Annons:
Etikettallmänt
Läst 1243 ggr
Björne33
2016-01-07 09:28

Hur länge växer katter, påverkar kastrering?

Jag har 2 kattungar på 6 månader hemma och eftersom jag tidigare bara tagit hand om redan vuxna katter funderar jag nu på hur länge de växer, särskilt hankatten. Han var dubbelt så stor som sina syskon vid födseln, trots att han kom sist. Hans bror som bor granne har nu växt om honom (kan bero på för mycket mat, svårt att säga) Han är fortfarande betydligt större än sin syster, dock något mindre än sin mamma.  Jag kastrerade honom i veckan, kommer detta att påverka tillväxten? Jag har hört att det påverkar muskelutvecklingen, men jag kan inte ha en hona och en hane i samma hushåll om de är okastrerade (för att inte tala om att de är syskon) Jag vill inte heller att han går ut och gör en annan katt ”på smällen” och att hålla honom inne tills han blir 1 år känns inte som ett alternativ.

Annons:
VildaVittra
2016-01-07 09:49
#1

De brukar växa på höjden i något år, sedan på bredden. 

Att kullsyskon som även är helsyskon, är olika i storlek är inte ovanligt. Och det är ingen fara med tidig kastration på katter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[VinterMaran]
2016-01-08 13:12
#2

Min katt växer bara på bredden numera;-)

Upp till toppen
Annons: