Annons:
Etikettbeteende
Läst 1418 ggr
Calcifer
7/29/15, 9:41 PM

Jamande kisse.

Min kastrerade hankatt jamar i princip varje dag, minst 2-3 timmar om kvällen. Och jag vet inte riktigt varför eller vad jag ska göra, eller om det finns nåt att göra. Vi leker tillsammans under dagen, myser tillsammans, han aktiveras alltså, sen aktiverar han gärna sig själv med lek och fläng fram och tillbaka i lägenheten. Han var nyss hos vet för en generell koll och där fanns inget att anmärka på. I övrigt är han glad, mysig, sprallig, äter, dricker, använder lådan, osv. Så visar inga tecken på att ha ont eller att det ska vara något sådant fel.

Grejen är att det är svårt för mig att bara ignorera, då jag tidigare hade en katt som kunde jama 6-8 timmar om dagen i streck och det var då ett tecken (ett av många) på demens och slutade efter mängder av försök att hjälpa med avlivning för kattens egna bästa. Så det triggar liksom, att han jamar, jag får panik och oroar mig att det ska vara en repeat på det hemska som jag gick igenom för några år sedan. 

Någon som har någon idé kring varför han jamar, gissningar eller så? Är det bara att gilla läget eller finns det saker att prova för att det ska minska?

(Notera att han är innekatt, skriver här på sidan med tillåtelse av värd av personliga anledningar.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
VildaVittra
7/29/15, 9:55 PM
#1

Vissa kissar är pratsamma, min gammelgubbe körde serenad varje dag från det att jag fick honom som kattunge, tills han avlivades vid 24 års ålder. Han var bara tyst när han åt, så gissa vad han fick göra ofta. 😎 Hans röst ekar fortfarande i mitt huvud (det var inga små rara "Mjauu", utan "Brööööl"). 

Prova att ge något som tar ett tag att tugga i sig, som en halv grisfot eller så. Gillar du fiskar så är annars ett akvarium en väldigt bra katt-tv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Calcifer
7/29/15, 9:58 PM
#2

Ja, alltså, han brukar "prata" med mig rätt ofta. Dvs jag kan sitta och prata med honom och så "svarar" han. Men det är ju då och då och inte någon/några timmar i streck. 

Ska i morgon gå till djuraffären och se om jag kan hitta någon ny, spännande leksak som kanske kan vara en distrahering ett tag. Kanske helt enkelt blivit för "vanligt" med de gamla vanliga leksakerna. :P

Njä, fisk är inget jag är intresserad av tyvärr. x]


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

TatsuOni
8/2/15, 1:07 PM
#3

Jamar han när du har/är på väg att lägga dig? Har passat katter som har gjort det. Då de är väldigt nattaktiva så har de helt enkelt protesterat mot att jag har lagt mig när de vill vara vakna med sällskap.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Calcifer
8/2/15, 10:16 PM
#4

Inte så troligt då jag lider av insomna och är vaken nästan hela nätterna. Det vanligaste är att vi sover samtidigt, ofta sover han då hos mig. Och på nätterna de gånger jag faktiskt sover så brukar han komma och väcka mig för han vill ha gos och mys och då får han såklart hoppa upp och lägga sig med mig och då brukar han somna efter en stund också.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Forest]
9/7/15, 10:31 AM
#5

Här har vi en katt som med kan gå och klaga som jag säger. Han går ut och in, är kastrerad sen han var 6 mån gammal. Han har olika prat, ena är för mat,en för uppmärksamhet,en för kel. Och sista är han jamar mamma och det är bara till dottern som är matte 😉 det betyder kel och kärleksnyp mycket påstridig mot dottern och han ska bli buren för närmaste myset. Men saken är den han jamar högre och mer som en katt som letar efter partner vissa tider om året nu är vi där igen :S Han parar sig med honor och dom väntar på att han ska komma ut, kan säga att vi är mycket glada i kastrerat honom tidigt för annars hade han väl gapat ännu högre 🥵

Vad som kan bero på varför din katt jamar högt kanske är för leta partner går du ut med katten? 

En bra aktivering för innekatter är även att vara ute i sele då är det bra att dom inte är för rädda men med träning kan det blir tryggare o tryggare.

Calcifer
9/7/15, 12:31 PM
#6

#5 Det har lugnat ner sig rejält, så det var gissningsvis ingenting. Nej jag går inte ut med honom för han är totalt livrädd. Eller, vi har varit ute några gånger men det skapar mer stress än det hjälper och nu har det redan blivit rejält kallt ute så vi blir nog inne i vinter. I sommar kan det tänkas att jag försöker igen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Upp till toppen
Annons: