Annons:
Etikettallmänt
Läst 4770 ggr
claris96
7/8/14, 5:36 PM

Hämta kattunge tips

Tips på vad man ska/kan ha med när man hämtar kattunge? Är transportbur ett måste?

Annons:
Castiel.
7/8/14, 5:38 PM
#1

Transportbur är ett måste. När vi hämtade våran katt så la vi in en handduk i transportburen. Ibland kan katter bli så nervösa att dom skiter på sig i buren, vilket våran katt gjorde. Organisationen vi hämtade våran katt ifrån rekommenderade att vi skulle köpa en Feliway feromonspray och spraya inne i transportburen. Den här sprayen gör så att katten känner sig trygg och lugn när man ska åka någonstans.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Denna kommentar har tagits bort.
VildaVittra
7/8/14, 5:49 PM
#3

En transportbur är inget måste, utan praktiskt. Det går lika bra med en väska man har i knät (och ser till att kissen får luft givetvis).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
VildaVittra
7/8/14, 6:03 PM
#5

#4 De där rymningssäkra burarna har jag sett katter pressa upp. En ansvarsfull ägare inser att de inte är säkra och agerar efter det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
VildaVittra
7/8/14, 6:13 PM
#7

#6 Klipper in vad jag skrev så du kan läsa det igen: "En transportbur är inget måste, utan praktiskt. Det går lika bra med en väska man har i knät (och ser till att kissen får luft givetvis). "

Och som svar på ditt påstående om att transportburar är rymningssäkra svarade jag: "De där rymningssäkra burarna har jag sett katter pressa upp. En ansvarsfull ägare inser att de inte är säkra och agerar efter det. "

Kan du plussa ihop ett plus ett?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
VildaVittra
7/8/14, 6:23 PM
#9

#8 Ja, om jag nu skrev "lika bra", hur kan du då få fram det till att jag anser väskan som säkrare? 🤔

Var skrev jag att väskan skulle vara öppen? Kan du visa det?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
[Forest]
7/10/14, 10:23 AM
#11

Jag rek att man har transportbur till katten, det är bra att ha sen när man behöver göra resa till vetten.  Jag har både sele och bur inte för att buren är så värst krocksäker men ställer den på golvet i baksätet så står den ganska stabilt.

Halvdansken
7/11/14, 7:11 PM
#12

Beroende på hur långt det är också. Är det en 10 minuters bilfärd, eller ska med med tåg osv?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

cattisa
7/11/14, 8:17 PM
#13

Vilda Vittra. Jag läste i någon annan tråd att de rekommenderade att man satte spännband runt transportburen om man har en i plast som är delbar. Jag har inte provat det själv eftersom min gamla katt var så lugn i transportburen. Min nuvarande katt är lite oroligare så jag funderar på att testa. Har du provat eller hört något om det fungerar bättre? Eller om det bara blir extra svårjobbat?

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Annons:
VildaVittra
7/11/14, 8:24 PM
#14

#13 Hade jag en utbrytarkung som jag reste mycket med, skulle jag investera i en svetsad bur som är fast installerat i bagageutrymmet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

cattisa
7/12/14, 10:56 AM
#15

#14 VildaVittra. Det är nog en bra idé! En sådan bur hade vi till hunden tidigare. Nu är vår katt inte någon utbrytarkung så den vanliga kattburen fungerar bra, men jag tror att jag ska komplettera med spännband runt när jag hittar ett i lagom längd. Då är det ingen risk att buren delar sig när man bär på den heller. Inte för att jag har råkat ut för det, men jag har alltid varit lite misstänksam. 🙂

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Eine
7/12/14, 8:23 PM
#16

En katt kan inte bryta sig ur en plastbur med galler! Har jag haft i 20 år,ingen har lyckats ta dig ut!!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

VildaVittra
7/12/14, 8:29 PM
#17

#16 Det har dock jag varit med om med flera katter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Eine
7/14/14, 11:44 AM
#18

#17 Då måste du haft en väldigt dålig bur!! Jag har flugit och rest många mil med mina stora hannar.En försökte gräva sig ut men blev bara blodig på en klo. Så använd bur av god kvalitet.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Tyrisen
7/14/14, 12:27 PM
#19

#16 Är dom arga nog och stora nog så kan dom tyvärr bryta sig ut trots ordentliga burar, har varit med om det flera gånger på det katthem jag jobbat på. Men 99,5% av alla katter är det nog helt lugnt med. Spännband runtom buren är att rekommendera om man har en best som ogillar att resa :)

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

VildaVittra
7/14/14, 3:33 PM
#20

#18 Muskulösa och vältränade katter är bra mycket starkare än exempelvis inomhuskatter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Eine
7/14/14, 4:11 PM
#21

#20 Skaffa bättre burar🙂  Och för att återgå till TS fråga : Ja, skaffa bur till din kattunge! Det är ett säkert sätt att transportera en liten kisse på.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

VildaVittra
7/14/14, 5:08 PM
#22

#21 Och vad har jag skrivit tidigare i tråden? Läs detta: "Hade jag en utbrytarkung som jag reste mycket med, skulle jag investera i en svetsad bur som är fast installerat i bagageutrymmet. "

Och nej, en transportbur är fortfarande inte säker, enbart praktisk. Se på hunden som skulle resa från Island och kom loss då den godkända flygtransportburen gick i bitar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Forest]
7/14/14, 6:45 PM
#23

TS har du hämtat hem kattungen? Nyfiken på höra hur det har gått och du får gärna bjuda på bilder med 😊

catcult
7/14/14, 7:34 PM
#24

Självklart är transportbur ett måste. Att det inte är ett 100% tillförlitligt alternativ betyder inte att det är ett dåligt sådant och att man lika gärna kan bära katten i famnen.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

claris96
7/16/14, 2:51 PM
#25

#23 Ja och resan hem gick bra! Hade bur MEN de va så oroliga så jag tog de faktiskt i famnen och där somnade båda två. Kan ladda upp bild lite senare :)

[Forest]
7/16/14, 10:44 PM
#26

25 skönt o höra att resan gick bra ser fram mot bilder :)

Johannizz
7/24/17, 5:00 PM
#27

vi har faktiskt köpt en slags hund bur till våran ragdoll han är förtor för de andra😂 han trivs toppen bra iden nya buren!!

Annons:
ApanAnn
10/6/17, 9:26 AM
#28

#16 Jodå, det kan dem. En stor katt som därmed tynger ned burgolvet lite (så burdörren sitter pyttelite lösare) och som i panik kastar hela kroppsvikten mot gallerdörren kan tackla upp den. Det var en "intressant" upplevelse med en skygg katt… Som tur var fick vi tag på honom igen. Spännband/bagageband runt hela och för dörrarna är att rekommendera. Vi kör med stora canvasväskor nu och kommer att byta ut dem om/när väskorna får skador.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: