Annons:
Etikettdiy
Läst 6956 ggr
tlover
2014-05-26 12:46

Har er utekatt ett "bo" nånstans ute?

Förutom alla ställen där katter kan ligga och mysa ute eller gömma sig har ni nått "bo" till katten som ni själva gjort/köpt/nån gjort åt er eller använder era katter sig bara av "naturliga bon"

Själv har vi byggt en isolerad låda med möjlighet till extra värme på vintern (en lampa), fönster så katten kan kolla ner på sina "undersåtar" och vippdörr.

Den är inredd med korg med filt och man har möjlighet att ställa in en skål med mat/vatten om man vill det.

I perioder bor hon helldre där än inne så vi gjorde den ganska orderntlig så det är plusgrader där även om det är 20 minus ute.

Vi placerade den högt uppe i lagården så hon kan ligga inne i värmen men ändå ha uppsikt över vad alla hennes fyr och tvåbenta undersåtar gör.

Har ni nått liknande till er katt?

l'm back

Annons:
Cahira
2014-05-26 19:44
#1

Ja vi har ett katthus med golv, mittenslaf och "vind" och gott om bäddar som är isolerat. Vi har även en bolåda inne i ladan och ett gammalt hönshus som ombonats till katthus även den (även om väggarna där är fulla med hål) med bolådor och bäddar.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

tlover
2014-05-26 20:07
#2

#1 det lät lyxigt, men du har ganska många katter va?

l'm back

Cahira
2014-05-26 23:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 Ja jag flyttade från Sverige till USA för att hjälpa på en gård och han/vi har runt 10 vuxna katter. 

Här är en bild på katthuset. :) De kan klösa på stolparna och dörren är som du ser deldörrad så man kan vädra utan att släppa in fel sorts djur. När dörren är helt stängd så tar sig katterna in och ut igenom ett katthål på vänster sida. Ibland tar sig andra djur sig in dit under vintertid, bland annat pungråttor. Av någon anledning så accepterar katterna pungråttor och tvättbjörnar. Tur det inte är skunkar eller piggsvin. :)

De har även ett nätat fönster så man kan vädra utan att öppna dörren under varma sommarnätter. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-05-27 08:37
#4

#3 Vad fint det ser ut Cahira! Lyxboende!

Vi har fem katter varav två alltid bor ute. De bodde här på gården före oss. De övriga tre går in och ut lite som dom vill, men sover oftast inne. De är fd innekatter från då vi bodde i Stockholm. De två utekatterna sover mest i stallet bland hö och halm. Har försökt med korgar men de föredrar hö/halm som sovplats!

Grace2009
2014-05-27 12:37
#5

Där jag bodde innan hade min katt en hel traktor för sig själv ;) Perfekt att sova på sätet samtidigt som han är högt uppe och är skyddad. Nu bor jag i tätort och har inget kryp-in på utsidan åt honom. På vintern kvittar det nog egentligen, eftersom han muterar till innekatt när minusgraderna kommer :P

LinaK
2014-05-27 14:29
#6

Vi har en inglasad altan som våran kan gå in på, där har jag mat och vatten. Plus en varm go filt på en av stolarna 🙂

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Annons:
fulifuli
2014-05-29 13:44
#7

Vi har inte gjort något specifikt kattbo till vår men vi vet att han har nåt krypin under huset där han lägger sig ofta. Man kan höra honom mjaua ibland därunder innan han kommer kryper fram. Vi har en väldigt social katt som pratar en massa 😉

cattisa
2014-05-29 22:01
#8

Vi har ett Hund-och katthus som är uppvärmt på vintrarna. Det står intill hundgården och hunden kan gå in genom en lucka om det är dåligt väder. Katten har en egen kattlucka.

Inne är det avdelat med nät och en vägg så hunden har en del och katten har en egen del + tillgång till ett gemensamt litet rum i mitten. Om de vill kan de nosa på varandra genom nätet, men katten kan också gå in i sin del bakom en vägg och ligga och kika på hunden genom ett fönster - om han är inne. Det finns också ett fönster så att katten kan ligga och titta ut. Huset är så pass stort att det är full ståhöjd för oss människor.

I kattens utrymme finns en upphöjd bänk med mjuk bädd, mat om vi är borta mer än ett par timmar, vatten och en kattlåda som ibland används när det är kallt eller regnigt ute.

Både katten och hunden sover inne hos oss i boningshuset på natten. Katten talar själv om när hon vill vara inne och ute på dagarna, men det är bra att ha ett extra krypin som hon kan gå in i när hon själv vill! Glad

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

[JeanetteK]
2014-05-29 22:34
#9

#8 Det låter jättefint! Roligt att de kan dela hus så. :)

Cahira
2014-05-29 23:00
#10

#8 Låter helt himmelskt!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fridaaaa
2014-05-30 16:51
#11

Finns en hundkoja ute som katterna går in i ibland om det är kasst väder (om de inte kan gå in), eller har vi diverse bodar de kan gå in i o de vill.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

monstermash
2014-05-30 23:38
#12

Mina Gudföräldrars utekatt går in och ut som dem vill, katten har gjort en egen ingång till garaget där de har satt in ett värmeaggregat åt honom. Dessutom kan han ju gå in i stallet och lägga sig. :)

kvekki
2014-06-01 14:47
#13

Min stallkatt har i stallet en högt placerad låda med värmedyna i botten. Den håller 38grader när den är ikopplad. Där ligger han hela vintrarna o myser! Annars trivs han bra i soffan, på filten på bordet och i en hörna uppe på loftet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: