Annons:
Etikettbeteende
Läst 6601 ggr
Boschkis
11/16/15, 10:28 PM

flytta med utekatt

Ni som flyttat med en utekatt, hur gör ni? Hur länge håller ni dem inne innan de får börja gå ut i nya hemmet?  För två månader sedan flyttade jag och min katt, en hona på 5 år som är rätt rädd av sig och har tidigare i stort sett bara gått ut för att göra sina behov och har inte varit mycket längre bort än tomtgränsen. Under dessa två månaderna har vi varit ute en hel del i sele vilket har gått rätt bra. De första gångerna har hon bara sprungit bort från huset utan något intresse i att nosa på omgivningen. Hon har även försökt krypa under bilar och stugor. Nervös katt i ny omgivning, inte så konstigt? De sista 3-4 har promenaderna gått bra, hon har nosat och strukit sig runt huset och vart lugn samt hittat till sin dörr när hon blivit rädd.  Skillnaden mot förra hemmet är att hon nu vill gå på mycket större område, jag är van vid att inte ha henne längre bort än på tomten i vårat förra hem. Hon verkar ha gjort sig hemmastadd men räcker det eller skall man vänta längre? Vi har nu installerat en kattlucka som fortfarande är låst och den sätter hon sig och krafsar på när hon är nödig men ger upp efter några minuter och går på sin låda. Annars har hon inte visat några tendenser till att egentligen vilja gå ut så det är ingen jobbig katt att hålla inne men det hade vart skönt att ha luckan öppen så hon kan gå in och ut som hon vill då det märks att hon vill göra sina behov ute. Jag är mest orolig över att hon lägger sig och trycker någonstans eller springer bort. Vad tror ni, räcker två månader i sele eller behöver jag ha henne inne längre? Förstår att det kan ta lite längre tid med en rädd och nervös katt och jag kommer inte tvinga ut henne utan öppna luckan när hon visar att hon vill ut och följa med henne första gången. Då vi även har en femåring i familjen som springer in och ut med kompisar hade det vart skönt att få det att funka då det är lite svårt att kräva att barnen skall passa så inte katten smiter ut.  Så ni som har vana av att flytta med utekatter får gärna dela med er av era tips och erfarenheter :) kan tillägga att vi har flyttat 7 mil så vi är inte nära hennes gamla marker.

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

Annons:
Jaguar_
11/16/15, 10:40 PM
#1

När jag flyttade hemifrån till min sambo med min katt så var jag uppe två veckor i stöten. Han fick hänga med under de två veckor och gå i koppel tills jag flyttade upp. Sen när jag väl var ditflyttad så gick jag i koppel med han och senare utan men med han. Han var som en hund och lyssnade på när jag gjorde visslingar osv så det var inte så svårt. Till sist när han gick ut själv så kom han och gick korta stunder tills han var helt van och var borta lite längre.

Dock kan jag säga att alla katter tar nytt revir och kollar sitt nya område. 1 månad efter att jag flyttat helt så 'försvann' han i 32 dagar. Sen var det som vanligt igen.

Och så klart för att vänja vid nya hemmet ska man inte göra något annorlunda mot innan. Vissa säger även att när katter tvättar sig så känner de sig trygga. Så om man sätter lite smör på en tass eller två så kommer det gå fortare med tryggheten. Detta testade dock inte jag då min katt var en, ja, katthund och väldigt fäst vid mig. Han var rädd för allt precis som din katt och det är jag glad för än idag för då kan ingen skada honom eller ta han. Men om jag var där så var han annorlunda. Han vågade vara kvar även om han ville sticka. Lite som om jag plaskar i vatten med min hand så gjorde han det med tassen. Min sambo hade ju hund så det tog kanske 1 vecka sen så gick det framåt om jag var där. Till slut låg de och sov i korgen tillsammans. Jättesött!

Och min katt var med 5 år när jag flyttade ;)

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

[LoveUnite]1
11/17/15, 6:13 PM
#2

Skriver samma här som i det förra.

Gå med katten i sele i området, från dörr, runt omkring och tillbaka till dörren, gör så i några månader tills du vågar ge dig på att testa släppa henne lös lite.

Du kan gå med henne lös ute också innan du bestämmer dig att låta henne vara ensam ute.

Så gjorde jag med min katt när vi flyttade, han var inne katt i 2-2,5 månader och 1 månad efter flytt började jag gå ut med honom i sele nästan varje dag (en gång om dagen) och valde vilken väg vi tog för vi har ett natur reservat till höger om byggnaden så jag gick alltid dit med honom och sedan hem igen.

Vill helst han ska vara där det är minst trafik och rörelse.

Sedan började jag gå lös med honom ca totalt 2 månader in och sedan en dag valde han att gå på äventyr så från och med den dagen fick han vara ute ensam, totalt ca 2,5 månad efter flytt.

Han kommer hem varje dag och ibland kan jag även se honom från fönstret ute =)

Det finns ju alltid den risken att katten kanske letar till sitt förra hem, jag var jätte nervös för det, men man kan inget mer än att bara testa.

[Annamaja27]
11/18/15, 8:59 PM
#3

Jag har flyttat många ggr med mina katter. Första ggn jag flyttade till ett nytt ställe var jag ute med dem ett tag. Nu sista gången jag "flyttade" var när jag köpte sommarstuga. Där släppte jag bara ut dem själva direkt. De är ganska vana att jag (vi) bott på olika ställen eftersom jag bodde i olika städer under terminerna och under loven när jag pluggade.  De har alltid fått gå ut om de vill.

Upp till toppen
Annons: