Annons:
Etikettallmänt
Läst 5442 ggr
hannaj98
7/9/15, 3:59 PM

Klippa klor?

Klipper ni klorna på era katter? Jag har aldrig gjort det på mina då de fixar det själva. Men nu har min ena 14 åriga katt en jätte lång klo. Det ser väldigt konstigt ut eftersom alla andra klor är lagom längd men en är jätte lång. Förstår inte hur hon lyckats fila ned klon precis brevid (det är en av klorna längst fram på baktassen) utan att den långa klon filats ned?  Ska jag vänta på att hon fixar den själv eller borde jag klippa/fila ned den? Den verkar inte störa henne, hon går som vanligt.

Annons:
VildaVittra
7/9/15, 4:01 PM
#1

Jag klipper aldrig klor, men är det nu en som är abnormal skulle jag klippa ner just den, en klo klarar de sig definitivt suveränt utan ett tag.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vixxen
7/9/15, 4:07 PM
#2

Klipp inte klorna på utekatter. De behöver dem för att kunna klättra upp i ett träd eller försvara sig.

hannaj98
7/9/15, 4:47 PM
#3

#2 Men det är ju en klo som är jätte lång? Förstår att jag inte ska klippa den kort, men kan man inte bara klippa den lite så att den blir som de andra klorna? Det känns som den är för lång för att ha någon funktion?

Vixxen
7/9/15, 5:43 PM
#4

#3 Klorna slits olika mycket beroende på vad katten använder dem till. Kolla om nån vecka och är det fortfarande likadant kan du klippa den "jättelånga" klon.

kattöga
7/10/15, 10:41 AM
#5

Jag skulle klippa ner klon lite! En klippt klo gör ingen skillnad för att klättra och försvara sej. 

Vår hane råkade ut för två klokapselbrott inom en månad nu. Enligt veterinären beror det oftast på för långa klor om dom bryter klorna upprepade gånger. Så vid andra operationen klippte dom ner alla klorna lite, lite.

Vet förklarade att utekatter som bor i skogsnatur inte alltid sliter ner sina klor tillräckligt eftersom dom går mycket på mjukt underlag (gräs, jord, mossa osv), klorna slits inte ner som dom gör på t ex asfalt o d.

Annars har jag aldrig klippt klorna på nån av mina utekatter. Men denna lite äldre hane behövde tydligen få sina klor justerade lite.
Nu hoppas jag att han slipper fler brutna klor. Han har inte kunnat vara ute många dar på 1,5 månad pga tre operationer (klorna + FORL-op). Igår fick han komma ut första gången på 14 dar igen. Hoppas att han slipper att råka ut för nåt sk-t igen nu.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

cattisa
7/10/15, 6:04 PM
#6

Jag klipper klorna på min utekatt. Hon sliter dem inte alls tillräckligt, utan de blir alldeles för långa efter ett tag. Det blir obekvämt och opraktiskt för både henne och oss.

Olika katter verkar ha väldigt olika kloväxt eller olika metoder att hålla klorna lagom långa, något är det i alla fall. Vi bor ju i skogen och det stämmer bra att det huvudsakligen är mjukt underlag här. Vi har klippt klorna till och från på alla våra katter, men den nuvarande katten behöver mer klovård än de tidigare.

Hon är en duktig jaktkatt och klättrar gärna i träd. Det påverkar henne inte alls att vi kortar av klorna lite.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Annons:
Upp till toppen
Annons: