Annons:
Etikettbeteende
Läst 1604 ggr
MaxFlickan
4/13/15, 12:38 PM

Driver mig lite lätt galen...

Min kastrerade hankatt på 4 år gör mig lite lätt galen ibland…

Vanligt för honom är att han far ut en sväng på morgonen efter frukost och är ute någon timme. Sedan vill han in och busar, sover el äter typ resten av dagen.

Nu på kvällarna har han börjat med att han jamar, vill ut och är ute ca 5 minuter. Vill in, är inne ca 10 minuter, vill ut, är ute ca 5 minuter, vill in… Ja, så kan han hålla på i timmar :(

Det är inte alla kvällar märk väl, ca 3 per vecka, men ändå. Har han drabbats av vårkänslor fast han är kastrerad eller vad har flugit i honom?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
Rumblebee
4/13/15, 12:40 PM
#1

Kan han vara understimulerad?

MaxFlickan
4/13/15, 12:52 PM
#2

Tja, tror nog inte det. Har bott här sedan November och det är först denna månad han börjat göra så här.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

VildaVittra
4/13/15, 12:53 PM
#3

Han vill nog att du ska följa med ut. 😎

En kattlucka är underbart att ha när man är ägd av en ambivalent katt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MaxFlickan
4/13/15, 12:57 PM
#4

Han vill väl nog det jo :)

Tja, tror inte mina hyresvärdar skulle uppskatta en kattlucka, tyvärr.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

VildaVittra
4/13/15, 1:22 PM
#5

#4 Återställer du vid flytt så har du rät att installera en om du har ett vanligt hyreskontrakt. Jag ska plocka bort ett fönster och bygga ett fuskfönster i trä där jag ska sätta luckan. Har bara inte kommit till skott än.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MaxFlickan
4/13/15, 1:28 PM
#6

Hmmm, måste kolla med hyresvärden. För det där med fönstret låt ju inte helt dumt…

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
kattöga
4/14/15, 12:17 PM
#7

Jag tror att han har vårkänslor även om han är kastrerad. Han behöver ju inte vilja para sig. Men det är spännande ute nu när naturen vaknar, fåglar och andra djur dyker upp.

#5 Lite så gjorde vi också temporärt när vi tog hem vår omplacering. Vi hade gamla fönster på vinden, lika breda men kortare. Så vi bytte ut ett fönster mot ett gammalt och under det "fyllde vi ut" med trä som vi la in luckan i. Den fungerar hur bra som helst. (Honkatten har sin egen lucka fortfarande, den läser av chip så hanen kan inte använda den än. Det får han göra när han slutat vara så "på" honan. Då byter vi tillbaks till den "ordinarie" rutan också.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
4/14/15, 12:18 PM
#8

Man kan ju sätta i kattluckor i fönster också. Och då är det "bara" att byta fönsterrutor när man flyttar.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MaxFlickan
4/14/15, 12:22 PM
#9

Måste undersöka det där, låter intressant.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

[::Vera::]
6/21/15, 12:58 PM
#10

Jag hade ett lite mindre källarfönster 0,5×0,35m gömt under altanen. Hakade loss fönstret och sågade ut en isolerings/cellplastbit som jag monterade luckan i och sedan pressade in i fönsterhålet. Limmade tyg på cellplasten. Ingen värme läckte ut och det funkade perfekt. När jag flyttade var det bara att haka på fönstret igen. Jag föredrar luckor som man kan låsa i olika lägen eller ställa helt öppen. Ibland var det också perfekt att de kunde röra sig helt fritt som t ex när de hade perioder då de ville in och ut var femte minut. För så kan det ju vara ibland när de är vår/sommar, mycket spring i benen och det händer mycket spännande saker som måste kollas upp hit och dit. Men det är klart…ibland vill de att matte ska följa med ut. Sånna är/var mina två. Då hjälper ingen lucka :) Nästa lucka blir kanske med chipläsare… Det verkar kanonbra. Rädd bara att det ska bli något fel, att tekniken inte funkar alltid… Men det kanske den gör.

kattöga
6/21/15, 1:36 PM
#11

#10 Vi har haft vår "chip-lucka" i drygt ett år nu och den funkar hur bra som helst. Det gäller bara att hålla koll på när batterierna börjar sina (en röd lampa blinkar). Batteribyte ca 2-3 ggr/år. 
Eftersom den låter mer (klickljud) som var lite skrämmande så var honan lite osäker på luckan och vi fick öppna dörren åt henne titt som oftast. Men hon lärde sej tekniken snabbt ändå (på nätterna fick hon ju ingen dörröppningshjälp….. och har inga problem med klickljuden längre.  

Eventuellt investerar vi i en till "chip-lucka" men då blir det en något enklare variant än den vi har. 
För än så länge är dom inte särskilt mycket vänner våra katter (honan flyr hanen fortfarande) och vi funderar på att ha varsin åt dom till dess dom accepterat varann helt (behöver inte bli såta vänner). Den enkla vi har i fönstret är trots allt inte så praktisk under vintern….. snö, is och dragigt.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[::Vera::]
6/21/15, 2:45 PM
#12

#11 hmm ja jag ska nog prova chip-lucka ändå när jag vet var jag ska bo framöver. Det tog någon månad att lära mina att våga gå genom luckan just pga ljudet (då luckan åkte igen bakom). Klickljudet är kan jag tänka mig lite samma grej. Det är ju så olika från katt till katt det där. Jo man får träna och visa att det är lugnt :) Jag slapp ju allt drag och kyla iom isolerskivan som var 10cm tjock dessutom. Ni kanske kan täta på något vis. Det är nog en bra tanke med två in/utfarter för dina eftersom de är otrygga med varann ännu. Det kan säkert vara så att de mår bättre av att ha en egen dörr. Dörren är viktig och ska helst lukta "tryggt" har jag märkt. Så din tanke verkar god! Då någon grannkatt varit inne hos mig så blev det genast lite läskigt att gå igenom luckan. Det hände ju ibland. Det kan ta tid innan de accepterar varann vad jag vet. Ett år tog det för en bekants två katter att acceptera läget, men de är inga bästa polare direkt. Det funkar och det får man ibland vara glad för tror jag. Är länken den luckan som ni har nu? Iso är lite för stor för de flesta luckorna. Han väger omkring 7kg. Jag hade svårt att hitta en stor kattlucka. Undrar om någon här vet någon med chiplucka som är lite större än 14cm.? Jag kanske gör en egen tråd när det blir aktuellt.

kattöga
6/21/15, 3:18 PM
#13

Chipluckan finns i en XXL-variant 18x17 cm. Kan inte länka m denna platta, men den finns också på zooplus.se. Kanske den storleken känns bättre? SureFlap Mikrochip husdjurslucka XXL

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
[::Vera::]
6/21/15, 4:06 PM
#14

Tackar! Den storleken borde fungera. Perfekt att det finns tidprogrammering då jag har gubben inomhus på nätterna. Då kan jag kanske få lite sovmorgon på helgen :)

kattöga
6/21/15, 4:24 PM
#15

#14 jA Det va ju smart! Det har inte vi på vår kattlucka, tidsprogrammering. Å andra sidan så får våra katter komma och gå som dom vill, vilken tid på dygnet som helst.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: