Beteende

Jagar era katter?

2016-07-06 18:56 #0 av: Halvdansken

Kommer era katter in med jaktbyte, och i så fall vad?
Vår Elvis är en fantastisk jägare, det värsta han kommit med var nog harungar förra året, och fasanungar detta året. Annars är det mest möss o råttor. 
Han gillar att ta dem in på natten, och ligga o tugga på dem under vår säng.... Mysigt - not - kl 04.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2016-07-06 19:25 #1 av: tlover

Ja, mycket och gärna. Olika storlekar men främst råttor, sorkar och möss

Är du sugen på en kopp te? Besök te ifokus, min blogg eller min tebutik
Glöm inte att följa mig på facebook och instagram!
Hur är du som tedrickare? delta i undersökningen

Anmäl
2016-07-06 19:33 #2 av: Cragan

en o annan sork har det blivit under åren fast mössen hos hönsen nää dom rör han inte Funderar

Sajtvärd på  http://fjaderfa.ifokus.se  http://djurskydd.ifokus.se/

Anmäl
2016-07-06 21:03 #3 av: kattöga

Min skyggis som dog för ca 5 år sen kom hem med både fåglar, sosrkar, möss och ekorrar. Likaså gjorde vår hona som dog i våras, hon var en "hejare" på att fånga byten, hon kunde komma hem med 5-8 byten inom en-två timmar ibland. Och då vet man att dom kommer hem med ca 30 % av det dom fångar..... 

Hanen som vi har nu, fångar nån enstaka liten mus (oftast näbbmus, som dom ändå inte äter) och ytterst sällan en liten fågel. Han äter dom inte.... Däremot är fjärilar och daggmaskar något som han fångar och äter... :)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Anmäl
2016-07-06 22:24 #4 av: tlover

Vår katt har ju till och med testat att jaga huggorm. Även om det inte var gott märkte hon, men man måste ju testa? Funderar

Just nu hittar jag däremot inte bilderna. jag får se om jag hittar dom sen

Anmäl
2016-07-07 00:40 #5 av: Accalia

Inte ofta, men några gånger per år, kanske 4-5 så kan Mimmi komma med en liten överraskning i form av en mus eller fågel...
Förstår att de är deras natur men kan inte annat än att tycka synd om dem små stackarna haha :(

Anmäl
2016-07-07 13:46 #6 av: Halvdansken

#4. Huggorm!! Jisses. Kom hon hem med den?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2016-07-07 13:52 #7 av: tlover

#6 japp och då var den inte helt död än om än nästan. Så jag högg av huvudet på den (ormen) och begravde huvudet så att det inte skulle skada någon.

Sen så var jag efter henne hela dagen för att vara säker på att hon inte hade blivit biten. Jag tror att till och med hon blev less och hon är världens kelgris

Anmäl
2016-07-10 01:02 #8 av: Katarina97

Min katt jagar sällan längre då hon är gammal nu men genom sina år har hon kommit med massa olika fina byten. Möss, råttor, fåglar, trollsländor och andra insekter, ekorre, harunge, kopparorm och fladdermus är de jag kommer på nu, kan ha missat något. Fladdermus var väl det som förvånade mig mest, men antar att den redan var skadad eller kanske till och med död när hon fick tag i den.

Anmäl
2016-08-07 22:06 #9 av: [LoveUnite]1

Ja, jag bor i lgh så han kommer ju inte in med sina byten, förutom när jag bodde på markplan och hade altan, på somrarna hade jag altan dörren öppen ibland när jag arbetade så han kunde gå in och ut som han ville, då minsann en dag hade han kommit in med en liten fågel som han slaktat och ätit i badrummet.

Där jag bor nu har jag sett honom när jag varit ute bära på möss och jakt leka med dem. Sedan har jag känt doften från honom när han precis ätit något ute.

Anmäl
2016-12-19 08:31 #10 av: [Ninji]5

Nej, inga bytesdjur, bara sina leksaker.

Anmäl
2016-12-28 00:26 #11 av: lutralutra

Min katt har väldigt stor jaktinstinkt och älskar att jaga sina leksaker samt glo på rådjur, fåglar mm.. Men det enda hon kommit in med är en daggmask? Funderar Jo iofs, hon brukar fånga fjärilar och malar också.. 

Anmäl
2016-12-28 09:34 #12 av: Leifsdotra

Vi har ingen kattlucka in till huset så han kan inte ta in sina byten. Skogsmöss har strykande åtgång här, sork, ödlor, småfåglar också. Jag har sett honom smyga på snok men vet inte om han tagit nån. Han har inget behov av att visa upp bytet för oss alls. Jämfört med andra katter vi har haft så slukar han sina byten snabbt och lämnar inga rester. Antar att det beror på att han varit hemlös ett tag och fått lov att ta vad han kan när tillfället ges.

Anmäl
2016-12-29 12:27 #13 av: Artlink

Ja, det händer. Hittills enbart skogsmöss och mesar och när han har burit fram sin fångst och visat hur duktig han är äter han upp i stor sett rubb och stubb! Inte fjädrarna dock.

Sajtvärd: Yoga & Meditation iFokus
Medarbetare: Stenar i Fokus

Anmäl
2016-12-29 17:56 #14 av: Björne33

Jag har tre utekatter, en stor, en tjock, en liten som är  skygg för människor.

Den som är tjock är mamma till de andra två och hon kunde fånga både fåglar och möss tidigare, men är nu för tjock för att kunna springa och hoppa bra. Den stora hanen är som en stor teddybjörn och har aldrig fångat någonting, Han förbereder sig i 5 minuter med rumpan upp i luften så fågel, mus allt hinner långt bort innan han ens tar ett skutt MEN, den lilla skygga, Ja och fåglar är hennes favoritbyte… Hon flyger som en fladermus mellan grenarna och fångar fåglarna i luften. Hon har två pinglor och en stor hemmasydd färggrann ”snusnäsduk runt halsen så från att dra hem mellan 7 och 10 fåglar om dagen är vi nu nere i 2-3 byten i veckan,  men det är vinter ännu. Jag fasar för våren… Hon drar dessutom in dem levande och gör slut på dem inomhus. Hon äter dem inte.

Något tips på hur jag ska förhindra den kommande massakern?

Anmäl
2016-12-29 18:28 #15 av: tlover

#14 Vi gjorde vår utekatt tull tillfällig innekatt (med många promenader eller ja, försök till promenader) då det är som värst med småfåglar osv ute. Vi var inte populära då.

Dessutom sydde vi på flera extra bjällror på hennes (säkerhets)halsband det hjälpte lite iallafall

Anmäl
2016-12-29 19:31 #16 av: [helga21]

Alla katter jagar även om det inte är levande varelser det är frågan om. Det är ett av kattens "måsten" enligt kattbeteendevetaren Susanne Hellman Holmström.

Anmäl
2017-01-09 22:57 #17 av: TypisktMaria

Min katt jagar endast, flugor, fjärilar, en och annan trollslända och en grästuva nån gång ibland xD Han tog in en död fågel också ( den var torr så det var nog inte han som hade fångat den, han ville bara ha cred för någon annans jobb xD)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.