Annons:
Etikettallmänt
Läst 3532 ggr
Fd Kattägare
2015-06-16 05:54

Katter som "försvinner".

Undrar hur många katter som försvinner för att en del tror att de är hemlösa.

Annons:
Ulvtand
2015-06-16 06:07
#1

Mängder. Vi blev av med en hankatt som;

  • var 3-år

  • kastrerad

  • halsband

  • öronmärkt

Ursäkta stavningen, jag är faktiskt dyslektiker. Cool

Medarbetare för Rollspel, Science Fiction

VildaVittra
2015-06-16 06:39
#2

Det värsta är att katthem tydligen anser att det är brist på hemlösa katter, så de skapar nya sådana genom att stjäla ägda välskötta katter och anser att de inte behöver sätta upp lappar i de områden där de stulit katterna eller ens på blocket. 

Det hände en bekant till mig och det värsta är att katthemmet hade mage att försöka tigga pengar av henne. 🤪

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fd Kattägare
2015-06-16 10:31
#3

Är det "katthem" som drivs av såna som vill ha katt men inte har råd egentligen och har mage att tigga via internet till försörjning och veterinärvård?

tlover
2015-06-16 10:33
#4

Min mammas och lillasysters katt var försvunnen en hel sommar en gång och kom tillbaka tjock över 3 månader efter att hon kommit bort (på min lillasysters födelsedag, bästa presenten helt klart).

Eftersom den katten brukar smalna av på sommaren trots fri tillgång på föda (pga att katten var aktiv) så är de övertygade om att det var nån annan som matade katten så den fick en "sommarhusse/matte" den sommaren.

I vår familj har vi haft 5 "familjekatter" så en av 5 här (då räknar jag av dom som hörde till hela familjen inte tex katter vi har haft sen vi flyttat hemifrån, som var 2 st).

l'm back

VästkustFia
2015-06-22 00:20
#5

#2, #3 Tror verkligen inte att seriösa katthem ägnar sig åt sånt! Det finns tillräckligt med katter som är hemlösa på riktigt. Men mindre nogräknade typer finns ju alltid.

VildaVittra
2015-06-22 00:37
#6

#5 Det är ett stort och känt katthem. Jag har skrivit det förr och skriver det igen, katthemmen har förlorat verklighetsuppfattningen och slutat att ens undersöka om katten verkligen behöver hjälp. De resonerar numera att utekatt= hemlös katt. 

De ville inte ens ha tips om hur de skulle förbättra sig, allt var ju min bekantas fel och inte deras givetvis, trots att de stulit katten. Hur svårt är det att sätta upp en lapp i området där de tar in katten? Hur svårt är det att se att en katt är välnärd? 

Enormt tydligen. 

Men dom har ju gjort bort sig, flera har slutat att donera pengar efter denna incident. Och fler kommer det bli, jag sprider också informationen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Rafflan
2015-06-23 18:46
#7

Problemet är att katthem inte har tid (läs ork?) att kolla om katterna dem tar in har ägare. Är katten inte märkt klassas den självklart som hemlös, är den dessutom skygg måste den vara hemlös, utslängd och oälskad. När katten i själva verket egentligen har en ägare som älskar och saknar den.

Katthem anmäler inte ens katterna dem tar in till polisen som upphittade. Enbart märkta katter letar man ägare till, och då ska man vet att det händer att chip slutar fungera, så katten kan ha vart chippad men chippet går inte att läsa längre å då tar katthemmen katten…

När en katt går vilse blir den mager och börjar se eländig ut och antas då allt för snabbt för att vara utslängd och hemlös tyvärr…

shimmy
2015-06-23 19:37
#8

#7 Jag tycker att det är orättvist av dig att tala i så generella termer om katthem. Föreningen som jag är aktiv inom har en väl fungerande rutin för ID-koll, polisanmälan och privat annonsering när en katt tas in. Detta är en av landets större föreningar, och att generalisera så som du gör att förtroende hos gemene kattintressent riskerar att sjunka så att denne drar sig för att hjälpa hemlösa katter. 

Ett färskt exempel på vad min förening har bidragit till går att läsa här: http://www.metro.se/nyheter/katten-musse-hittade-hem-till-linda-efter-elva-ar/EVHofp!XnQ2Hxr5rxnBw/

Självklart finns det, som inom alla kontexter, konstiga människor som begår konstiga handlingar. Och självklart finns det gränser för vad en förening bestående av ideella kattvänner kan åstadkomma i termer av detektivarbete om katten är omärkt eller ej inregistrerad. Jag blir ledsen av att se dylika "sanningar" spridas om katthem då det i slutändan är de hemlösa katterna som det går ut över.

VildaVittra
2015-06-23 19:53
#9

#8 Ursäkta, men borde du inte reflektera över varför kvaliteten hos katthemmen är så låg istället för att gå på folk på nätet som skriver om sina erfarenheter? Det är inte vårt fel att folk ser vad som verkligen är, utan ert eget. 

Detektivarbete? Är det verkligen så komplicerat för er att trycka på print och tvärnita vid närmaste anslagstavla att du behöver jämställa det med detektivarbete? 

Jag kan göra jobbet enklare för dig.

"Idag /    -  har föreningen  omhändertagit en katt med färgen/teckningen   på adressen . Tror du att det är din katt eller vet vems katt det är kan du kontakta oss på nummer _ ._ "

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rafflan
2015-06-23 20:08
#10

#8 läst för någon månader sen en tråd ang detta med att leta ägare till hemlösa katter. Och då var det flera (aktiva personer inom katthem/med hemlösa katter) som svarade att dem inte hade tid att anmäla alla katter upphittade till polisen och leta ägare, var dem märkta så fick ägaren tillbaka dem. Men annars ansåg dem att det var ägarens eget ansvar att kolla hos katthemmet om katthemmet fått in deras försvunna katt…

Ska se om jag hitta den tråden när jag får tid.

Rafflan
2015-06-23 20:11
#11

#9 lagen säger att alla katter ska anmälas upphittade till polisen, gör man det följer man iallafall lagen. Bara katthemmen gör det skulle jag vara nöjd, men när dem inte ens gör det då blir jag riktigt fundersam…

shimmy
2015-06-23 22:22
#12

#8 Jag är inte ute efter att bråka, så om du uppfattade mitt inlägg som provokativt så måste jag ha formulerat mig klumpigt. Som jag skrev så finns det i min förening en väl fungerande rutin för polisanmälan samt privat annonsering ( i stil med det förslag som du lämnade). Alltså: allt som går att göra med en omärkt eller ej ägarregistrerad katt gör innan katten officiellt tas in i föreningen för vidare adoption. Detta innefattar lappande om upphittad katt, samt annonsering på internet. Vad mer kan göras efter det att de tre månader som polisen sätter som gräns för överlåtande av hittegods har förlupit? Släppa ut katten (som i princip alltid har varit i dåligt skick vid intagandet), avliva den eller försöka hitta ett nytt hem åt den? 

Det jag vänder mig emot är generaliserande uttalanden om att katthem stjäl ägda katter/underlåter sig att försöka hitta ägare till upphittad katt. Jag, som ideellt arbetar för att gör livet drägligt för några Uppsalas uppskattat 2000 hemlösa katter blir faktiskt beklämd av att läsa att folk faktisk tror att vi inte gör allt vi kan för att ägda katter ska hitta hem.

#11 Som du kan läsa ovan så anmäler min förening, som är en av landets större, alla intagna katter efter konstens alla regler. Så då kanske en mer lämplig formulering kan vara att vissa katthem har dåliga rutiner :)

Rafflan
2015-06-23 22:34
#13

#12 enligt den tråden jag hittade verkade det vara mer normalt att INTE anmäla upphittade katter som tex var magra, skygga, osv. Och tog man inte en hel koloni verkade man inte anmäla en ena katt som upphittad då det var så många. Och det var även helt omöjligt att hålla katterna dem 3 månader som lagen säger.

Om ditt/erat katthem följer lagarna och reglerna så ska ni ha stort beröm för det 👍

Annons:
VildaVittra
2015-06-23 22:51
#14

#12 Hur vill du att din skuldbeläggning av folk som tycker att katthemmens rutiner är i stort behov av förbättring skulle tas? 

Har man inte tid att ge varje djur sitt yttersta, då har man helt enkelt för många djur och behöver skala ner. Eller skulle du tycka att det var okej om bonden sänkte kvaliteten på sin skötsel av djuren för att kunna ta hand om fler? Med största sannolikhet inte, hur kommer det sig då att kvaliteten på arbetet på ett katthem tillåts sänkas? Har katten inget värde enligt er? 

Det yttersta är ju att inte stjäla katter alls, det näst yttersta är att göra allt för att hitta ägaren och det minsta man kan begära är att det annonseras och då inte bara på nätet, alla har inte internet. 

Jag skulle ganska adekvat kunna säga att en stor del av Sveriges hemlösa katter har gjorts hemlösa av katthemmen. Vet du hur?

Och ja, man stjäl när man tar något som tillhör någon annan som inte är borttappat eller ens vanskött. 

Har ni en skrivare? Har ni en dator? Jag förstår inte i så fall varför det är så svårt att annonsera.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

shimmy
2015-06-23 22:56
#15

#12 Skämt åsido, som No Kill-katthem är det osannolikt att bli av med vårdkrävande och skygga kolonikatter på blott 3 månader. Ofta krävs en längre rehabilitering i jourhem, där eventuella ägare har gott om tid på sig att reagera på anmälningar och annonser och sedan hämta hem sin katt. Det är beklagligt om inte praxis följs av andra föreningar, men jag önskar att seriösa dito inte ska behöva bli dragna över samma kam som dessa :)

Som tidigare sagt hjälpte min förening nyligen en märkt med av upphittaren ej Id-kontrollerad katt hem efter 11 års bortavaro, och detta är bara en av många solskenshistorier :)

shimmy
2015-06-23 23:10
#16

#14 Förlåt mig, men jag förstår inte alls varför du far ut mot mig på detta sätt? :) Kanske har vi olika sätt att skriva som gör att du uppfattar mig som försvarare av "stjälande" av katter? Jag är som tidigare inte ute efter att bråka, bara att tydliggöra att den enda förening som jag har varit involverad i (och nej, jag sitter varken i styrelse eller arbetar på daglig basis på katthemmet. Jag är volontär som ställer upp på min fritid) inte tillämpar det tillvägagångssätt som beskrivs här. Jag menade aldrig att skuldbelägga någon eller att ifrågasätta någons erfarenheter. Som jag tidigare skrivit finns det säkerligen ett antal s.k. katthem som missköter sig. Men, som jag även det tidigare nämnt, blev jag personligen ledsen över att vissa av er här på forumet verkade tro att detta gällde samtliga föreningar i landet :(

Jag vet inte om du missade det jag skrev om att samtliga katter, omärkta som oregistrerade, polisanmäls och annonseras både genom lappning i närområde och på internet? :)  Om inte så förstår jag faktiskt inte varför du frågar kring vår annonsering :( Självklart ser "vi" till individens bästa, och vill alltid förbättra "vårt" arbete för kattvälfärden. Men jag kan ärligt talat inte se vad som ska kunna göras med efter 3 månader då katten har varit annonserad och anmäld i allsköns fora. Om du har en idé hur ägare till omärkt/oregistrerad katt ska kunna finnas mottages denna tacksammast. På riktigt alltså, inga drygheter här alltså :)

Rafflan
2015-06-23 23:12
#17

För dem som vill kan jag PM:a länk till tråden ang att flera katthem inte kollar märkning, men då jag inte vill hänga ut katthem/personer så väljer jag att citera, så vill ni veta källa på citaten PM:a mig :)

Det handlar om ett katthem som inte polisanmält en upphittad katt, omplacerat den och nu vill ägaren ha tillbaka dem. Ägaren anmälde katten saknad till polisen efter 2 veckor. Dem flesta personer tyckte det skulle vara självklart man skulle anmäla upphittade katt till polisen, men så här lätt det från vissa, dem flesta av dessa personer är aktiva inom katthem/hemlösa katter

"Tycker de gjorde rätt. En katt som inte är märkt har ingen ägare…" "Det finns inget katthem som väntar 3 månader med att förmedla en katt!!"
"Tror du verkligen att ett katthem har tid, resurser och intresse att anmäla alla upphittade eller infångna katter till polisen?"
"Jag ringer iaf inte till polisen om en upphittad svart okastrerad, omärkt katt." "Dessutom skulle också en anmäld katt kunna förmedlas efter 10-14 dagar. Så att vänta några veckor tills man saknar/anmäler sin katt är korkad. För då kan katten vara förmedlad till en ny (bättre?) ägare och katten är äntligen chipmärkt."
"Bryr man sig inte om att märka katten borde man kanske inte ha en katt. Jag ser omärkta katter som hemlösa och i behov av nya hem där ägaren bryr sig om katten."
"Och om en kattägare tror att katthemmets katt är deras får de lösa ut katten, dvs betala katthemmets kostnader" - personen jobbar för ett katthem

"tyvärr är det vanligt vad jag förstått att katthem inte anmäler upphittade. "

"men jag vill påstå att ibland är det nästintill omöjligt - om man får in många katter och ska ringa polisen varje gång. "

"En del personer vill bara ha kattungar och om alla upphittade kattungar måste stanna i 3 månader på katthemmet kommer de att söka efter kattungar på annat håll."

"Det har i den här tråden frågats efter en redovisning över hur olika katthem gör med polisanmälningar. Endast ****** har svarat för "sin" förening. Beror uteblivna svar från andra föreningar på att de inte anmäler till polisen,…"

Rafflan
2015-06-23 23:17
#18

#17 alla mina katter är märkta, men har 2 som är rädda för främligar. Så låt oss säga att F råkar smitta ut, går vilse, blir mager och ful i pälsen, han hittas, dem kollar märkning men F´s chip har slutat funka så dem får inte fram nåt, sen tar dem katten utan att anmäla dem upphittad till polisen. Vips jag blir av med min katt, får inte veta om han lever eller är död.

Försvaret att inte anmäla till polisen är "dem försöker inte matcha upphittade katter emot saknade katter", nej vissa polisen är dåliga, men 2 fel blir inte 1 rätt, och där jag bor finns inget katthem så min katt skulle skickas till en annan stad vilket även gör det svårt att anmäla till rätt katthemmen att jag saknar min katt.

shimmy
2015-06-23 23:26
#19

#17 Detta låter ju knäppt! Nog för att en kan sucka högt för en själv över ägare som inte märker sina katter, men de tillvägagångssätt/inställningar som du länkar till är ju bara vrickade.

Jag har f.ö en innekatt, adopterad från föreningen jag hjälper,  som råkade smita från sin nätade balkong. Hade hon inte hittat tillbaka hem för att märkning varit otydbar så hade jag blivit förkrossad. Därför har jag kompletterat hennes örontatuering (som riskerar att bli suddig med åren) med chip (som riskerar att sluta fungera) för att vara 99% säker på att hon har de bästa förutsättningarna för att bli identifierad och återbördad. :)

Rafflan
2015-06-24 10:53
#20

#19 jo men risken är när dem är öronmärkta att man inte kollar efter chip :/
En av mina är också öronmärkt + chipad :)

Annons:
majvi
2015-06-24 19:13
#21

De från katthemmen brukar inte vara ute och leta katter på måfå. Det är personer som ringer till katthemmen och anmäler att de ser en katt som verkar vara hemlös.Katthemmen brukar ofta vara fullbelagda och man måste prioritera vilka katter som ska tas in. Friska välnärda katter brukar inte prioriteras, möjligtvis prioriteras de lite högre om man vet att kattägaren har flyttat ifrån katterna. eller om katten har ungar.

Ibland kan katter sättas på en väntelista till katthemmet och under tiden får upphittaren rådet att söka efter ägare t.ex sätta upp lappar , anmäla till polisen.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Cireea
2015-06-25 18:59
#22

Jag kan dela med mig av en tvist med ett katthem. 

Vi tog över en katt som hotades med avlivning vid knappt 1 års ålder. Innan jag öronmärkte honom fick han ha halsband med tydlig information om vad han heter, bor och så fanns även mitt telefon nummer med på halsbandet. Efter fem halsband insåg vi att det inte var någon mening att ens sätta på honom ett så en kväll fick han gå ut utan halsband eftersom de flesta i området visste att han hör hemma här. 

Katten gick ut runt 22.30-tiden på kvällen och morgonen därpå hade katthemmet hämtat upp honom och omplacerat honom för tydligen hade någon tagit in honom och ringt till dessa. Dom sa att "han var hungrig och ville komma in" - För tydligen höll väl katten på att svälta ihjäl trots att han ätit precis innan han gått ut. Katthemmet hade helt sonika bara åkt och hämtat katten trots att dom själv sa att han var välmående, fin i pälsen och inte alls verkade hemlös. Varför hade dom då tagit in honom?!  

Katthemmet kunde inte ens hämta hem katten utan jag fick åka själv och hämta min katt som dom hämtat och placerat ut utan att ens blinka. Borde man inte observera katten ett tag innan för att se om den verkligen saknar ett hem? Nej, här hade man plockat in vår katt utan vidare bara för att någon ringt dom och tyckt synd om katten. Vår kille är otroligt social och älskar att få gosa men det betyder inte att han är hemlös!

Jag blev väldigt arg eftersom vår katt är högst älskad och om jag nu inte hade haft en kompis som råkat gilla den här Facebook-sidan hade vår katt alltså omplacerats utan vår vetskap och på så sätt skulle jag ha förlorat honom utan att ens fått veta var han försvunnit någonstans. 

Jag fick inte ens en ursäkt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Lena
2015-06-26 15:43
#23

Vilda Vittra nu är du helt ute och cyklar! Bedrövligt att du sprider falska uppgifter om hur katthemmen arbetar. Det finns klara rutiner för sådant här. Helt befängt att påstå att katthemmen går och stjäl ägda katter när vi har 100.000 tals hemlösa katter i landet!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

VildaVittra
2015-06-26 15:58
#24

#23 Nej, jag cyklar inte idag, jag sitter vid datorn (hur du gör när du sitter vid datorn kan jag ju inte svara på). Och jag skriver alltid sanningen, återigen kan jag ju inte stå för hur just du gör, utan kan bara svara för mig själv. 

Det som är bedrövligt är inte det att jag sprider information om hur katthem gör, utan det är att ni faktiskt skapar hemlösa katter med förlängningen att ni gör ägare väldigt ledsna och tycker det är okej.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lena
2015-06-26 15:59
#25

#22 Det låter mycket märkligt att Katthemmet omplacerat din katt med en gång efter de fick in honom.  Du vet man har alla nya katter i karantän först i minst 14 dagar. Man gör sedan vad man kan för att spåra ägaren. Ringer polisen och brukar annonsera på sin egen hemsida. 

Det bästa man som kattägare kan göra är att ID-märka och registrera sin katt. Då slipper man problemet att katten misstas som hemlös. Det är alltid en risk att så sker när myndigheterna omhändertar katter i ett område.  Hemlösa och omärkta katter som kommer in via polisen eller länsstyrelsen brukar bara får ca 14 dagar på sig att hitta ägare och riskerar sedan att avlivas.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2015-06-26 16:06
#26

#24 Det du beskriver stämmer inte alls Vilda Vittra! Inte alls! Det är det som gör mig så arg. Fruktansvärt dålig stil av dig att påstå att katthemmen ägnar sig åt att stjäla katter.  Du hör väl själv hur dumt det där låter. Inget katthem blir utan katter i det här landet så eländigt som situationen ser ut. Däremot kan katter som inte är id-märkta och registrerade bli omhändertagna av myndigheterna och sedan avlivade om inte ägaren hör av sig inom 10-14 dagar. 

Vad som hänt i det fallet med din kompis katt skulle vara intressant att gå till botten med. Men för det måste jag har specifika uppgifter både på katthemmet och kattägaren. Och det borde även ligga i ditt intresse att detta klaras upp. Om du nu talar sanning som du säger.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

tlover
2015-06-26 16:12
#27

#26 Så du vet hur det går till i alla katthem här i landet?

l'm back

Annons:
Lena
2015-06-26 16:22
#28

#27 Jag har rätt bra koll faktiskt. Har ju varit i branschen i många år och känner de flesta. Och särskilt om det stämmer som du skriver att det är ett stort och välkänt katthem.  Men nu vill vi veta vilket katthem du menar och vem som råkat ut för det här. Skriver men sådana här saker så måste man kunna stå för det.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

VildaVittra
2015-06-26 17:13
#29

#26 Du tror på allvar att jag skulle lämna ut min kompis uppgifter till dig? Det är en så rar person så jag önskar inte den människan det hat du och andra med samma fritidsintresse sprider runt er.

Jag ljuger INTE, och nej, du har inte bra koll, helt uppenbarligen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lena
2015-06-26 18:02
#30

#29 Det där får mig att låta som att du inte har någon som helst substans i vad du skriver.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

VildaVittra
2015-06-26 18:09
#31

#30 Vill man inte utvecklas och förbättra verksamheten så kan man ju välja att tolka kritik så.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lena
2015-06-26 18:18
#32

#31 Du kan inte ge något mera konstruktivt svar på frågan så vi kan djupdyka i ärendet?  Om du nu menar allvar med dina anklagelser mot som du säger ett av landets största och mest välkända katthem. Hur ska vi annars kunna ta det här på allvar? Kom igen nu Vilda Vittra!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

VildaVittra
2015-06-26 18:36
#33

#32 Då kan ju du lämna ut uppgifterna på alla dina fd Medarbetare på djurskydd. Skulle du göra det? Varför skulle jag då lämna ut en av mina vänner till kända näthatare? 

Jag löser detta ni gjort mot en kattägare på ett mycket mer konstruktivt sätt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lena
2015-06-26 18:52
#34

#33 Nu får du väl ge dig lilla vän! 🥳

Du kommer med en anklagelse här i ett öppet forum som är ganska allvarlig. Då borde du vara beredd att gå vidare med denna - ha så mycket råg i ryggen att du står upp för det du skriver här. Hur ska man annars ta det på allvar? Jag bara undrar?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
VildaVittra
2015-06-26 19:00
#35

#34 Jag kommer med fakta och jag är avsevärt längre än du, så dina små försök till härskningsteknik är rent skrattretande. 😂

Hur ni ska ta det på allvar? Tja, ju fler jag når fram till och som slutar att bekosta er hobby, kanske det kan få er att ta er i kragen? Vem vet! Och jag har ju redan skrivit att vi gått vidare med händelsen, hur ska jag få dig att förstå det? Eller är det inte så att du nu är riktigt nervös för att sanningen ska komma fram? 

Faktiskt så är förtal däremot straffbart Lena, du kanske skulle raderat dina inlägg på djurskydd innan den togs över? Katthemsfolket på iFokus är riktigt fina människor, oh ja. 🤮

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lena
2015-06-26 19:03
#36

#35 Som sagt - upprepar det jag skrev tidigare: 

Du kan inte ge något mera konstruktivt svar på frågan så vi kan djupdyka i ärendet?  Om du nu menar allvar med dina anklagelser mot som du säger ett av landets största och mest välkända katthem. Hur ska vi annars kunna ta det här på allvar? Kom igen nu Vilda Vittra!   

Det verkar som du går i försvar här nu istället för att gå på den konstruktiva linjen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

VildaVittra
2015-06-26 20:09
#37

#36 Du har fått all information du behöver om du nu är så allvetande om allt som händer på Sveriges katthem. Hur du nu har tid med det, vore det inte bättre att lägga den heltidstjänsten på att hitta ägarna till katterna på den klubben du leker på? 

Vem har gått i försvar? Jag som berättat allt du behöver veta eller du som gick in i en tråd och tjöt lögnare till alla mina medlemmar som deltar i denna tråd? 😂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2015-06-26 21:12
#38

#28 Du kan omöjligen veta vad som händer på alla katthem i Sverige.

för att jämföra med nått annat. Även om min huvudinstruktör på karaten har hållit på och tränat i över 40 år och känner folk i väldigt många dojos så vet han ju ändå inte vad som händer i alla dojos i Sverige. Även om han är en jättebra instruktör.

Sen så får du nog hålla koll på vem du diskuterar med, varför anklagar du mig för "Och särskilt om det stämmer som du skriver att det är ett stort och välkänt katthem.  Men nu vill vi veta vilket katthem du menar och vem som råkat ut för det här. Skriver men sådana här saker så måste man kunna stå för det. " ?

l'm back

Denna kommentar har tagits bort.
smyrna
2015-06-27 10:58
#40

Det är svårt att ta onyanserade anklagelser utan substans på allvar, men eftersom Vilda Vittras utspel om att katthemmen medvetet skulle stjäla ägda katter riskerar att skada katthemsverksamheten och därmed drabba utsatta katter som då blir utan hjälp så kan det inte få stå oemotsagt.

Till att börja med kan vi konstatera att ingen kan veta exakt vad som händer vid alla katthem och hos alla fristående katthjälpare runtom i landet. Däremot vet jag att de etablerade katthemmen arbetar mycket seriöst och skulle aldrig drömma om att stjäla en ägd katt. Visst kan det finnas undantag, men jag är tveksam. Skälen till min tveksamhet är helt enkelt resursbrist. Katthemmen är överfulla av katter som verkligen behöver hjälp på riktigt och man tvingas prioritera hårt om vilka katter som ska få en plats och därmed en ny chans. Att då medvetet ta in en ägd katt verkar inte särskilt produktivt. När det gäller fristående katthjälpare så bedömer jag att de har samma situation, fast i mindre skala. Drivkraften är trots allt att hjälpa katter som verkligen behöver det.

Det finns vanligtvis rutiner kring intag av en ny katt till katthemmet. Upphittaren ska ha gjort en polisanmälan annars gör katthemmet det. Eftersom katten är ett levande djur är "förvaringstiden" kortare än tre månader som gäller för t.ex en cykel. Om ingen ägare kan hittas efter tio-fjorton dagar överlåts katten på katthemmet och tillhör då  i laglig mening katthemmet. Det första som görs t.om innan polisanmälan är naturligtvis att kolla märkning. Både tatuering och chip och ingen blir gladare än katthemmet om kisse kn hitta hem igen.  Om ID-märkningen är oläslig eller oregistrerad utgår man ifrån att det finns en ägare någonstans och lägger ut annonser både på den egna hemsidan och diverse andra sociala medel. Ofta har man bett upphittaren att lappa i området där katten hittades. Om ingen ägare kan hittas så omplaceras katten efter att den skrivits över på katthemmet och då lagligen tillhör katthemmet.

Om en katt försvinner är sannolikheten att den stulits väldigt liten. Det som troligen hänt är att den blivit påkörd, instängd, tagen av ett rovdjur eller ivägjagad från reviret av en an annan katt.Då gäller det att snabbt aktivt leta efter sin katt. Lappa, lappa, lappa, kolla alla uthus och bodar och efterlys. De är ditt ansvar som kattägare att eftersöka din katt omgående när den försvunnit.

När det gäller omärkta katter så är de i lagens mening ägarlösa och  riskerar att skjutas eller avlivas av myndigheterna. Här vill jag uppmana alla att id-märka och registrera sin katt. Jag blir lite upprörd att man försöker lägga skulden på dem som vill hjälpa behövande katter för stöld. Det verkliga ansvaret ligger hos kattägaren. ID-märk för sjutton din katt så att den hittar hem igen och inte tar upp en plats på ett katthem för någon stackars krake som behöver den bättre.

Lena
2015-06-27 12:11
#41

#38 Råkade förväxla dig och Vilda Vittran i förbifarten för ni talar ju samma språk i alla lägen. 😉❤️💋 Och ja även solen har sina fläckar! Alltid något att glädjas åt för er!  ☀️

 I övrigt hänvisar jag till föregående talare #40 som på ett utmärkt vis beskriver hur katthems verksamheten faktiskt fungerar. Märker att det inte är någon idé att fortsätta diskussionen i den här tråden då det hamnar på villospår och bort från sakfrågan. Lämnar därför denna tråd och sajt och tackar för mig. Tänker istället lyfta frågan i allmänna ordalag inne på Hittekatter iFokus - detta att det finns folk som vill ha det till att Katthemmen bygger sin verksamhet på att stjäla ägda katter. 

Önskar alla en fortsatt trevlig sommar!  🌺

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Rafflan
2015-06-27 13:46
#42

#40 en omärkt katt är inte ägarlös. Den som matar är ägare oavsett om djuret är märkt eller ej.

Chip kan sluta fungera, och det finns ingen statistik på hur vanligt det är dock då man sällan kollar chip på djuren.

VildaVittra
2015-06-27 15:02
#43

#40 Det som skadar katthemmen är deras stölder, inte att jag rapporterar om det. Ni stoppar fingrarna i öronen som vanligt och lever vidare i en tro om att ni är fullkomliga. Det är det som riskerar att skada katterna. 

#39 Förut kallade katthemsfolket mig för pedofil, nu för nazist. Ni saknar verkligen spärrar för vad som är okej att skriva i en diskussion, därför togs ditt inlägg bort. Skärpning. 

#41 Ni har ju redan diskuterat det i en tråd där ni erkänner att ni stjäl katter, hur ska ni ha det?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

smyrna
2015-06-27 18:23
#44

#42 Det du syftar på är en helt annan situation, dvs om en person matar en hemlös katt under en längre tid så anses den personen vara djurhållare i myndigheternas ögon. Det jag pratar om är katter som ingen matar och som hittas magra, toviga, sjuka och skadade. Är de omärkta ses de som ägarlösa och det vanligaste scenariot för en omärkt katt är  att den avlivas. Det kan vara bra för den oansvarige kattägaren som har en omärkt katt att förstå vad som kan hända med älsklingen om den blir bortjagad från reviret vilket är vanligare än man tror.

Har aldrig hört talas om att ett chip slutat fungera, men du kan säkert ha rätt. Men det måste väl ändå vara i undantagsfall något sådant inträffar. Jag känner att jag måste förtydliga mig här. Om katten är social och tam så misstänker man att den har ett hem någonstans även om den är omärkt och då annonserar i alla fall de seriösa katthemmen efter en ägare innan katten omplaceras. Vad är alternativet anser du? Att ingen katt ska få hjälp hur sliten, mager och skadad den än är för chipet  kanske har slutat fungera.

Och ärligt talat, om en katt hittas mager, skitig, tovig full med skabb, fästingar och infektioner. OM den katten mot all förmodan har ett chip som slutat funka, och katthemmet trots annonsering inte hittar någon ägare,  är det verkligen stöld då att omhänderta, vårda och omplacera den katten? Det tycker inte jag. Möjligen kan det ses som otur att chippet inte funkar, men som sagt. Jag tror att den risken är minimal.

Rafflan
2015-06-27 18:31
#45

#44 hört talas om katter som går vilse? hört talas om chip som slutat fungera?

Jag tycker att ALLA katter ska kollas märkning och anmälas upphittade till polisen. Har man gjort det har man iallafall följt lagen, kan man sedan annonsera på en hemsida, sätta upp lappar osv så är det ju jätte bra :)

Det det pratar om i denna tråd är att katthem tar in katter utan att anmäla dem upphittade till polisen och sedan omplacerar dem och det är stöld.

smyrna
2015-06-27 18:41
#46

#43  Alla finnar är alkisar och bär kniv, alla fransmän bär basker och spelar dragspel, alla muslimer är självmordsbombare,  alla blondiner är korkade och alla katthem stjäl katter.

Ärligt talat, att generalisera på det viset du gör för inte den här diskussionen  framåt. För att kunna föra en seriös debatt bör man lyssna på motparten, ta in och värdera det som sägs. Jag känner inte att du gjort det i mitt fall .Jag inledde med att ingen kan  känna till allt som händer inom hittekattsvärlden och att det visst kan det finnas mindre nogräknade personer, men  de måste ändå ses som undantag. De etablerade katthemmen jobbar mycket seriöst och har inget behov av att stjäla någons katt, tvärtom. Att återförena en vilsen katt med en lycklig ägare är en härlig känsla och innebär att den stackars kattmamman som bor i en jordhåla, granne med motorvägen kan få hjälp i stället.  Skulle katthemmet av misstag ta in en katt som har en ägare så brukar den ägaren bli överlycklig att någon tagit hand om älsklingen som varit borta en längre tid och självklart får hen då tillbaks sin katt.

Slutligen vill jag säga att det är tråkigt att tonen är så hätsk i tråden  för i slutändan tror jag ändå att vi alla vill katternas bästa

Rafflan
2015-06-27 18:56
#47

#46 ja jag tror inte alla katthem gör si eller så, men blir orolig när VISSA katthem inte ens är intresserad av att anmäla katten till polisen, då bryter dem t.o.m emot lagen. Även en tam katt kan bli skygg med främlingar så därför ska ALLA katter anmälas upphittade till polisen. Sen är polisen gör dåligt jobb med att ta emot anmälningar ibland är ett annat problem, men då har man iallafall gjort vad man kan för att ge ägaren en chans att hitta sin katt. Sedan om man kan är lappar bra och annonsera på hemsida, men det är inte alltid man kan göra så med alla katter.

Det läskiga är dock när en person aktiv inom katthem skriver på detta vis:

"Tycker de gjorde rätt. En katt som inte är märkt har ingen ägare…"
"Tror du verkligen att ett katthem har tid, resurser och intresse att anmäla alla upphittade eller infångna katter till polisen?"
"Jag ringer iaf inte till polisen om en upphittad svart okastrerad, omärkt katt." "Dessutom skulle också en anmäld katt kunna förmedlas efter 10-14 dagar. Så att vänta några veckor tills man saknar/anmäler sin katt är korkad. För då kan katten vara förmedlad till en ny (bättre?) ägare och katten är äntligen chipmärkt."
"Bryr man sig inte om att märka katten borde man kanske inte ha en katt. Jag ser omärkta katter som hemlösa och i behov av nya hem där ägaren bryr sig om katten."
"Och om en kattägare tror att katthemmets katt är deras får de lösa ut katten, dvs betala katthemmets kostnader"

VildaVittra
2015-06-27 19:04
#48

#46 Vart har jag skrivit alla? Vad sägs om att börja läsa vad som faktiskt står? För det för diskussionen vidare, inte genom att tillskriva folk saker de inte skrivit. 

Du har säkert hört att jag vill att alla hemlösa katter ska skjutas också? Den gillar nämligen Lena att sprida om mig, trots att hon aldrig lyckats hitta vart det är jag skrivit det (vilket beror på vad? Jo, jag har nämligen aldrig skrivit det heller).

Men med tanke på hur ni beter er mot mig och mina medlemmar, så blir man ju fundersam på om inte problemet är mer utbrett än jag trodde. Vilket är väldigt tråkigt för katterna. Vad är det ni försöker dölja? Att ni kanske försöker ta katterna ifrån oss som håller våra djur frigående? 

För vad är problemet med att sätta upp lappar där ni tagit in katterna? Jag förstår verkligen inte det. Vad är problemet med att se på en katt att den är i behov av hjälp? För tror ni verkligen att en välskött normalviktig katt behöver räddas? Ska vi vara tvungna att riskera våra katters liv genom att ha halsband på dom för att ni inte ser skillnad på en hemlös katt och en katt med ett hem? Eller för att ni inte vill ta er tiden att iaktta katten? 

Låt säga att ni får in en katt ifrån ett annat område, varför lämnar ni inte några lappar i upphittarens hand när denne lämnar in katten? Är det för svårt? Tror ni på allvar att alla människor har internet?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
smyrna
2015-06-27 20:31
#49

#47 Kan bara hålla med. Det är precis så det ska gå till och det är så de flesta arbetar. de uttalanden du refererar till är inte representativt för alla katthjälpare. Det är uttalanden från en eller några få personer som de flesta aktiva inte står bakom.

# 48 I och med att du hela tiden säger ni. Ni gör si eller så, så tolkar jag det som att du menar alla i hittekattsvängen. Svårt att tolka det på annat sätt.

När det gäller lappar, efterforskningar av ägare  mm Hur vet du att de serösa inte gör precis så som du föreslår? Det är i alla fall det arbetssättet jag försökt beskriva utan att nå fram.

Och du: Vad är problemet med att id-märka sin katt? Då kan inga missförstånd uppstå.

Och ännu en gång, för tydlighetens skull De katterna som tas in av katthemmen är inte runda och välmående med glansig päls. De som kommer in är magra, toviga, skabbiga, skitiga och fulla med infektioner. Katter där man helt enkelt med fog kan misstänka att de är vilse eller övergivna.

Och nej, jag har aldrig hört talas om att du skulle vilja  skjuta alla hemlösa katter. Har svårt att tro det om någon människa.

Förstår inte varför du är så aggressiv och hätsk i ditt tonfall mot mig. Vi känner inte varandra och jag har aldrig gjort dig något ont.

tlover
2015-06-27 20:46
#50

#41  "för ni talar ju samma språk i alla lägen" 

Nej vi har varken samma skriftspråk och vi håller inte alltid med varandra heller.

l'm back

VildaVittra
2015-06-27 20:48
#51

#49 Lena skriver att hon vet vad som händer på alla katthem i hela Sverige, är då ordet ni felaktigt? 

"När det gäller lappar, efterforskningar av ägare  mm Hur vet du att de serösa inte gör precis så som du föreslår? Det är i alla fall det arbetssättet jag försökt beskriva utan att nå fram."

För att jag har frågat och de svarar att de inte gör det. Och genom att kolla om de katter som finns på katthemmens hemsidor finns som annonser i lokaltidningen samt på anslagstavlor där de de plockats in. Här i trakten där jag bor har 14 katter plockats in i år, vet du hur många som katthemmet annonserat om? Noll. 

"Och du: Vad är problemet med att id-märka sin katt? Då kan inga missförstånd uppstå."

Hur hjälper en id-märkning när katthemmen inte letar? Och vad har det med frågan att göra? TS gäller de kattstölder som sker av flera stora kända katthem. Tycker du att det är rätt att då försöka vinkla det till att det är den bestulna som gjort fel? 

"Och ännu en gång, för tydlighetens skull De katterna som tas in av katthemmen är inte runda och välmående med glansig päls."

Det är ju det många är. Läs om de fall som tagits upp i tråden. 

"Förstår inte varför du är så aggressiv och hätsk i ditt tonfall mot mig. Vi känner inte varandra och jag har aldrig gjort dig något ont"

Var då trevlig själv genom att läsa det som står och inte tillskriva mig saker jag inte skrivit.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Paddan88
2015-06-27 21:51
#52

Oj jag har själv bara hört talas om ett fall där en förening anklagades för att ha stulit en katt och i det fallet visade det sig vara smutskastning… Här är i alla fall mina egna erfarenheter i ämnet. De djurskydd och katthem jag varit i kontakt med verkar vara väldigt noga med att annonsera om upphittade katter i minst 3 månader innan de söker permanenta hem till dem. Har dock märkt att de inte alltid väntar lika länge när det gäller upphittade kattungar men det är ju tur att de tar hand om såpas små ungar så att inget händer. Detta är vad jag sett på forum, i annonser i tidningar och på anslagstavlor (dvs jag utgår från de lokala katthemmen/djurskydden eftersom det är dem jag har erfarenhet av) Sen har jag i egenskap av jourhem faktiskt varit med om att ett djurskydd tog hand om ägda katter och jag tänkte att jag skulle berätta om den händelsen. Djurskyddet hade fått larm om att folk sett kattungar som lekte intill en högtrafikerad väg. De åkte dit och plockade in två ungar som bedömdes vara ca 10 veckor gamla. Ungarna kom till mig och samtidigt annonserade de på Facebook om ungarna och bad folk hålla utkik efter fler ungar eftersom de misstänkte att ungarna blivit dumpade. (Dvs de uteslöt helt att ungarna hade ägare) Tre dagar senare hade en tjej som tingat en av ungarna känt igen dem och kontaktat ägaren (som själv varken polisanmält ungarnas försvinnande eller annonserat utan enbart själv gått och letat) Ungarna hade rymt med sin mamma och sen hade mamman kommit hem ensam. Ägaren fick komma och hämta sina kattungar MEN fick betala 500 kr till djurskyddet för att djurskyddet tagit hand om katterna, kört dem till jourhem och gett ungarna mat och logi. JA han fick betala för att få tillbaka sina egna katter men jag tror nog han hellre gjorde det än hittade dem påkörda vid vägrenen.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Lena
2015-06-28 12:09
#53

Eftersom Vilda Vittra menar att jag ljuger och påstår Han/hon sagt saker han/hon aldrig sagt (skrivit) återkommer jag här med några citat från honom/henne i en gammal diskussion inne på Djurskydd i Fokus. Diskussionen förekommer i en tråd om en namninsamling mot myndigheternas massavlivning av hemlösa katter.  En namninsamling som vederbörande deklarerade sig inte stödja. Dessa åsikter har även Vilda Vittra gett uttryck för i andra diskussioner som vi mötts i. : 

"Jag har varit involverad i djurskydd under en vansinnigt massa år och min erfarenhet har lärt mig att vilda djur mår bäst som vilda alternativt som avlivade. För vad ger oss rätten att plocka dom ur deras habitat, stoppa in dom på härbärgen och där påtvinga dom att bli tama? Vilda katter blir stressade av denna behandling och jag tycker att när man utsätter ett djur för stress så plågar man det.

"Du är medveten om att förvildad är en synonym för vild? Och alla katter har inte haft ett hem, så då är de vilda".

_"Det är inte plågeri att skjuta ett djur, om personen som skjuter är duktig. Pang och djuret är dött, till skillnad från de månader av stress en infångad vild katt får utstå."
_

"Det är enkelt att undvika att skjuta kattor med ungar då de normalt sett inte löper vintertid i vilt tillstånd. Om man har stora problem med vilda katter så kan man gå ut till allmänheten att de ska hålla sin katt inne under den period avskjutningen sker."

_"Nu är ju det i vissa delar av landet ett problem med vilda katter. Då får man ställa sig frågan om man då ska kastrera dom (och då lever de kvar på platsen) eller om man ska skjuta av populationen."
_

_"Avskjutning är effektivt, de katterna har ju inte förökat sig. Problemet är (och det man borde göra något åt istället) är att nya katter slängs ut."
_

"Orsaken till att antalet katter ökar är tex att folk är emot avskjutningar och ska "rädda" dessa djur. "

"Många ser ju då kastreringen som det mest etiska alternativet, vilket inte jag gör. Varför? För att finns det vilda katter på en plats, så signalerar det till människor runt om att det är ok att släppa ut katten de själva tröttnat på på platsen. Vad händer med den katten då? Den blir attackerad av de som har reviret så klart."

Tänker i övrigt inte gå in och debattera mera i ämnet att Katthemmen stjäl ägda katter då allt som finns att säga från min sida redan är sagt i ämnet. Och vad Vilda Vittra och jag tycker om varandra personligen har inte i en öppen tråd att göra.  

Återigen tack för mig!  Vill inte bli omnämnd mera i denna tråd nu. Den som vill mig något får ta det via PM. Right!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

VildaVittra
2015-06-28 12:36
#54

#53 Så mycket text och så lyckades du ändå inte hitta ett enda citat där jag skrivit att alla katter ska skjutas. Stackars Lena, är det för varmt månne för dig? 😂

Eller nä, du har ju aldrig lyckats att hitta något sånt, någonsin. 

Och då detta är mitt forum står det ju mig fritt att härma dig (alltså som du beter dig på dina) och diskutera vem jag vill, med skillnaden att jag håller mig till sanningen och dessutom låter personen jag diskuterar komma till tals (även om du alltid undviker att svara på frågor).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lena
2015-06-28 12:49
#55

#54 Vi kommer inte längre! Känns du inte vid vad du skriver människa! Alla katter har det aldrig varit tal om  - det har du själv hittat på. Här talar vi om hemlösa katter och inget annat. 

Får gratulera dig till att vara den enda fullkomliga och perfekta personen på jorden som vet och kan allt och aldrig har fel. 😉 💋🏆 Ha ett riktigt underbart liv nu Vilda Vittra!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
VildaVittra
2015-06-28 13:47
#56

#55 Varför skriver du hela tiden att du inte ska skriva något mer när du vet att du inte kan hålla tyst? 😂

Vart har jag skrivit att jag är fullkomlig? Eller är det att du tycker att jag är det kanske? Då får jag tacka för komplimangen. 

Ett tips för att då verka fullkomlig är att hålla reda på vad man skrivit, att vara ärlig och aldrig ljuga samt inte uttala sig om saker man inte kan något om. Börjar du göra som jag gör kommer du upplevas som avsevärt trevligare. 

"Alla katter har det aldrig varit tal om  - det har du själv hittat på. "

Nej, faktiskt inte. Och där återkommer jag till det där att minnas vad man skriver (vilket alltid är lätt om man håller sig till sanningen). 

"2013-03-10 13:51#14 av: Lena

VildaVittras inlägg där hon/han anser att alla hemlösa katter ska skjutas måste kunna ifrågasättas på samma sätt som alla andra inlägg. "

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lena
2015-06-28 15:23
#57

#56 Ja "hemlösa katter" skriver jag  - och INTE "alla katter" som du påstår. 

Hur har vi det med minnet? 

Och det du själv skrev finns i #53 ordagrant citerat från dina egna inlägg. 

Du älskar att få mig att återkomma till denna tråd märker jag eftersom du  hela tiden nämner mig vid namn.  😃🥳😜

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

VildaVittra
2015-06-28 15:41
#58

#57 Mitt minne är faktiskt alldeles suveränt, se här vad som står i denna tråd och som var det du kommenterade. Du är ju för rolig Lena, komiker på heltid kanske? 😂

"Du har säkert hört att jag vill att alla hemlösa katter ska skjutas också? Den gillar nämligen Lena att sprida om mig, trots att hon aldrig lyckats hitta vart det är jag skrivit det (vilket beror på vad? Jo, jag har nämligen aldrig skrivit det heller)."

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Björne33
2015-08-24 12:14
#59

Katthem är dåliga på att annonsera, t o m på sina egna hemsidor och sätter som regel inte upp lappar i närområden där katten blivit  ”upphittad”. De som har hand om katthemmet kanske inte ens bor eller rör sig där. Trots allt är det ideellt arbete och allt beror på hur stor lust medlemmarna har att göra olika saker. Vad de däremot brukar göra är att polisanmäla och att kolla om katten har chip. Så är katten chipmärkt så… , Nu visste jag inte att chipet kan sluta fungera, jag gissar att man får be sin veterinär kolla det med jämna mellanrum. Här ligger faktiskt innekatter som rymmer i större fara för att bli ”omhändertagna” och inte återlämnade till sina ägare. Många innekattsägare ser inte nyttan av att chipmärka sina katter.  

Vad jag tror är vanligare är s k kattsamlare som tycker att en katt de ser är fin och helt sonika tar den med sig hem. Inte helt ovanligt att de tröttnar på katten efter ett tag och att den blir en ”hemlös” katt. Är katten chipmärkt så har den i alla fall möjlighet att bli räddad och återförenad med sina riktiga ägare.

Jag kan också tänka mig att det finns människor som inte är kattsamlare och som helt enkelt går ut och ”shoppar” en katt, i ett område de inte bor i,  när de vill ha en. Historierna om välskötta (chipmärkta)  katter som dyker upp efter flera år och långt hemifrån tyder på det.

Cireea
2015-08-24 12:20
#60

#25 Har visst glömt svara dig men här kommer svaret: 

  1. Ja, dom hade omplacerat katten. Hade dom inte omplacerat honom det hade jag ju inte sagt att dom gjort det. 😃
  2. Som jag sa: han är numera öronmärkt 😉Han försvann innan jag ens hann boka en tid för just öronmärkningen och han var olidlig inne (förra ägaren hade ljugit om att han var innekatt vilket han skulle vara från början) men nu är han öronmärkt och är ute utan problem. Jag har även aktiv kontakt med det här katthemmet utifall att någon skulle få för sig att vår katt är "hemlös" igen. Dom har nu koll på vår katt och skulle någon höra av sig kommer dom be dom släppa ut honom eftersom han har ett hem att gå till! ❤️

Nu löste det sig ju fint för vår del.🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Calcifer
2015-08-24 12:38
#61

Personligen har jag bara haft kontakt med katthem en gång, så jag kan inte säga så mycket från eget perspektiv. Däremot tycker jag inte det är alls långsökt att anta att det finns katthem som avviker från standarden och de regler de egentligen ska följa. Det är rätt många människor inom alla sorters yrken och hobbies som tar genvägar om de kan.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: