Annons:
Etikettallmänt
Läst 3182 ggr
kattöga
2015-07-20 18:34

Är din utekatt försäkrad?

Många försäkrar sin katt. Men jag vet att det finns många som väljer att inte göra det. Vilket val har du gjort, är din katt försäkrad / dina katter försäkrade?

Om du inte har försäkrat din katt kan du väl berätta, i tråden, varför du gjort just det valet?
Och hur du räknar med att lösa den ekonomiska biten om katten blir sjuk och behöver veterinärvård, kanske har du en buffert, en sparad slant istället för försäkring eller annat alternativ?

Som sagt, är din ute- eller innekatt försäkrad?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
kattöga
2015-07-20 18:36
#1

Mina katter är försäkrade för veterinärvård. 
Tyvärr inte medicinvårdsförsäkrade och tandvård får jag stå för själv.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[Devya]
2015-07-20 18:38
#2

De katter jag hade var inte försäkrade. Då de blev sjuk så betalade jag summan, var ju inte precis så att jag inte skulle ha råd då jag hade ett sparkonto med en massa pengar på. Jag hade ju tänkt på den saken innan jag skaffade katt - att jag faktiskt hade råd om de skulle råka bli sjuka, vilket de tyvärr också blev. Jag har spenderat en massa pengar på mina katter och det har varit värt det.

Anledningen till att jag inte hade dem försäkrade? För vid den tidpunkten visste jag inte ens att det var möjligt.

tlover
2015-07-20 18:39
#3

Nix inte försäkrade, vi har buffert istället då varken bina eller hönsen går det att få nån vettig försäkring på, knappt kaninerna heller (kaniner för köttproduktion) så vi måste ändå ha buffert.

l'm back

kattöga
2015-07-20 18:42
#4

#2 Nej, och vet du, det finns många som fortfarande inte vet att man kan försäkra sina katter. Synd att du inte hade den kunskapen då.
Jag tror att det bästa sättet att få alla kattägare informerade om att det finns kattförsäkringar skulle vara krav på ID-märkning och -registrering. Då skulle information om försäkringar kunna sändas ut till alla kattägare…… 

Visst är våra kattvänner värda all hjälp dom kan få!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2015-07-20 18:47
#5

#3 Skönt att ni kan ha en buffert åtminstone! Fast att försäkra katten/katterna kanske skulle hjälpa till att hålla bufferten på bra nivå för dom andra djuren…? Men det vet ju ni bäst själva om bufferten håller om något händer några av djuren. 

Trist att det inte finns vettiga djurförsäkringar för dom andra djuren ni har!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Grace2009
2015-07-20 21:22
#6

Min är inte försäkrad. Innan han kom till mig var han försäkrad hos Agria, men mina föräldrar tyckte det var onödigt med försäkring och jag hade ingen egen uppfattning om det riktigt. Sedan har det bara fått vara. Pojken verkar kry av sig, så det ska nog gå vägen. Annars finns det såklart pengar undanstoppade ifall något skulle ske.

Annons:
[[Narwayn]]
2015-07-21 11:38
#7

Våra 2 huskatter är såklart försäkrade ("trots" veterinärer i familjen :P).
Båda är ute- och innekatter som räddades från djurplågeri för 10 år sedan.

Nervöst Skall
2015-07-21 23:59
#8

2xhuskatt, utekatter vet. försäkrad Bengal, utekatt vet. + livförsäkrad Sibirisk katt, innekatt vet. + livförsäkrad Försäkring har alltid varit en självklarhet i min familj, frågan är inte OM de ska försäkras utan VART de ska försäkras. Speciellt Bengalen har haft väldigt mycket hälsoproblem så även med försäkring har det gått åt mycket pengar.

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Björne33
2015-08-24 11:36
#9

ag har inte försäkrat min nuvarande katt p g a mina tidigare erfarenheter. Min förra katt, som var försäkrad i Agria, fick diabetes. Självrisken var så pass hög och gällde bara kostnader per var tredje månad att jag som mest fick 500kr (om något) från försäkringen. Det var ofta mer jobb med att skicka in alla kvitton osv än att stå för de småpengar som försäkringen gav. En kroniskt sjuk katt behöver just gå till veterinär och få ny medicin ungefär just var tredje månad. Så för kroniska sjukdomar lönar sig inte försäkringen. Det gör den dock för olyckor och om man behöver operera katten.  I det läget så har jag valt att i stället valt att till en början ha en buffert. Jag har vid sidan om detta öppnat ett separat konto där jag varje år sätter in pengarna som en försäkring skulle kostat.

Nervöst Skall
2015-08-24 11:47
#10

Mamma har skaffat en till katt så lägger väl in han också^^

Cornish Rex, innekatt vet. + livförsäkrad

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

[Forest]
2015-09-07 10:18
#11

Ja han är försäkrad. Vi har även en lillpisse nu hemma men vi hoppas att han kommer trivas som innekatt, även han kommer försäkras.

kae
2015-09-15 06:00
#12

Försäkrad hos agria :)

Fridaaaa
2015-10-02 18:12
#13

Yes båda hos Folksam! :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[VinterMaran]
2015-11-18 09:23
#14

De tre huskatterna är försäkrade hos folksam, och perserkatten hos agria då jag har tagit över tidigare ägares försäkring (fast hon är ingen utekatt för hon vill inte vara ute;-)

[LoveUnite]1
2015-11-18 13:36
#15

Jag har en utekatt och han är försäkrad hos Folksam, den högsta försäkringen.

Jag har sparpengar så det går helt klart till mina djur om något händer, men har ej ett specifikt sparkonto till just djuren.

Men som nu bara för några veckor sedan skadade min katt sin tass och fick veterinärvård samt ett stygn, det hela gick på strax under 1500 kr.

Nu är han hel igen och ute som vanligt 🐱

Zepp
2015-11-18 20:58
#16

Näe jag har aldrig försäkrat mina katter, jag betalar vad det kostar, när det väl kostar!

Veterinärvård skall de ha hur som helst!

Vaccination, operation, medecin, what ever.

Och när veterinären säger att det inte är någon ide längre så får de en spruta, så att de somnar in!

Mina förra katter blev den ena 18 och den andra 20.

Den första fick cancer och den andra stroke.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lisabet
2015-11-19 14:18
#17

Jag gör som Zepp, betalar vad det kostar.

När den korkade katten hade ätit av vedkorgen, och fått stopp i tarmen, så kostade operationen drygt 15.000:-.

Vi eldade upp vedkorgen.

Zepp
2015-11-21 02:19
#18

Dumma vedkorg.. men så fick den vad den skulle oxå!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mirial
2015-12-02 21:19
#19

Båda mina killar är försäkrade. För mig är det en självklar trygghet att ha för mina pälsklingar.

Torparmor
2015-12-12 23:48
#20

Nej, endast hästarna har varit försäkrade inte någon av alla katter eller kaniner. Vi har betalat de få fall som har behövts. Vi bor ju långt från både andra gårdar och veterinärer och våra katter har inte gillat att åka bil, så det är bara vid kastraktioner och vaccinationer som vi besökt veterinär. Avlivningar har gjort här hemma med veterinärbesök


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
NiklasTyreso
2015-12-30 22:20
#21

Jag har ormar som inte går att försäkra, men om de blir allvarligt sjuka (som jag inte kan behandla) då ska de inte lida utan jag avlivar dem enligt jordbruksverkets föreskrifter. Djur ska inte behöva lida, för då är bättre de får dö.

StillaSinnet
2016-04-02 16:56
#22

Både mina kaniner och katten är försäkrade. Katten är kastrerad,  chippad och reggad vid SKK. En av kaninern är ID-märkt i örat och reggad som SKAF, inte den andra (omplacering) men den är kastrerad och försäkrad.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[Tuulikki]
2016-04-02 17:52
#23

Ja min innekatt är försäkrad🙂 Hunden också.

[eliinmeyer]
2016-04-02 22:36
#24

Vi har inte försäkrat våra katter, nog för att det liksom aldrig känts som att det är något man gör med katter, mer hundar, nog något med att det håller i sig det att "katter inte är så mycket värda" vilket gör att många väljer att inte göra det tror jag. Men när de blivit sjuka har vi åkt in led dem och betalat summan bara, inte så ofta de behöver in till veterinären "ändå" så.

molbojse
2016-04-04 21:56
#25

Oja! Våran klumpiga vildbase skulle ruinera oss på ett kick om han inte vore försäkrad då han är den mest klantiga katt jag träffat på… Tack vare försäkringen lever han idag, annars hade vi fått ta bort honom i höstas när han blev påkörd och kostade närmare 80.000 i vård.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

[Ninji]
2016-04-06 11:31
#26

Vår katt sover på ponnyernas ryggar, busar med getterna, står i bakhåll för hundarna, retar hönsen och sover på det mest knasigaste ställen så ja, vi har försäkring på våran katt :)

Huskatten4
2016-04-08 17:17
#27

Att inte försäkra en katt tyder på likgiltighet. Kostnaden kan ingen skylla på. En hundring i månaden är det värt. Annars borde kattägarna fundera. Det handlar om prioritering.

Annons:
Grace2009
2016-04-08 20:16
#28

#27 Det kvittar väl om katten är försäkrad eller ej, så länge den får den vård den behöver?

[eliinmeyer]
2016-04-08 20:40
#29

#27 vi har inte försäkrat våra katter men blir de sjuks är det klart vi ger dem den vård de behöver :) kan kanske bara bli lite dyrt men det är ju inte det att dem är försäkrade som är viktigt utan att katten får hjälp :)

Huskatten4
2016-04-08 20:49
#30

Finns ju en del som tigger sig till veterinärkostnader för att de inte har råd att betala försäkring. Säger det igen, prioritering.

Grace2009
2016-04-08 20:55
#31

#30 Har man valt att skaffa djur har man såklart ansvar och måste prioritera deras behov.

Huskatten4
2016-04-09 07:23
#32

Det kan kosta femsiffrigt att hjälpa sin katt om den blir sjuk. Så är det med alla djur. Så har man råd med det behöver man såklart ingen försäkring. Den får ju sin vård ändå. Men har man inte råd med en försäkring , borde den nog fundera på om den ska djur öht. Speciellt inte upp till nio st. i en liten lägenhet. Självutnämnda "katthem" som tigger pengar genom att skapa Facebookgrupper. För att de inte har råd att betala försäkring. Ni andra, skippa hämtpizzan en gång i månaden, eller var rökfri två dagar. Så har ni råd att ha försäkringen.

tlover
2016-04-09 08:26
#33

#32 fast bara för att man inte försäkrar så betyder ju inte det att man inte lägger undan pengar varje månad för att ha råd om nått händer.

Skillnaden är ju bara om man sparar själv istället för att ha försäkring så har man lite extra pengar om inget händer.

l'm back

StillaSinnet
2016-04-09 09:43
#34

förklara en paradox för mig som jag inte förstår. Varför är det vanligare att rasavlad innekatt oftare är försäkrad än en huskatt som är utekatt? den senare löper ju så mycket större risker!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
tlover
2016-04-09 09:58
#35

#34 Vem frågar du?

l'm back

p_i_f@live.se
2016-04-09 11:10
#36

Förmodligen för att det ligger mer pengar i en raskatt än slit och slängkatter

p_i_f@live.se
2016-04-09 11:14
#37

En huskatt du köper för 500 kr. är inte lika mycket värd som en raskatt för 8-10 tusen. Uppemot 20 ibland. Men ändå kostar de lika mycket hos veterinären.

StillaSinnet
2016-04-09 15:38
#38

#35 alla som läser 🙂

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2016-04-09 15:43
#39

#36 och #37 och visst är det i så fall sjukt att en katt som man har betalat mycket för är mer värd som vän, än vad en katt som man har fått eller köpt billigt är?  Själva individvärdet borde ju vara det samma? 

Liknelse: Som om i mitt eget barn skulle vara mindre värt än det adopterade som man får betala mellan hundra- och tvåhundratusen för. Mitt eget barn kostade ju inte ett öre att tillverka.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

tlover
2016-04-09 16:23
#40

#34 Nu kan jag inte svara för alla utekattägare då jag bara har en utekatt och inte alla utekatter i hela Sverige men vi ar en hel del djur som antingen inte går att försäkra (tex höns) eller som har skitdåliga försäkringar (tex bin) så vi måste ändå spara så vi tjänar på att lägga undan i en "veterinärspott" istället för försäkring.

Särskilt eftersom vi lagt mindre än 1000:- på veterinären på över 5 år och det skulle inte ens ha gått på försäkringen.

Att lägga undan pengar istället för att ha försäkring gör en inte till en dålig djurägare för fem öre.

l'm back

[Castlevania]1
2016-07-14 00:48
#41

Självklart är min katt försäkrad! Han är både en ute- och innekatt.

Annons:
[Ninji]2
2016-08-11 17:39
#42

Ja, självklart är vår katt försäkrad! Hon är även kastrerad, id-märkt och vaccinerad!

Calcifer
2016-08-21 15:01
#43

Har visserligen innekatt men han är försäkrad annars skulle jag inte ha råd med vård om något stort hände. Min lillebrors pappa har inte sin utekatt försäkrad, men han är rik som ett troll så katten får all vård den behöver ändå pengar är inget hinder. Tror det är få människor som låter bli att försäkra för att de inte har råd med 100:- i månaden till det, utan snarare att man i så fall tänker "äh, det händer ju så sällan nåt så smartare att spara varje månad ifall man behöver det".

#34 En huskatt kostar inte lika mycket i inköp, men en raskatt kan kosta en saftig summa. För enkelhetens skull kan vi jämföra det med andra produkter. Om du köper en mobil för 500:- som är en enkel modell med inga finesser väljer du gissningsvis inte att försäkra den. Jag köpte en ny mobil för 6000:- förra månaden och jag valde naturligtvis försäkring till den. Samma princip går att överföra på köpet av katt.

(Notera att jag anser att alla katter är lika värda, och jag menar inte att jag ser på dem som ting eller att jag värdesätter dem lika mycket som min mobil, det är bara ett exempel som säkert gör att logiken hos många går att förstå.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

em.nord
2016-08-21 23:12
#44

Har alla mina katter och hundar (vissa av kaninerna) försäkrade. Det kan snabbt rulla iväg om något händer. Men känner många som lägger undan pengar till sina djur (hund, katter, häst). Alla gör det som funkar. Men gäller ju att inget händer tills man fått en buffert. Min kompis hundvalp blev biten av en huggorm i deras trädgård. Gick på 10 000 MED försäkringen och då hon hade haft den i 6 veckor. Men tycker inte att man måste ha försäkring bara man ger sina djur vård, ej låter de lida sen hur man gör det spelar mindre roll :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

em.nord
2016-08-21 23:22
#45

Spelar väl ingen roll hur mycket katten kostar i inköp?!?! Har en katt jag fick gratis och hon skulle få samma vård som min hund som jag köpt för 13000! Fy om folk ser sina "bondkatter" som mindre värda. De är levande varelser inga mobiler…. folk som tänker så ska inte ha djur.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Calcifer
2016-08-21 23:30
#46

#45 För en del spelar det roll, det behöver inte betyda att de värdesätter djuret mindre, eller att den inte får den vård den behöver om den blir sjuk, men en större inköpssumma kan göra att man känner mer tvång att försäkra.

För övrigt hoppas jag du läste min sista notering i mitt inlägg, jag själv tycker naturligtvis att det är skitsamma om min mobil går sönder och hela min värld skulle rasera om min katt blev allvarligt skadad. Det var bara ett överfört exempel.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

em.nord
2016-08-22 08:16
#47

#46 ja jag läste din sista notering jag fortsatte bara på ditt exempel. Fast man värdesätter ju olika om inte alla djur i samma hushåll har samma försäkring/icke försäkring. Vården kostar samma oavsett inköpssumma och försäkrar man bara en av sina katter så värdesätter man den andre mindre. Tycker jag.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Calcifer
2016-08-22 08:19
#48

#47 Inte nödvändigtvis om katten i slutändan alltid får exakt samma vård om det behövs.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
em.nord
2016-08-22 08:26
#49

#48 sant, men det lär den ju i de allra flesta fall inte få för hade man haft de pengarna hade inte det andra djuret heller behövt försäkras. Om man nu planerar att ge samma vård varför försäkrar man bara inte sin andra katt också?

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Calcifer
2016-08-22 08:29
#50

#49 Det kan nog finnas olika anledningar till det. Det kanske låter skumt eller orimligt, men som sagt, får katterna samma vård oavsett så spelar det egentligen ingen större roll. Finns säkert de som tror att en huskatt inte kan försäkras på samma sätt, och en del katter kan inte försäkras pga ålder eller så kanske katten i fråga har en skada eller liknande som gör att en försäkring är möjlig men skulle vara mycket dyrare eller det skulle finnas många undantag i policyn så ägaren känner att det inte är nödvändigt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

tlover
2016-08-22 09:06
#51

#47 det är ju inte alltid det går att försäkra djuren på samma sätt. Det finns tex ingen försäkring för hobbyhöns och är katten för gammal går det sällan att försäkra för att ta några exempel

l'm back

em.nord
2016-08-23 09:54
#52

#50 ja men ditt exempel från början gällde bara inköpspriset, att en bilkig katt inte var lika värd att försäkra som en dyr katt. Och det är det jag reagerade på. Att det finns andra orsaker vet jag mycket väl. Har själv djur som inte kunnat få försäkring. #51 ja det vet jag, har hobbyhöns och en katt som inte jag fick försäkra pga ålder men som jag skrev här ovan var det hennes exempel om att inköpspriset ska göra skillnad. Raskatt/bondkatt.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Calcifer
2016-08-23 10:18
#53

#52 Jag förvandlade det till ett exempel där jag tog bort andra faktorer och gjorde det väldigt enkelt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Vraska
2016-09-22 15:14
#54

Ja, självklart är vår katt försäkrad! Han springer ut & in som han vill, men håller sig alltid på gården förutom när han följer med på hundpromenaderna.

[Ninji]5
2016-12-19 08:25
#55

Såklart min katt är försäkrad!

Annons:
Silvestris
2016-12-25 21:46
#56

#43

Jag förstår inte jämförelsen öht. En telefon är en sak. Har man en billig telefon byter man ut den om den går sönder eftersom det oftast är billigast så. Har du en billig katt byter du väl inte ut den om den blir sjuk eller skadar sig? Man kanske inte lägger en livförsäkring på en katt man fick gratis medan du kanske (men ofta inte) gör det på en katt som kostade några tusen, men den försäkring som är viktig är ju veterinärvårdsförsäkringen. Inte livförsäkringen.

Upp till toppen
Annons: