Annons:
Etikettallmänt
Läst 1824 ggr
VildaVittra
2015-01-05 19:05

Avliva katter

Av vilka skäl får man avliva katter enligt dig?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Fridaaaa
2015-01-05 19:07
#1

När inte katten kan leva ett värdigt liv längre

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Magi-cat
2015-01-05 19:12
#2

När katten är sjuk eller skadad och inte kan botas och/eller lider, är väl enklaste svaret.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
2015-01-05 21:49
#3

Instämmer med #1, men vill tillägga att om katten har "mentala fel" där den attackerar folk och är en fara för samhället/allmänheten så tycker jag det är moraliskt rätt. 

En katt som är så stressad att den gör på sig m.m. skulle jag nog också avliva bara så den slipper leva ett sånt liv med sån extrem stress.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Record
2015-01-05 22:39
#4

Efter det den ätit råttgift eller sorkar. Övrigt är djurplågeri och åtalbart.

Fridaaaa
2015-01-05 22:43
#5

#3räknar in sånt i #1

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Idunvallen
2015-01-06 08:42
#6

När katten pga av skada eller sjukdom inte kan leva ett fullvärdigt liv längre. Alltså sådant som inte går att bli återställd från.

Medarbetare på Utekatter iFokus

Annons:
tlover
2015-01-06 09:21
#7

Som #1 (med det i #3, den anledningen är den enda vi avlivat en katt hittills).

Jag räknar även med långvarig smärta även om den kan botas efter ett tag, det beror däremot mycket på situation hur mycket smärta som jag räknar till "Ok" en äldre katt som antagligen kommer att bli sjuk snart igen avlivas snabbare än en ung katt som kan ha ett långt och smärtfritt liv framför sig.

l'm back

Magi-cat
2015-01-06 09:41
#8

Vid smärta och sjukdom är det ganska klart.  Man vet nog när det är dags, hur ont det än gör i en..

Men hur ser ni på mer "praktiskt" betingade avlivningar, t.ex. för att man byter bostad och utekatt måste bli innekatt? 

(Det är något jag själv aldrig ställts inför men jag vet andra som gjort det.)

Jag skulle göra allt för att omplacera katten.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
2015-01-06 09:47
#9

#8 Jag skulle försöka omplacera så långt som möjligt men går inte det så skulle jag hellre avliva än att ta in en utekatt som innekatt (om inte det skulle vara en väldigt lugn utekatt så att det inte skulle bli så stor skillnad).

Men skulle vi flytta skulle vi antagligen veta det lååångt i förväg så man har tid på sig att omplacera.

Men för oss skulle det inte funka att ta in vår katt som innekatt eftersom min man är allergisk.

l'm back

vallhund
2015-01-06 11:22
#10

#4 Nej det är inte olagligt att avliva katter som är friska, om avlivar dem hos vet eller gör det själv under förutsättning att metoden är laglig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

kattöga
2015-01-06 12:20
#11

#4 Min ena katt äter gärna sorkar. Så du tycker att hon borde avlivas……….? Varför?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Marr
2015-01-06 13:59
#12

#4 Ja jag undrar detsamma som Kattöga…Min ena katt äter mängder av sorkar. Så han ska inte få leva då menar du?😮Jösses…men du måste väl ha skrivit fel antar jag?🤔

Annars gör man vad man kan för att ge katten ett värdigt liv, avlivar gör man vid svår sjukdom som ej kan behandlas…

Ont om pengar har t.ex. jag men skuldsätter mig i så fall för att göra allt för mina familjemedlemmar.

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

[JeanetteK]
2015-01-06 16:13
#13

Jag tolkar #4 som att det är när/om katten ätit sork som ätit råttgift. 

Fyra av våra fem katter är omplaceringar på olika sätt. Så jag är för omplaceringar så långt det är möjligt. Är det inte möjligt är min åsikt att man som djurägare har ansvar att avliva om det annars skulle innebära att katten tvingas vara inne och inte trivs alternativt lämna den ute vind för våg.

Annons:
Magi-cat
2015-01-06 16:14
#14

 #4 kanske menar om kisse ätit råttgift eller sorkar som ätit råttgift?

(Mina katter är också duktiga sorkjägare. Nåja, var förut, nu på ålderns höst blir det inte lika mycket jakt. I alla fall inte vintertid när stugvärmen lockar mer.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Marr
2015-01-07 05:15
#15

#13 & #14

Ja så måste det ju vara givetvis. Här lägger dom nog inte ut så mycket råttgift mer än i sina garage/uthusutrymmen. För mina katter har aldrig varit sjuka. Sorkarna här bor på gärdet och i skogen. Mullvadar har vi med. Tur att inte katter och hundar drabbas av sorkfeber…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Upp till toppen
Annons: