Annons:
Etikettallmänt
Läst 1108 ggr
kattöga
2014-11-14 14:01

Tips mot is (och snö) på "trappan" upp till luckan

Vi har byggt in en temporär kattlucka i ett gammalt fönster. Fönstret ligger innanför den tillfälliga rastgården vi byggde när vår omplaceringskatt flyttade in.  Jag har gjort en liten öppning i rastgården också, så att katten kan gå ute fritt. Luckan i fönstret är en enkel variant, bara att putta på luckan så kan katten komma in eller gå ut.

Vi har en annan kattlucka i hallen, den är chipstyrd och ännu så länge kan endast katthonan (som bodde här när "omplaceringen" flyttade in) använda sig av den.

Jag vill behålla kattluckan i fönstret ett tag till, eftersom jag behöver kunna stänga till gallerdörren för att hålla dom separerade inomhus ibland (när jag är hemifrån i många timmar). 

Men nu kommer ju vintern och snö och is. Och vägen upp till kattluckan i fönstret består av gamla utemöbler och plankor som han får hoppa/klättra upp för.  Skyddade endast av ett "plasttak av vaxduk" (som nog inte heller håller över vintern). Och jag gissar att det kan bli rejält halt. 

Har ni några idéer om vad jag kan "klä" plankorna med så att det inte blir så halt när isen lägger sig över träet? Snö kan jag självfallet borsta bort, men lite svårare är det ju att få bort is som lägger sig ovanpå träet. 
Jag funderar på om materialet i såna här sittunderlag kan göra nån nytta, eller kanske lägger sig isen över dom också….? 

Idéer och tips tas tacksamt emot!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Gronstedt
2014-11-14 14:05
#1

Min kisse går i alla väder på en planka med tvärslår med cirka 15 cm mellan. Kanske enklast att lägga dit en sådan?

Stallmima
2014-11-14 14:08
#2

Har du någon bild på detta så man kan bilda sig en uppfattning hur man kan lösa detta?

Gronstedt
2014-11-14 14:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

.

Stallmima
2014-11-14 14:33
#4

Man kan klä plankan med filt eller någon slags matta och hoppas katten går upp ett spår eller borsta av när det kommer för mycket snö

kattöga
2014-11-14 15:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tack för alla tips! Jag har ingen bild men har gjort en skiss……. Varför vi har utemöbler där är också för att katten i början skulle ha liggställen och koja (vi klädde delar av bordet med mattor så att det blev som en koja).

#1 och #3 Tack, det verkar vara en bra lösning med tvärslår på planka! Det bör ju inte heller vara särskilt svårt att få till. Tack!

#2 Att klä med matta är en idé också! Då kan jag använda grova hallmattor av nåt slag antar jag. 

Toppenidéer! Jag visste väl att det fanns en massa kreativa idéer här hos er!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

vallhund
2014-11-14 16:34
#6

Lite OT, men tänkte tipsa om lucka, http://www.lyaluckan.se/ finns i kattstorlek o väl värd sitt pris.

För att slippa betala postförskott gick de med på att jag betalade i förskott, luckan kom direkt, innan jag hunnit sätta in pengarna.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
kattöga
2014-11-14 17:46
#7

#6 Tack för tips om lyaluckan också. För min del är det ju inte aktuellt, eftersom jag har kattluckor redan. Men kanske är det intressant för någon annan.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: