Annons:
Etiketti-matskålen
Läst 1834 ggr
kattöga
7/7/14, 4:52 PM

För mycket äggula?

Lägger in frågan här också (la nyss in den på Katter) eftersom min katt är utekatt : Har sett att man rekommenderar en äggula i veckan till katt. Är det bara för att katten inte ska gå upp i vikt som man rekommenderar att inte ge mer? Eller finns det andra orsaker till att man inte ska ge mer? Jag brukar ge min katt en äggula lite då och då uppvispad med gaffel i lite vatten. Av kattmaten hon får av mig äter hon helst blötmat (allra helst mousse-mat) men så här års är det nästan endast möss och sorkar som står på menyn…. Därför blir hon väldigt smal, så det kan nog vara bra om hon får i sig lite extra fett och näring, tror jag. Jag är inte så förtjust i att hon helst äter mousse-mat eftersom det inte finns så många sorter att välja på. Hon vill ha varierad mat och är väldigt kräsen så det är inte helt lätt att tillfredsställa henne…. Uppvispad äggula tycker hon om däremot. Kan det vara bra att ge henne kattungemat också? Inbillar mig att det kanske är lättare att hitta bra mat i mousse-form då? Har aldrig kollat så jag vet inte….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
VildaVittra
7/7/14, 5:37 PM
#1

En utekatt blir sällan överviktig, så gillar hon äggula så skulle jag ge henne det.

Lite OT, men har du funderat på att göra mousse själv till henne? Det lär ju gå att göra på kattmat om du inte vill komponera helt själv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kattöga
7/8/14, 10:03 AM
#2

Tack VildaVittra! Det känns bra att jag kan ge äggula lite oftare än man "rekommenderar"!

Nä, överviktig kan man inte säga Kattan är heller. Något lite mulligare under snöiga vintrar blir hon, det finns ju inte så mycket att jaga då och snö är obehagligt! :) Men så här års är hon så aktiv på nätterna och har fullt upp att smyga omkring i nejden och leta rätt på möss och sorkar och hon njuter förstås. Förrförra sommaren och nu i sommar är hon så smal så smal att jag gärna ger henne lite extra näring, t ex en äggula lite oftare.

Jag har ingen möjlighet att barfa henne också (det gör hon så bra själv) så jag ger henne färdig kattmat. Jag har mixat kattmat några gånger ("mix-mousse" 😛) men den luringen gick hon inte på. Men jag ska nog prova igen för det kan ju ha varit själva maten hon ratade dom gångerna, inte för att den var mixat….. Kan ju passa på att blanda i en äggula då också. 

Dagens portion av äggula var däremot inte intressant….. 😕

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

bubbelbruden
7/9/14, 9:12 PM
#3

Hos oss i katthemmet ger iv ägggula varje dag ås gillar din pälskling det så ge det det rä bra för päls och kropp och går inte att ge för mycket (utom fetthalt möjligen)

gillar hon äggula och mousse så köpa vanlig mat purea och blanda med äggulan

kattöga
7/12/14, 4:20 PM
#4

Tack. Bubbelbruden! Jag ska prova att göra en fuskmousse med äggula i! Igår fick hon Mjau kattungemat som hon slukade i sig. Idag är det bara såsen som har varit intressant….. Och möss då förstås…. Man vet aldrig vad hon tycker om och när….. :-)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: