Visst miljöberikar man inte eller aktiverar katten så visst, då kan den få för sig att förstöra saker. Och visst, en van utekatt som plötsligt blir instängd riskerar också att börja förstöra saker trots aktivering och miljöberikning.

sannaa107
6/3/14, 4:50 PM
#4

1# låter ungefär som att jag bor som dig, kanske ska testa den där metoden om att ta dom som kattunge till vägen, ganska smart :p 2# ja, jag har en katt i huset bredvid, som det kanske kan bli bråk emellan, blir både förvirrad och nervös över hur jag ska göra, har ju fallit för lilla missi så sööt! :'D

ivanhoe81
6/3/14, 4:56 PM
#5

då jag bodde inne i centrum så fick de vara innekatter med enbart en balkong att gå ut på, nu hyr jag ett hus på landet där har de en hage som de kan gå in och ut som de vill i, skulle jag äga huset så skulle de få gå in och ut som de vill utan hage, men är det en stor väg bredvid huset så blir det inget uteliv för dem

VildaVittra
6/3/14, 5:03 PM
#6

#3 "Fast med hur mycket ökar risken för sjukdomar för en inomhuskatt?"

Ganska rejält. Nu vet jag inte hur många procent som dör av trafikolyckor, men jag skulle gissa på att samma antal drabbas av sjukdomar som kan härledas till levnadsvanor, om inte fler.

"Visst miljöberikar man inte eller aktiverar katten så visst, då kan den få för sig att förstöra saker."

Hur många har det som heltidsjobb att aktivera katten?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
6/3/14, 5:06 PM
#7

De enda katter jag vet om som dött av att vara utekatter var två utekatter i en stad och två utekatter i en by med en stor väg som går rätt igenom (där inga respekterar hastighetsbegränsningarna förutom dom som bor där) alla dom fyra blev påkördadom andra utekatterna jag känner el har känt lever antingen fortfarande, har avlivats av andra skäl och en dog av cancer el liknande.

Vi tex bor inte vid nån stor väg (och vår katt är livrädd för allt som har motorer)

Med bara en grannkatt kan det funka men det beror dels ¨på hur kattens revir är men katter har lärt sig att tex arbeta i "skift" fast haft samma revir (hur dom kom överens vet jag inte däremot).

Det är bra att veta vad grannarna tycker om utekatter också ett extremt exempel är en by jag vet om där man, i alla fall förr sköt alla lösa katter.

Jag har däremot inte hört talas om nått mer ställe som är så extremt.

l'm back

sannaa107
6/3/14, 5:13 PM
#8

Jag tror inte det kommer bli några större problem om vi har henne ute, bor på att ganska fint område, känner dom flesta grannarna och tror absolut inte dom har några problem att släppa ut henne, tror faktiskt lilla kisse missi kommer klara sig utmärkt när hon väl får komma ut :D

Denna kommentar har tagits bort.
sannaa107
6/4/14, 12:13 PM
#10

9# jaadu, är ju inte direkt dum i Huvet så deklart jag inte släpper ut henne för tidigt… Oroa dig inte

VildaVittra
6/4/14, 3:17 PM
#11

Jag brukar faktiskt släppa ut dom så fort de blivit hemmastadda, och låta dörren stå öppen. För de går ingenstans när de är små och flyger in igen som ett skott om de hör något "farligt".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

sannaa107
6/4/14, 3:33 PM
#12

Det var faktiskt smart, kanske ska testa det! Då är ju allt upp till henne va hon vill

Uppkatten
6/5/14, 6:11 PM
#13

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Halvdansken
6/6/14, 1:18 PM
#14

#13. Som sagt så beror det ju på hur tätt på en trafikerad väg man bor.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

ElisabethB
11/18/14, 12:40 PM
#15

Vet att det är en gammal tråd, men skriver ändå.

Man får helt enkelt känna sig fram - Hur bor jag? Hur är katten när jag går ut med den i koppel? Har jag möjlighet att aktivera katten några timmar/dag? Har jag ett innekatt-vänligt hem med mycket lekmöjligheter, klättermöjligheter, leksaker av olika typ? Har katten några speciella behov/sjukdomar som påverkar?

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Halvdansken
11/18/14, 1:40 PM
#16

Tro inte det var meningen att hon skulle ha katten i koppel.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

kattöga
11/18/14, 3:31 PM
#17

Kul att det finns fler som jag…….. :) #1 Jag gjorde nästan likadant med min förra hemlösing när han flyttade in som unge. Har bara en liten "skogsväg"  i närheten av huset. Han älskade att promenera i naturen med mig, följde mig som en hund. Men när vi var vid vägen puschade jag lite på baken på honom, sa ujujujuj…. och sprang in mot skogen några gånger när  en bil kom. Sedan sprang han alltid bort från vägen när en bil kom. Den lärdomen satt precis där den skulle.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

ElisabethB
11/19/14, 8:02 AM
#18

#16 Om man inte börjar med att gå ut med katten i koppel får man helt enkelt se hur katten reagerar på trafik och sånt på annat sätt.. Såvida man inte bor mitt ute i skogen förstås 😉Tog upp frågor man kan ställa sig om man har funderingar av samma slag som TS.., svaren på de frågorna tycker jag personligen är en bra fingervisning i valet mellan innekatt och utekatt.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

vallhund
11/23/14, 6:22 PM
#19

#11 Kattlucka är en bra uppfinning. Själv har jag ingen katt just nu då grannarna har tillräckligt med duktiga råttmördare, har däremot hundlucka från  Lyaluckan, de har även luckor för katt/småhundar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Marr
11/26/14, 7:46 AM
#20

Just som Vilda Vittra & Kattöga gör med sina kattungar gjorde jag med mina 6 åriga katter när jag flyttade. Mycket effektivt! (Bor några 100 meter i från E20.) Dom kan följa mig till bussen och sitter och tittar i intilliggande skogsdunge  tills bussen tagit upp mig. Ser hur mina duktiga katter vänder och går tillbaka hem då jag klivit på. Sen är inte den andra sidan av E20 så attraktiv heller då dom har gärden, skog ja det är landet runt om för övrigt.

När vi är ute och går på rad allihopa med hunden 2a och bilar kommer, så säger jag "Nu kommer bilen!" Katterna hoppar lydigt över till andra sidan diket och väntar tills bilen/bilarna passerat på vår lilla grusväg. 

Mina katter har bott här mer än halva deras liv nu och de enda skador jag fått på en katt är bitskador av en annan grannkatt, men han har flyttat nu. Nu är det mina katter som styr området och Anticimex har ej behövt komma på flera år till våra fastigheter som ett plus.👍

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
Upp till toppen
Annons: