Annons:
Etikettallmänt
Läst 2492 ggr
VildaVittra
2014-07-28 16:28

Hur mycket pengar lägger du på din katt?

Hur mycket pengar lägger du på din katt under ett år? Anser du att man inte är seriös som ägare om man inte öser pengar på katten? 

Avser alla omkostnader och inte inköp av katt. Har du flera, beräkna per katt, inte grupp.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Grace2009
2014-07-28 16:35
#1

Med lite överslagsräkning, skulle jag tippa att han kostar 2000kr om året. Men det är bara mat och kattsand egentligen. Ser ingen anledning i att köpa massa krimskrams åt djuren. Han lever ett enklare liv, så som jag själv =)

Maria
2014-07-28 16:40
#2

Jag klickade i fel, då jag räknade på mina två katter.

Sand och mat ungefär 22 000 om året.

Sedan tillkommer försäkringen på cirka 1200-1400.

Detta året har det dessutom kostat en del veterinärkostnader då vi avlivat en katt och skaffat en ny katt. Så det tillkommer kostnader för sjukbesök, röntgen, mediciner osv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gronstedt
2014-07-28 16:47
#3

Jag saknar alternativet "Vet inte", så jag tog det lägsta. Jag lägger så mycket som behövs, helt enkelt och har aldrig räknat på hur mycket det är. Till vad som behövs räknas då inte kuddar och korgar och klätterträd, utan mat, försäkring, ID-märkning, veterinärvård, mediciner och skötseltillbehör efter behov.

Han kostade 500 att köpa.

[Annamaja27]
2014-07-28 23:35
#4

Intressant men svår fråga 🙂

Försäkring ca 2500 kr
Mat ca 3500 kr
Sand ca 1500 kr
Veterinärvård ?? ca 1000 kr

Tja… 8500:-/år kanske

Massa pengar behöver man förstås inte ösa över sin katt men bra mat och pengar till veterinärvård tycker jag man ska ha

tlover
2014-07-29 08:31
#5

1000-1999:- då är det i princip mat och kattsand (vi köper på bulk på granngården) men än vad jag skulle vilja men det är ju för att jag skulle vilja kunna barfa henne med eget kött och hitta ett kattsandssubstitut (däremot går hon ju sälla på lådan eftersom hon är ute så mycket men ändå)

Det är inte för att jag inte älskar min katt utan för att vi försöker leva mer enkelt och naturligt "hela familjen". Nu har ju inte resten av familjen kommit hela vägen vi vill så hon ligger inte efter än.

Vi har aldrig behövt fara till veterinären med henne (bor inte där risk för smitta är så vi behöver inte vaccinera) och har inte försäkring på henne (har pengar undanlagda istället) sen leksaker m.m. improviseras, innekatthus byggs av gamla kartongen etc etc så hon är ganska billig i drift i alla fall.

Det kanske är tydligt att jag tycker att man inte behöver ösa pengar på en katt (men det är inte för att en katt är "mindre värd").

l'm back

[HM-Liight]
2014-08-02 17:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Vi betalar föräkring, kattsand, mjukmat, torrfoder, halsband, Dentastix, fästningmedel, avmaskningsmedel, leksaker (ibland en ny bädd eller klätterträ, men tog en ungefärlig summa) &  schampo, ca 4500 per år. 

Andra saker köper jag ju in endast 1 gång, som borstar, matskålar, avbitare till klorna, filtar ,  mm.

Vi köpte henne i ett kattcenter. Hon hade hittats i en bur på en motorväg, där hon var i buren under två dygn. När vi köpte henne, var hon chippad, steriliserad & hade fått vaccin mot kattpest osv. 

Vi betalade kostnaden för chippningen bara….600 SEK. Hon var mycket mager.

Skulle man slå ut allt, som en medelkostnad, så är det bra mycket mer än 4500 per år, men jag räknar inte på det sättet.

Annons:
[HM-Liight]
2014-08-02 18:03
#7

glömde svara på frågan,  >> Anser du att man inte är seriös som ägare om man inte öser pengar på katten? <<

Nej, man är lika seriös. Många jag könner köper inte klätterträd, kattbäddar, Dentastix, vaccinerar dem inte, chippar dem inte, köper den "billigaste" maten, inget fel i det.

Men…jag tycker man bör ha en försäkring, det kan bli ruskigt dyrt om katten råkar ut för något, tex en olycka, eller om den får cancer, eller ett brutet ben osv. Det är väl värt den kostnaden. Jag tror det finns okunskap om vad veterinären verkligen kan kosta, så en tråd om det, hade nog varit bra.

VildaVittra
2014-08-02 18:06
#8

#7 "Jag tror det finns okunskap om vad veterinären verkligen kan kosta, så en tråd om det, hade nog varit bra. "

Det är fritt för dig att starta en sådan tråd om du vill. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2014-08-04 08:34
#9

#7 Man kan ju ha pengar undanlagda istället, vi har det tex (nog för det mesta för de flesta har inte över 100 000 i kostnader på en katt hursom).

Nu är det ju inte bestämt att det måste vara för katten då vi har andra djur också (tex höns som man inte kan försäkra) men vi har att ta av om det behövs och det är ju det som är viktigast inte om det är i en form av försäkring el inte.

l'm back

Maria29
2014-08-10 17:07
#10

Jag har katterna försäkrade, köper leksaker,mat,sand och någonting gott då och då. Mina katter vill inte gärna äta det jag slaktar på gården så jag köper saker som jag vet att de uppskattar. Mina katter är inte jätte billiga i drift men de är värda allt vad de kostar.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

vindfrost76
2014-08-11 00:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Vet inte exakt, har fem katter alla äter bra foder som ekanuba och royal canin. Som sand Ever clean,och katt godis dreamisar och burk mat då och då.Vetrinär besök och medin .Tror över 20 000

Wony
2014-08-11 09:01
#12

Jag klickade 4000-4999kr, då det är på ett ungefär vad det basala kostar per katt, dvs mat, försäkring, sand och vaccination. Sedan tillkommer det beroende på om vi behöver nya halsband, leksaker, klösstammar etc. Det är sådana utgifter som är rätt oförutsägbara, så kan inte riktigt räkna med dem.

Silvestris
2014-08-13 19:45
#13

Mellan 10000 och 20000 skulle jag tro, på 3 st. I snitt kanske 1000 kr/mån? Mat, kattströ, vaccinationer, försäkringar. Säg 5000 kr i basutgifter på varje katt? Sedan lägger jag lite mer på sådant som kanske inte är absolut nödvändigt.

Annons:
VästkustFia
2014-08-14 15:48
#14

Jag har ingen katt (än) men ville läsa i tråden så jag valde ett alternativ som kändes rimligt, 3000-3999.

Kattmamman45
2014-08-16 23:00
#15

Maten, barf, går på cirka 1800:-per år och katt, till detta kommer strö men det blir inte så mycket pengar ens till alla mina katter. Jag köper kanske en gång per år en ny filt om jag ser någon som jag tycker om och inte kostar så mycket. Förra vintern byggde jag uppvärmda hus åt dem att ha på verandan och materialet kostade några tusen. Husen blev iaf uppskattade.

Klickade på 2000 - 3000 kr per katt och år. Jag har dem inte försäkrade och har hittills gått på plus men jag har pengar att betala för veterinärbesök. Det dyraste var när jag tog hand om en katt som förirrat sig långt in i skogen och var utmärglad och uttorkad. Det blev en räkning på 11000 kr, till stor del beroende på att veterinären var arg på mig och tog extra mycket betalt. Veterinären fick för sig att katten var döende och skulle avlivas omgående men hon lever än, sex år senare.

Evelina!
2014-08-25 17:23
#16

Valde fel, räknar med ca 12 000 kr/år för fyra katter. Så 3000 kr/styck blir det väl i form av mat och sand.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Tarotstollan
2014-08-27 06:57
#17

Jag valde mellan 8000 - 9000 för mina två. Då är det sand, mat och försäkringar inräknat. Räknar jag med allt godis jag köper så blir det nog mot 10 000, fast jag har dragit ner på det och mindre skall det bli!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Linika
2014-08-31 15:11
#18

Jag kryssade i 3-4k men jag glömde räkna vaccin i det, så egentligen borde jag kryssat i 4-5k. Då rör det sig om försäkring då jag inte har möjlighet att lägga undan de summorna, barf till mat, sand köpt i bulk, vaccin och lite leksaker.

Starfall
2014-08-31 22:29
#19

Någonstans mellan 2-3000 skulle jag gissa på att Gizmo kostat i år. Här ärligt talat inte räknat på det, men ger honom ett lite dyrare foder samt ett dyrare kattsand. Godis och sånt vägrar han äta så ingen extra kostnad där.

Thaeri
2014-09-13 19:47
#20

Lägger nog drygt 5000 kr om året på min kisse allt som allt.

200 kr/månad för kattsand, 130 kr/månad för mat, 117 kr/månad för försäkring, 25 kr/månad för vaccinering, 10 kr/månad för leksaker, inklusive klösträd.

Sanden kunde jag spara rätt mycket på, men den är riktigt bra så jag är för lat för det. Resten handlar helt och hållet om hans välbefinnande, så aldrig i livet att jag skulle snåla in på det, och jag lyckas ändå lägga undan till en buffert för akuta veterinärkostnader, trots att jag lever på försörjningsstöd.

Seriositet handlar inte om att ösa pengar på sin katt, utan att garantera ett bra liv för den. Och förutom sanden så har jag svårt att se hur jag skulle kunna minska mina kostnader särskilt mycket och ändå kunna göra det. Eller ja, om jag börjar BARF:a och hittar riktigt billigt kött så kan matbiten gå ner också, men fortfarande inte de andra.

Annons:
Grace2009
2015-01-02 19:35
#21

Jag uppdaterar: Har gått igenom kassaboken för det gångna året och katten kostade hela 984kr i drift. Och här trodde jag att det kunde vara så mycket som 2000kr om året 😂 Jag gissar förfärligt dåligt.

Magi-cat
2015-01-06 16:16
#22

Har verkligen ingen aning, så jag högg till med 3000. Men då glömde jag nog försäkringen. Annars är det kattmat (bra sort) och kattsand.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Marr
2015-01-07 05:28
#23

Har inte vågat räkna på det tidigare. Om jag bara räknar med kattsand och mat så kostar det nog närmare 10000 om året delat på 4 katter.

Sällan behöver vi uppsöka veterinär men klipper ner min långhårskatt varje sommar hos vet. Avmaskningen blir inte så billig den heller med alla sorkar. Försäkringen ska vi inte tala om…hjälp. Jag äter sämre mat än mina katter hahaha.

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Upp till toppen
Annons: