Annons:
Etikettallmänt
Läst 935 ggr
Nina3141
9/28/16, 7:19 PM

Skaffa utekatt?

Ni som har erfaren het, kan ni skriva + och - grejer med att ha utekatt? Vad rekommenderas bäst, inne eller utekatt?

Annons:
zakkris
9/28/16, 7:30 PM
#1

Det beror först och främst hur du bor. 
Har haft båda så kan förklara lite om hur de vart för min del. 
Min första katt var innekatt, jag bodde då i lägenhet mitt inne i ett större samhälle med en rondell utanför fönstret. Jag ville ha sällskapet inne och samtidigt ville jag att hon skulle klara sig, vilket inte är så troligt med all trafik. 

Andra katten kom till oss som ett åring, han hade då varit ute dygnet runt hela sitt liv pga att de inte ville kastrera honom. Hos oss blev han innekatt då vi vid den tiden bodde på tredje våningen. Sedan flyttade vi till en markplanslägenhet, men han lyckades rymma men klarade sig inte bra ute då det var 10 katter som bodde på gatan och tung trafik i närheten. 
Nu har vi flyttat ut på landet, så nu får han gå ut om han vill, men väljer att vara inne 70% av tiden, och våran kattunge han väljer att vara inne 90% av tiden. 

Summan av de hela, jag föredrar innekatter, då har man mer sällskap, MEN alla katter klarar inte av att vara innekatter, de kan ha för mycket energi för det och då är det jobbigt för människan och för djuret. Men samtidigt tycker jag att alla katter skall ha möjlighet att gå ut som de vill, men då finns ju risken med att de blir attackerade av rävar eller blir påkörda eller vill vara ute mer än inne. 

Så de jag vill säga med mitt långa meddelande är att du får tänka ut hur du vill ha det. Vill du ha en katt att gosa med när du känner för det och kanske bor i lägenhet, ja då kanske innekatt kan funka för dig. Bor du på landet och bara vill ha sällskap ibland, ja då kanske utekatt skulle funka bättre :)

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Upp till toppen
Annons: