Annons:
Etikettallmänt
Läst 3102 ggr
kattöga
12/5/15, 12:31 PM

Reflexspray

Jag har ofta tänkt att det borde finnas nån reflexfärg som man kan använda på (kläder och på) djur. Särskilt nu när det är så mörkt. Här har vi väldigt lite trafik men även med lite trafik kan ju saker hända…..

Googlade lite och visst finns det reflexfärg för både kläder och djur! Jag är dålig på att haka på reflexer på mina kläder, så en reflex som inte syns i dagsljus men som reflekterar i mörker kan ju va ett alternativ….. kanske….

Men, även fast jag läst att sprayen för djur är ofarlig så vet jag inte om jag skulle våga spraya reflexfärg på mina katter. Är den verkligen ofarlig, med tanke på att en katt tvättar/slickar sin päls ren varje dag?Halsband funkar inte alls på våra katter. Skulle ni våga eller har ni använt sprayen för djur?  

Det vore skönt att ha "reflekterande katter"!

Reflexfärg för djur

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
VildaVittra
12/5/15, 12:46 PM
#1

Eftersom det inte står en "läsbar" innehållsförteckning, så ställer jag mig frågande till att den skulle vara säker. För "lim" kan ju vara tusen saker och vad består dessa reflekterande mikrosfärer av egentligen?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kattöga
12/5/15, 2:01 PM
#2

#1 Precis så tänker jag också….. Jag ska nog mejla o fråga vad sprayen egentligen innehåller.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
12/6/15, 10:27 AM
#3

Mejlade säljaren (länken i #0) men skulle förstås ha mejlat tillverkaren. Får göra det senare i veckan, för att få ett förtydligande om vad mikrosfärerna egentligen är.

Men hittade tillverkarens svenska hemsida, albedo100.se och kunde läsa detta: 

Är det farligt om djuret slickar i sig av Albedo100 Horse and Pets?

De komponenter som finns kvar på ditt djur efter sprayning, dvs. härdat lim och mikrosfärer, kan inte tas upp av mag-tarmsystemet då dessa komponenter är för stora för att tas upp (de är inte biotillgängliga). Får ditt djur i sig stora mängder bör du kontakta veterinär

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Wony
12/9/15, 4:29 PM
#4

Jag skulle nog inte spraya på katt just eftersom katter tvättar sig så mycket. Kanske annorlunda med t ex hund eller häst kan jag tänka mig. Eller om man sprayar enbart på ställen katten inte kommer åt att slicka så bra, typ nacke/mellan skulderblad men även då skulle jag nog vara försiktig.

[LoveUnite]1
12/9/15, 11:17 PM
#5

Hmm, jag e dålig på att ha reflex på mig själv, pinsamt nog, men extremt noga med mina djur. Skulle aldrig våga ge mig på spray, varken på min hund eller katt, men på min egna jacka ja varför inte =)

Min hund har sitt hundtäcke med reflex och en vanlig reflex väst.
Min katt har reflex halsband… deras ögon reflekterar ju rätt fint också. Hade gärna haft en lite reflex väst på honom men den lär försvinna väldigt snabbt, haha!

Upp till toppen
Annons: