Annons:
Etikettbeteende
Läst 1604 ggr
Halvdansken
7/21/16, 2:07 PM

Vad är det med katter och hästar?

Vi har två nya marodörer, ca 4 månader (från kattehem). En av dem, Ozzy, är galen i hästar. 
Vi bor på landet, och är grannar med hästhagar, och så fort han är i närheten av hagarna så ska han ut och "prata" med hästarna. 

Jag stod  en dag och pratade med en tjej som gick o betade sin häst längs med vägen, och då skulle Ozzy givetvis dit och fara omkring runt hästen. Hästtjejen var jättenervös, hon gillar katter, och trodde att hästen skulle trampa på honom, 
Tyvärr hade jag inte en kamera med mig, men det är kul att se en en häst mötas mule mot nos med en liten katt. Viss skillnad i storlek!

Givetvis bekymrar det mig också, jag är fullt beredd att kasta mig ner och rädda katten men på nåt sätt är det som om hästarna vet var katterna är. 

Har ni erfarenheter med det här?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Honestyisdead
7/21/16, 2:12 PM
#1

En kompis katt blev så illa sparkad av en häst att den avled av skadorna. De har inte något mer speciellt band än andra arter. Katter anfaller hästar och hästar trampar på och sparkar katter ibland.

Halvdansken
7/21/16, 2:16 PM
#2

Usch då.  Nu anföll ju inte Ozzy hästen, men givetvis kan det hända olyckor.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

TatsuOni
7/21/16, 2:17 PM
#3

Har träffat på en del katter som är galna i hästlukt och andra som inte bryr sig.

Katterna som rör sig i stallet är oftast inte allt för intresserade av hästarna. De är inte rädda heller.

Däremot så hade min far en katt som var lite udda. Han brukade hoppa upp hästarnas ryggar för att använda dem som avsats. Ibland satte han  sig högst upp på boxväggarna för att leka med deras öron och han rörde sig fritt i deras boxar. Men hästarna hade respekt för honom. Ville han sätta sig och dricka ur deras hinkar så flyttade dem på sig och lät honom dricka först. Om de inte lydde honom så satte han klorna i dem…

Vid ett tillfälle så gick han ut i hagen där det gick en unghingst. Hingsten gick efter och nosade på honom, det gillade inte katten, så han hängde sig med klorna i mulen på honom. Han nosade aldrig mer på den katten…

Han brukade även jaga iväg grannhundarna från tomten…


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Honestyisdead
7/21/16, 2:24 PM
#4

#3 Den katten borde inte fått ha gå lös eftersom den skadade hästar. Snacka om oansvarigt.

Halvdansken
7/21/16, 2:44 PM
#6

#5. Exakt! Underbar bild.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
[Castlevania]1
7/23/16, 11:54 PM
#7

Vår katt sover gärna på våra hästars rygg och stångas gärna. Han brukar även busa med dem i hagen och följer gärna med när hästarna motioneras.

[Ninji]5
12/19/16, 8:34 AM
#8

Min katt stångar & tvättar alltid min häst när de ses. Min första katt var likadan & sov även gärna på hästarnas rygg.

Upp till toppen
Annons: