Annons:
Etikettdjurskydd-och-lagar
Läst 4025 ggr
[Sabina]
2014-07-15 05:59

Katthatande grannar

Det är så att vi bor i ett radhusområde sen tre år tillbaka. När vi flyttade till detta hus pratade vi med de som bodde här innan och även några grannar, en av de positiva sakerna var att alla i området kommit överens om att de katter som bor i området ska få gå fritt (men att det naturligtvis är okej att mota bort grannens katt från sin tomt förstås).  Förra året flyttade det in en ung barnfamilj precis bredvid oss. De nya grannarna är uttalade katthatare och verkar väldigt stolta över detta, de pratar om det gärna, ofta och högt. De har även lärt sin son som är ett par år att skrika, sparka, slänga stenar och spotta efter våra katter och när han gör detta har vi hört hur föräldrarna hejar på och skrattar åt det hela då han "är gulligt".

Mamman röker väldigt mycket och nära vår altan (ca 50 cm i från) och när vi försökt nämna att vår ena dotter har astma och har svårt att andas när hon andas in tobaksrök, kontrar dom med att de har minsann också astma de också fast mot katter. För en tid sedan erkände också pappan att han slängt sten på våra katter flera gånger.

Nu under sommaren märker vi alla i familjen att våra katter blivit mer och mer skygga, rädda och nervösa för plötsliga ljud osv. De vill helst inte komma in/hem då de hör att grannarna sitter ute på sin altan utan kommer först när grannarna gått in, vilket kan bli både vid 1 och 2 på natten. Innan har alla tre katterna kommit hem senast vid 22-tiden på somrarna.

Har våra katter någon som helst skydd mot denna familj? Har katter rätt att vara ute om de är väl omhändertagna för övrigt? Ha de rätt att röka 30-50 cm från vår altan så vår dotter får andnöd? Vart ska vi vända oss för att få hjälp?

Vi kan tyvärr inte flytta i nuläget, jag är sjukskriven sedan flera år och döttrarna har sina skolor/vänner osv att ta hänsyn till. Våra katter är vana att vara ute och det annars ett bra ställe för katterna att bo på. Men jag mår väldigt dåligt av allt detta och med tanke på att jag ha utmattningssyndrom som blir värre av detta så känns det skitjobbigt rent ut sagt.

Annons:
VildaVittra
2014-07-15 06:33
#1

Usch vad tråkigt.

Nej, man får inte ägna sig åt djurplågeri, så den biten kan ni vända er till polisen med.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cragan
2014-07-15 06:58
#2

det med att dom röker där dom gör det kan ni vända er till kommunen för miljö o hälsa tror jag det är man ska prata med, då får dom hem ett papper som berättar att det kommer kosta dem ett antal per tusen om dom fortsätter att röka där.

försök att filma när nötter kastar sten och har sig o lämna till polis kan vara bra för bevisbördan.

MagArne
2014-07-15 07:05
#3

Du måste ha sådan uppsyn över dina katter att den inte går in på din grannes tomt om denne inte vill det. Bara att gilla läget.

Bara för att övriga grannar har kommit överens om att katterna får gå som de vill i området innebär det inte att nya grannar måste följa denna regel om det inte är något som är skrivit i typ bostadsrättsföreningens eller samfälldhetens stadgar. 

Att kasta sten på katterna är förstors fel och detta bör du ju prata med din granne om. Angående rökningen borde ni ju komma komma överens om att om dina katter inte går på hennes tomt så röker hon längre ifrån tomtgränsen.

VildaVittra
2014-07-15 07:13
#4

#3 "Du måste ha sådan uppsyn över dina katter att den inte går in på din grannes tomt om denne inte vill det. Bara att gilla läget."

Nej, det måste man inte, det enda som står är att katter inte ska orsaka avsevärda besvär, att gå på någon annans tomt räknas inte som det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

viktoria91
2014-07-15 07:25
#5

Jag hade polisanmält grannarna och till socialen med tanke på deras sk barnuppfostran. Och hägnat in uteplatsen till katterna.

MagArne
2014-07-15 07:49
#6

#4 Hmm, ja du har rätt. Katter får tydligen gå hur de vill.
Så ansvaret ligger altså hos grannen att hägna in sin tomt så att katterna inte kan gå in där?

Jag antar att det är lite på samma sätt gällande rökningen. 
http://www.dagensjuridik.se/2014/02/maste-acceptera-att-grannarna-roker-pa-balkongen

Annons:
Marr
2014-07-15 07:55
#7

Ja jag hade nog också anmält. Risken är att jag kan bli otäckt otrevlig när folk är stygga mot djur. Då är det ju kört så att säga med vidare överenskommelser med sådana människor.

Jag hade nog också vänt mig till "hyresvärden" till att börja med, för det är nog bra att man vet vad man har för människor att göra med som husägare. Dom måste ju följa regler som alla andra. Det är djurplågeri också att kasta sten på levande varelser. Så det är förbjudet!

Att katterna skulle gå in på deras domäner mer kan jag inte tänka mig, när dom knappt vågar gå hem. Varför ska man behöva hägna in för att det kommer en halvt missanpassad familj när allt har fungerat innan?

Otrevligt folk, hoppas dom flyttar! Och…vad ska det bli av den lille pojken? Där kommer bli problem tyvärr.😕

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
2014-07-15 08:06
#8

Fy vad tråkigt!

Och vilken uppväxt för det lilla barnet som tidigt lär sig att det är ok att plåga värnlösa djur!😢 

Om det är ett radhusområde kanske det går att ta upp frågan, dels om katterna, dels om rökningen, med föreningen? Om de får veta att många ser, kanske de tänker sig för.

Annars - anmäl.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gronstedt
2014-07-15 08:46
#9

TS, säg till grannarna att de kan hälla/slänga/spola vatten på katterna - det har mycket bättre avskräckande verkan utan att skada dem.

[Sabina]
2014-07-15 14:18
#10

Tack alla som svarat. Vi är ju alla kattälskare som huserar här på utekatter i Fokus så därför kanske vi blir upprörda av detta men det är ju även skönt att få stöd i frågan om katterna och vad ens rättigheter är.

Jag svarar lite allmänt på era frågor då de är så många som svarat;

Jag förstår att man inte kan kräva av någon nyinflyttad att de ska följa de muntliga regler som man sagt om området eller att måste gilla katter överlag men senast idag lät de barnen "leka" med en av katterna genom att peta den med pinnar efter att barnen först jagat in katten i ett hörn. Föräldrarna såg eller sa ingenting. De är även väldigt aggressiva och protektionistiska gentemot barnen, så det går inte att säga till barnen ens på ett snällt sätt (vi skulle aldrig tilltala barnen annat än på ett snällt sätt) utan att föräldrarna blir sura. Våra döttrar vill inte ens prata med grannbarnen då de är ganska uppkäftiga och ouppfostrade.
Jag har pratat med dessa grannar och sagt att jag självklart accepterar att de inte vill ha våra katter på sin tomt. Jag har även erbjudit dom blomsterspruta att spruta vatten med på katterna för att de ska få slippa katterna hos sig men de har avböjt.
Jag tror faktiskt inte att katterna vågar gå in på deras tomt för senast idag så tittade en av katterna ut genom fönstret men när hon såg grannen ryggade hon tillbaka och hoppade ner och gömde sig … 😕
Tyvärr är dessa grannar väldigt trevliga mot de andra grannarna så jag misstänker att de andra grannarna tycker man är en gnällspik om man  skulle säga något. De flesta har hund och jag har hört minst ett par till uttrycka sig om att de "hatar katter"
Jag tror dock att det varit ett möte i föreningen men jag har inte hunnit stämma av med dom om kattfrågan kommit upp eller vad som blivit sagt.

Tack för ert stöd, det värmer 🙂

Marr
2014-07-15 15:15
#11

Här där jag bor nu flyttade en familj in för ett par år sedan. Grannen i villan mittemot hade kattungar som tultade omkring & dessa nyinflyttade ungar var ju nyfikna på dom. Jag sitter i mitt fönster som vanligt bakom datorskärmen och studerar dom.

Helt plötsligt får jag se att dom piskar på den ena kattungen med en gren så jag flyger ut och tar alla trappsteg i 2 kliv. Smyger fram bakom buskarna och ser detta upprepa sig en gång till. Då hoppar jag fram och ryter högt. "Ska jag fälla den där björken där och göra likadant fast på er?" "Sådär gör man inte mot levande varelser och får jag se det här en gång till, sopar jag gatan med er!"

Dom stammade och grät om vartannat och jag röt "Gråt ni det gör säkert kissungen också!" Sen pratade jag lugnt och sansat med barnen och vi blev sams. När jag går tillbaka står mamman i fönstret och gör tummen upp och tackar mig för att jag hjälpte henne, för hennes pojkar är så aktiva. Är nästan glad att det hände för då vet vi här hur det ska vara, där jag bor.

Vi har ett jättebra förhållande denna familj och jag idag och det är vettigt folk. Önskar så att detta vänder för er och att ni också lyckas samverka med varann utan att katterna ska behöva vara rädda. Jag tycker du verkar bemöta dom bra med vattenflaskan t.ex. Hoppas dom kan bli lika tillmötesgående.

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
2014-07-15 18:36
#12

#11 Vad bra att du agerade så resolut, Marr! 🌺 🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Sabina]
2014-07-15 20:14
#13

#11 ja, bra gjort 👍.

Jag själv är tyvärr alldeles för konflikträdd för att agera så och föräldrarna tycker som sagt att barnen får bete sig som de gör för de blir inte tillsagda utan snarare uppmuntrade. Idag pratade jag dock med en annan granne (som också har katt) som berättade att den katthatande familjen betett sig illa under andra omständigheter också, något jag inte visste om då jag inte var hemma då. De är visst inte så populära som jag trodde då dom beter sig dåligt mot både katter, sjuka personer, barn osv. Denna vetskap gör också att det känns än mer aktuellt att kämpa för mina stackars katter.

Men tragiskt att en del människor mår så dåligt att de måste ge sig på andra svagare grupper 😕

Annons:
Marr
2014-07-15 20:49
#14

Tack snälla ni är för jag kände mig lite hemsk när jag kunde med att berätta vilken hemsk kärring jag är…😊men när djur och de svagare i samhället får skit då skräder jag inte orden.😟

Nä denna familj ska du nog inte bråka med. Vem vet vad dom kan ta sig till då. Skulle kunna uttrycka det som så att det verkar vara en disfunktionell familj. Bättre då låta ta upp detta störande beteende mot sin omgivning med "föreningen" hyresvärd eller liknande. Verkar som dom kanske ändå drar på sig en polisanmälan till slut?🤔 

Ja det är mycket tragiskt beteende, vad tråkigt & jag lider med er!😕

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Thaeri
2014-07-17 01:38
#15

Alltså, oavsett vad man tycker om grannarna och vem som har rätt i frågan så är ju det viktiga katterna och deras välmående och säkerhet.

Hur kan man lösa detta på bästa sätt utifrån katternas väl och ve?

Jag personligen hade hägnat in radhusträdgården, för att skydda kissarna 🙂

[Sabina]
2014-07-17 21:53
#16

#15 jag håller med, katterna går för allt annat.  Behövs det, är vi i familjen helt överens om att hägna in trädgården för katterna. Dock verkar de tyvärr blivit så illa behandlade att det inte VILL gå ut från trädgården, dessutom håller de sig gärna inomhus och har blivit väldigt skygga överlag. På ett sätt känns det "bra" för då vet vi att ingen kan vara dumma mot dom. Vi är även med katterna ute i trädgården och håller koll på dem med jämna mellanrum då vi inte är med dom så att inget ska hända.

F.ö. startade jag denna tråd då jag ville veta vad man har för rättigheter eller vart/vem man ska vända sig till för att ta reda på det.  Det finns ju en hel del kunskap i forumet så att man kan få hjälp med sin fråga. 🙂

indra-bus
2014-07-26 11:02
#17

Kanske de är rädda för katter? Har man blivit påflugen av en katt  som barn kan de sitta ljupt precis som med en hund  rädsla. Man skall inte behöva vara rädd där man bor.. Alla gillar inte djur så är de.  Så de är svårt. Här i min trapp upp gång gillar de inte djur.  

Kan du inte gå ut med katterna i koppel?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

viktoria91
2014-08-09 10:17
#18

Jaga in barnen i ett hörn och peta med en pinne på dem så kanske dem får lite perspektiv på livet!

[Sabina]
2014-08-10 16:30
#19

Tack alla för ni svarat och för er support.

Katterna är numera livrädda för grannarna och för dom andra okända personer så de håller sig väldigt stikt på vår tomt eller inomhus. Men behövs det kommer vi ju hägna in vår trädgård så katterna kan gå ut där och känna sig trygga.

#17 även om man varit med om en hemsk upplevelse som barn är det aldrig okej att ägna sig åt djurmisshandel, lika lite som att det skulle vara okej att misshandla andra människor bara för att man blivit mobbad som barn.  Jag respekterar att man inte tycker om djur men djurmisshandel i form av stenkastning är allrdig okej!

viktoria91
2014-08-10 22:15
#20

#17 Mina föräldrars katt flög på mig när jag var liten, idag äger jag 3 katter. Jag gillar inte barn, är det ok för mig att misshandla dem då bara pga att dem existerar?!

Annons:
[JeanetteK]
2014-08-11 09:01
#21

#19 och #20 Tror inte det var så hon (#17) menade. Jag har en bekant som är paniskt rädd för katter. Om det sitter en katt utanför dörren till det hyreshus hon bor i så står hon på långt håll och väntar tills katten flyttat sig. Hon får ångest och är jätterädd. Hon kommer aldrig hem till oss för att vi har katter. Inte ens om vi stänger in dom. 

Självklart har man inte rätt att plåga katter bara för att man är rädd. Hoppas det löser sig för er. Jag skulle bli tokig om någon var elak mot våra katter.

Thaeri
2014-08-27 00:48
#22

#19, jag tror att en inhägnad kan vara bra oavsett, för kommer det upp ett staket kan era kissar känna en trygghet genom det. Alltså att de vet att det finns någon form av barriär mellan dem och de i deras ögon elaka granarna, istället för att de ska vara rädda för att grannarna ska följa efter dem ända in i dörren.

När det gäller rättigheter och katter så verkar de mest exisitera på pappret, så man kan bara kolla vad man kan göra rent praktiskt tyvärr.

Silvestris
2014-08-29 10:43
#23

Du har rätt att ha dina katter ute, även om de skulle pissa ner grannens hela trädgård. Tyvärr. Dina grannar får inte skada dina katter men de har rätt att freda sig från dem dvs. de får jaga iväg dem.

Dina grannar har rätt att röka i sin trädgård, även om de befinner sig nära er. Precis som hyresgäster har rätt att röka på balkongen i flerfamiljshus har det, även om det stör grannarna. Ni får hålla er borta från röken om den stör er. Tyvärr.

Detta är en av många anledningar till varför jag inte anser att det är lämpligt att ha katter lösa i tätort. Även om du är överens med nuvarande grannar vet du aldrig vad du får för grannar i framtiden och lösa katter är en sådan klassisk utlösare till osämja mellan grannar.

Upp till toppen
Annons: