Annons:
Etikettallmänt
Läst 1503 ggr
Tarotstollan
2015-09-04 22:03

Död katt.

Usch, har haft en jobbig sen eftermiddag!😢 Var på väg ut genom ytterdörren när en person från granntrappan stoppade mig och undrade om jag visste vem den påkörda katten var som låg på gatan.
Jag sprang ju dit och det stod ju några runt katten och såg helt vilsna ut. Ingen verkade veta ett dugg vad de skulle göra, någon pratade om att ringa polisen och någon nämnde Blå Stjärnan. Jag svarade bara att de gör inget  mer än tar emot en rapport på en påkörd katt om ens det och då får någon av oss åka bort med katten till Blå Stjärnan, de kommer inte hit och hämtar den!
Jag kollade på halsbandet om det stod något namn eller telenummer  men inte på utsidan och sen frågade någon mig om jag visste vem ägaren var. Ja, sa jag, jag tror det så jag sprang bort och bankade på balkongen och ropade men ingen var hemma. Så jag gick lite längre bort och ropade på en bekant som var hemma och hon följde med ut för att bekräfta att det var den katten och ägaren jag trodde det var.
När vi kom tillbaka till kissen så hade en kille som bodde granne med ägaren kommit dit och han hade flyttat kissen från gatan och kollat extra noga att kissen var död, han hade även lyckades spåra upp ägaren genom telefonen, så hon skulle komma så fort hon kunde. Under tiden de  stod där och vaktade katten så sprang jag in och hämtade några plastpåsar att stoppa ner kissen i. När ägarinnan kom så var ju hon helt knäckt, självklart! När hon klappat lite på kissen och förstått att den var död så hjälptes killen och jag  åt att stopp ner katten i påsarna. Han tog med sig påsarna med kissen och skulle nog hjälpa henne sen att gräva ner den i skogen. Tur ändå att hon har en kisse till så hon inte är helt ensam i kväll!😕

Hur 😈har man mage att köra på en katt mitt på en gata och sen bara sticka därifrån? Inte kolla om den lever eller är död och försöka fixa hjälp eller bry sig så pass att man åtminstone kunde lagt upp den på trottoaren?!😡 Den hade troligtvis blivit påkörd ca 10 min innan jag kom ut.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Hells Angel
2015-09-04 22:08
#1

Hemskt :(

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Tarotstollan
2015-09-04 22:17
#2

Ja, jag känner mig fortfarande skakig och ledsen. Tänker att det kunde varit jag som hade legat där på knä på gatan hysteriskt gråtande över min katt. 😭
Fast mina är innekatter, så jag slipper åtminstone inte förlora dem till trafikdöden.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

tlover
2015-09-05 06:52
#3

Tyvärr sker det ganska ofta att folk kör vidare (fast ibland kanske dom inte märker nått? Kutade katten upp så sent att den döljdes av bilen kanske föraren trodde att det var ett gupp el liknande) men det händer också att folk stannar.

En blomma till dig och dina grannar för att ni reagerade 🌺 

och en till ägaren och kattkompisen 🌺

l'm back

[Forest]
2015-09-05 20:21
#4

Det är inget ovanligt att folk bara kör vidare har tagit regnr på några bilar som kört på djur  dom har inte haft en tanke på stanna till för kolla hur det gick för djuret. Har själv haft katt som blivit påkörd och kravlat hem med bruten rygg 😭 Det vart akut in och avliva henne när det konstaterat att ryggen var av, bara det lämna ett djur levande som får lida i kanske dagar innan dom dör jag fattar inte hur vissa är funtade.  😡 

Själv var jag med när en körde på en katt, vi hitta ägaren snabbt eftersom det var bara 3 hus att välja på katten sprang vidare men var svårt skadad. Grannen fick komma och skjuta katten som var illa skadad. Ägaren tog det ganska bra självklart mycket ledsen och chockad, men förstod att vi inte hade haft för avsikt att köra på katten.

Tarotstollan
2015-09-05 21:35
#5

Det måste ha varit en kraftig smäll, för det var mycket blod och även päls på gatan, så nog måste de hört att det small i bilen! Tyvärr kör vissa som dårar på denna korta sträcka (för att stila med sina bilar) som dels är kantad av parkerade bilar och buskar på varsin sida av gatan. Katten kom troligtvis ner från  gräsmattan och bakom  buskarna ner på gatan och var halvvägs över efter vad som gick att se av spåren på gatan men det ursäktar inte på-körningen. För den smällen innebär att de körde fortare än vad man skall i ett tättbebyggt bostadsområde. Vi har ju även en massa barn som springer här och också stora skogsharar kommer hoppande mitt på dagen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Forest]
2015-09-06 09:50
#6

5 har samma problem med våran gata, som även är enkelriktad. Vi på gatan är trötta på dessa som bara kör igenom för gasa, täta hus gör att det låter mycket då ljudet studsar mot husen. Tips är att göra så folk får åka Z eller S är att sätta ut större krukor med blommor vi har fått det grönt av kommunen så nästa vår kommer det placeras ut  4 st 😃

Annons:
Marr
2015-09-06 09:57
#7

Usch så jobbigt och sorgligt Tarotstollan!😢

Det låter som den gatan behöver farthinder eftersom buskörning sker där och det är ett bostadsområde. Lämna in det som förslag till kommunen kanske? Då har du ju påkallat en av farorna i vårt samhälle. Människor kan ju även bli påkörda och det borde dom inte sopa under mattan.

För kanske respekten för djur inte finns med lika starkt…fast bromsar man för utspringande barn eller djur så kan det ju bli än större olyckor med flera inblandade.🤔

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Marr
2015-09-06 13:22
#8

Nu ser jag ditt inlägg Forest. Det är ju en jättebra lösning till att minska "onödig trafik".👍 Så har man gjort på fler gator även i min och grannkommunerna. Även andra mindre gator får blomornament i cement som gör "avsmalningar" som farthinder. Det är snyggt & effektivt. Usch och jag beklagar det tråkiga med din katt Forest! Det kändes i magen här…😢🌺

Glömde säga:😊 Är så glad att det finns sådana som du Tarotstollan!❤️ Skulle detta nu till oturs fruktansvärda hända även här…Så vill jag absolut att en det finns en människa som du och de andra som reagerar så här, i närheten!🤗

Tänk om jag ej är hemma? Jag vill veta, innan kroppen försvinner. Jag kanske vill begrava dennes skal…🌺

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Tarotstollan
2015-09-06 21:30
#9

Usch ja, jag har inte fått bilden av kissen ur huvudet än!😢
Detta är en återvändsgata också och jag har för mig att det diskuterats i styrelsen att vi skall få ett fartgupp här uppe också, det finns ett längre ner precis innan en kurva men kommunen var nog inte intresserad av det. Det skulle bli för besvärligt med parkeringsplatserna och avfarterna dels ner till en nedre parkeringshåla och de efter gatan och alla avfarter in till husen som ligger efter varandra på en sida av gatan.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: