Annons:
Etikettallmänt
Läst 1377 ggr
ApanAnn
2017-10-06 09:19

Hur hantera katt i olämplig miljö?

Hej, Jag har sett en katt kvällstid i närheten av ett köpcentrum och fick veta av andra personer på platsen att den brukar synas där. Första gången jag såg den så gosade den järnet med två tjejer som satt på en bänk. Den var ganska liten och extremt kelig. En äldre dam som sett den flera gånger försökte få tjejerna att "adoptera" den för att hon tyckte synd om den. Själv hade hon katt, annars lät det som att hon skulle tagit den själv. Jag fick klappa ock känna lite på katten och den hade fin päls och bra hull, så det verkar troligare att den faktiskt har ett hem redan och kanske "får" vara utekatt. Jag kan se ett par omedelbara risker. 1. Det är inte allt för långt från trafikerade ställen och en svart katt i mörkret syns inte så bra. Inget halsband och liten katt, så kanske ung och dum fortfarande? 2. Den riskerar att bli kattnappad av någon välmenande person som tycker att den är söt. 3. Det är ett stooooort bostadsområde, om någon elak person vill skada katten så är det tyvärr lika enkelt att närma sig den då den är social och gosig. Jag har fått tips från att ta med den till veterinär och kolla chip till att sätta på halsband med mina kontaktuppgifter så att ägaren kan höra av sig. Hur hade ni som utekattägare velat att detta hanteras?

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
kattöga
2017-10-06 10:20
#1

Jag hade tagit katten till veterinären för att kolla om den är chippad o registrerad och kastrerad. Sedan hade jag tagit en permanent tuschpenna och skrivit "Ägare t denna katt, ring mig" (eller bara "Ring mig") och mitt telnr på insidan av öronen, om den inte är chippad och registrerad. 

Om ingen hörde av sig och jag såg katten  stryka omkring fortfarande,  skulle jag vid ett senare tillfälle ta hem katten, meddela polisen och satt upp många lappar i området om upphittad katt och på kattsajter (bl a ifokus) på nätet. 

Om ägaren skulle höra av sig,  för visst kan det vara så att ägaren låter katten gå ute fritt, eller om ägaren hittas genom chip, skulle jag ge ägaren så mycket information som möjligt om just riskerna i ett sånt område,  id-märkning och ge adresser till kattsajterna här på iFokus,  och andra ställen (bl a kattstatus.se).

Jag tror inte att jag skulle sätta på något halsband, eftersom de kan fastna någonstans med halsbandet….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

hemul
2017-10-08 07:22
#2

Jag skulle vilja att du lät bli min katt. 😉

Upp till toppen
Annons: