Annons:
Etikettbeteende
Läst 4321 ggr
Halvdansken
2016-07-06 18:56

Jagar era katter?

Kommer era katter in med jaktbyte, och i så fall vad?
Vår Elvis är en fantastisk jägare, det värsta han kommit med var nog harungar förra året, och fasanungar detta året. Annars är det mest möss o råttor. 
Han gillar att ta dem in på natten, och ligga o tugga på dem under vår säng…. Mysigt - not - kl 04.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
tlover
2016-07-06 19:25
#1

Ja, mycket och gärna. Olika storlekar men främst råttor, sorkar och möss

l'm back

Cragan
2016-07-06 19:33
#2

en o annan sork har det blivit under åren fast mössen hos hönsen nää dom rör han inte 🤔

kattöga
2016-07-06 21:03
#3

Min skyggis som dog för ca 5 år sen kom hem med både fåglar, sosrkar, möss och ekorrar. Likaså gjorde vår hona som dog i våras, hon var en "hejare" på att fånga byten, hon kunde komma hem med 5-8 byten inom en-två timmar ibland. Och då vet man att dom kommer hem med ca 30 % av det dom fångar….. 

Hanen som vi har nu, fångar nån enstaka liten mus (oftast näbbmus, som dom ändå inte äter) och ytterst sällan en liten fågel. Han äter dom inte…. Däremot är fjärilar och daggmaskar något som han fångar och äter… :)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

tlover
2016-07-06 22:24
#4

Vår katt har ju till och med testat att jaga huggorm. Även om det inte var gott märkte hon, men man måste ju testa? 🤔

Just nu hittar jag däremot inte bilderna. jag får se om jag hittar dom sen

l'm back

Accalia
2016-07-07 00:40
#5

Inte ofta, men några gånger per år, kanske 4-5 så kan Mimmi komma med en liten överraskning i form av en mus eller fågel… Förstår att de är deras natur men kan inte annat än att tycka synd om dem små stackarna haha :(

Halvdansken
2016-07-07 13:46
#6

#4. Huggorm!! Jisses. Kom hon hem med den?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
tlover
2016-07-07 13:52
#7

#6 japp och då var den inte helt död än om än nästan. Så jag högg av huvudet på den (ormen) och begravde huvudet så att det inte skulle skada någon. Sen så var jag efter henne hela dagen för att vara säker på att hon inte hade blivit biten. Jag tror att till och med hon blev less och hon är världens kelgris

l'm back

Katarina97
2016-07-10 01:02
#8

Min katt jagar sällan längre då hon är gammal nu men genom sina år har hon kommit med massa olika fina byten. Möss, råttor, fåglar, trollsländor och andra insekter, ekorre, harunge, kopparorm och fladdermus är de jag kommer på nu, kan ha missat något. Fladdermus var väl det som förvånade mig mest, men antar att den redan var skadad eller kanske till och med död när hon fick tag i den.

[LoveUnite]1
2016-08-07 22:06
#9

Ja, jag bor i lgh så han kommer ju inte in med sina byten, förutom när jag bodde på markplan och hade altan, på somrarna hade jag altan dörren öppen ibland när jag arbetade så han kunde gå in och ut som han ville, då minsann en dag hade han kommit in med en liten fågel som han slaktat och ätit i badrummet.

Där jag bor nu har jag sett honom när jag varit ute bära på möss och jakt leka med dem. Sedan har jag känt doften från honom när han precis ätit något ute.

[Ninji]5
2016-12-19 08:31
#10

Nej, inga bytesdjur, bara sina leksaker.

lutralutra
2016-12-28 00:26
#11

Min katt har väldigt stor jaktinstinkt och älskar att jaga sina leksaker samt glo på rådjur, fåglar mm.. Men det enda hon kommit in med är en daggmask? 🤔 Jo iofs, hon brukar fånga fjärilar och malar också..


Leifsdotra
2016-12-28 09:34
#12

Vi har ingen kattlucka in till huset så han kan inte ta in sina byten. Skogsmöss har strykande åtgång här, sork, ödlor, småfåglar också. Jag har sett honom smyga på snok men vet inte om han tagit nån. Han har inget behov av att visa upp bytet för oss alls. Jämfört med andra katter vi har haft så slukar han sina byten snabbt och lämnar inga rester. Antar att det beror på att han varit hemlös ett tag och fått lov att ta vad han kan när tillfället ges.

StillaSinnet
2016-12-29 12:27
#13

Ja, det händer. Hittills enbart skogsmöss och mesar och när han har burit fram sin fångst och visat hur duktig han är äter han upp i stor sett rubb och stubb! Inte fjädrarna dock.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Björne33
2016-12-29 17:56
#14

Jag har tre utekatter, en stor, en tjock, en liten som är  skygg för människor.

Den som är tjock är mamma till de andra två och hon kunde fånga både fåglar och möss tidigare, men är nu för tjock för att kunna springa och hoppa bra. Den stora hanen är som en stor teddybjörn och har aldrig fångat någonting, Han förbereder sig i 5 minuter med rumpan upp i luften så fågel, mus allt hinner långt bort innan han ens tar ett skutt MEN, den lilla skygga, Ja och fåglar är hennes favoritbyte… Hon flyger som en fladermus mellan grenarna och fångar fåglarna i luften. Hon har två pinglor och en stor hemmasydd färggrann ”snusnäsduk runt halsen så från att dra hem mellan 7 och 10 fåglar om dagen är vi nu nere i 2-3 byten i veckan,  men det är vinter ännu. Jag fasar för våren… Hon drar dessutom in dem levande och gör slut på dem inomhus. Hon äter dem inte.

Något tips på hur jag ska förhindra den kommande massakern?

tlover
2016-12-29 18:28
#15

#14 Vi gjorde vår utekatt tull tillfällig innekatt (med många promenader eller ja, försök till promenader) då det är som värst med småfåglar osv ute. Vi var inte populära då.

Dessutom sydde vi på flera extra bjällror på hennes (säkerhets)halsband det hjälpte lite iallafall

l'm back

[helga21]
2016-12-29 19:31
#16

Alla katter jagar även om det inte är levande varelser det är frågan om. Det är ett av kattens "måsten" enligt kattbeteendevetaren Susanne Hellman Holmström.

TypisktMaria
2017-01-09 22:57
#17

Min katt jagar endast, flugor, fjärilar, en och annan trollslända och en grästuva nån gång ibland xD Han tog in en död fågel också ( den var torr så det var nog inte han som hade fångat den, han ville bara ha cred för någon annans jobb xD)

Följ oss på
Blogg: Bobbys blogg
Instagram: Bobblius

sjukkatt
2017-02-12 06:43
#18

Min lilleman jagar mycket småfåglar (inte så poppis), men även annat. En gång tävlade han och mammas gammelkatta om "störst fångst vinner".  Hon, en kanin och han en stor sork…min gamla hankatt var expert på att fånga kopparödlor.

One.Gibbis
2017-04-15 13:45
#19

Min lille kille jagar i princip allt. Det är inte alltid han lyckas men fåglar har blivit särskilt intressant nu på våren.  Förutom det har jag sett honom jaga näbbmus, sork, och hare 😮

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

Taggeman
2017-06-06 17:55
#20

Det här är en tänkvärd sida att läsa för er som har utekatter som jagar.
http://www.natursidan.se/nyheter/sa-minskar-du-risken-att-tamkatter-tar-faglar/
Hundägare tar ett mycket större ansvar med sina djur som ska va kopplade så att dom inte ska kunna jaga vilt.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
Wony
2017-06-19 07:40
#21

Våra katter jagar, då främst sork och möss. Innan vi och en granne skaffade katter var det enormt mycket sork i området som ställde till det. 

Nu tar de ju ibland fåglar också, men jag skulle nog gissa att merparten är just sork.

Travis D
2018-08-15 00:44
#22

Japp iallfall Mango hon kommer in med fåglar och möss sist kräktes hon upp en och en halv mus med inälvor lite överallt. Sen tänkte hon äta den igen 😮

[Forest]
2018-09-20 10:26
#23

Där vi bodde innan såg jag honom 2 gånger med någon mus ena gången var det näbbmus och det äter i regel inte katter även han. Så när jag tog in honom så gick jag sen ut o plocka upp musen med hjälp av bajspåse :) Men här vi bor nu nej har inte sett honom med något offer, han är skygg mot alla främmande personer/hundar så jag antar att han inte visar byten öppet.  Han har alltid vart en katt som är skygg mot dom han inte känner dock inne kan han vara hur cool som helst, andra hundar inne bryr han sig inte om öht. Så hundar som vart här och helt ovana med katter ser inte något intresse av katt 😉 Han anses som tråkig katt av hundar 👍

[Forest]
2019-02-24 20:02
#24

Det tror jag våran gör men han får någ inte så många byten. 😋

JMW
2019-10-11 11:59
#25

Idag såg jag med egna ögon en katt (vet ej vems) ta en ekorre. Dessvärre hörde jag ekorrens läte när katten kastade sig på den. Fruktansvärt. 

Detta har knappast fått mig att gilla utekatter mer. Tvärtom.

Honestyisdead
2019-10-27 12:41
#26

#25 Är enig med dig. Katter ska hållas under uppsikt och inte springa ute på egen tass.

Pyttelite
2020-01-03 11:09
#27

#25 Är det humanare med skyddsjakt på ekorrar? Katter är rovdjur och det är därför vi har domesticerat dom men nu anser vi att de inte får utöva sitt normala beteende.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Honestyisdead
2020-01-03 13:15
#28

#27 Klart det är humanare. Oftast leker katten en plågsam lek utan att den tänker äta ens. Jag tar ju hellre ett skott än att plågas till döds livrädd. Tror nog smådjuren i det vilda hade valt det samma om dom fick välja. Dom kan utöva sitt jaktbeteende utan levande djur.

Pyttelite
2020-01-03 13:22
#29

#28 Sajten är till för Utekatter - utegående katter - låt sajten få vara det. 

Smådjur har ingen aning om vem de kommer att möta som baneman så släpp det. Katter är en del av naturen och alla rovdjur "dödar" sina byten. 

Vet inte om det är humanare att ge katter kött från stallade djur heller men det är en annan fråga. 

Det finns flera andra sajter som tar upp frågan kring utekatter vs innekatter men just denna är till för de som har utegående katter - håll antidiskussionen på de sajterna istället för att ha dom här.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Honestyisdead
2020-01-03 13:46
#30

Precis som på andra sajter har folk olika åsikt, det förändrar inte sajtens ämne. Och samhället är inte kattanpassat och dom är inte en del av naturen så som våra vilda svenska djur. Och våra katter har ägare som ska utfodra dem.

Pyttelite
2020-01-03 14:02
#31

#30 Fast tråden handlar inte om ett kattanpassat samhälle. Människan har domesticerat katten sedan länge och från början utgått från vilda arter. 

Det fanns vildkatter i Sverige tidigare och det finns vildkatter i tex Tyskland idag.

Det är inte värre att en katt tar en råtta än att vi proppar råttan full med gifter skillnaden är att vi slipper se det hela och sedan sprider gifter i naturen som vi inte har kontroll över.

Tråden handlar om jagande katter och sajten är dedikerade till ute-/frigående katter.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Honestyisdead
2020-01-03 14:11
#32

Jag är läskunnig vet du. Det stoppar inte mig från att uttrycka hur oansvarigt jag ser det som att släppa ut sina husdjur utan uppsikt. Och vildkatten som förekom här är inte släkt med tamkatten vi har idag. Våra tamkatter härstammar från öknen.

TatsuOni
2021-01-08 18:51
#33

Två utav katterna jagar.

Den tredje gjorde det, men jagar numera inget mer än bollar och gräshoppor. Hon slutade när två utav hennes framtänder blev dåliga (lösa) och vi fick dra ut dem + en till som därefter skavde mot läppen.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: