Annons:
Etikettbeteende
Läst 2320 ggr
[LoveUnite]1
1/12/16, 2:12 PM

Min katt blir mobbad

Är säkerligen normalt katt beteende. Men ändå, min lilla spinkiga snälla pojke blir mobbad ute av en större tjock hane (katt).

Vi har sett den katten förr men jag har inte varit säker om han var snäll elr inte. Men idag fick jag se minsann.

Såg min katt uppe i ett träd från lägenheten, han brukar inte vara i träd mitt på dagen utan gillar att vara på äventyr.  Jag tittade en stund sedan beslöt jag mig för att gå ner och hämta hem honom.

Väl nere (tog med mig hunden) var han uppe i ett annat träd.
Jag närmar mig och försöker locka ner honom men han sitter där uppe spänd.

Sedan ser min hund den andra katten, nedanför trädet och spanar upp på min katt.

Hunden hoppar mot katten skällandes och katten springer iväg.

Efter några minuter vågar sig min katt ner, när han är påväg ner ser jag den andra katten spana runt hörnet på byggnaden. När min katt är nere på marken rusar den andra katten rakt mot oss.

Min hund tar sats mot katten och skäller han tvärvänder och springer iväg som ett skott.

Min katt går tätt intill oss hem.

Alltså jag ser ju detta som normalt beteende hos katter, de kanske är revir tänkande osv, de är egentligen ensam djur.

Men eftersom jag vet min katt är så liten och snäll så blir jag lite beskyddande över honom, min hund också, nä, hunden ville säkert bara jaga katten, sådant är ju skoj!

Men vi kan låtsas att hon ville beskydda sin lilla familjemedlem ❤️

Har ni katter som blir "mobbade" eller är "mobbaren" eller har ni en sådan social glad katt?

Annons:
VildaVittra
1/12/16, 2:24 PM
#1

Där jag bodde förut, så blev min yngsta hankatt uppjagad i grannens träd om han hade mage att knata på deras katts tomt, men så länge han höll sig utanför tomtgränsen så gick det bra mellan dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Björne33
1/15/16, 9:41 PM
#2

Det är lite så mellan katter som bor grannar, kan den ena plocka reviret av den andra så gör den det… Lite djungelns lag. Jag brukar hjälpa mina katter genom att jaga bort alla andra katter från tomten, det brukar hjälpa. Men jag har en stor katt just nu som verkar vara lite begränsat rädd för mig;-)  Han hoppade på min lilla 6 månaders hane (som var nykastrerad) häromdagen. När jag rusade ut för att jaga iväg honom hoppade han bara upp på staketet som skiljer mig från grannen och satt där och tittade på mig. När jag rusade fram mot honom hoppade han helt sonika ner på grannens tomt och satte sig precis på andra sidan. Den rackaren verkade veta att jag inte skulle hoppa över staketet efter honom. Jag tror jag får bättra på mitt spel.

Så, så länge du är absolut säker på att hunden inte kommer att göra katten illa utan bara jaga bort den från tomten så är mitt råd att du släpper ut hunden så fort du får syn på den (vare sig din katt är ute eller inne) Det kommer nog inte ta särskilt lång tid förrän du (och din katt)  slipper den katten på eran tomt

[LoveUnite]1
1/15/16, 10:18 PM
#3

Jag bor inte i hus, utan i lgh, så detta är ute i området liksom.

Så hunden liksom hoppar fram i kopplet så långt hon kommer.
Hon är aldrig lös här.

Men mamma har hus och där kommer det katter, hon jagar ut dem, ibland så bryr sig inte katten ett skit om min hund, då står de bara där o glor på varandra.

Nej, hon skulle aldrig skada en katt, jag är mer rädd att hon är den som blir skadad, för… det har hon blivit många ggr. Hon får skylla sig själv men är liksom ögonen jag är nervös över.

Katter vet att de är smartare än hundar ;)

Men jag vet de som har katt aggressiva hundar.
Hade min varit det skulle jag aldrig skaffat katt.

Hon älskar de flesta djur, är bara andra hundar som … där kan allt möjligt hända.

VildaVittra
1/15/16, 10:32 PM
#4

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[LoveUnite]1
1/15/16, 11:13 PM
#5

#4

Ja, det skulle varit något, iaf när hon är i huset 😂
Finns det verkligen de som köper sådant 🤔

kattöga
1/17/16, 11:20 AM
#6

Vi har en grannkatt som jäklas ganska mycket med våra katter. Både förra katten och honan vi har idag har han lyckats jaga och skrämma upp så att dom stukat benen och knappt kunnat gå, så att jag har fått bära dom. Hanen vi har nu har han varit i slagsmål med, hanen är rädd för honom men ändå tuffare än honan.

Grannkatten är Kung i området och vill behålla den statusen. Jag jagar bort och försöker skrämma honom, men han vet ju att jag inte hinner ifatt honom iaf.

Nu när vi har en temporär kattlucka för hanen så har grannkatten kommit in några gånger på nätterna också. Men då har inte katterna reagerat särskilt mycket, så dom är nog vana vid att han kommer in och äter (när vi sover). 
Till våren ska vi montera en kattlucka till som läser av chip, och ta bort den tillfälliga kattluckan. Honan har redan en kattlucka som reagerar på chip. Vi har haft varsin lucka åt dom hittills, eftersom dom inte är kompisar och hanen har varit väldigt "på" på honan. Så småningom ska båda kunna gå ut och in genom båda luckorna.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Upp till toppen
Annons: