Annons:
Etikettbeteende
Läst 4800 ggr
[Saltpinne]
11/28/15, 12:50 PM

Galen grannkatt attackerar!

Skrev detta på katter.ifokus men de flesta tycker man får skylla sig själv om man blir attackerad va grannens katt för att man själv har utekatt.. Hej! Är det någon som kan hjälpa mig med detta? Jag har två utekatter och i september blev min katt attackerad av en annan katt i området så han fick åka till veterinären. Är grannen ersättningsskyldig? Efter detta har katten även attackerat mig och vår hund flera gånger, men vi har klarat oss utan skador. Den jagar oss och våra katter oprovocerat VARJE dag… Jag är tjock och gravid och attackerar den igen så kommer jag inte bry mig om jag sparkar ihjäl den! Idag skrek den, typ ylade när den såg oss och sen jagade den efter oss men min hund skrämde bort den. På hemvägen såg jag den attackera min katt oprovocerat igen och jag kunde inte avbryta bråket och har inte hittat min katt. Jag hoppas min kisse kommer hem oskadd sen. Den galna katten sitter ibland utanför vår dörr och väntar på att attackera. Jag tror det är en hona och den har ett halsband. Vad ska jag göra? Tänkte ringa kommunen på måndag till att börja med. Vill inte att min katt ska skadas mer, våra är väldigt fredliga och attackerar aldrig. De försöker springa ifrån galningen men hinner inte alltid.

Annons:
Sommarek
11/28/15, 12:53 PM
#1

Jag är tjock och gravid och attackerar den igen så kommer jag inte bry mig om jag sparkar ihjäl den!

Det tycker jag verkligen att du ska, och jag hoppas verkligen att jag inte behöver förklara varför.

Har du provat att prata med grannen ifråga?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

VildaVittra
11/28/15, 12:54 PM
#2

Grannen är ansvarig att stå för eventuella skador om du kan påvisa att det verkligen är dennes katt som är orsaken till dom. 

Mitt tips är att prata med grannen först, det är alltid bäst att försöka bibehålla någon form av grannsämja. Är dennes katt okastrerad är det mycket möjligt att det skulle bli lugnare om den blev det, likaså dina katter om de inte är det. 

Har hon ungar runt ditt hus? För kattor kan bli smått galna av att folk samt andra djur går i närheten av dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Saltpinne]
11/28/15, 12:58 PM
#3

Jag vet inte vems katten är. Ska sätta upp en lapp på soprumsdörren ikväll. Jag tror inte att den har ungar, även om det verkar så på beteendet. Den verkar ha fått en psykos eller något.. Jag vågar inte försöka fånga den och kolla halsbandet heller för jag är faktiskt rädd för den. Den ylar som en hund nästan bara man går förbi den. Jag är rädd att de ska klaga på mina katter typ att deras existens stör om jag klagar angående attackerna. Har frågat runt lite här om någon vet vems den är men de jag pratat med tycker att kommunen borde skjuta av den.

VildaVittra
11/28/15, 1:02 PM
#4

#3 Kommunen lär nog inte skjuta av en märkt katt bara så där. Vad du kan göra är att ringa polisen och anmäla katten upphittad, med en ingående beskrivning om hur den ser ut. 

Försök att kolla om du ser att den slinker in under bodar osv och kika efter ungar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Saltpinne]
11/28/15, 1:02 PM
#5

Min kisse kom hem så gott som oskadd nu iaf.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
VildaVittra
11/28/15, 1:06 PM
#7

Håll er till sakfrågan, på denna kattsajt är inte personangrepp tillåtna. Fortsatta överträdelser leder till skrivförbud. 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
[Saltpinne]
11/28/15, 1:09 PM
#9

#4 De brukar vara snabba här att avliva katter som stör faktiskt. Tyvärr inget bra egentligen då antagligen många katter med hem dött på det sättet. Men jag tänker mer att det är kommunen som får kolla om det finns en ägare. Pratade med polisen och de tyckte att det var kommunen i fösta hand och sen länsstyrelsen. Är dock rädd att de ska skjuta av mina också isf för de är chipmärkta men har inget halsband.. har faktiskt försökt kolla lite efter ungar i dungen där den sitter mest men den är nöstan alltid där och ylar så man vågar ju inte gå in där då..

VildaVittra
11/28/15, 1:30 PM
#10

#9 Finns det någon jägare du kan låna en human fälla av? För då skulle ju en veterinär kanske kunna kolla upp om den har en ägare samt att du får en chans att kolla i dungen efter ungar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Saltpinne]
11/28/15, 1:31 PM
#11

Jag tror inte att jag kan få tag på en fälla tyvärr, om inte kommunens viltvårdare har en.

VildaVittra
11/28/15, 1:34 PM
#12

#11 Försök åtminstone, tänk hur du själv skulle vilja att någon försökte hjälpa din egen katt. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Saltpinne]
11/28/15, 1:35 PM
#13

Jag kan gå ut och kolla efter ungar sen igen och hoppas den är inne då.

Annons:
VildaVittra
11/28/15, 1:37 PM
#14

Ta med en ficklampa, kattögon lyser ju som sagt i mörkret och snart börjar det att skymma.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
11/28/15, 1:40 PM
#15

Finns det någon som skulle kunna hjälpa dig att fånga katten? Att kontakta ägaren tror jag är bäst, annars kan det bli ett "krig" i grannskapet.

l'm back

[Saltpinne]
11/28/15, 1:46 PM
#16

#14. Tack för tipset. Förhoppningsvis attackerar den inte om jag inte har med hunden.

VildaVittra
11/28/15, 1:50 PM
#17

#16 Har den ungar ökar risken om du tar med hunden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Saltpinne]
11/28/15, 2:00 PM
#18

Ja givetvis så får hunden stanna hemma.

[VinterMaran]
11/28/15, 7:40 PM
#19

Vi har en katt i grannskapet som jag har döpt till Hannibal Lecter, han har gett sig på tre av mina katter oprovocerat varav den ena fick åka till veterinären och opereras akut (hon fick en jätteinfektion av bettet). nu vågar hon inte gå ut alls om jag inte är med. Det är antagligen en vildkatt och egentligen är det väldigt synd om den för något fel är det ju på den. Grannen hade ringt till kommunen (tror jag att det var) som sa att det var avlivningsbeslut på den eftersom den har bitit ihjäl ett gäng katter i området. Den är verkligen sjukt aggressiv. grannen hade kastat en sten på den vilket jag tycker är förkastligt. Att skada den är bara djurplågeri och det enda jag gör när den är inne på tomten är att skrämma bort den. Nu vet jag inte om den finns kvar.

[Saltpinne]
11/29/15, 6:52 AM
#20

Hittade inga kattungar igår, och jag tror inte den har ungar egentligen. Ser inte alls ut som en mammakatt, inga tuttar eller något sånt vad man kan se på håll iaf. Ska ringa kommunen imorgon och fråga vad de tycker att jag ska göra. Alla härinne verkar inte förstå hur stor skada en arg katt kan göra…

Annons:
tlover
11/29/15, 7:33 AM
#21

#20 vi fick avliva en av våra katter för att hon blev våldsam så nog förstår jag. Men ett krig bland grannar kan också bli hemskt. Vissa skulle kanske tex ge igen (du har ju också utekatt om jag minns rätt). Eller så kan ju katten vara älskad, vår var det även fast hon var galen. Därför tycker jag att man ska försöka hitta ägaren.

l'm back

[VinterMaran]
11/29/15, 11:23 AM
#22

Jo tack, jag förstår precis vad en arg katt kan göra. Sissi blev akutopererad, hon fick en stor böld på sidan som veterinären skar bort. Sedan blev det komplikationer då svullnaden inte gick ner, så veterinären fick öppna såret och sätta ett dränage. Hon fick ha på sig tratt i tre veckor. Jag tycker ändå inte att man kan misshandla en katt. Det är bara djurplågeri och om katten blir skadad kanske den blir ännu mer aggressiv. Om den har halsband borde den ju ha en ägare som man kan prata med.

[LoveUnite]1
11/29/15, 11:45 AM
#23

Hitta ägaren och prata med dem, de kanske inte ens vet om att deras katt ställer till så mycket problem i området.

Jag tycker oavsett att man alltid ska ge en djur ägare chansen till att göra något åt problemet.

Vet de om att deras katt är aggressiv och sedan inte vill hjälpa till eller göra något åt det och inte går att resonera med då kan man ta nästa steg.

Kanske katten inte har ungar men den kanske har blivit sjuk eller är skadad och har ont, därför den beter sig på det sättet. Ett djur beter sig aggressivt av en anledning tro det eller ej, de får inte bara för sig att börja attackera oprovocerat även om det ser ut så i våra ögon.

Man kan ju hoppas att kattens ägare älskar sin katt och kollar upp varför katten beter sig på det sättet, ger katten den hjälp den behöver.

Upp till toppen
Annons: