Ni som flyttat med en utekatt, hur gör ni? Hur länge håller ni dem inne innan de får börja gå ut i nya hemmet?
För två månader sedan flyttade jag och min katt, en hona på 5 år som är rätt rädd av sig och har tidigare i stort sett bara gått ut för att göra sina behov och har inte varit mycket längre bort än tomtgränsen. Under dessa två månaderna har vi varit ute en hel del i sele vilket har gått rätt bra. De första gångerna har hon bara sprungit bort från huset utan något intresse i att nosa på omgivningen. Hon har även försökt krypa under bilar och stugor. Nervös katt i ny omgivning, inte så konstigt? De sista 3-4 har promenaderna gått bra, hon har nosat och strukit sig runt huset och vart lugn samt hittat till sin dörr när hon blivit rädd.
Skillnaden mot förra hemmet är att hon nu vill gå på mycket större område, jag är van vid att inte ha henne längre bort än på tomten i vårat förra hem. Hon verkar ha gjort sig hemmastadd men räcker det eller skall man vänta längre?
Vi har nu installerat en kattlucka som fortfarande är låst och den sätter hon sig och krafsar på när hon är nödig men ger upp efter några minuter och går på sin låda. Annars har hon inte visat några tendenser till att egentligen vilja gå ut så det är ingen jobbig katt att hålla inne men det hade vart skönt att ha luckan öppen så hon kan gå in och ut som hon vill då det märks att hon vill göra sina behov ute.
Jag är mest orolig över att hon lägger sig och trycker någonstans eller springer bort.
Vad tror ni, räcker två månader i sele eller behöver jag ha henne inne längre? Förstår att det kan ta lite längre tid med en rädd och nervös katt och jag kommer inte tvinga ut henne utan öppna luckan när hon visar att hon vill ut och följa med henne första gången. Då vi även har en femåring i familjen som springer in och ut med kompisar hade det vart skönt att få det att funka då det är lite svårt att kräva att barnen skall passa så inte katten smiter ut.
Så ni som har vana av att flytta med utekatter får gärna dela med er av era tips och erfarenheter :) kan tillägga att vi har flyttat 7 mil så vi är inte nära hennes gamla marker.