Annons:
Etiketttillbehör
Läst 4251 ggr
cattisa
2014-08-27 19:18

Halsband till utekatt?

Har ni halsband på utekatterna?

Jag har varit motståndare till halsband på utekatter i många år eftersom jag är så rädd att katten ska fastna någonstans eller göra sig illa.

Nu har jag blivit lite nyfiken på möjligheten att ha pejl på katten. Det har äntligen kommit lite mindre och lättare sändare. Smart-Cat har kommit med två olika pejlar med sändare som bara väger ca 5 gram.

http://www.smart-cat.net/sv/pejlare/

Men då måste katten ha ett halsband. Och jag är fortfarande lika orolig för att katten ska fastna i något. Det finns ju katthalsband med säkerhetsspännen, men fungerar dem? Är någon särskilt sort bättre? Är det någon sort man ska akta sig för?

Ni får gärna också ha åsikter om kattpejlar här i tråden. Jag har gjort en särskild tråd med frågor om pejlen i Katter iFokus  men det spelar ingen roll om ni skriver här eller där.

http://katter.ifokus.se/discussions/53fe1014ce12c47a9400274c-pejl-till-katt?discussions-1

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Annons:
tlover
2014-08-27 19:24
#1

Vi har bara katthalsband (med bjällror) på sommaren (då många djur har ungar), vissa säger ju att det inte hjälper men jag tänker "bättre det än inget".

Vi har bara halsband som katten kan få av sig på något sätt så vi har en gång förlorat ett katthalsband (men helldre det än att förlora katten).

På grund av att vi bor så ensligt så finns det ingen mening med att ha katthalsband för om katten kommer bort (för om katten ändå kommer bort så är hon antagligen ute i skogen nånstans och inte i bebyggelse eftersom vi bor så långt borta från, ja allt). Sen så är hon väldigt hemmakär också.

l'm back

VildaVittra
2014-08-27 19:26
#2

Ska du ha den hela tiden eller bara för att få en uppfattning om vart din katts revir är?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

cattisa
2014-08-27 19:37
#3

#2 VildaVittra

Jag vet inte om jag vill ha någon än. Men om det blir så är tanken nog att ha den på hela tiden hon är ute. Det skulle kunna vara en bra hjälp att hitta henne när hon har gått långt. Hon har börjat få lite väl stort revir, går flera kilometer bort ibland.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Wony
2014-08-28 14:44
#4

Vi har en pejl, Loc8tor Pet, men räckvidden är bara ca hundra meter. Den är dock liten och smidig. Vi har tappat bort massvis med halsband, men fördelen är att man kan pejla in var det ligger nånstans, om det är i närområdet. För tillfället har vi inte pejl på katterna, då de oftast håller sig hemmavid. Men som en extra säkerhet är det praktiskt, till exempel om man vill kolla så de inte råkat bli inlåsta i garage osv.

Min uppfattning är att de halsband vi testat har alla lossnat lätt. Då har vi provat de i både 10-kronorsklassen, liksom sådana för uppåt 200kr. Alla var mer eller mindre likvärdiga, både de med resår och spänne.

cattisa
2014-08-28 19:34
#5

#4 Wony.

Tack för informationen! De pejlar vi har tittat på verkar också ha ca 100 meter räckvidd. Naturligtvis hade längre räckvidd varit bättre, men även nuvarande räckvidd borde vara till hjälp.

Det låter bra att halsbanden verkar kunna lossa lätt. Jag är lite rädd för halsband med resår. För länge sedan hade jag en katt som fick in en tass under resårbandet och inte fick ut den igen. Hon kom hem hoppandes på tre ben. Hon hade inte skadat sig, men kom inte heller loss själv.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

cattisa
2014-08-28 19:36
#6

#4 Wony

Jag googlade på din pejl och jämförde med den jag tittat på och de ser helt lika ut.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Annons:
Wony
2014-08-29 07:06
#7

#5 De flesta har nog inte mer räckvidd än så. Allra smidigast vore såklart GPS, men vad jag har förstått är det inte lika vanligt, och sändarna måste ha strömförsörjning som gör det lite klumpigare. 

Men kör på sådana med säkerhetsspänne så slipper du oroa dig lika mycket! Allra bäst är att testa först i butik, och känna efter hur mycket kraft som krävs för att lösa ut.

Marr
2014-08-29 12:18
#8

Har inte läst alla kommentarer, men måste varna för halsband!😕

Mors katt kom bort och vi letade länge efter henne. Fick hjälp av medium som sa att hon satt fast med sitt halsband i en spik. Kändes så fruktansvärt då vi ej visste var. Mediumet sa att spiken gav vika efter många dagar.

Ett par dagar senare ringer en kvinna som sett kissen ligga och fräsa i höga gräset. Mamma åker genast dit och mycket riktigt…det var hon och är nästan strypt med fula märken runt halsen. Halsbandet hänger kvar utmed bröstkorgen på henne med uttänjd resår och hela halsbandet var tvinnat. Bevis att hon suttit fast.

När mamma fick tag på henne hade hon ingen röst kvar, vägde lite mer än ett kilo(väger nästan 5 kg annars) och var nästan död.  Måste man ha halsband så rekommenderar jag de med en klickutlösare som släpper lätt. Hellre ett tappat halsband än en plågsam död för din katt. Ska säga att kissen klarade livet med diet och idag mår hon bra men vågar ej gå långt.

Tycker det räcker bra med idmärkning. Fast det här med pejl lockar mig med ibland (men behöver det ej då mina katter går ut å in flera gånger om dagen, sover hemma) fast då ska den ha klickutlösning.👍

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Kattmamman45
2014-08-29 14:36
#9

100 m är knappast något som man har användning av för går mina katter 100 m har de nätt och jämt lämnat gården. Minimum för vara till någon nytta är 1 km men hellre 2 km. Har de gått bara 100 m hör de mig när jag kallar på dem och kommer med full fart hem.

cattisa
2014-08-29 18:30
#10

#8 Marr

Halsband med resår har jag också dålig erfarenhet av, så det kommer vi inte att använda. Jag är lite osäker på om jag vågar använda halsband med säkerhetsspänne heller… 🤔

#9 Kattmamman 45

Vår katt är oftast hemma på gården och brukar gå in och ut som hon vill på dagarna och sover inne på nätterna. Nu i sommar har hon tyvärr börjat hälsa på i en by ett par kilometer bort.  Vi har hämtat henne där flera gånger. Vi vet ungefär vart hon tar vägen när hon försvinner. Men det finns många hus och uthus att krypa under och många snår och buskar att ligga och spana i. 

Därför funderade jag på om en pejl kanske kunde vara till hjälp. Då kanske man kan få en ledtråd när man är i närheten av henne i alla fall. Och man kanske kan utesluta att hon sitter inlåst i något uthus här hemma.  Jag vet inte om man an använda pejlen riktigt så, men det skulle vara till stor hjälp.

Buskatten kommer nästan alltid när jag ropar på henne här hemma. När hon drar iväg på luffen till grannbyn är det sämre. Sist kom hon fram mot mig och jamade efter att jag ropat på henne en timme, men det har hon inte gjort tidigare. 😕Då har vi fått leta tills vi hittat henne. När hon ser att vi ser henne har hon kommit fram och varit glad och trevlig!

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Fridaaaa
2014-08-31 15:25
#11

Japp har halsband med id-tub på. 
Vill visa att de har ett hem plus då att namn & telefonnummer står i tuben, även på halsbandet om det går just på det halsbandet.
Enbart halsband med säkerhetsknäppe.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jonniis
2014-09-14 14:37
#12

Nej inget halsband efter att han kom haltande för att foten fastnat i halsbandet för andra gången. Olika halsband båda gångerna, jag kontrollerade regelbundet så att halsbandet inte satt för hårt eller för löst, men han fastnade iallafall.


kattöga
2014-09-14 16:45
#13

Aldrig halsband här! Bara på mej ibland……….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
cattisa
2014-09-14 16:53
#14

#12 Jonniis

Vad var det för halsband? Var det med en bit resår på eller helt utan?

Jag har varit med om att en  tidigare katt fastnat med tassen innanför halsbandet, men då var det ett med resår på, så det undviker jag nu. Men jag är osäker på om de kan fastna i halsband utan resår också?

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Jonniis
2014-09-14 17:39
#15

#14 Fösta gången han fastnade hade han ett läderhalsband som jag senare slarvade bort 😃, det andra var ett vanligt katthalsband (utan resår), svårt att förklara. Så antagligen är det möjligt för katten att fastna även i halsband utan resår också. Kanske inte hänt alla, men det är som sagt möjligt. Efter det blev det inga mer halsband på honom.

Det finns ju risker med katter utan halsband. Men jag vet inte om dom riskerna är så många utöver att folk kan få uppfattningen att katten är "bostadslös" bara för att den inte har halsband, tror det är väldigt lätt hänt faktiskt, jag själv kan få för mig det när jag ser katter utan halsband…  Våran katt är chippmärkt så det borde ju inte vara någon större fara för katterna som är chippmärkta. Tror inte det är någon fara för icke halsbandsbärande utöver det vanliga, som man får riskera om man har en utekatt. Åter till saken, detta har hänt oss två gånger men det är ju ni som kattägare som bestämmer om ni vill ha halsband på era katter eller ej. Vi har just valt att inte ha halsband på våran katt av en enkel  anledning. Bara för det så ser jag inget fel med katter som bär halsband. :)


Fridaaaa
2014-09-14 17:46
#16

#15 Halsband med resår samt säkerhetsknäppe är säkrare och lättare för dem att få av också om det skulle behövas

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jonniis
2014-09-14 18:02
Jonniis
2014-09-14 18:03
#18

(:


cattisa
2014-09-14 21:27
#19

Tack för tips och kommentarer, och för länktips.

Anledningen till att jag provar halsband är att jag håller på att testa en pejl på katten. Den väger bara 5 gram, så den stör inte alls, men den kräver att katten har halsband på sig.

Vi har testat pejlen en vecka nu, och det har fungerat bra. Räckvidden är inte så lång 60 - 100 meter gissningsvis beroende på om katten är ute i terrängen, eller om hon krupit under eller bakom något hus/uthus. Men det räcker ofta bra för att ha koll på om hon är kvar på gården eller inte.

Hon har fått för sig att göra utflykter till grannbyn ett par kilometer bort. Så lång räckvidd får vi inte. Det vi är ute efter är att ha koll på om hon är kvar på gården eller inte. Om hon inte är det är risken stor att hon traskat iväg till grannbyn, och då hoppas vi att det är lättare att hitta henne där med hjälp av pejlen. Sedan vi fick pejlen har hon stannat kvar hemma, så det senare har vi inte hunnit testa än (och det vore ju skönt om vi inte behövde det heller).

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

cattisa
2014-09-14 21:31
#20

Jag glömde säga att vi hittills satt pejlen på ett halsband utan resår men med säkerhetsspänne. Hon har inte lyckats få av sig det än. Jag hoppas att det släpper om hon skulle fastna. Jag har dragit isär det och det verkar inte sitta så hårt.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Annons:
VildaVittra
2014-09-14 21:37
#21

Skulle en väst vara säkrare för katten egentligen?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

cattisa
2014-09-14 21:54
#22

#21 VildaVittra

Det låter som en idé som kan fungera!  👍Det borde ju inte vara lika lätt att fastna någonstans med en väst som med ett halsband. Sedan är ju frågan om katten accepterar att ha den på sig, men det vet man ju inte förrän man har testat. Vet du var man kan få tag i en väst till en ganska liten katt på ca 3,5 - 3,8 kg?

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Marr
2014-09-19 08:00
#23

#20 Kan nästan lova dig att klickutlösaren släpper. Däremot de med resår kan det gå illa med. Likaså ett halsband utan klick eller resår är ännu farligare då ifall de fastnar så är ju en långsam strypning att vänta. Ja min ena katta har kommit hem på 3 ben med resårhalsband. Det satt åt så hårt att jag fick klippa upp det. Sen var det ju den här hemska historian med mammas kisse….

När jag var nyinflyttad hade jag klickhalsband på mina katter. Den ena tappade det minst en gång i veckan. Kunde lossa bara han kliade sig intensivt. En väst skulle jag nog aldrig våga sätta på mina katter.

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
2014-09-19 11:57
#24

De där med klickutlösare vågar jag inte använda. De jag provat har varit hårda så jag knappt fått upp dem själv…

Hade förut en typ av halsband med lös resår som kisse lätt kom ur, men den typen finns inte längre. De nya hade för hård resår, så  - kisse går nu utan.

#23 Hemskt med kissekatterna som fastnat, Marr! Tur att det gick bra!

Usch vilken mardröm att fastna och inte komma loss!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fridaaaa
2014-09-19 11:59
#25

Jag har använt flera med säkerhetsknäppe och har knäppts upp lätt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Magi-cat
2014-09-19 11:59
#26

Det kanske är jag som har för svaga nypor. 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
2014-09-19 13:00
#27

#26 Eller kanske måndagsexemplar på det halsbandet?

l'm back

Annons:
cattisa
2014-09-19 18:45
#28

Jag har provat halsband med säkerhetsspänne i nästan två veckor nu. Det har gått bra. I tisdags lyckades hon få av sig det. Vi hittade det igen. Jag tror inte att hon hade fastnat utan att hon lyckades få upp det ändå. Det är svårt att veta hur hårt knäppet ska vara. Prio ett måste ju vara att hon ska kunna få av sig det om hon fastnar. Prio två att det inte trillar av hela tiden… 🙂

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Marr
2014-09-20 06:09
#29

Vissa "klickare" är lite trögare än andra. Jag "slet ut"  mina lite innan. Hellre tappa dom än att de inte löser ut. Nu använder jag inga alls längre. Skulle vi flytta så blir det samma procedur med halvutslitna klickare igen.

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Wony
2014-09-21 22:44
#30

Jag har precis beställt två nya reflexhalsband med klickutlösare. Jag hoppas de är bra, för nu när det är mörkt behövs verkligen reflexer.

VildaVittra
2014-09-21 22:47
#31

Tänk om det fanns permanent miljövänlig reflexspray att täcka sin älskling med. ☝️

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Wony
2014-09-21 23:03
#32

Det vore något. Fast tänk så fult det vore. Silvriga katter överallt…

VildaVittra
2014-09-21 23:15
#33

#32 Och så många trådar det skulle startas på övernaturligt i fokus om spökkatter innan produkten var välkänd. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
2014-09-22 09:57
#34

#0 Vart beställde du det? kollat på lite alla möjliga ställen men inte hittat med säkerhetsknäppe bara med resår 😕

#33 Haha ja jag & min sambo funderade ett tag på att ta sån spray på katterna men sedan kom vi på att grannarna kanske kör av vägen & tror att det är en spökkatt 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: