Annons:
Etikettbeteende
Läst 1656 ggr
tlover
2015-02-05 11:26

Katten undviker vårt barn

Hej

Vi fick ju just en liten flicka (Ylva) och vår katt (Gimla) vägrar att vara i närheten av Ylva även om vi gosar med henne (vilket hon vanligtvis älskar).

Nån som vet vad man kan göra.

Gimla ogillade Ylva förresten redan i magen, även om ja trodde att det var jag hon ogillade, men nu när Ylva är född så gosar hon med mig som vanligt men undviker Ylva.

l'm back

Annons:
VildaVittra
2015-02-05 11:33
#1

Men hur kunde du skaffa barn när du har Gimla? Det skulle du ju tänkt på innan och självklart så är det ju sist in först ut som gäller. 😃

Bebisar är läskiga enligt många katter, skydda katten från barnet tills det är så där 5-10 år gammalt, då brukar de börja bli acceptabla. 😉 Vad jag menar på att ge det bara tid, ge Gimla uppmärksamhet så kommer bebisen så småningom börja ses som okej.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Saffran0Spice
2015-02-05 11:38
#2

Först - grattis till lilla Ylva! 🌺

Sedan till missen ^^
En vän till mig testade en sak med sin katt - när de fick barn så la de barnet mitt i sin stora dubbelsäng och såg till att barnet inte kunde rulla iväg eller liknande. Sedan satte de sig på en stol bredvid och lockade på katten.
Medans barnet sov så fick katten gå omkring och lukta på barnet i sängen och bilda sig en uppfattning - min vän gjorde ingenting mer än att observera och hade endast hoppat in om katten försökt slå eller riva barnet.

Detta gjorde de några gånger - sedan brydde sig katten inte mer om barnet, den blev inte överdrivet kärvänlig, men brydde sig inte så mycket om barnet utan ignorerade det i fortsättningen =)

ChristineL
2015-02-05 11:39
#3

Det är nog bara att gilla läget och se om det utvecklas åt nåt håll. Vår hona går fortfarande inte i närheten av dottern efter 20 månader ;) Hon är absolut inte aggressiv, men väljer hellre en omväg. Hanarna däremot är gärna med henne.

tlover
2015-02-05 11:46
#4

Vad synd att det kommer att ta tid, djur är ju så viktiga för barns (och bebisars) utveckling.

Men man kan ju inte heller tvinga fram en relation.

l'm back

VildaVittra
2015-02-05 11:56
#5

#4 Ni har ju andra djur, ingen kärvänlig höna eller kanin att presentera bebis för? Sedan kommer ju barnet ändå få se Gimla, barnet kan ju dra gagn av ett djur utan att röra det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cahira
2015-02-06 04:25
#6

Ibland tar det en stund med alla nya ljud och lukter. Grattis till tillskottet. 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[JeanetteK]
2015-02-11 15:46
#7

Jag tror katten kommer ändra sig med tiden. Säkert både lite svartsjuk och irriterad på den där nya saken som tar uppmärksamhet och tid och luktar och låter annorlunda än vad ni gör.

VildaVittra
2015-02-21 13:51
#8

Har Gimla förlåtit er än?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2015-02-21 13:59
#9

#8 Nja, hon tycker om oss (och jag får nu gosa med henne som innan jag blev gravid) men Ylva tycker hon fortfarande inte om 😕

l'm back

VildaVittra
2015-02-21 14:11
#10

#9 Smeta in bebis i kattmat? 😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2015-02-21 14:13
#11

#10 Nja jag vill gärna ha kvar Ylva sen

l'm back

VildaVittra
2015-05-30 17:01
#12

Jag kom och tänka på den här tråden när jag såg denna, så försvinner Ylva, så är det nog Gimla du ska fråga. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: