Annons:
Etikettallmänt
Läst 1500 ggr
MaxFlickan
5/14/15, 4:29 PM

"Dåliga kattägare"

Hej!

Stöter ibland på människor (oftast på internet sidor, sällan i verkligheten) som anser att man är en dåliga kattägare (och människa) om man låter sina katter gå ute som de vill utan koppel.

Jag har hört att man ju inte egentligen bryr sig om sin katt om man låter den springa ute där den kan bli påkörd och inlåst och så vidare.

Hur förhåller ni er till detta och har ni stött på den inställningen bland folk?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
Choklad
5/14/15, 4:33 PM
#1

Ja ibland, men jag har haft katter som har varit utekatter i hela sitt liv. Nu har jag en katt som är innekatt, och jag tycker att det är minst lika mycket "djurplågeri" som det första alternativet. Men jag har inget val, bor i lägenhet och man får inte ha katterna springandes lösa här. Och det vill jag inte heller, för utekatter lever farligt där jag bor. Min katt är en hittekatt, så egentligen skulle jag inte ha en katt, men jag behöll henne för jag fäste mig vid henne.

Jag tycker att katter ska få chansen att gå ut om de vill det.

U R us

VildaVittra
5/14/15, 4:35 PM
#2

Om jag stött på det? Det var just därför denna sajt startades, som ett andningshål för utekattsägare. 😎
De som rabblar om förträffligheten med innekatter har nog aldrig öppnat en bok eller en vetenskaplig rapport om katters hälsa eller djurskydd. De hänvisar däremot gärna till Agrias statistik där katter dör till största del av trafikolyckor, utan en tanke på att den statistiken är baserad enbart på försäkringsanspråk.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MaxFlickan
5/14/15, 4:37 PM
#3

#1 Samma här, alla katter jag haft har fått gå och in som de vill, med vissa undantag (efter kastrering, efter flytt).

Bra att du tog hand om katten, fastän du inte har möjlighet att låta den gå ute fritt. Koppel och sele kanske skulle funka, så att den iaf slipper ut lite?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

MaxFlickan
5/14/15, 4:42 PM
#4

#2 Ah, okej :)

För mig som bor (och har bott ) på landet så känns det mycket konstigt att man skulle ha katten inne bara för att det finns en chans att något kan hända när den är ute.  Alla som jag känner som har katt låter den springa ut och in som den vill. Jag levde tidigare (innan jag började vara på internet) i den villfarelsen att det bara var raskatter som bodde inomhus, så fel man kan ha.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

[Horse24]
5/14/15, 4:43 PM
#5

Jag tycker inte att det är något fel i att låta katterna vara ute på dagarna, så länge de har antingen halsband med telefonnumret till ägaren, chip, eller något annat som skulle vara till stor hjälp ifall katten springer bort och blir upphittad av någon. Finns många katter här i området där jag bor och de flesta av dem tror jag tyvärr inte har något sånt.

Min uppfattning är att många tycker det är dumt att ha utekatter, i andra länder verkar det vara vanligt att ha dem i en inhägnad utomhus eller låta de vara innekatter. Vet inte hur vanligt det är med det i Sverige, kanske någon annan vet?

Jag tror att det bästa för katterna är att låta de vara utomhus, så länge man inte har väldigt stort utrymme inomhus, eller har chansen att gå ut och gå med dem i koppel. Dock kan jag förstå att man är orolig för att de ska bli t ex påkörda eller råka bli inlåsta i ett garage eller liknande. När man inte kan hålla koll på dem så finns det alltid en risk att något händer dem.

ChristineL
5/14/15, 4:43 PM
#6

Lika ofta får jag som innekattsägare höra att jag är en dålig kattägare ;)

Annons:
[peter54]
5/14/15, 4:44 PM
#7

Jag har nog snarare invändningar mot för många katter ute för att de tar så mycket småvilt. Nu är det väl mest övergivna och/eller förvildade katter som gör det, inte så mycket folks katter som går ut en stund då och då, men i övrigt bor inomhus. 

Vi har själva en katt som går ut en stund emellanåt, men hon tar oftast bara ett varv runt huset och sitter sedan en stund på altanen och tittar, sedan kommer hon in igen.

På landsbygden är det inte många kattägare som kastrerar sina katter, med påföljden att det blir oerhört många sådana katter som ingen bryr sig om. Det är synd om katterna och katastrof för fältviltet eftersom katterna är tvingade att försörja sig själva. Jag efterlyser verkligen en lag mot okastrerade katter, undantag sådana som ska ingå i rasavel.

[KEEL]
5/14/15, 4:46 PM
#8

Jag ser på det så här. Det beror väldigt mycket på hur och var man bor. Bor man i stan och släpper ut sin katt så finns det risker att katten blir överkörd, att den blir rädd för något (tänker att det är mer liv i stan) och springer iväg och inte kommer hem eller att den blir misshandlad (finns tyvärr sådana människor). Sedan så är ju chansen stor att den går och pissar i rabatter och liknande. Har man sin katt ute och man bor på landet eller liknande tycker jag det kan vara mer okej att ha sin katt ute eftersom det är mindre trafik osv. Men det finns endå en risk att katten blir överkörd, springer bort eller att den kommer till skada av andra djur tex. större rovdjur eller huggorm. 

Jag tycker inte att folk som släpper ut sina katter är "dåliga" kattägare och inte bryr sig om sin katt utan jag tror dom är lite naiva med att tro att ingenting kan hända. Trots allt är det något som händer din katt så är det ägarens ansvar eftersom en katt inte kan ansvara för sig själv. Jag tror tyvärr att många tänker "det kommer inte hända något" och sedan så händer det. Men så är det med hela livet. Finns folk som är mer rädda för att dåliga saker ska hända och folk som är lite mer posetiva till saker och tror på det bästa och det är inget fel med det och det är självklart att det påverkar hur man är som djurägare också.

Jag hade tex. aldrig haft mina katter ute, utan koppel för jag hade mått så himla dåligt ifall något hände dom just för att jag vet att det är mitt ansvar att se till att dom är friska och trygga. Men jag känner folk som har sina katter och jag dömer inte dom för det. 

Ett annat argument som brukar komma upp i diskusionen om katter ska få vara ute eller inte är att de behöver få vara ute och att det ligger i deras natur. Det tror jag inte på. Hade man fångat in en vild sibirisk katt så skulle den ha det behovet. Men de katter som vi har som husdjur har vi domestikerat sedan 1000 f.Kr. Det behovet har alltså försvunitt. En katt mår inte sämre för att det får spendera hela sitt liv i en lägenhet. 

Hoppas jag inte trampat någon på tårna. Ville bara förklara hur jag ser på det och menar verkligen inte att de som inte delar min åsikt är dåliga människor eller djurägare.

MaxFlickan
5/14/15, 4:51 PM
#9

#6 Jaa, människor tror så mycket… Ger man bara katten tillräckligt med aktiviteter där inne så kan det väl funka hur bra som helst. Inget jag skulle göra eftersom jag bor på ett ställe där jag lugnt kan ha ute min katt, men alla gör ju inte det.

#7 Klart man ska kastrera sina katter om man inte avlar på dem. Och avlar man så ska man inte låta katterna springa vind för våg. Har aldrig förstått varför man inte kastrerar sina katter om man har tänkt ha dem som utekatter…?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

MaxFlickan
5/14/15, 4:59 PM
#10

#8 Nej, bor man mitt i city så är det klart att man inte ska släppa ut katten. Eftersom jag tycker att katter skall vara ute så skulle jag inte skaffa katt om jag bodde på ett sådant ställe där den aldrig slapp ut, inte ens i koppel. Men, vi är alla olika som sagt.

Jag är mycket väl medveten om vad som kan hända katten när den är ute, och visst har jag varit orolig ibland när det räckt länge innan Max katten kommit in, men det är nåt jag får leva med helt enkelt.  Vad som helst kan ju hända vem som helst, vi människor kan bli påkörda vi med, ändå går vi ut. Man kan inte leva sitt liv och gå omkring och vara rädd för allting.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

JMW
5/14/15, 5:10 PM
#11

Tja, man kan bo på landet och ändå ha utedynorna fulla med katthår. Är  förbaskat irriterande när man som jag är rejält allergisk mot katter.  

 Grannarna slipper ju i alla fall hundhår på sina dynor. 😉

MaxFlickan
5/14/15, 5:12 PM
#12

#11 Okej, jo, det kan jag förstå. Inte kul att behöva riskera hälsan bara för att man vill sitta där ute…

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

[peter54]
5/14/15, 5:15 PM
#13

#9 Ja det tycker jag också, men det ser inte ut så i verkligheten. Där vi bor finns inte en enda som inte har katt, men utöver en granne några hundra meter bort och vi själva, finns ingen kastrerad katt här.

Annons:
MaxFlickan
5/14/15, 5:20 PM
#14

#13 Jösses. Om man har skaffat katt så vill man man väl inte ha en som markerar med kiss och är borta långa perioder? Förstår verkligen inte detta..

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Wellcraft
5/14/15, 10:20 PM
#15

Utekatter är väl bra, men innan man ser sig runt ang. hur lämplig miljön är för en utekatt så bör en även så över om katten gör skada hos grannar.
Dvs, förhindra att katter skiter i sandlådor och lekparker, alt. se till att plocka upp efter katten omedelbart efter denne gjort ifrån sig (omöjligt dock, när en ej har tillsyn över sitt djur).
Förhindra sin katt att håra ner andras möbler eller smita in hos folk (den sommaren pappa fick en svår allergichock pga katter i möbler och katter som smitit in inomhus vill jag ej återuppleva).
Se till att ens katt inte ger sig på barn eller hundar (här hade vi en katt som attackerade båda dära).
Se till att ens katt inte ger sig på andras djur öht (utekaniner, höns m.m.).
Jag anser inte att icke-kattägare ska behöva bura in sig för att slippa katterna, de har inte valt att skaffa katt. Allt är kattägarens yttersta ansvar, och klarar en av de ansvaret- ja släpp ut din kastrerade samt chippade katt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

kattöga
5/14/15, 10:27 PM
#16

Utekatter/Frigående är det mest naturliga. Så jag föredrar utekatter/frigående katter om man bor i lämpliga miljöer! Självklart kastrerade, märkta och registrerade.
Innekatter är för mej inte naturligt, men jag förstår också att man inte släpper ut en katt hur som helst om man t ex bor i stadsmiljö.

 Jag skulle själv föredra att inte ha katt alls då, men jag ser också fördelen med att ta hand om katter som t ex hittekatter och ha dom som innekatter om det inte går att låta dom gå fritt ute. Om man ger dom tillräckligt med stimulans och aktiviteter!

Jag vet att dom som är riktigt inbitna kattälskare gör allt för att även innekatter ska få så mycket "stimuli" som dom behöver. Men faktum är att dom flesta innekattsägare (kattägare öht kanske) inte alls gör allt för katternas behov…….. Dom flesta kattägare är egoistiska (om inte alla?) och ser hellre till att deras egna behov tillfredsställs än att kattens behov tillfredsställs……. Och tror att det är så det ska va, och talar för saker som egentligen är emot kattens naturliga behov. Tyvärr! 

Om jag bor i en miljö som inte är lämplig för frigående katter så vill jag helst inte ha katt. Även om jag älskar dom! Men ibland är det katten som väljer ägare (istället för tvärtom)….. och då är det bara att hantera situationen så bra som möjligt, för katten!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Choklad
5/14/15, 11:06 PM
#17

# 3

Jo jag vill kunna ta ut henne i koppel, men här finns så många hundar, och en del går fria.

Hon har balkongen som hon går ut på men det är ju inte samma sak som att få gå ut.

Vi leker med henne så att hon får motion, men det är ju ändå samma sak det heller.

Min katt  är kastrerad . Man vill inte ha en okastrerad hona, inte om man vill sova på nätterna iallafall. 🤐

U R us

[peter54]
5/14/15, 11:24 PM
#18

#14 Ja det kan man tycka, men många har ladugårdskatter som aldrig vare sig tas om hand eller matas. De skaffas för att hålla gnagare borta från säd och foder och betraktas mer som inventarier än som husdjur. Jag tror att man måste införa kastreringskrav och även registrering på samma sätt som för hund, annars kommer problemet aldrig att lösas.

hannaj98
5/17/15, 10:38 PM
#19

Det är ju knappast för min skull jag låter katten gå ut. 

Varje dag går jag ut och letar upp mina katter direkt när jag kommer hem. Jag tar inte in dem om de inte följer med  mig själva, jag vill bara se så att de är okej. Det gör mig sjukt orolig när de är ute länge och jag inte vet var de håller hus. Men jag vet att de mår bättre när de får vara både inne och ute, därför får jag helt enkelt leva med lite oro eftersom jag veta att det är för deras bästa. 

Och visst, många utekatter har kortare liv än inne katter pga olyckor, men de har definitivt ett bättre liv.

[KEEL]
5/17/15, 11:58 PM
#20

Katter mår inte bättre av att få vara gå löst ute än att vara inne. Jag säger inte att de behöver må bättre men innekatter kan ha ett minst lika bra liv som en utekatt.

Annons:
hannaj98
5/18/15, 12:09 AM
#21

#20 Jag tror faktiskt att katter som får vara ute mår bättre, i alla fall psykiskt. Det kan man ju inte va helt säker på men det är i alla fall  det jag tror.

VildaVittra
5/18/15, 12:20 AM
#22

#20 Tror du att höns som går permanent inne har ett lika bra liv som de som går löst utomhus? Förmodligen inte, varför skulle då just katter som är avsevärt smartare än höns må bra av det?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[KEEL]
5/18/15, 1:03 AM
#23

#22  Såhär, jag tänker inte ens jämföra med hönor för det är så olika men det är går lixom inte att säga att det är naturligt för en katt att vara ute. Först och främst har vi domestikerat katter i 5000 år för att vara husdjur. Vi ger dom mat så dom behöver inte jaga den. Om man aktiverar sin katt så som den behöver bli aktiverad så behöver den ingen aktivering utöver det. Det som många inte tänker på att kattens behov för aktivering har minskat i med att vi har avlat fram och domestikerat dessa djur så länge. Jämnför bara en vanligare ras med bengalkatter eller liknande som inte har varit domestikerade alls lika länge.

Visst man kan tycka att det är naturligt att släppa ut sin katt och låta den gå löst. Men det finns inget naturligt med en miljö med bilar, gifter eller skrämande maskiner. Inte ens om man bor ute i skogen är det helt naturligt eftersom de flesta katter inte skulle finnas i naturen i Sverige.

Jag tänker inte säga emot folk som tycker att deras katter "behöver" vara ute katter för det är helt upp till dom. Jag erbjuder mina katter en säker miljö inomhus som de skulle få utomhus utan riskerna som kommer med att ha en utekatt.

VildaVittra
5/18/15, 1:19 AM
#24

#23 Varför skulle man inte kunna jämföra? Och dessutom är höns domesticerade sedan mer än 8000 år sedan, avsevärt mycket tidigare än katten, så då skulle de enligt din teori nöja sig med en cd-skiva att picka på. Ska vi lägga ner den ekologiska produktionen då alltså? Skylla på att de inte behöver få utlopp för sina naturliga instinkter? För det är ju absolut inte så att djur som vistas inomhus uppvisar mer stressbeteenden än de som får vara ute? 

Sedan finns det inget naturligt med den miljö vi genom vår överbefolkning skapat, det skulle inte finnas så mycket gnagare som det gör nu om vi stannat i Afrika. 

Och nej, inget du gör inomhus kan någonsin ersätta de intryck katten får utomhus. Djur behöver få vistas utomhus, att katten dragit det korta strået i den djurskyddsfrågan är inte bara tragiskt, utan avskyvärt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[KEEL]
5/18/15, 2:00 AM
#25

#24 Det är skillnad på djur som vi har avlat och domestikerat fram för att vara husdjur och djur som vi har som boskap. Att säga att en katt mår bättre inne eller ute går inte helt att säga. Det enda som går att säga är att en katt är säkrare inomhus. Det betyder inte att alla katter som är utekatter kommer dö vid två års ålder men det finns tydlig statistik över att utekatter har en lägre livslängd.

VildaVittra
5/18/15, 2:25 AM
#26

#25 Höns är också säkrare inomhus, blev av med alla i min flock utom en häromdagen. Och vad var katter fram till för några få år sedan? Jo, lantbruksdjur dom med. Och jo, det går att säga att katter mår sämre inomhus, de får nämligen fler sjukdomar då. Innekatter lider större risk för att få diabetes, visste du det? Vet du att de har en högre medelvikt än frigående katter? 

Och så kom den där agriastatistiken igen, du vet hur den är framtagen hoppas jag? Och att den inte är alls applicerbar på något annat än försäkringspremier? 

Sedan måste jag säga att du borde åka och hälsa på några höns.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[KEEL]
5/18/15, 2:37 AM
#27

#26 Tyvärr så aktiverar de flesta inte sina katter så mycket som dom behöver. Det är sanningen. Har absolut inget emot folk som släpper ut sina katter. Jag skulle själv bara inte göra det. Jag tror inte riktigt det går att jämnföra jordbruksdjur och husdjur på det sättet, sedan är det ju olika från ras till ras. Vissa katter har vi avlat fram för att ha på gårdar för att ta hand om skadedjur, vissa för sällskap och andra för att se fina ut och visa upp. Det tror jag gör en skillnad också.

Annons:
VildaVittra
5/18/15, 3:22 AM
#28

#27 Sällskapsaveln av katt är inte gammal, faktiskt så är det viktigare med en snäll tupp än en kelig och sällskaplig katt. 

Faktiskt så är det lättare att göra höns nöjda inomhus än vad det är med en katt. Släng in 20 höns i ett rum på 2000 kvm, var kommer de stå? Jo, i ett hörn tillsammans pickande på samma objekt, för så funkar dom. En katt däremot kan gå flera kilometer och även flera mil på en dag, hur i all världen kan man erbjuda det inomhus? Det finns ägare av vissa raskatter som påstår att deras katter är nöjda för att dom ligger lugnt och sover. Det brukar bero på två saker, den ena är att aveln gett katten fysiska hinder så den inte orkar, det andra är att katten är understimulerad till den grad att den är apatisk. 

Jag har under mina snart 40 år på denna jord inte sett en enda innekatt som inte uppvisar några besvär orsakade av sin begränsade livsmiljö. Ägarna är blinda, även för det faktum att man numera kan tjäna stora pengar på lugnande feromoner att spruta i sitt hem, denna inflation på dylika produkter följer samma kurva som antalet katter som numera lever permanent inomhus.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Choklad
5/18/15, 8:32 AM
#29

Jag märker på min katt då hon är rastlös, då visar hon att hon vill leka genom att hoppa och skutta på allt och hon sätter en väldans fart genom alla rummen. (Ofta när jag städar) 😉

Det går inte att aktivera en innekatt så som en katt behöver, den behöver stimulans genom att jaga, klättra, mm. Det behovet kan ingen (vad jag vet) tillgodose.

Men man får göra det bästa av situationen.

Vad gäller sjukdomar på innekatter, så är det även beroende på vilket foder man ger dem, och hur mycket. Veterinären var mycket noga med påpeka hur mycket hon skall äta /dag, och det är svårt att inte ge henne mer, då hon vill ha mer mat. 🤐

Det gäller att vara konsekvent. Det är lätt för en innekatt att äta mer då de har tråkigt. 

Sedan tror jag inte att man kan jämföra höns med katter, och jag tror också att alla varelser på denna jorden behöver få komma ut och känna friheten och "lukta på blommorna", men finns inte möjligheten s kan man liksom inte göra mer.

U R us

kattöga
5/18/15, 12:08 PM
#30

Jag anser att diskussionen om innekatt eller inte har uppstått endast med tanke på kattens ägare, den handlar inte om vad katten behöver utan vad människan behöver/vill ha.

Har man valt att ha en katt och särskilt om man bor i en miljö som inte alls är lämplig för en utekatt så har man oftast gjort det för sin egen skull. (Jag vet att många övergivna katter får hjälp genom att få ett bra hem jämfört med vad dom annars skulle ha. Men inte är det optimalt ens för en sån katt att vara innekatt.)

Att välja säkerheten för en katt genom att låta den vara innekatt är mer en rädsla/trygghetskänsla hos kattägaren än att tillgodose en katts behov när det gäller allt, inklusive instinkter.

Jag bor bra till för att ha katt. Mina katter (ursprungligen hittekatter) skulle jag aldrig vilja låsa inne. Hur mycket tid jag än lägger ner på att aktivera dom, så skulle jag aldrig kunna tillgodose (ens i närheten) det dom får i naturen. 

Innekatter får leva enligt människans behov och premisser istället för sina egna, naturliga, såna. Människan försöker (i bästa fall) kompensera för kattens behov, men kan aldrig göra det så länge hon inte förvandlas till katt själv.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

exitingsvillemo
5/18/15, 12:11 PM
#31

#29 fast då fortsätter jag dra parallellen "hönor vs. katter" iom din sista kommentar: "men finns inte möjligheten s kan man liksom inte göra mer"

Då är det alltså ok att stänga in både katt och höns? Utan möjlighet till utevistelse, bara för att man själv inte kan lösa det på något vis?

Hur vore det istället om vi skulle förbjuda rena innekatter, så endast personer, som kan erbjuda sin katt utevistelse på en daglig basis, får ha katt? 

Det är inte ok att ha höns/hund/häst/ko endast inne, så varför är det ok med katt? Det absolut minsta kravet för kattägare bör vara en stor utegård, där katten har utrymme att springa, klättra, jaga.

[KEEL]
5/18/15, 1:14 PM
#32

Det är klart att det vi människor gör är själviskt. Jag tror inte det finns en ända gärning av människan är osjälvisk. Vi har våra boskap ute för att de ska må bättre samt att de smakar bättre då. Vi släpper ut våra husdjur för att må bättre för oss själva för att inte stänga in våra djur på samma sätt håller också många inne sina djur för att det inte ska hända en olycka kopplad till trafik eller liknande för att vi ska känna att vi skyddar våra djur och mår bättre av det. 

Jag bor själv i stan, jag erbjuder mina katter att gå ut i koppel då och då men de blir bara stressade av miljön, därför är de inne. Vi har dock ett landställe där dom får gå lite fritt samt att vi går med dom längre streckor i koppel och har en stor utegård. Jag tänker inte tvinga dom att gå ut här i stan eftersom det gör dom stressade utan gå försöker jag stimulera dom så gott det går. Sedan är det själviskt ja men jag anser att skaffa djur från första början är själviskt oavsett ifall det är som boskap eller husdjur.

VildaVittra
5/18/15, 1:22 PM
#33

#29 "Sedan tror jag inte att man kan jämföra höns med katter, och jag tror också att alla varelser på denna jorden behöver få komma ut och känna friheten och "lukta på blommorna", men finns inte möjligheten s kan man liksom inte göra mer."

Har vi rätten att skaffa djur som vi inte kan ge ett bra liv som främjar deras hälsa?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kattöga
5/18/15, 1:24 PM
#34

#32 Håller med att katter i stan inte borde få gå fria. Och precis, det är människans "ego" som gör att vi skaffar djur. (Själv har jag inte skaffat djur sen jag var nio år. Dom djurd jag haft har "skaffat mej".)

Människans "själviskhet" ser inte inte till djurens behov till fullo, vilket många anser att dom tillgodoser genom att aktivera sina innekatter. Men det är mest människans behov som tillgodoses, som jag ser det…..

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
MaxFlickan
5/18/15, 5:51 PM
#35

Jag är av den åsikten att har man katt så ska den få gå ut. Piste.

Med det menar jag dock inte att de som har innekatter är djurplågare eller nåt sånt strunt.  Har man en katt och bor mitt i stan så skall den såklart INTE gå ut själv. DÅ kan jag tycka att man är djurplågare, men det är en annan sak.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

exitingsvillemo
5/18/15, 6:54 PM
#36

#34 nej katter i stan ska inte få gå fria=människor som väljer att bosätta sig i stan, ska inte få ha katter. Det är ingen rättighet att ha katter anser jag!

Sealle
5/18/15, 7:18 PM
#37

Varje dag på Katter iFokus 😂😉 Nej men, det är faktiskt det enda stället där där jag stött på en majoritet av folk som inte bara inte låter sina katter går ut, utan är starkt emot de som har utekatter. Alla övriga internetsidor och IRL har antingen inte haft någon åsikt om hur andra har sina katter eller tyckt det var en självklarhet att katter ska vara utomhus.

Gronstedt
5/18/15, 7:49 PM
#38

#8: "Men de katter som vi har som husdjur har vi domestikerat sedan 1000 f.Kr. " Jovisst. Och rena innekatter har vi haft hur länge - sedan 1970-talet?

Choklad
5/19/15, 10:17 AM
#39

# 33

Nej, man borde tänka sig för innan man skaffar ett djur om man egentligen inte kan ha ett. Och jag hade ingen tanke på att skaffa ett djur heller.

  Men min katt var ute mitt i vintern och hon hade med all säkerhet dukat under om jag inte tagit hem henne. Hon var hemskt mager, smutsig och skadad , haltade mm. Och det var heller ingen ägare som gjorde sig tillkänna då vi sökte efter det, så jag behöll henne och nu gör jag mitt bästa för att hon ska trivas. Älskar min lilla fina katt 🙂

U R us

Fridaaaa
5/19/15, 12:06 PM
#40

Jag har fått höra det mer än en gång "de med utekatter tar mindre ansvar" "bryr sig inte om katterna lika mycket" "är lata" mm. Jag tar inte åt mig men grymt tråkigt att höra på.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: