Annons:
Etikettbeteende
Läst 673 ggr
Selinda98
3/26/16, 7:03 PM

Kattbråk efter bortgången kattkompis

För ett tag sen var jag tvungen att avliva en utav mina 2 katter. Sen det hände har min andra katt hamnat i flera kattbråk. Förr när det kom katter till våran tomt brukade hon springa in och sätta sig i ett fönster och morra. Nu stannar hon ute och hamnar i bråk med katter som kommer hit och dessutom så kommer det mycket oftare katter hit  nu sen min andra katt gick bort. Hon går aldrig utanför tomten utan det är bara när katter kommer hit som det blir bråk. Det är speciellt en av grannkatterna som kommer hit ofta nu. 

Jag undrar för det första varför det har blivit en sådan tydlig skillnad och för det andra, vad ska jag göra åt det? Hon jamar högt när en katt kommer innan så jag hinner stoppa det innan något allvarligt händer om jag är hemma, men är så orolig för att hon ska skada sig om jag inte är hemma någon gång. Hon har aldrig varit i kattbråk tidigare och är gammal så hon har nog ingen chans mot den yngre grannkatten. Vad ska jag göra? Är så orolig!

Annons:
VildaVittra
4/1/16, 11:43 AM
#1

Innan var det nog att din andra katt var "top cat" och nu måste de göra upp om vems revir det faktiskt är.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
5/24/16, 10:22 PM
#2

Precis samma sak hände oss, när vår ena katt dog. Han var en verklig "bullie" och skrämde bort alla andra katter.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Selinda98
5/31/16, 11:27 PM
#3

#2 Hur löste sig problemet? Löste de det själva eller gjorde du något för att katterna skulle sluta komma? 

Det är bara en katt som fortfarande kommer, en riktigt enveten katt. De andra slutade komma när jag skrämt bort dem några gånger. Vet inte hur jag ska få den att sluta komma hit. Har lagt fram vattenslangen eftersom jag tror att jag behöver göra något annat än att bara skrika på den för att den ska sluta komma tillbaka men den kommer ju såklart alltid när man är som minst redo och springer så fort jag springer ut så hinner aldrig använda vattenslangen. 

Edit: Vill bara förtydliga att jag aldrig skulle göra något för att skada en katt så meningen är alltså absolut inte att skjuta en hård stråle på den med vattenslangen utan bara lite vatten för att den ska förstå att det inte är så roligt att vara på vår tomt så att den slutar komma hit.

Halvdansken
6/1/16, 11:00 AM
#4

Jag har väst riktigt högt åt "inkräktarkatten", i övrigt har jag bara låtit dem klara det själva. Verkar som om de kommit överens om var gränserna går nu.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: