Annons:
Etiketti-matskålen
Läst 1197 ggr
VildaVittra
2015-03-11 03:14

Utekattsmenyn- undersökning

Ska vi ha en egen ovetenskaplig undersökning nu när värmen börjar komma och våra små vänner går ut mer? En undersökning där vi skriver vad våra vänner kommer hem med för mat, gärna arten om det går, annars vilket släkte/familj det är. Lägg även in en bild på katten, kanske man kan se en trend i om en viss färg gör det lättare för katten att fånga fåglar osv. 

Ännu ligger mina katter mest och jäser inomhus, men de har setts sola lite utomhus. Men om några veckor lär ju jaktsäsongen dra igång på allvar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Cahira
2015-03-11 04:54
#1

Jag kommer följa undersökningen och om jag märker något så bidrar jag men oftast hittar man bara en död mus nånstans och ingen aning om vem som tog den. Owatonna ska dock få utevistelse när hon är kastrerad så kanske hon kommer hem med nåt. :) Hennes mamma knep ju en harunge så finns mycket jakt i denna dam.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

rudyC
2015-03-11 05:46
#2

haha några veckor? då har min väl redan tjuvstartat… på bara 3v har hon kommit hem med 4 näbbmöss och 2 fåglar…

Lisabet
2015-03-11 17:03
#3

Några sorkar och en ödla. Sorkarna åts upp, men inte ödlan.

Vad som ätes ute har jag ingen aning om.

kattöga
2015-03-11 18:27
#4

Hanen (mörk, bruntigré)  kom med sitt första rov för i år den
10/1, en liten näbbmus. Senare i januari lyckades han fånga en liten mus som honan kommit in med, levande och som lyckades smita….
Den 11/2 kom hanen in och la demonstrativt en liten grönsångare, tror jag att det var, bredvid matskålen och jamade på mig, som för att berätta att han ville bli serverad mat. Men han äter varken möss eller fåglar som han fångar, inte heller fjärilar eller daggmaskar…. han gillar bara att fånga dom.

Honan (brunspotted) har fångat nån enstaka mus hela vintern, när det varit milt och mössen vågat titta fram en stund.
I förrgår 9/3: kom hon och lämnade över en stor mus
10/3:  en ganska stor mus (eller om det var en vattensork, var för mörkt för att se) och senare en mus igen.
Alldeles nyss 11/3; kom hon med ännu en present, en rejält stor mus. Hon är en riktig jägare!
Givmild är hon också, drar gärna in dom….. Och sen ska jag kasta iväg dom (med en gammal sopskyffel) högt upp i luften (utomhus) så att hon kan hoppa efter och fånga dom innan hon tuggar i sig dom (dvs dom som är döda……).

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Grace2009
2015-03-12 11:11
#5

Min kommer sällan hem med gåvor sedan vi flyttade tyvärr, men jag ska försöka knäppa en bild om jag upptäcker att han kommer med något smarrigt!

kattöga
2015-03-12 11:37
#6

(Mörk, brunspotted, hona) 11/3: kom in med dagens andra mus (en liten stackare).

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
IngaTrnqvist
2015-03-12 12:46
#7

Min Mio, solid röd, kom hem med en talgoxe eller blåmes igår, första som jag sett i år.

Lisabet
2015-03-12 18:44
#8

Glömde huggormen som låg på köksgolvet härom morgonen. Och idag var det ytterligare en ödla inne.

Katten som kommer in med sina byten är brunrandig (eller vad det heter), den svarta katten gör det inte, men jag tror att hon jagar också.

cattisa
2015-03-12 19:31
#9

Min katt är svart-vit, och jagar mest sorkar, möss och näbbmöss nu. Vi har fortfarande riktigt mycket snö kvar, och det påverkar säkert jakten. Häromveckan kom hon stolt och visade upp en fågel. Tyvärr var den helt genomfrusen och stel, så jag misstänker att hon hittat den någonstans och bara ville visa sig duktig…

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Cragan
2015-03-13 02:14
#10

om katten inte mummsar i sig direkt ute eller bjuder hunden innan man får se så kan man nog iaf berätta om det var en åker sork eller inte 😛

Lisabet
2015-03-13 19:20
#11

Jag klassificerar smågnagare så här: kort svans, sork, lång svans, mus.

Närmare än så blir det inte. Katten protesterar.

Fridaaaa
2015-03-14 10:02
#12

findus jagar en hel del, ser dock inte något nu men inte alltid han visar :)
Freya är första våren här hos oss, se om hon jagar :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: