Annons:
Etikettdjurskydd-och-lagar
Läst 1659 ggr
StillaSinnet
2016-01-17 16:10

Vems är ansvaret?

Om en utekatt envist bajsar i förskolans sandlåda, då vet jag att det är ägarens skyldighet att se till att den slutar med det eftersom det blir sanitär olägenhet för ettåringar och äldre som faktiskt äter av sanden. Miljö och hälsa har i vår kommun lagt ut lappar i postlådorna och hotat med att sätta ut fällor och fånga in katter som inte är märkta om det inte upphör. Tipset de ger är att ha toalettlåda hemma. Antingen inomhus eller på sin egen tomt.

Var går ansvaret om en utekatt bosätter sig hos någon annan? alltså tar sig friheter att gå in genom öppna fönster och dörrar sommartid? Personligen vill h´jag aldrig vara elak eller skrämma djur, varesig vilda eller tama. är det ändå så att JAG ska se till att katten inte kommer in? våra hus är varma och därför har de flesta i kvarteret fönster och dörrar på glänt. Hos oss står fönstren öppna hela nätterna vilket har gjort att en specifik katt har valt att bo hos oss. EN av alla de katter som finns i området och det är många. Är det ett normalt beteende att katter traskar in i okända hem?

Vi har ingen egen katt och därför är jag totalt okunnig när det gäller ägare och grannars ansvar.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
kattöga
2016-01-17 22:35
#1

Ja, det är normalt! 

Vår hona har flyttat hem till oss efter att ha mått dåligt där hon bodde tidigare.
Vi har haft många grannkatter och har fortfarande en, som har kommit/kommer hem till oss på nätterna. Jag vet inte vad "lagen" säger, men jag kan inte tänka mej nåt annat än att det är vårt eget ansvar att se till att inte katter tar sej in hos oss, om vi inte vill det! 

Så, för öppna fönster och dörrar kan man sätta in myggnät e d, skönt också att slippa mygg, getingar, nattfjärilar m m….. Har man egna katter (som vi har) så kan man fixa kattluckor som läser av chip som katten "märkts" med.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

StillaSinnet
2016-01-17 23:16
#2

#1 vi har ingen egen katt och inga problem med mygg för vi bor på en slätt utan våtmarker där det drar. Vi har inga problem med att katter kommer in egentligen, Jag älskar katter, men på jobbet pratar man om att folk knycker andras katter genom att låta dem komma in. När jag har talat med grannen vars katt kommer in så säger hon åt mig att skrämma ut honom och spruta vatten på honom. Det vill jag inte göra. Han är supermysig! Dess värre trivs han bättre här än "hemma". Speciellt nu på vintern… Hemma skriker han hela tiden och vill ut, säger matte. De har en hankatt till och dessa kom inte överens i början men nu gör de det, säger hon. Familjen fick en bebis i somras också. Här kommer han som en raket från ingenstans när vi ska genom dörren och protesterar vilt när vi tar ut honom.  Kan han vantrivas hemma?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

kattöga
2016-01-18 11:02
#3

Han trivs definitivt inte hemma hos sej! Han har konkurrens från både katt och bäbis. Och den konkurrensen gör din "gästkatt" väldigt stressad. Det är inte alls ovanligt att katter blir stressade och mår dåligt när stora förändringar sker i deras hem, t ex när nya familjemedlemmar "flyttar in".

Vår hona mådde inte heller bra hos sin förra ägare, bl a  pga att hon inte kom överens med den andra katten som bodde där. Dessutom var inte ägarna särskilt bra på att ta hand om katterna, dom fick mest klara sej själva. Dom bodde på en liten gård. Så hon flydde därifrån och kom till oss varje dag. 

Även fast dom inte var dom bästa kattmänniskorna (pga okunskap) så frågade dom mej när vi sågs ute om jag sett deras katt, så dom var ändå oroliga. Hon hade inte visat sej hemma på länge. Och visst hade jag sett katten, jag visade en bild på den katt som kom till oss varje dag.

Jag frågade dom vad dom tyckte att vi skulle göra, katten verkade ju vilja flytta till oss. Och dom gick med på det, om katten vill och vi vill, så ville dom inte hindra henne från att få ett hem där hon trivdes. Så nu bor hon här sedan ett antal år. Och är helt ljuvlig! ;)

Om jag vore er, och ni vill att katten flyttar hem till er, så skulle jag berätta för ägarna att katten är stressad och mår dåligt hos dom (pga av konkurrens bl a) och fråga dom om dom är villiga att låta katten flytta hem till er!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

StillaSinnet
2016-01-18 19:08
#4

#3 Jag har faktiskt föreslagit det…. För nu har de köpt ett hus, ca 2km här ifrån, och då vill de inte att katten vandrar tillbaka hit så de bad oss att INTE ta in den. Så small det till med -24,3 här i natten till lördag. Katten kom in på kvällen och jag messade och sa att jag släpper ut den när jag får svar så jag vet att den kommer in. Fick inget svar. Katten stannade inne hela natten och på morgonen messade jag igen, utan svar. Vid lunch svarade de att mobilen varit avstängd när den laddades och lovade locka hem katten.  Hade det varit MIN katt hade jag varit utom mig av oro om den inte varit hemma på nästan ett dygn i den kylan, men jag är kanske en mes. De har ju vårar nummer och bor på parallellgatan. 

Nåja, katten är mannens och han hade den innan familjen bildades och han håller katten väldigt kär. Dessutom köptes den till hans första två barn från ett tidigare förhållande och de håller också av missen. Så de kommer förmodligen inte gå med på att den flyttar till oss.

Jag är helt säker på att den kommer vandra hit när de har flyttat. Han bli 7 år 2016 och detta blir hans tredje flytt på bara några år.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

kattöga
2016-01-18 20:23
#5

Du är definitivt ingen mes! Tvärtom! Du är en omtänksam och kärleksfull person med kattens bästa för ögonen! 

Jag skulle fortsätta att prata "förstånd" med dom och kanske på sikt få dom att förstå att dom måste göra allt för kattens bästa, inte för några sentimentala känslor pga vad dom ville från början. Jag hoppas verkligen att katten slipper att vandra tillbaka till er, för det är så lätt hänt att dom också hamnar vilse och mår dåligt på vägen! Jag har haft såna katter här också. Men även om det ändå skulle bli så, så är jag glad om katten hittar er när dom flyttat, för katten vet var den är välkommen och mår bra.

Men fortsätt att prata "kattvett" med dom. Om du ger dom kunskap och visar att du bryr dej om katten så kan det ändå bli så att dom förstår att dom gör fel mot katten, om den inte vill leva i den familjekonstellationen! Det kan bli så…… 

Jag håller tummarna för katten!

Och tack, för att du behöll katten hemma när det var kallt!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Björne33
2016-01-18 20:49
#6

Katten är naturligtvis alltid ägarens ansvar och jag tycker att ägaren till den katt som går in till er just tar det ansvaret när hon ber er att spruta vatten på katten så att den inte längre ska gå in till er. Om det inte fungerar så får du prata med ägaren igen, naturligtvis måste du kunna ha ditt fönster öppet.  Jag måste säga att jag tycker att diskussionen är allvarlig efter att ha läst kommentarerna. Att skaffa katt är ett 20 årigt ansvar som kan bli så långt som upp till 30 år. Vill man ha katt ska man köpa sig en egen, inte sno en från någon annan. Man kan knappast begära att människor ska låta bli att skaffa barn? Familjen kan mycket väl vara medvetna om problemet och försöka lösa det. Att låta katten gå in till er hjälper knappast. Tvärtom förstör det varje åtgärd som de försöker göra för att katten ska acceptera den nya familjemedlemmen.  Det förstör också varje sak som familjen gör för att få sina 2 katter att komma överrens.  Och ja, att inte spruta vatten på katten är elakt! Elakt mot en familj som kanske köpt katten dyrt, kastrerat, vaccinerat, och investerat dyrt i sin katt.

MAN SKA ALDRIG MATA NÅGON ANNANS KATT!  En katt som trivs hemma kommer då att skaffa sig 2 hem och kanske bli överviktiga, med sjukdomar till följd. En katt som av någon orsak inte trivs riktigt hemma (t ex ny familjemedlem odyl) kommer att tillfälligt eller permanent tycka att den skaffat sig ett nytt hem och ägaren kommer inte ges möjlighet att lösa situationen. Att på det sättet skaffa katt är inget annat än att INTE värdesätta katten och personligen skulle jag polisanmäla någon som försökte ta någon av mina katter (JA, de är chipmärkta) Igen; Man ska aldrig mata någon annans katt, om man upplever att en katt blir misskött ska man ta upp det med den som missköter katten och berätta vad man ser i första hand, i andra hand polisanmäla. Och ja, vad andra människor tycker spelar roll, om tillräckligt många grannar påpekar att en katt missköts så kommer ägaren antagligen att förändra situationen.  Det är bara det att vi är så in i ……. Fega att vi aldrig vågar säga ifrån när det behövs.

Ja, jag har haft en katt som matades av en granne, han var en vacker stor långhårig ljusbrun katt.  De gav upp tanken på att ”ta över honom” när jag berättade att han hade diabetes, krävde 2 sprutor per dag och att deras ”matning” tvingade mig att dubbla insulindosen . När jag pratade med dem, såg jag kattgodiset uppradat på hallbordet (något han av förståliga skäl inte fick hemma) . De hade ingen egen katt (än, jag gissar att de har en nu, inmatad från någon annan granne…, ”betala inte för något du kan få gratis”)

Annons:
Björne33
2016-01-18 21:08
#7

Jag har också haft en granne som inte tyckte om katter och som hade problem med att katter bajsade i hennes rabatter. Jag tog henne på yttersta allvar , gav henne olika råd på hur hon skulle göra för att få katterna att sluta, tyvärr fungerade det inte till 100% och lösningen blev faktiskt att hon lät min katt som bara sket inomhus i sin låda "överta" hennes trädgård som revir.  Det löste saken för henne, men det är ett problem som det inte finns någon bra lösning på (inget bra medel man kan använda) och även om de flesta utekatter har "låda" inomhus så bajsar de ändå ute också.

Kattföreningar borde "lobba" för att ett medel som fungerar tas fram, kanske det redan finns och någon här vet något som inte jag vet?

StillaSinnet
2016-01-18 21:25
#8

#6 jag förstår din frustration. jag vill inte heller bli av med en katt på det sättet. jag betalar gärna för en egen katt och kan berätta att jag har åkt ner till Tyskland för att importera avelsmöss (min hobby) vilket aldrig någonsin går annat än brakback. Alla djur har ett högt värde för mig ❤️

Att vi INTE har egen katt beror på att min son är kattallergiker men nu är kan 21år och på väg hemifrån. Han har två jobb och sover de få timmar han är hemma. Det gör också att vi faktiskt undviker att ta in underbara grannkatten. Vi lockar ju inte in den precis…

Ägaren frågade om vi matade den för hon tycker att han har gått ner i vikt. Jag sa att jag vid några tillfällen har stuckit till honom en ostbit eller skinka från tex frukostbordet eftersom den tigger som en hund. Det gjorde ingenting enligt henne. För att inte locka den med delikatesser köpte vi ett enkelt torrfoder som vi vid nöd ställer fram, för att det ska serveras godare mat där han bor. Men vi är helt öppna med detta, grannen och jag.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

kattöga
2016-01-18 22:24
#9

Jag tycker inte att det är fel att lyssna till katten! Om katten inte mår bra där den bor, så måste vi människor lösa det! Om vi inte kan det, så måste vi lyssna till katten! Och om katten inte mår bra där den bor, så bör vi se till att den får ett hem där den mår bra!

Självklart är inte det något som löses på 5 minuter, det kan lösas och katten kan acklimatisera sej. Men det kan också vara så att katten absolut inte mår bra där den "bor". Och då måste vi hjälpa katten att hitta nånstans där den mår bra!

Spruta vatten och andra "aggressiva" metoder gynnar aldrig ett förtroende! Om en ägare förordar aggressiva metoder till andra, då blir jag väldigt skeptisk…. vad för metoder använder hen själv med sina katter….?

Jag är säker på att ägaren till TS katt har ett gott hjärta, men det godaste hjärtat vill att katten  mår bra! Alltid!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[LoveUnite]1
2016-01-19 23:43
#10

Jag vet många som matar katter och sedan kommer de hela tiden tillbaka till dem, de släpper även in dem i husen. Människorna klagar att katterna alltid kommer tillbaka osv, men dem gör ju det eftersom de får mat och tak över huvudet.

Då anser jag att de människorna har inte rätt att klaga.

Vill man inte ha katterna där ser man till att inte locka dem tillbaka.

Sedan vet man ju inte om de är vildkatter, hemlösa katter eller bara vanliga hederliga ute katter, speciellt om de ej är chip/öron märkta eller id märkta på annat sätt. Då finns ingen möjlighet att kontakta eventuella kattägare.

Jag skulle aldrig få för mig att släppa in en främmande katt, visst var det frestande ibland när man såg de små sötingarna. Där jag bodde innan hade jag altan och katter kom på besök med jämna mellan rum, tittade in genom fönstret och på somrarna om jag ej hade haft hund skulle de säkerligen kommit in i lägenheten.

Min katt får inte vara ute när det är kallare än -2 grader om nätterna, då håller jag honom inne trots om han vill ut. Så enligt min åsikt om någon låter sin katt vara ute när det är -20 grader… ja då är de inte en kattägare som bryr sig om sin katt!

Gällande bajsandet… ja på sätt och vis är det ju kattägarens ansvar men samtidigt inte så lätt att kontrollera en lös ute katt… Tyvärr gillar katter att bajsa i sandlådor och i blomrabatter, min mamma har det problemet med grannkatter och har även en vän vars grannkatter kommer och bajsar i deras sandlåda som är till för deras barn.

Så.. vad kan man göra. Jag anser inte att spruta vatten på en katt är elakt, det är ju inte kattens revir.

Den dagen då det blir en lag på att katter ej får bajsa ute, den dagen kommer det inte längre finnas ute katter. För man kan INTE kontrollera vad en lös ute katt gör… går bara inte.

Spectabile
2016-01-29 19:41
#11

Hur man löser Förskolans sandlådor som är av större modell vet jag inte. Men som privatperson har man oftast inte såå stora sandlådor åt barnen, då kan man på ett enkelt sätt göra en träram och på den fäster man ett finmaskigt nät. Då är katterna inte speciellt intresserade sandlådorna längre.

StillaSinnet
2016-03-06 16:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#12

drygt en månad senare och kattens familj flyttade för 14 dagar sedan. En vecka efter flytten satt han på vår trapp igen. Vi messade och katten hämtades, men då sa husse att om det händer igen så skulle vi få katten om vi ville eftersom han så tydligt visar var han vill bo. I fredags, en vecka efter första återbesöket hos oss kom han igen, men sent på natten så vi kontaktade ägarna igen lördag fm. Jag var inte hemma när de kom  vid lunch och hämtade och dottern som var ensam hemma visste inte om vi hade bestämt att han får vara kvar hos oss så de tog med honom igen. 

jag messade då och skrev att han kan få stanna om han dyker upp igen. Idag satt han på trappen igen.  Jag messade och fick ett mess tillbaka: 

-Ok, då har ni fått en ny familjemedlem En riktig goding.

Jag svarade:

- Åh, men jaaa, det är han verkligen!!!! Menar du det 😮❤️! Men vi kan ju få en omvänd historia om han saknar er och börjar gå tillbaka igen. Han är ju som han är 😛. SMSa gärna i så fall. Om han dyker upp och om han är välkommen tillbaka till er så kan vi ju ha delad vårdnad. Eller nåt🤗.

Svar från Husse:

-Han kommer förmodligen stanna hos er. En katt stannar inte om den inte trivs. Men Lucas verkar stormtrivas hos er 👍

Jag igen:

-😍😍😍😍 Då ID-märker vi honom och försäkrar honom eftersom han vandrar lite och är en street fighter. 

Så nu kan Lucas boa in sig och slappna av ❤️

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

kattöga
2016-03-06 16:36
#13

Vad härligt! Stort Grattis till Lucas och hans nya familj! Vilket härligt slut på denna saga! 👍

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
StillaSinnet
2016-03-06 16:52
#14

#13 Ja, eller hur!? Det känns så skönt att vi är vänner och värnar om Lucas väl och ve båda familjerna.  Helt underbart!!!🤗

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

molbojse
2016-03-17 10:32
#15

Vi hade en katt som klättrade över till våran balkong på tredje våningen en hel sommar. En stor svart hankatt. Flera gånger jag fått hjärtattack när jag ska ut på balkongen och framför dörren sitter en uppskattningsvis sju kilo katt och stirrar på mig. Ibland kom han och gosade ner sig i min säng bara så där :p alla kände alla där jag bodde då så vi skrattade mest åt att han kom över till oss och han fick kärlek från oss ändå :) mina råttor jag hade då var inte lika roade av besökaren dock…

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Huskatten4
2016-04-08 17:32
#16

Börjar man mata en katt får man skylla sig själv. Om en utgående kisse som har ägare får nos på mat någonstans, går den självklart dit. Oavsett hur bra den har hemma hos sin egentliga ägare. Därför ska man ALDRIG mata en katt som inte uppenbart ser ut att må dåligt. Du riskerar att bli ägare till en katt du inte vill ha och den riktiga ägaren saknar sin.

StillaSinnet
2016-04-09 09:38
#17

#16 om du läser igenom kommentarerna, speciellt #12 så har ägaren själv sagt att Lucas inte trivs hemma. Säkert pga alla nya familjerelationer och flyttar. Vi har gemensamt bestämt att han får flytta hit. Nu är Lucas för första gången försäkrad och dessutom både chippad och reggad, med mig som ägare. Han vill knappt aldrig går ut. Trygg, lugn och mycket tillgiven.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

molbojse
2016-04-11 18:40
#18

Kan även berätta, apropå mata andras katter, att i det radhusområdet vi bor i nu har grannen två kissar. Världens goaste tanter på fem respektive tretton år. Svartvita båda två. Den yngre honan kommer ofta över till oss och nosar, men efter vi skaffade Plus vågar hon inte gå in till oss mer. Även vår ena hankatt (inte vår egentligen utan sambons farmor vem vi bor hos) traskar över till dom. De har kattlucka så han kränger sig igenom och gör sig hemmastadd ;) Vi har hemskt bra kontakt med grannarna (sonen är bästa kompis med min sambo och de har känt varandra i nästan 20 år). Båda parter är okej med att våra katter besöker varandras hem ibland och de vet precis var de hör hemma :) Vi bor även vägg i vägg, så inte alls lång bit att gå.
Enda gången jag känner att det kan vara okej, då vi faktiskt har hemskt bra kontakt med dom, allihop. Katterna fungerar bra tillsammans men äldre tanten är en riktigt bitch emellanåt och det är hon som regerar på gatan. Plus har inte vågat sig in till dom än, men han har varit framme och nosat på kattluckan. Kommer han på hur den fungerar lär han nog traska in och illa kvickt bli utkörd av surtanten igen xD

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Upp till toppen
Annons: