Annons:
Etiketti-matskålen
Läst 14548 ggr
VildaVittra
6/14/15, 9:12 AM

Hur ofta ska en katt ha mat?

Det finns en del som tror att katter ska ha mat få gånger per dag, men det optimala är faktiskt att låta katten ha fri tillgång till mat. Detta minskar nämligen risken för struvitkristaller i urinen eftersom små måltiden inte medför att urinen får det pH som krävs för att dessa ska bildas.

Hur ofta ger du din katt mat?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Torparmor
6/14/15, 9:14 AM
#1

Ger bara blötmat, men serverar små portioner när det beds om. Dessutom fångas egen mat ute.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Fridaaaa
6/14/15, 9:18 AM
#2

3-5 ggr/dag.
Nu sommartid blir det max 3 ggr/dag, äter mindre nu 🙂
Mina får nästinpå bara blötmat. 
Aldrig fri tillgång, det behöver ingen katt enligt mig.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
6/14/15, 9:36 AM
#3

Mina katter har alltid haft mat framme. Så fort det är tomt i skålarna fyller jag på. T.om på nätterna när jag är uppe och ser att det är tomt så fyller jag på.

Förr hade de alltid torrfoder också som extramat men eftersom vi har en nästan tandlös katt nu så får båda nuvarande katter bara blötmat.

Så med andra ord har de inga matvanor alls utan äter när de behagar😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ria74
6/14/15, 10:04 AM
#4

Min har fri tillgång, så fort jag ser att det är slut fyller jag på.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

tlover
6/14/15, 11:23 AM
#5

Jag har alltid hört det där om att dom ska äta sällan, men sånt kan ju ändras.

Vi ger vår katt mat 2 ggr/dag (blötmat) men hon äter betydligt oftare, delvis för att hon sällan äter upp allt på en gång utan det är ett småätande över en timme eller så och delvis för att hon jagar och äter själv också.

l'm back

kattöga
6/14/15, 3:52 PM
#6

Fri tillgång till mat här. Eller egentligen: jag ger dom blötmat när dom ber om det. Hanen äter väldigt ofta, men småportioner, så matserveringen är alltid öppen här. Honan självbarfar ute också, så hon äter inte (burkmat) fullt lika ofta. Hon har dessutom alltid lite torrfoder framme som hon kan knapra på på nätterna om jag inte vaknat. Dom får alltid några extra matskedar varmt (kran-)vatten i blötmaten också.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
[angel62]
6/18/15, 10:25 AM
#7

ja fri tillgång när det gäller torrfoder, men kanske två gånger när det gäller blöt mat. Jag brukar ge torrfoder på morgonen så de har under hela dagen, och ha på lite blötfoder på kvällen. Och alltid vatten. Aldrig mjölk, då katters magar är känsliga. Mina katter är ute varje dag, så de kan tugga lite gräs också för magens skull. Katter vill gärna äta lite gräs som rensar bla magen.

Grace2009
6/18/15, 12:15 PM
#8

Min har fri tillgång till torrfoder. Jag fyller på när jag tycker det ser lite tomt ut. Blötmat blir mer som något extra då och då, typ till högtider.

Fridaaaa
6/18/15, 12:39 PM
#9

Nyfiken på er som ger bara lite blötmat: hur kommer det sig?
Tänker torrfoder hjälper ju inget för tänderna ändå och genom blötmaten för katterna i sig bra med vätska samt allting de behöver 🙂
Mest nyfiken bara

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[angel62]
6/18/15, 12:53 PM
#10

Blötmat är väl bra i mindre mängder, medans torrfoder är bättre för tänderna, men samtidigt är det då viktigt att ha vatten hela tiden , då katter kan få njursten om de dricker för lite eftersom torrfoder är så torrt. Man ska också tänka på att katter kan få tandsten, och det är väl därför torrfoder är bra också. Torrt foder skrapar ju tänderna mer än blött. Men sen finns det ju olika torrfoder också. Allt är ju inte säkert bra.Men naturligtvis ska de inte bara äta torrfoder, utan man kan ju ge dom något extra också emellanåt.

VildaVittra
6/18/15, 12:54 PM
#11

#9 Har man en katt som mest äter egenfångat, så funkar torrfoder bra då det håller. Öppnar man blötfodret blir det ju dåligt tillslut.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kattöga
6/18/15, 12:57 PM
#12

#10 Det är en myt. Läs här bl a.

Och här, en pdf med mycket innehåll.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Fridaaaa
6/18/15, 12:59 PM
#13

#10 Torrfoder hjälper inte mer för tänderna. Myt
Man kan ge blötmat enbart om man vill, dvs slopa torrfoder

#11 Ja det blir den men man köper ju inte större förpackning än vad man gör av med :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Grace2009
6/18/15, 3:12 PM
#14

Min katt levde på blötfoder + 1dl veterinär foder om dagen innan jag fick honom, pga av urinsten. När jag tog över honom slutade vi med veterinärfodret när det tog slut (fick lite övergångsfoder med) och fortsatte med endast blötmat. Tog inte lång tid så fick jag åka in akut till veterinären med stackaren pga urinsten. Sedan han fick veterinärfoder igen har han inte haft några besvär igen. Jag är helt enkelt för rädd för att han ska bli dålig igen, så jag fortsätter med detta foder som han verkar må bra av.

cattisa
6/21/15, 7:17 PM
#15

Vår katt har fri tillgång till blötfoder dygnet runt. Vi lägger upp lite och fyller på när det tar slut eller byter ut om det blir liggande väldigt länge. Hon äter ungefär lika mycket varje dag trots att hon äter vi ganska olika tider. Mest äter hon på kvällar och nätter. Frukost hoppar hon gärna över.

Förutom köpematen fixar hon egen mat ute. Om det blir mycket egen mat kan vi märka att det blir mindre köpemat. För tillfället tror jag att nära hälften av den egenfixade maten består av myggor och andra insekter! Det borde ju inte kunna smaka gott! Kanske det fungerar mer som snacks?

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

ElisabethB
6/30/15, 6:44 PM
#16

Mina har fri tillgång på både torrfoder och blötmat. Önskade att de skulle gått med på barf eller i andra hand enbart blötmat, men nej.. Så det fick bli torrfoder (Taste of the Wild) och blandad blötmat.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Marr
7/16/15, 8:00 AM
#17

Mina 4 katter har fri tillgång till torrfoder och får blötfoder ibland. Det mest för att domtycker det är lite gott ca 2 ggr i veckan. Blötfoder varje dag nä…då äter dom det inte och jag får slänga. Tror dom tillfredsställer sitt köttbehov egentligen genom allt sorkfångande och sånt.

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Calcifer
7/23/15, 6:33 PM
#18

Ger mat en gång om dagen. Kan inte låta honom ha fri tillgång till mat då han helt enkelt inte slutar äta fören skålen är tom. Fyller jag på den så går han direkt och äter fast han precis ätit en lagom portion. Det gäller både blöt/torrfoder.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

ebbamedruby
7/23/15, 9:47 PM
#19

Min katt har fri tillgång till torrfoder, sen får hon en burk med mjuk kattmat typ varje eller varannan dag. Ibland får hon även något mer som hon gillar, typ en bit kött.

Magi-cat
7/28/15, 9:58 AM
#20

Absolut fri tillgång till torrfoder!

Nu på gamla dagar får kisse lite mjukfoder ibland. Förr tyckte han inte om det men nu vill han ha.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
ElsaN.01
7/31/15, 8:42 PM
#21

Våra katter har fri tillgång på torrfoder och får blötmat ca 3-5 om dagen.
De får mat när de ber om det, alltså inga speciella tider men det brukar väl bli en gång på morgonen, en gång innan lunch, en gång efter lunch och en gång på kvällen. Kan tillägga att våra katter absolut inte är överviktiga, de är väldigt aktiva och behöver helt enkelt mycket mat😃

Fialialej
8/15/15, 11:12 PM
#22

Fri tillgång av mjukmat. Jag lägger upp rejält morgon och kväll så att det räcker till nästa giva. Ibland lägger jag fram en grissvans eller kycklingvinge innan jag går och lägger mig också. smaskigt tydligen.

"På natten är alla katter svarta"

emmieswords
8/17/15, 7:42 PM
#23

Spännande min stora hårboll Nisse äter en burk blötmat om dagen… Han e avmaskas osv…

Fridaaaa
8/17/15, 7:54 PM
#24

#23 Vilken blötmat? Finns i olika storlekar mm ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Silverräv69]
8/20/15, 2:10 PM
#25

Vi ger vår katt en viss mängd mat, uträknat efter hans ålder och vikt och låter det stå framme hela dagen. Gäller då torrfoder, i en labyrint-klurigt-fodertorn som han kan gå till hela dagen  och noppra åt sig så mycket som han vill åt gången.

Ibland äter han allt, ibland inte allt, därför svårt att veta hur mycket mer/mindre vi ska portionera ut till honom. Men han är alltid nöjd, inget matvrak och tigger inte, så vi tror han trivs med mängden mat.

Han accepterar inte våtfoder, förutom när jag blandar det med tonfisk på burk, då slurpas det i sig snabbt som sjutton.

[Forest]
8/24/15, 9:41 AM
#26

Katten tål inte fisk och vägrar äta blötmat tyvärr råkost som jag erbjuder äter han inte mycket av alls men får kyckling i små bitar (för han vägrar tugga på större bitar).  Han har fri tillgång på torrfoder och har vatten att dricka i 3 skålar alla diskas och färskt vatten varje morgon. 

Nu kommer det hem en vild liten kattunge och den kommer få blötmat 3-4 gånger per dag, sen får han äta torrfoder och även lite råkost. 

Kattgodis görs eget pga allergin hos Bamse, som även klickertränas med sin matte (dottern)

emmieswords
8/24/15, 6:36 PM
#27

Fri tillgång till torrfoder till innekatten.  Ute katten får blötmat när han kommer hem.  blir ca 2-3 ggr per dag.  
Innekatten får också blötmat ibland.  hon är lite kräsen så är glad att hon gillar torrfoder.

Annons:
Björne33
8/25/15, 8:58 AM
#28

Nu har min katt kattungar så hon äter för ett helt regemente, men i vanliga fall brukar mina katter ha fri tillgång till torrfoder och få lösfoder 2ggr per dag. Jag har funderat skarpt på att bara ge lösfoder några ggr per vecka istället eftersom nästan alla av de katter jag haft har slickat i sig såsen/gelen och lämnat resten. Den katt jag hade som inte gjorde det var en "överätare och blev faktiskt lite tjock efter ett tag (trots att han gick ute) Jag halverade då lösmatsportionerna (han fick bara en liten smakbit 2 ggr per dag, typ en halv Sheba) och han slutade gå upp i vikt.  Han hade fortfarande tillgång till torrfoder hela dagen.  Ingen katt jag haft har haft problem med mage eller njurar eller något annat (förutom den som hade diabetes förstås (inget problem med magen dock), men han fick endast  specialfoder och rått kött. kokt fisk) . Jag ger mycket sällan kattgodis eller "människomat" till mina katter, med undantag för lite rått kött förstås.  Jag har lite vattenskålar runt om i huset så att katten kan välja var den vill dricka, de flesta har dock valt vattenglaset vid sängen…

[Ninji]5
12/19/16, 8:55 AM
#29

Min katt har fri tillgång till torrfoder, sen får hon BARF 2 ggr/dygn.

Leifsdotra
12/19/16, 1:28 PM
#30

Fri tillgång till torrfoder och det han kan fånga själv 😉 Han har en skål torrfoder i sadelkammaren dit han kan gå in via kattlucka och en skål torrfoder inne i huset, men han trivs bättre utomhus så därför har vi mat på två ställen.

Blötmat får han morgon och kväll + om han vill ha annan tid, men det vill han sällan för att han helt enkelt är ute och ränner mest hela tiden🙂

[Devya]
12/19/16, 4:53 PM
#31

Om min katt fick fri tillgång till mat så skulle hon äta ihjäl sig. Jag har någon gång gett lite extra men hon äter upp allt direkt och så spyr hon för att hon åt alltför mycket.

Numera ger jag henne tre mål om dagen och det tycks passa henne bra. Hon går varken ner i vikt eller upp i vikt. Hon är dock liiite överviktig så jag borde kanske minska lite med maten men veterinären tyckte det var ok om hon har liite mage. 

Med mina andra katter har jag aldrig haft några problem med att låta dem äta när de vill.

[Forest]
12/21/16, 9:31 AM
#32

nyhet från inägg 26. Nu mera äter Bamse blötmat whiskas dom fiskfria sorterna i sås. Det var så att vi fick hem lillkatten så ville Bamse med ha blötmat, något han aldrig gillat förut. Han får mindre protioner 4 g per dag han har fri tillgång på sitt torrfoder o vatten-  Lillkatten bor hos min syster och lever som innekatt.

sp0ngeb0b
12/21/16, 9:57 PM
#33

Min katt får blötmat på morgonen - dock inte exakt varje dag då det händer att han inte dyker upp vid dörren innan vi går hemifrån. Då fångar han förmodligen sin egen mat i stället. Ibland stället jag ut torrfoder innan jag går men det äts ofta av fåglarna i stället… Annars har han fri tillgång till torrfoder när han är inomhus vilket han är större delen av eftermiddagarna och kvällarna nu på vintern. Fångar mycket mat själv skulle jag tro!

Silvestris
12/24/16, 8:30 PM
#34

Mina katter får mat 3 ggr/dag. Kattungar och dräktiga oftare än så. Urin-pH påverkas inte bara av måltidens storlek utan till stor del av matens sammansättning. Ger man artriktig kost är risken för urinvägsproblem minimal. Har fött upp katter i 15 år och BARFat och inte haft en enda katt med urinvägsproblem (eller någon annan sjukdom).

Annons:
TypisktMaria
1/9/17, 11:15 PM
#35

Min katt får fri tillgång på torrfoder :) Har försökt med blöt foder men det dissar han bara :(

Följ oss på
Blogg: Bobbys blogg
Instagram: Bobblius

KentHjärta
1/18/17, 7:26 PM
#36

Torrfodret står framme hela dagen. Vi häller upp en påse på morgonen och en när första kommer hem på eftermiddagen. Sen är de båda väldigt duktiga på att säga till när de känner att det är dags för en påse :')

Upp till toppen
Annons: