Annons:
Etikettallmänt
Läst 1467 ggr
[Sabina]
2015-02-28 00:14

Gå ut på vintern

Vill era utekatter gå ut även nu på vintern/vårvintern? 

Våra går inte långt ens på sommaren så under vinterhalvåret brukar de
a) vilja att man öppnar dörren
b) sniffar i luften, oftast är det fuktigt (bor ju på Västkusten)
c) skvätter äcklat med tassen och går in igen
d) upprepar detta några gånger om dagen om de inte sover 😇

Annons:
VildaVittra
2015-02-28 01:06
#1

Givetvis måste ju det undersökas om sommaren kommit medan man jäste i mattes säng.😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Sabina]
2015-02-28 01:08
#2

Haha, ja precis så 😃

Cragan
2015-02-28 01:10
#3

enda vädret kissen här vägrar gå ut i är om det spöregnar när han ska ut, är han redan ute o det börjar regna bryr han sig inte 😃

hannaj98
2015-02-28 02:13
#4

Nej, är det kallt, blåsigt eller duggregn så går katterna bara till dörren för att bli utsläppta men när man öppnar tittar de på mig som om jag är dum i huvudet, som att det är mitt fel att det är dåligt väder. De verkar tro att jag är en Gud eller nåt (Vilket iofs är ganska smickrande 😉) Så nej, om det inte mot förmodan skulle vara en enligt katterna "fin" vinterdag så stannar de inne.

kattöga
2015-02-28 18:03
#5

Snö, regn och rusk, vinande vind bland träna - nej, då stannar vi inne. På vintern har vi många rådjur kring huset också och dom är både spännande och farliga. Så bäst att titta på dom genom fönstret, samtidigt som man väntar på våren…….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

CasaRamon
2015-03-01 12:19
#6

Vår katt som är utekatt, och en riktig jägare, tog vi över för 7 månader sen. Hon går ut varje dag för att göra sina behov. Har inte lyckats se vart hon går. I höstas uträttade hon behoven i hela grönsakslandet, men nu har vi en hel del snö. Trots att vi har 2 sandlådor, så har hon bara använt dom 2 gånger. Det var när det ösregnade ute. Finns inga möss att jaga, men härom dan kom hon in med en levande sork som present till oss.

Annons:
tlover
2015-03-01 22:02
#7

Gimla är ute varje dag, året om. Det är snarare mängden timmar som ändras.

Men kallt väder är bättre än klabbsnö iallafall

l'm back

Sealle
2015-03-02 13:40
#8

Min katt verkar aldrig kunna bestämma sig. Oftast när det är snö ute så står han och sniffar i dörröppningen i en halv evighet, innan han tar ett  kliv utanför dörren, skakar häftigt på tassarna som rört vid snön, tar ett steg till, stannar och skakar på tassarna (som han är förvånad över att snön fastnar på nytt), osv. Sen brukar han inse att det inte hjälper att skaka på tassarna och då så "travar"/joggar han väldigt snabbt tvärs över altanen med jättehöga kliv, hoppar upp på räcket, sitter där i kanske fem minuter och sen skyndar han sig in igen.

När det regnar ute kommer det inte på fråga, dock när det slutat regna så brukar han göra ungefär likadant som vid snö. Dvs tveka i dörröppningen, skaka massa på tassarna, sätta sig på på en torr fläck, ångra sig och springa in igen. Blåst bryr han sig inte om (blåser sällan speciellt hårt där vi bor), möjligt att han blir lite extra speedad.

Bild från i höstas (ber om ursäkt för hemsk kvalité). Här har han tagit skydd tre meter från dörröppningen och satt där i fem minuter innan han kom in igen haha.

[Sabina]
2015-03-02 14:01
#9

#8 Haha, jag känner så väl igen beteendet 😃

[Annamaja27]
2015-03-07 20:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#10

Huskatten är ute så länge det inte regnar för mycket men inte så värst länge vintertid. Birman är mestadels inne på vintern. Hon var ute lite mer när horn var yngre men nu är det mest soffan som gäller. Men snart så… bara våren kommer!

Upp till toppen
Annons: