Annons:
Etikettallmänt
Läst 572 ggr
Katarina97
2016-07-09 23:14

Utekattägares skyldigheter?

Inser att detta blev ganska långt men är väldigt tacksam om du tar dig tiden att läsa och skriva ett svar ❤️

Vad har man egentligen som ägare för ansvar över vad ens katt gör när den är ute? Vi har en nyinflyttad grannkatt (tror jag eftersom jag aldrig sett den förrän några månader sedan dock inte säker på vart den bor) som ofta kommer till våran tomt och hamnar i bråk med min katt. Om det är den som börjar hoppa på min katt eller tvärtom kan jag inte svara på då jag aldrig sett hur det börjar utan springer ut när jag hör katterna fräsa och jama men min katt går aldrig utanför tomten så det är alltid på min tomt och min katt vill ju säkert skydda sitt revir. Hon är en gammal katt och vi har aldrig haft problem med kattbråk tidigare med henne utan det är bara just denna katten. Den andra katten är ung och muskulös och om det skulle hamna i ett rejäl bråk när jag inte är hemma så vet jag att min katt tyvärr troligtvis inte skulle ha en chans. Har försökt med att både skrämma iväg den och spruta vatten på den för att den ska förstå att den inte är välkommen här men inget hjälper. 

Nu vågar jag inte längre släppa ut henne utan hon får bara gå ut när jag är med vilket kan irritera henne eftersom att hon är van att gå in och ut som hon vill. Gjorde också en tillfällig liten inhägnad till henne ett tag men det känns så dumt eftersom det egentligen inte behövs för att hålla henne på tomten utan bara för att hålla en annan katt ute. Är det verkligen mitt ansvar att hålla min katt inne eller är det den andra kattens ägares ansvar att deras katt inte kommer in på andras tomter och bråkar? Jag förstår att det inte är så lätt att få sin utekatt att inte gå till andras tomter och har full förståelse för att de inte vill ha den inne hela tiden men jag tänker att vi kanske kan göra någon överenskommelse när jag fått reda på vem katten tillhör. Så frågan är, vad tycker ni är rimligt att jag kan kräva av den andra kattens ägare?  Att de ska hålla sin katt ute vissa tider så att min katt kan få gå ut? Eller nåt annat?

Annons:
tlover
2016-07-10 13:53
#1

Det är kattägaren som har ansvaret så jag skulle försöka diskutera fram nån lösning, tex olika pass som du var inne på

l'm back

Upp till toppen
Annons: