Annons:
Etikettbeteende
Läst 1072 ggr
Halvdansken
4/27/17, 7:11 PM

Hur lär man sina katter bli rädda för vissa saker?

Givetvis vill jag inte att våra små grå ska bli rädda, men "problemet" är att vi fick dem från ett katthem när de var 13 veckor, och de har egentligen aldrig upplevt nåt dåligt. De är ca ett år nu, och aningen naiva.
Dammsugaren är kul, vår rengöringstjej är väldigt överraskad, och hon får ibland lyfta ut dem från bilen.  Samma med hantverkare, som ofta gillar sina nyfikna små kompisar.  Alla nya människor är kul, hästar (bor på landet) är spännande…
Vi försöker att skrämma bort dem när vi ska använda bilen och de kommer fram och ska kolla. PSCHY-PSCHY-PSCHY- klappa i händerna! Så flyttar de sig en meter och så kommer de fram och säger "ok - lugna ner dig…, vad med den här bilen, den vill jag kolla…?"  Vi kollar alltid undertill innan vi kör.

Hur gör ni med katter som går ute?  Hur ska de lära sig att vissa saker faktiskt kan vara farliga.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
sp0ngeb0b
5/8/17, 6:07 AM
#1

Min katt har faktiskt alltid varit rädd för bilar. Det är väl det farligaste för dem antar jag, att akta sig för bilar, i alla fall hos mig som har en stor landsväg 20 m från tomten. Kanske kommer de inte lära sig förrän något händer? Har tyvärr ingen aning om hur katter fungerar.

Upp till toppen
Annons: