Annons:
Etikettallmänt
Läst 1066 ggr
Calcifer
2015-07-13 17:06

Oansvarigt med råge.

Alltså, jag är inte emot konceptet utekatter, duh, men det här är verkligen inte okej. Jag bor i lägenhet mellan en älv och en stor väg. Finns flera andra lägenhetshus här också, sammanlagt typ 10 eller nåt sånt. Det finns en del utekatter här som jag ser ibland, men har inte reagerat mer än att jag tycker det är onödigt att ha utekatter när man ändå bor så pass nära trafiken, men nåja.

Däremot har jag nu senaste två dagarna sett något som gör mig flyförbannad och jag fattar faktiskt inte hur folk tänker. Någon i området har släppt ut sin nya kattunge, och den är då inte äldre än 12-13 veckor, och den stackars katten är 100% livrädd JÄMT. Sett den springa i panik över gatan (blev nästan påkörd), i panik in under parkerade bilar, i panik in i buskage, och även sett den ligga dyngsur i spöregn under ett träd som inte erbjöd något skydd men den vågade tydligen inte gå därifrån.

Det som stör mig är också att vi bor inte i de här husen så att man kan låta en katt gå in och ut för egen maskin - man måste aktivt släppa in/ut katten. Och den här katten har tydligt inte fått komma in som den "ska". Hela situationen skriker av att ägarna helt sonika bestämt sig för att den ska vara utekatt och bara öppnat dörren och knuffat ut den. Jag förstår mig inte på folk som gör så, och eftersom katten är så ung så har den inte direkt fått någon träning på att vara ute. I natt hörde jag den för övrigt skrikjama i panik i nästan två timmar. Ville gå ut för att se om jag kunde göra nåt, men den är så rädd, jag ville inte riskera att den skulle springa iväg och inte hitta hem sen.

Vad tänker folk med egentligen? Knäskålen? Jag tycker som sagt inte utekatter i sig är fel, men det finns definitivt ansvariga sätt och oansvariga sätt att ha utekatter på (vilket naturligtvis är sant för innekatter också). Men tyvärr har jag ingen aning om vart katten hör hemma och den är otroligt skygg så finns ingenting jag kan göra heller. Hade jag vetat vilka ägarna var hade jag nämnt att jag nästan sett katten bli påkörd och att den definitivt löper risk för att helt enkelt försvinna eftersom den är så panikslagen jämt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Calcifer
2015-07-13 17:06
#1

Behövde bara skriva av mig angående mina frustrationer i ämnet, sorry. :P


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

LaSadie
2015-07-13 17:13
#2

Stackars katt… ta hem den och säg att den var hemlös.

Calcifer
2015-07-13 17:16
#3

#2 Går tyvärr inte när den är så rädd. Som sagt vågar jag inte ens försöka närma mig den då jag oroar mig för att det ska ha dödlig utgång iom att den springer panikslaget i väg om man kommer närmare än drygt 20 meter ifrån den. Oroar mig också eftersom det bor massor med barnfamiljer här och mängder med hundägare som går området runt med lösa hundar och hundar i koppel etc. Det är liksom inte bara biltrafik utan massor med fottrafik och lekande barn; varje gång någon kommit nära den så far den iväg som ett skott.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

LaSadie
2015-07-13 17:20
#4

Synd… inte locka med mat? Många har svårt att motstå tonfisk :) annars är det svårt att få stackarn att förstå att man vill hjälpa den. Usch blir ledsen för den lilles skull :(

Calcifer
2015-07-13 17:31
#5

#4 Jag med. Men sen vill jag inte direkt bara ta hem den heller. Det kan ju vara så att ägarna bara har dålig koll, Om jag kunde ta mig nära den skulle jag nog snarare försöka lämna ett meddelande till ägarna på något sätt om situationen. Man får väl hoppas på att det blir bättre, jag har som sagt bara sett den i två dagar (tre om jag ser den idag) så chansen finns väl att det förändras.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Nervöst Skall
2015-07-21 21:44
#6

Usch så hemskt! Du kan inte fråga runt bland grannar för att se om nån vet vart den hör hemma? Tycker så hemskt synd om den så tycker absolut att du ska "rädda" den om du kan. Har du tid så kan du kanske sätta dig en bit bort och se ifall den vågar närma sig dig.

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Annons:
Calcifer
2015-07-28 11:44
#7

#6 Såg aldrig ditt svar tidigare.

Tyvärr såg jag katten överkörd tidigare i veckan; den hann inte bli gammal. Jag gick naturligtvis nära för att kolla om det fanns någon chans att den var i livet, då hade det blivit taxi omedelbart till vet. Men den hade redan somnat in, var stel, och hade nog legat där vid väggrenen ett tag. Kom dock en äldre dam som visste vart katten hörde hemma (bodde i samma hus som dem), och jag har nog aldrig hört en tant svära som hon gjorde, hon var precis lika arg och ledsen som jag. Hon lovade att hon skulle meddela dem om katten (jag hade egentligen bråttom till ett möte så kunde inte följa med) och även ge dem en rejäl dos sanning kring att ha utekatter (speciellt ovana utekatter) så nära vägar och trafik.

En ros till kissen som inte fick leva längre än så här. 🌺


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

LaSadie
2015-07-28 13:04
#8

Stackars liten… hoppas damen skällde ut dem ordentligt

Nervöst Skall
2015-07-28 13:12
#9

Usch vad hemskt :'( Måste ha varit väldigt tufft för dig att hitta den så också

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Calcifer
2015-07-28 15:48
#10

Jo det var tungt. Speciellt eftersom det inte gick att se på håll om katten möjligtvis fortfarande var vid liv. Ser jag damen igen ska jag höra med henne hur det gick.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Magi-cat
2015-07-28 16:09
#11

Stackars den lilla kissen. 😢🌺🐱

Bra att du engagerade dig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Calcifer
2015-07-28 18:41
#12

Jag gjorde det lilla jag kunde. Önskar att jag hade kunnat få tag i ägarna.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: