Annons:
Etikettbeteende
Läst 6809 ggr
CasaRamon
1/10/15, 11:35 AM

Vår katt tar fåglar.

Vår katt, som visat sej vara en riktig jägare, har nu börjat ta fåglar.  I höstas tog hon möss nästan dagligen, t.o.m. våra närmaste grannar har sluppit möss, och vi berömde katten för det. Vi matar fåglar på vintern, det kommer även ekorrar och äter av fågelmaten. Nu får man nästan dåligt samvete, när man lockar till sej fåglar, som katten sitter och lurar på och sen tar när fåglarna äter. Mycket frön faller ner på marken. Katten sitter under en låg gran, där hon inte syns.

Skulle det hjälpa om man sätter på halsband med bjällra?

Annons:
Lexie82
1/10/15, 11:36 AM
#1

Jag satte bjällra på min katt. Det var lite roligt att se honom försöka smyga sig på skator med den på. Tyckte lite synd om honom, men det hjälpte. Fåglarna blev varnade och hann fly.

CasaRamon
1/10/15, 11:45 AM
#2

#1

Tack. Då skaffar jag ett halsband med bjällra. Hon får ha det på sej under vintern. Sommartid behövs det ju inte. Vi vill ju att hon ska fånga möss. Vi bor i ett hus nära skogen och har alltid ( innan vi fick katt ) fått in en massa möss. Var tvungna att ha fällor på flera ställen och ändå hörde vi hur mössen sprang omkring på vinden.

Lisabet
1/11/15, 12:23 PM
#3

Tänk att du satte på dig själv en bjällra och att det klingade så fort du rörde dig, och att det aldrig var tyst. Jag skulle bli tokig!

Det skulle jag  aldrig utsätta mina katter för. Inte för att det skulle gå, för de skulle aldrig tolerera halsband, och jag skulle aldrig våga heller. Tänk om de fastnade när de är ute!

Sätt hellre nät vid granen där katten gömmer sig.

Lexie82
1/12/15, 12:46 AM
#4

#3 Vad gäller faran med att fastna med halsband så finns det ju faktiskt halsband nuförtiden som är designade för att öppna sig om katten fastnar, precis som med barnhjälmar.  Har man utekatt tycker jag absolut att man ska ha halsband på den, med en sån där tub där man lägger i en lapp med ägarens uppgifter.

Och flera av mina katter har haft bjällra, och de har alla vant sig väldigt snabbt vid den och inte brytt sig om det.

Magi-cat
1/12/15, 8:30 AM
#5

När kisse tar möss tycker man det är bra, men när kisse tar fåglar är det inte bra…Varför? I båda fallen följer katten sin jaktinstinkt och kan inte agera på annat sätt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lexie82
1/12/15, 11:56 AM
#6

Eftersom jag alltid bott i lägenhet så har jag aldrig tagit det som positivt att de tar möss heller. Men det handlar väl om att möss är skadedjur, vilket fåglar inte är.

Annons:
Magi-cat
1/12/15, 11:59 AM
#7

Men katten vet inte något om vad vi tycker är skadedjur och vilka vi gillar. För den är det byte som byte.

En del blir arga när kisse tar en fågel och t.o.m. bestraffar den. Kisse följer ju bara jaktinstinkten….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

VildaVittra
1/12/15, 12:17 PM
#8

#6 Är fåglar inte skadedjur? Åk till Hötorget och titta om det stämmer eller ut på åkrarna. Har vi inte så täta bestånd av fåglar på platser runt om i landet att fågelinfluensorna sprids som en löpeld?

I samhällsutvecklingens framfart har vissa arter gynnats så till den grad att de är skadedjur numera, dvs de är så många att de skadar biotopen de lever i.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lexie82
1/12/15, 12:58 PM
#9

#8 Misstänkte att det skulle komma något sånt.. Ja, naturligtvis finns det platser där fåglar räknas som skadedjur, men nu handlade det om situationer då man blir glad när katten tar möss men inte fåglar. Hade man sett fåglarna som skadedjur hade man väl säkert blivit glad när katten tog dem också. Se sammanhanget.

#7 Det är aldrig okej att bestraffa en katt oavsett vilket bytesdjur den kommer hemdragandes med. Det ligger i kattens natur att jaga. Jag blev inte särskilt glad när en av mina katter släpade in en skata, fortfarande vid liv, och valde att bita halsen av den i vardagsrummet så att jag fick blodstänk långt uppåt väggarna. Jag blev inte glad, men jag bestraffade inte katten. Men jag skulle inte blivit nå gladare om det hade varit en mus.

VildaVittra
1/12/15, 1:04 PM
#10

#9 Det är just sammanhanget jag ser. Fåglar är vackra att titta på, därför vill folk inte att katter tar dom, medan möss inte syns mer än de skador de gör. Gnagare sprider också i högra grad zoonoser som infekterar människan (exempelvis sorkfeber), så rent traditionellt var gnagarna ett större problem. Men spola fram några år så kommer du få se hur fåglar ses mer och mer som skadedjur och då inte bara av oss inom lantbruket. 

Om det bara handlade om situationer där du blir glad av att din katt tar smådjur, så hade du skrivit det, inte skrivit att "Fåglar är inte skadedjur". Du hade formulerat det mer som "Jag ser inte fåglar som skadedjur".

Syfta rätt och sluta bli sur när någon påpekar att du har fel.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Magi-cat
1/12/15, 1:08 PM
#11

#9 Nä, jag skulle inte heller bli glad då och jag blir inte heller direkt glad när kisse kommer indragandes med det ena eller andra. 

Men många ser det som fasansfullt om de tar en fågel, medan en mus är bara bra. Det var det jag tänkte på. Det händer också att människor som förfasar sig och bestraffar katten för att de tar en fågel själva är jägare. Jag får inte ihop det. Katten lyder sin instinkt.

Det är naturens ordning. Ibland ser man en fågel som ser lite seg ut vid fågelbordet. Den flyger inte iväg med de andra och verkar inte hänga med. Då brukar jag tänka att snart är den ett byte, för katten eller sparvhöken.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

CasaRamon
1/12/15, 3:59 PM
#12

Självklart skulle jag aldrig bestraffa katten när den kommer hem med en fågel. Jag vet ju att katten själv ser alla byten som  likadana. Tycker bara att man får lite dåligt samvete när man matar fåglar, som hon sitter och lurar på i närheten. Varför kan dom inte hålla sej i trädet och äta. Det skulle underlätta. Att hon tar möss är jag bara glad över.

Häromdagen sprang det en liten mus över vardagsrumsgolvet, precis där vi satt och såg på tv. Katten sov i sin korg i soffan och märkte ingenting. Då lyfte jag upp henne, hon såg musen som försökte fly, men på 3 sekunder var den fångad av henne. Då blir man ju glad. Jag avskyr möss, men tycker om fåglar.

Hon har nu 3 dagar i rad kommit in med en fågel, genom kattluckan. Ute finns nu inga möss att jaga när det är snö och kallt. Mössen äter hon upp men inte fåglarna.

tlover
1/12/15, 4:42 PM
#13

Om vi matar småfåglar (trots att min man är fågelskådare så matar vi sällan fåglar nuförtiden just för det känns som en omväg att mata Gimla så) så gör vi det på platser där Gimla inte kan jaga dom och med fågelmat som inte ramlar ner på marken (tex talgbollar el njurfeta).

Men med tanke på hur mycket mat det finns på vår gård annars så har man ju inte heller dåligt samvete av att inte mata dom.

Vi överöser också Gimla med beröm då hon tagit möss och ignorerar henne då hon tagit fåglar. Lever djuret hon fångat brukar vi däremot ta bort det från henne (och avliva det), det behövs däremot sällan nuförtiden då hon är jätteduktig och dödar djuren direkt.

#3 Jag sätter bjällror på mig själv regelbundet i vanliga fall. Jag vill nämligen inte bli uppäten av björn då jag far ut och springer. 😃

l'm back

Annons:
Cragan
1/13/15, 7:50 AM
#14

det med bjällror så gäller det att komma ihåg att det finns katter som lär sig jaga med dem på så är inte garanterat att kissen inte kommer komma in med fåglar trotts bjällra (snabbaste katten jag hört om hittills tog det 1v med bjällra innan den fånga byten som vanligt)

Magi-cat
1/13/15, 8:01 AM
#15

Jag tror inte heller bjällran är någon lösning. Först måste det vara stressande att alltid höra det där bjällrande ljudet vart man än går.

Sedan undrar jag om det hjälper. Det som varnar fåglarna är förmodligen inte främst ett ljud utan en rörelse. Rörelsen kommer före ljudet och den duktiga jaktkatten kan säkert ta byten ändå, som Cragan skriver.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Sabina]
1/13/15, 12:25 PM
#16

Vår äldsta katt hade bjällra på halsbandet när hon var yngre men kom hem med döda fåglar och möss regelbundet. Så är det en skicklig katt så jagar och dödar den fåglar oavsett den har bjällra eller ej. Jag slutade med bjällran just med hänsyn till katten för jag tror det kan vara väldigt stressande för den med ljudet hela tiden. Katter har ju dessutom bättre hörsel än oss.

CasaRamon
1/15/15, 12:14 PM
#17

Nu har jag köpt halsband med bjällra och hon hade det på för första gången igår. Hon verkar inte störd av plingandet då det bara låter när hon hoppar eller skuttar. det hörs inte alls när hon bara går. Så vi får se hur det fungerar med tiden.

ShegoFan12
1/17/15, 9:52 PM
#18

Vi berömmer Sickan när hon har varit duktig och fångat ett byte, det spelar ingen roll om det är en fågel eller mus. Men mina föräldrar vill inte att hon tar in fåglar för vi ser inte dom som skadedjur men katter bryr sig inte om det är en fin blåmes eller en mus. För katterna är möss och fåglar byten och dom följer bara sin jaktinstinkt. Jag tycker det är fel att skälla på sin katt om den har tagit en fågel eller annat djur. Om våran katt har kommit in med en levande fågel så har vi räddat den från Sickan och satt den i ett träd där Sickan inte kan komma åt den och då får fågeln också chans att återhämta sig och flyga iväg. Och alla fåglar som vi har räddat från Sickan har återhämtat sig bra och har kunnat flyga iväg kort därefter.

[Lollo1402]
1/18/15, 11:01 AM
#19

Förlåt för att jag kommer här nu men jag vill inte skapa en ny tråd🙂

Min katt har inget halsband på sig överhuvudtaget för att mamma och pappa tror att han fastnar.

Men han kommer hem med fåglar hela tiden, vilket jag inte gillar, Jag bestraffar honom inte men jag vill ju inte att han ska ta fåglarna, som TS inte heller vill.

Funkar det att ha bjällra? Eller alltså alla har olika åsikter. Men låter bjällra hela tiden när de rör sig? Jag vill ju inte att han ska irritera sig, men jag vill gärna också höra när han kommer och jag har kaninerna utomhus och att fåglarna kan höra honom.

Så min fråga är. Funkar det att ha bjällra? Hör man honom om han kommer. Hör fåglarna honom om de sitter och äter så att de kan gömma sig?

Förlåt för rörigt inlägg men det är en fundering som jag har bara🙂

CasaRamon
1/18/15, 11:40 AM
#20

#19

Nu har vår katt bara haft på halsbandet under 3 dagar ( och bara när det är ljust ute. När det är mörkt kommer inga fåglar och äter) Hittills inga fångade fåglar, däremot kom hon in med en död  sork i går kväll.

Bjällran låter bara när katten tar ett skutt, hoppar, inte när den bara promenerar. Vår katt störs inte av bjällran. Halsbandet har en resårdel, så det bör lossna om katten skulle fastna någonstans. Jag kan ta  av halsbandet utan att lossa spännet, sitter ganska löst m.a.o.

#18

Som jag skrev tidigare, så skulle jag aldrig skälla på katten när hon kommer in med döda fåglar. När hon kommer med döda möss, sorkar, så berömmer jag. Däremot när hon kommer med fåglar, så nonchalerar jag henne. Alltså inget  beröm alls då.

Annons:
[Lollo1402]
1/18/15, 12:39 PM
#21

#20 Okej🙂 Det är det jag försöker säga till mamma🙂 Tack för ditt svar😉

Upp till toppen
Annons: