Annons:
Etikettallmänt
Läst 840 ggr
Plingen85
2016-02-10 08:40

Innekatter ska bli utekatter (om de vill)

Vår 4 innekatter har chansen att få bli utekatter till sommaren.

Vi ska i april flytta ut till ett hus på vischan, alltså riktigt ut i skogen. Vi har 4 katter, 2 tjejer som idag är 2,5 och 1 pojke och 1 flicka på ca ett halvår idag. Alla är nu kastrerade, tatuerade i öronen och vaccinerade. Men innan utgång ska de hinna med en dos till misstänker jag.

Jag har läst lite löst på sidor att man ska bo minst 3 månader i huset innan man släpper ut de, och att man ska ut med sele. Samt att de små ska vara minst 1 år innan de släpps ut. Det är ett 2 familjs hus och vet att grannen har ca 2 katter. 

Någon som har mer tips? Är så nervös för det är åkrar bredvid där de kommer så vete mm och maskiner som kommer åka, vildsvin finns här också och gud vet vad haha. Är lite smått orolig för mina pälsklingar.. för jag vet att de små förmodligen kommer vilja ge sig ut. De äldre vet jag inte riktigt.

Annons:
VildaVittra
2016-02-10 08:56
#1

Jag släpper ut katterna på nya platser efter några dagar bara, dvs när de vet vart matskålen står. Och jag låter de upptäcka världen utanför utan sele, i början håller de sig nära huset, speciellt som kattungar. 

Faktiskt är vildsvinen farligare för dig än för katterna, för svinen ser inte så små djur som något direkt hot. Enda gången jag blivit av med en katt till något vilt djur, så var det havsörnen som slog en gammal skröplig katta och då har jag haft väldigt många katter och under väldigt många år.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2016-02-10 09:17
#2

Jag har haft katter inne i 2 veckor innan jag  släppt ut dom (samma som höns, det var där jag hämtade längden på väntan). Då vi försökte med en kattunge så började vi med sele, till stor del för att hon var ganska rädd av sig och så ung (sen så gick hon aldrig fritt, min man började reagera på henne så nu bor hon på ett fint ställe på landet hos en av svärmors kompisar).

Vår katt är naturligt jätterädd för maskiner, vilket är bra enligt mig. Jag skulle hålla koll på hur din katt reagerar på maskiner.

Hon är också skiträdd för björnar och har stenkoll på när björnar är i närheten och hon håller sig borta så vildsvin borde inte vara problem.

l'm back

Plingen85
2016-02-10 09:33
#3

Men gäller detta de mindre också? 

Hoppas de kommer akta sig för allt haha..

VildaVittra
2016-02-10 09:36
#4

#3 Jag har alltid låtit även små kattungar gå fritt. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Plingen85
2016-02-10 09:56
#5

Allt det här är främmande för mig så allt är läskigt haha, de är ju så små :p 

Har världens skog bredvid oss också..  vem vet vad som finns där haha…

Har ni erfarenhet av kattlucka med chipavläsare?

Det sitter en kattlucka nu som reagerar på bricka på halsband men vet att de oftast får av sig halsband utomhus och kan vara farligt?

VildaVittra
2016-02-10 10:01
#6

#5 Jag har bara haft vanliga kattluckor, tycker dom fungerar utmärkt. De fungerar även som spaningslucka för hundarna. 😎

Fördelen med att vänja katter att vara ute så här års, är att de inte vill vara ute så länge pga vädret. Sedan i sommar när solen skiner vill de knappt komma in istället.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Plingen85
2016-02-10 10:12
#7

Haha va gulligt med hundarna :p är själv rädd att få in andra djur  :D 

Men jag vill ju ha de inne hos oss så man kan gosa :p men på nätterna då? ska man låsa kattlucka eller ska de få gå hur de vill?

VildaVittra
2016-02-10 10:19
#8

#7 Mina kissar har lärt sig att låsa upp kattluckan. Jag hade två nykastrerade kattor som plötsligt var utanför huset. 🤪Sätt en innerdörr som du kan stänga om du vill hålla dom kvar inne istället. 

Jag låter mina göra som de vill (förutom att jag slänger ut dom när jag ska laga mat eftersom jag inte vill ha deras "hjälp"), ibland är de ute på natten, ibland inne.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Plingen85
2016-02-10 10:34
#9

Ok aja får se allt efter vad tiden går hur vi gör :p

Lisabet
2016-02-10 13:18
#10

Vi har kattlucka med chipsavläsning. Det skaffade jag när vi fått nog av kringströvande katter som gick in och åt kattmat och trakasserade våra katter. Det blev mycket lugnare, när de inte kunde komma åt maten, inget behov alls att komma hit.

Fast ibland låtsas yngste katten att han inte kan komma ut. Han står precis vid luckan så att den slamrar, öppna - stäng, öppna - stäng, för då kommer vi och öppnar ytterdörren. Det är mycket bättre att använda stora dörren, enligt honom och dessutom att ha pli på sina människor.

kattöga
2016-02-13 10:20
#11

Vi byggde en tillfällig rastgård till vår hane när han flyttade hit (vuxen 11 år). Dels för att vi hade en hona redan och hon var inte särskilt glad över nykomlingen. (Tvärtom! Och hon är fortfarande inte särskilt glad åt inkräktaren…. efter 1,5 år….)

 Och dels för att han skulle få vänja sej vid omgivningen och mej i trygghet och likaså vänja sej vid grannkatterna (särskilt en). Han fick en temporär kattlucka i fönstret också, så han kunde gå ut och in som han ville.
Numera har vi ingen rastgård och båda katterna går ut och in som dom vill. 

Vi bor också i skogen och där finns det mycket spännande att jaga, fåglar, möss, sorkar, ekorrar osv…. Dom farligaste djuren här är grannens ena katt, en riktig elaking. 

Vi har chiplucka. Jag tycker den är helt suverän, för nu kommer inte grannkatterna in och äter upp kattmaten och skrämmer våra katter, numera är det bara "elakingen" som försöker ta sej in.

Den klickar till när den öppnas och stängs, så har man inte kattluckan för långt borta så hör man oftast när katterna kommer och går.  Vilket dom gör när dom själva vill, natt som dag.

Precis som Lisabets katt så är kattluckorna bra när ingen öppnar stora LejonPorten (ytterdörren)….. För självklart är LejonPorten ämnad för en ståndsmässig katt! 🐱😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Plingen85
2016-02-15 09:16
#12

Ja nä det blir kattlucka, bor minst 1 katt i dörren bredvid. Så får boka chip samtidigt som vaccinationen =)

molbojse
2016-03-23 17:11
#13

När jag flyttade in till radhus med sambon och vår grabb följde med så fick han först gå inne i cirka två veckor. Sen gick jag ut med honom i sele och koppel tills han lärde sig var ytterdörren var någonstans och visste var han hörde hemma. Efter två veckor fick han gå lös, men jag gick med honom hela tiden. Successivt följde jag med honom kortare och kortare bitar (han springer till mig direkt om det är något) och till slut satt jag bara utanför dörren och lät han springa bäst han ville. Vi har ingen kattlucka så här är det öppna och stänga ytterdörren som gäller :)
Tack vare att han lärde sig snabbt var "hem" var så haltade han hem alldeles själv efter en påkörningsskada. Hittade honom utanför ytterdörren.

Gå med kissen i koppel tills du känner dig säker att släppa :) Följ gärna med när kissen strosar runt så vet den att du alltid finns nära.
Lycka till! :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
Upp till toppen
Annons: