Annons:
Etikettot
Läst 1148 ggr
Hildgrim
2015-11-07 10:10

Kattägare och andras husdjur?

Jag skrev detta i katter.ifokus men jag tänkte det kunde vara relevant här också.

Har funderat på en grej i några dagar som jag skulle vilja ta upp med er kattägare. Det handlar om det här med utekatter och andras husdjur.

Jag ska snart flytta till en lägenhet med en rätt så stor uteplats. Djurtokig som jag är så blir jag genast uppspelt över att kunna anlägga en liten damm och ha sköldpaddor samt bygga en liten voljär för fåglar.. men så kommer då problemet…

alla katter!

Det går väldigt mycket lösa katter i mitt bostadsområde. Jag ser säkert 3-4 katter dagligen. Och då blir det plötsligt svårt för mig att kunna ha mina husdjur ute på uteplatsen. Skaffar jag sköldpaddor så måste jag bygga en bur runt dammen och hur roligt är det? Går väl iofs att skaffa ganska stora sköldpaddor (snappsköldpadda vore nått, hehe) men då blir det kanske gnäll på kattägarna för att sköldpaddan utgör ett hot istället.

Och för att hålla fåglarna säkert så måste jag väl i princip bygga en voljär i en voljär, alltså med dubbelnät med ganska mycket mellanrum. Och inte heller detta känns så roligt.

Pratade med detta om en bekant och det visade sig att hans hund råkade skada en katt så pass illa att den fick avlivas. Detta var inne i hans inhägnade trädgård. Kattägaren blev förbannad och skrev in i tidningen och hade sig. Menade att hundar borde vara fastbunda ifall dom ska vistas i trädgårdar. 

Detta får mig då att tänka på hur ni kattägare ser på era katters fria utevistelse i förhållande till andra personers husdjur? Jag kan tänka mig att det är långt mer än jag som anser att det är problematiskt att hålla sina husdjur ute (vilket dom såklart mår bra av) pga lösa katter. Och att många djur kanske får hållas inne i väldigt stor utsträckning.

Känner ni något ansvar för hur era katter beter sig mot andra djur? Är det t ex upp till dom andra djurägarna att sätta upp kattsäkert staket runt tomten ifall denne vill ha sina hundar lösa? 

Och så är jag nyfiken på hur ni ser på det omvända, vem bär ansvaret om era katter går in på någons tomt med ett farligt djur ur kattens perspektiv. Är det personen som bor där som ska se till att katterna inte kan komma åt djuret i fråga

Annons:
tlover
2015-11-07 10:17
#1

Om trädgården har staket el liknande så att man får ha det farliga djuret (tex en hund) ute så är det ju kattägarens ansvar enligt mig.

Jag anser att man ska vara lyhörd om vad omgivningen tycker på ett eller annat sätt kan man säkert komma på en lösning. Nu har jag inte det problemet här (närmaste granne är ½ mil bort) men det jag kom på nu direkt är att om det är ett riktigt stort problem kanske man kan testa att ha djuren ute i "skift". Hur det skulle funka beror ju då på hur djuren i fråga är.

Men

Tänk på att du är ju skyldig att skydda dina djur från andra rovdjur och förvildade katter,(iallafall enligt mig, det är ju därför man har burar, hagar m.m) så med tanke på att du inte kan ha djuren ute ensam ändå så borde det väl ändå inte vara ett så stort problem.

l'm back

[Annamaja27]
2015-11-18 21:07
#2

Jag anser att vad som händer katterna är mitt ansvar eftersom jag väljer att låta dem ha tillgång till fri utevistelse. Att något kan hända få jag ta med i beräkningen. Jag kan inte riktigt se att de skulle skada några andra tamdjur förutom ev andra katter som också går fritt ute. Mina katter är skygga ute vilket jag uppskattar.

Skulle jag få reda på att de var aggressiva mot exempelvis hundar eller människor skulle jag (efter att ha kollat att de verkligen var friska) antagligen försöka hitta ett mer lantligt boende för dem.

[LoveUnite]1
2015-11-20 23:43
#3

Det är inte lätt som en kattägare att kunna förutspå eller kontrollera en katt om man inte är med den.

Men, skulle min katt av någon anledning skada någon annans djur oprovocerat och den andra ägaren kan bevisa att min katt gjorde detta, eftersom jag säkerligen inte är i närheten för att kunna vittna det själv, så står jag självklart för kostnaden för skador eller annat.

Om en människa eller barn går fram till min katt och katten river dem för de klappar eller drar i min katt får dem skylla sig själva, en allmän regel är att man aldrig ska gå fram till främmande djur eller klappa andra djur utan tillsyn av ägaren.

Jag har även hund, skulle en katt komma in på min mammas trädgård, vilket OFTA sker och min hund skulle skada den katten, vilket ALDRIG har hänt, men då skulle vi direkt till veterinären med katten och bidra med vad vi ansåg rimligt, förhoppningsvis är kattägaren förnuftig av sig.

Däremot är det faktiskt så att min hund är den som oftast blir skadad av katter som kommer in i trädgården eller bara rent allmänt för hon ska fram och glo på dem, det anser jag dock inte är kattägaren fel utan egentligen dumheten av min hund.

Skulle däremot en annan hund springa in i vår trädgård och attackera min hund skulle den hundägaren stå för skadorna och en skarp tillsägelse att ha sin hund kopplad.

Min mamma har fiskar i en damm i sin trädgård och hon har förlorat minst en fisk till en katt.

Men sådant är livet.

Jag har själv haft fåglar och vi har bott i lägenhet och hus med dessa undulater samt en gojja. Aldrig haft problem med katter, däremot med större vilda fåglar som spanar, så det kan jag varna dig direkt för! De är mer farliga än katter, vet inte hur många gånger jag fått skydda mina fåglar från större vilda fåglar.

I huset när vi hade dem i trädgården på somrarna, aldrig problem med katter men vi hade alltid, ALLTID, fåglarna under uppsikt!

Jag känner en fågeluppfödare som har jätte många olika aror, undulater, finkar, jakos och annat ute i voljärer nästintill året runt, han har aldrig sagt något om katter.

Du gör förmodligen en stor grej över ingenting.

Helt enkelt, har man djur som är känsliga för hot så får man göra sitt bästa att skydda dem.

VildaVittra
2015-11-25 18:41
#4

Du måste ändå inhägna sköldpaddorna, de rymmer annars samt att de kan bli tagna av rovfåglar. Mina katter struntar fullkomligen i mina sköldisar.  Och till fåglarna måste du sätta ett ganska finmaskigt nät, annars kan minken slinka in och då når inte katterna in med tassen heller.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

StillaSinnet
2016-01-17 16:19
#5

Jag har två kaniner med utebur och angränsande hage och i vårt kvarter som ligger på landet finns det minst en katt i varje hus utom hos oss. Jag lade fågelnät över hela hagen. En katt lyckades ändå ta sig in till kaninerna och vevade till min ena kanin på nosen, men då blev kaninen förbannad och jagade den skräckslagna katten runt, runt i hagen.  Märklig situation, tyckte nog katten, som slutligen lyckades ta sig ur hagen. Vems är ansvaret om något hade hänt? Jag gjorde vad jag kunde för att skydda kaninerna men det var inte nog uppenbarligen. Ibland hjälper inte den juridiska linjen. Jag vill inte ha mina kaniner skadade helt enkelt oavsett vems felet är så i mitt fall var det bara att börja förbättra kaninhagen,

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: