Annons:
Etikettkattannonser
Läst 1030 ggr
Lewins
2016-10-06 19:18

Min katt kan inte bestämma sig!

Jag behöver verkligen hjälp! Under min livstid har jag haft 10 katter (både unga och gamla) men ingen katt har vart i närheten av min nuvarande katt i sitt beteende! Hon är ute/inne-katt 2,5 år och driver mig till vansinne! Jag har till och med flyttat till större radhus för att försöka göra henne nöjd! Nu till problemet: Hon är extremt stressad och ligger aldrig still, jag har inte sett henne vila mer än 5-10 min i taget och detta leder till att även min natt blir ett helvete! Hon ska ut och in hela tiden och får hon inte som hon vill så skriker hon, krafsar eller trycker in klorna i fönsterkarmen och drar åt tills det släpper med ett brak. Hon hyperventilerar om hon inte blir utsläppt. Detta sker med 40min mellanrum och jag har inte sovit sedan jag skaffade henne! Jag har försökt med allt (ignorera, öronproppar, mat ute, ett eget "hus" ute osv! Ibland är det även så att jag får släppa in och ut henne 5gångee under mindre än 10min (Jag har räknat)! Snälla ge mig några tips om vad jag ska göra för nu har jag inte ork längre utan funderar på att sälja henne vidare eller alternativt avliva henne😥 Inga onödiga kommentarer om att har man skaffat katt så får man veta vad man ger sig in på (jag är som sagt väldigt kattvan och har även gått agronom husdjurs utbildning och är en extrem djurvän!) Någonting är helt enkelt inte rätt i hennes beteende!

Annons:
kattöga
2016-10-06 19:20
#1

Enkelt> Kattlucka!

 Är hon chipmärkt, skaffa en kattlucka som läser av chip, så att inga obehöriga katter kan komma in eller ut. Är hon inte chipmärkl; då rekommenderar jag att du chipmärker henne…..

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

keanu
2016-10-06 19:37
#2

Hur mycket leker  du med henne? Katter är individer och då får man helt enkelt lära sig om den katten och försöka hitta  en lösning . Katter är otroligt envisa och då du ger henne precise som hon vill kommer hon att fortsätta då det blir positivt  för henne  . Hjärngympa  är lika viktigt som fysisk lek med vippa dagligen . Är hon kastrerad ? Hur ser hennes kattmiljö inomhus .?

Lewins
2016-10-06 20:04
#3

#1 japp hon har chip och det ska jag kolla med föreningen om dom godkänner😀 Har dock en glasdörr så frågan är om dom tycker det är ok😥 #2 Hon är kastrerad och jag hoppades att de skulle lugna problemet men icke… Leksaker finns det gott om men hon har aldrig vart intresserad av det utan vill gärna dra in möss och fåglar för att leka med (då brukar jag låta henne hålla på nån minut innan jag byter ut fångsten mot mat och berömmer henne eftersom det är ett normalt beteende) torkar även efter på golvet😂

Lewins
2016-10-06 20:07
#4

Är det nån av er som har något förslag på varför hon hyperventilerar så ofta? Så skönt att få några att bolla med då mina vänner inte är lika intresserad av djur som mig!

vendelay
2016-10-06 20:38
#5

Förlåt om det är en fråga med ett självklart svar men du har väl varit hos en veterinär? Vad säger de?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lewins
2016-10-06 20:53
#6

Vendeley dom har klämt och känt på henne och även röntgat kroppen men hittar inget. Så på nått sätt så är det väl jag som har format henne till den hon är, men samtidigt så är det konstigt då min andra katt är raka motsatsen! Så därför börjar jag fundera om hon har någon slags "psykisk" ohälsa eller att hon är schizofren om det går att vara när man är katt? För ibland känns det som att hon kommer in och sätter sig i soffan 2 sekunder och kollar sedan ut och tänker "oj vad gör jag inne" åsså går hon till dörren och börjar krafsa igen, jag öppnar dörren å hon sticker ut halva kroppen på väg att gå ut åsså kommer hon på att " oj jag var ju just ute jag skulle ju lägga mig i soffan" så går hon tillbaka till samma ställe på soffan och sätter sig… Dom har ju inte kollat hennes hjärna men jag vette fan hur mkt mer pengar jag kan lägga ner på henne nu… Är uppe i över 20000 på dessa år då hon även har brutit benet, blivit biten i rumpan och skadat tassen :S

Annons:
vendelay
2016-10-06 20:56
#7

Men mår hon bra?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

kattöga
2016-10-06 22:24
#8

#3 Kattluckor kan monteras in i glasdörrar eller fönster också. Man köper i så fall ett "tillbehör" för montering i glas då också när man köper kattluckan. 

När det gäller kattluckor monterade i glas så kan det vara så att du behöver byta ut glasrutan när (och om ) du flyttar från din bostad. Men det är oftast ändå ingen jättestor kostnad att sätta in nya glasrutor jämfört med att byta ut en dörr eller delar av vägg (om man satt in kattluckor på såna ställen). 
Så jag tror att det inte ska va nåt problem att sätta in enkattlucka i din glasdörr! Så länge du är beredd att bekosta en ny ruta när du flyttar därifrån.

Kolla upp detta och titta på kattluckor. Den sista vi installerade nu var denna den är stor och bekväm för katter. Tidigare har vi haft bl a denna kattlucka med chipavläsning (och andra enkla som inte läser av chip) men den stora känns bra för den ger katten större möjligheter att röra sej fritt och att se ut genom luckan. Dom mindre behöver dom ju ändå "tråckla sej igenom"…..

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Lewins
2016-10-06 22:57
#9

Vendeley: ja alltså dom kan inte hitta något onormalt hos henne och jag tar ju hand om henne som en prinsessa, sen vet jag inte om det är något som ligger psykiskt som gör att hon inte mår bra. Hon älskar ju mig också och är inte rädd för mig utan gosar gärna på hennes vilkor! Allt annat förutom hennes konstiga relation till ute och inne går ju :) Kattöga: tack du har fått mig att vilja prova ännu mer och inte ge upp! Ska beställa en kattlucka för glas och sätta in så fort jag får ett ok från föreningen!:D

kattöga
2016-10-07 10:55
#10

#9 Under tiden kan du läsa på lite om "Sure Flap"-luckorna på sureflap.com. Hur dom funkar, hur man monterar osv. Det finns videos på hur man monterar också.
Bildgooglar du också, kan du hitta fler bilder.

Här kan du t ex läsa om den större luckan m (SureFlap Microchip Pet Door), som jag föredrar till våran katt. Han är inte jättestor, men dom mindre luckorna känns inte bekväma för honom. 

Jag hoppas verkligen att föreningen är välvilligt inställda till kattlucka!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: