Annons:
Etiketthälsa-skador-och-sjukdomar
Läst 884 ggr
[LoveUnite]1
8/16/16, 8:40 PM

Avmaskningsmedel Katt

Vilket medel använder ni och om ni har kräsna katter, på vilket sätt får ni lättast att katten äter det?

Jag använder Milbemax, engångsdos. Har ALLTID varit ett helvete att få i honom, vi brottas länge, han är så liten och slank vilket gör det så svårt att hålla fast honom när jag ska trycka ner tabletten. Detta slutar ofta med att tabletten blir så mjuk och löses upp och försvinner, han alltså harklar upp den flera gånger.

Har även försökt krossa och blanda i maten, hans burkmat, men nej, han matvägrar, jag vägrar ge han annan mat, men han vägrar ändå äta. Till slut måste jag ju slänga maten.

En gång tog jag ock krossade och spädde ut med vatten och använde munspruta (jag fick med till medicin en gång till honom) och ja, jag fick äntligen ner allt, men det var ju ingen trevlig upplevelse för honom och jag kände mig elak.

Så nu igår så var det avmaskning igen, testade ännu en gång med att blanda ner i maten, men nej, han total vägrar.

Jag får ju köpa dubbla förpackningar varje gång bara för han är så envis och jag kluven på hur jag ska göra.

Han äter inte smör eller pålägg eller sånt heller så jag vet inte om det där med att krossa det i sådant och kleta på tassen skulle fungera.

N¨gra tips?

Jag måste köpa igen så tänkte kolla här om det kanske finns något annat medel som man kan ge som är lättare och om det i sådana fall också är ett bra medel?

När han var kattunge var sådan pasta bra, det fick jag i honom, så gärna något klet som man sprutar ner i munnen.

Annons:
Honestyisdead
8/16/16, 8:55 PM
#1

Jag är bara bestämd och stoppar ned tabletten långt ned i halsen och håller munnen stängd så dom sväljer det.

[LoveUnite]1
8/16/16, 8:57 PM
#2

Kanske 1 av 5 försök så fungerar det, om jag har turen att tabletten är hel fortf.

Han biter liksom och klorna kommer. Ingen snäll kise när det är avmasknings dags.

Honestyisdead
8/16/16, 9:09 PM
#3

Är du 100 på att han har mask?

[LoveUnite]1
8/16/16, 9:12 PM
#4

Jupp, sett det.

Honestyisdead
8/16/16, 9:16 PM
#5

Okey. Hoppas någon annan har tips.

kattöga
8/18/16, 10:06 AM
#6

Flubenol: Maskmedel i pastaform kan man kleta på framtassarna, då slickar dom i sej det eftersom dom ju måste göra ren tassarna. 
Men kleta inte på för mycket på en gång, för dom är duktiga på att skaka bort medlet också (skakar på tassen).

Man kan också krossa maskmedel i pillerform och blanda ner i t ex smör, mjukost eller annat kletigt som katten gillar och om katten inte äter upp det frivilligt så kan man alltså kleta på det på framtassarna också.

Profender: Våra katter har varit omöjliga också att få i maskmedel, så jag hämtar recept på ett maskmedel, spot-on, som man droppar i nacken, och som man får hämta ut på apoteket. Det enda maskmedlet som har funkat för våra förra katter.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
[LoveUnite]1
8/18/16, 6:58 PM
#7

Min katt åt upp sin mat igår, jag vägrade ge honom att, eller, jag blandade i en till påse mjukfoder i det som var blandat med maksmedlet och då gick det mer.

Profender, vad kostar det?

Ska nämligen till vetten men med hunden nästa vecka, kan passa på att fråga vetten ang det då (men till katten).

kattöga
8/18/16, 10:05 PM
#8

Vad skönt att katten åt upp maten med medicinen i! 

Jag minns inte vad jag har betalat, men om man tittar på länken i #6 så tar apoteket 241 kr. Å andra sidan så är det två doser man får. Och man använder bara en "dos" för varje gång. Så man har maskmedel för två omgångar för dom pengarna.

Däremot: Om jag gick till veterinären enbart för att få ett recept på Profender, fick jag betala, jag tror det var 99 kr för receptet också. Och sen fick jag alltså betala vad medlet kostade på apoteket också.

Däremot om jag var till veterinären av annan anledning, behandling av katten eller så, så skrev dom ut receptet kostnadsfritt. Men det är nog upp till varje veterinär hur dom gör.

Eftersom vi haft 3 väldigt "skygga" katter tidigare som vägrade att äta medicin på nåt annat sätt, så var det värt det på alla sätt. Så enkelt att bara droppa lösningen i nacken.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Halvdansken
8/21/16, 3:38 PM
#9

Köp en sånhär, det är enklast. Använder den till våra katter, samma som veterinärerna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[LoveUnite]1
8/21/16, 5:44 PM
#10

Jag ska testa flubenol först, jag ger det billigaste ett försök först. Nästa steg blir säkert droppar i nacken.

em.nord
8/21/16, 11:07 PM
#11

Skulle precis starta en tråd med samma fråga :'D har kämpat med flytande axilur på våra 3 katter. Dos 2 av 3 ikväll. Imorgon köper jag nåt gott och blandar det med. Nästa gång testar jag nog nån engångsdos istället. ZZZZZZ Smart med klet på tassarna!

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Upp till toppen
Annons: