Annons:
Etikettot
Läst 1336 ggr
Evelina!
6/16/14, 7:47 PM

I väntans tider...

Har ju inför min begynnande flytt "till landet" tingat två små fina kattpojkar och jag längtar så jag blir tokig. Har redan köpt mat, en hög med leksaker, en kattbädd och kvar har jag nu låda och kattsand. Vilken sand är bäst? Lådan kommer förhoppningsvis inte användas särskilt flitigt när katterna blir större, kastrerade och får gå ut som de själva vill. Har jag glömt något must-have? Transportburar har jag, halsband ska inhandlas (tips på BRA katthalsband önskas!), men är det något annat som behövs? Tacksam för svar!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Annons:
VildaVittra
6/16/14, 10:33 PM
#1

Ta in ett spadtag jord eller riv tidningspapper att ha i lådan istället, all kattsand lämpar sig inte att kompostera och i många kommuner betalar man per kilo sopor man producerar.

Något som är bra att ha är en fästingplockare om man inte är van vid att ta fästingar. 

Bra halsband är sådana som löser ut om katten fastnar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cahira
6/17/14, 12:04 AM
#2

skalar for mat och vatten, klosax medans de bor inne, klosbrada… och kattgras kan du plocka ute nu under sommartid. Det gras som man brukade vissla med som barn. :) Graset hjalper harbollar att passera.

Det ar val vad jag kan komma pa. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

tlover
6/17/14, 7:26 AM
#3

#1 Hur mycket jord ska man ha, jag har länge önskat att det fanns ett alternativ till kattsand så att man tex kan kompostera det (och så man slipper att hälften i soptunnan är kattskit m kattsand.)

l'm back

VildaVittra
6/17/14, 7:37 AM
#4

#3 Jag fyller lådan med typ 3 cm kanske.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
6/17/14, 7:39 AM
#5

#4 byter du allt samtidigt el gör du som med vanlig kattsand?

l'm back

VildaVittra
6/17/14, 7:48 AM
#6

#5 Jag byter allt, men det är sällan då de i regel går ut.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Evelina!
6/17/14, 7:09 PM
#7

#1 Hm, blir inte tassarna alldeles jordiga (= jord i hela huset?) om man använder jord. Har kollat på lite kattsandssorter som sägs vara komposterbara, men en bra sand innebär ju så mycket mer - det ska vara lätt att rensa lådan, damma hyfsat lite och inte fastna i kattens tassar… Många krav jag har, haha. #2 Tack, ska tänka på det!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Cahira
6/17/14, 7:58 PM
#8

Pee-Wee kan vara nagot.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

VildaVittra
6/17/14, 11:32 PM
#9

#7 Och sand i hela huset är att föredra?😛

Faktiskt tycker jag det är lättare att rengöra, man vänder bara kattlådan upp och ner över närmaste rabatt, alternativt skopar upp tidningen i botten och stoppar in den i kaminen jämfört med att jaga pluttar med en liten spade.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Evelina!
6/18/14, 7:30 AM
#10

#9 Tänkte inte på det… ;)

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Silvestris
6/21/14, 7:14 PM
#11

Jag använder papperspellets. Lätt att bära hem och går att kompostera (förutsatt att katten inte äter medicin, då kan det vara olämpligt).

Evelina!
6/21/14, 9:11 PM
#12

#11 Har använt papperspellets och gillar det inte alls. Tyvärr.

Kanske blir att jag kör med säkra kortet Everclean och biter i det sura äpplet att inte kunna kompostera kattsanden. Vill också ha en snygg kattlåda, vart finner jag det?

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

VildaVittra
6/21/14, 9:15 PM
#13

Denna kanske? 😎

http://catmoji.com/pic/vsn0/hobbit-hole-litter-box/

Snyggast tycker jag det är när man bygger in dom i en möbel.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Evelina!
6/21/14, 9:20 PM
#14

#13 Haha, det skulle vara något det!

Nä, skämt åsido, jag funderar på en sån här http://www.zooplus.se/shop/katt/kattoaletter_kattvard/overtackta_kattlador/250708 fastän den är snuskigt dyr, eller den här http://www.zooplus.se/shop/katt/kattoaletter_kattvard/overtackta_kattlador/327360 som är lite billigare men inte lika snygg.

Eller också blir det bara en helt vanlig låda, kommer stå i grovhallen ändå.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

VildaVittra
6/21/14, 9:23 PM
#15

#14 Ett billigare alternativ till den svarta. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S49871676/#/S99894944

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Evelina!
6/21/14, 10:12 PM
#16

#15 Smart!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

jossa5
6/30/14, 12:41 PM
#17

#14 Såg den andra (den man snurrar) i My cat from Hell, och han rekommenderade inte alls den, då det kiss över hela lådan, iom att man snurrar på den. 
Tjejen som ägde den lådan hade en katt som kissade i stort sett överallt utom i lådan, för lådan blev ohygienisk. Så hon bytte till en vanlig låda efter att ha blivit rekommenderad det, och katten började gå på låda som den skulle…

Kan vara värt att komma ihåg iaf. Jag skulle inte vilja gå i på toa där ev väggar och tak har kiss/bajs på sig.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Upp till toppen
Annons: