Annons:
Etikettallmänt
Läst 1034 ggr
Sealle
8/24/15, 5:37 PM

Abstinensbesvär

Min katt är utekatt på deltid. Han får bara gå ut när någon är hemma och kan släppa in honom, eftersom han inte kan gå in och ut på egen hand. På sommaren är det inga problem eftersom det nästan alltid är någon hemma, och då brukar han komma och gå flera gånger per dag.

Nu när jobb och skola börjar igen så kan han inte gå ut lika mycket som förut, utan får vara inne tills någon kommer hem på eftermiddag/kvällen och kan släppa ut honom. Det märks väldigt tydligt att han inte är så förtjust i förändringen, han är jätteklängig på morgonen och springer hela tiden och sätter sig vid dörren eller fönstren och krafsar på fönsterhaspen/dörrspringan. 

Jag tycker väldigt synd om honom, men samtidigt vill jag inte släppa ut honom när ingen är hemma. Oftast är han ute 2-3h åt gången och skulle jag släppa ut honom på morgonen så måste han vara ute minst 6-7 timmar, ibland mer. Vi kan tyvärr inte ha kattlucka eftersom alla husets dörrar är gjorda av glas.

Finns det någonting jag kan göra för att underlätta övergången till nya vanor? T.ex. några hemmagjorda aktiveringsleksaker som kan hålla honom lite stimulerad? Skulle uppskatta lite tips/idéer. Hur hade ni gjort? 🙂

Annons:
VildaVittra
8/24/15, 5:45 PM
#1

Det finns en möjlighet till, och det är att byta ut ett fönster mot ett fuskfönster av trä och sätta luckan i den.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

BlueAmazon
8/24/15, 5:49 PM
#2

Ignorera det dåliga beteendet , i detta fallet att katten vill ut. Belöna dom bra, så som när han inte sitter vid dörren osv. Locka med exta godis och belöna när katten inte sitter där. Har ibland samma problem med min ena katt. Jag dämpar då detta genom att ignorera problemet och att få katten att lära sig att man får inte alltid gå ut. Och det är en process nu katten lärt sig, att man får bara gå med ut när man blir tillfrågad, annars får man vara inne. Det är jobbigt när dom protesterar i början och ska mjaua för saken och som du säger klöser på dörren eller i dörr lister. Umgås med katten och aktivera katt är ett bra sett att få katten att inse att det finns annat roligt också. Efter ett par dagar så är problemet löst, för hoppningsvis! Tålamod och vara bestämd är det som gäller. Lycka till!

kattöga
8/25/15, 10:56 AM
#3

Jag skulle ha investerat i en SureFlap kattlucka med chip, som läser av att rätt katt kommer in via kattens chipmärkning. Om inte katten är chipmärkt kan man göra det snabbt och enkelt hos veterinär.

SureFlap har delar så att man kan montera in dom i glasdörrar eller fönster.  (Ska man flytta t ex, är det lättare och antagligen billigare att ordna med nya glasrutor jämfört med att byta dörr eller väggdelar.)

Har man en stor katt, finns även en liten större modell.

Vi har en SureFlap i väggen sen ett år och är jättenöjda med den. Och ska snart montera in en till, i en dörr på baksidan av huset (en för varje katt - eftersom dom inte är särskilt bundis med varann ännu, tvärtom). 

Katterna får gå in och ut precis när dom vill! Jätteskönt!

Med chipavläsarn är det skönt också att inte andra katter kan komma in. Det hade vi problem med tidigare. Grannarnas katter kom in på nätter och på dagarna när vi inte var hemma. Då hade vi en vanlig "enkel" kattlucka.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: