Annons:
Etikettträning
Läst 4315 ggr
oh-la
3/1/18, 12:49 PM

Från inne till utekatt

Så kom dagen då vi köpt hus och tanken blir att låta i alla fall den ena av två katter få gå ut lite på egen tass! Huset vi köpt ligger som ensamt hus, längst in på en grusväg, från en grusväg, med stooooor tomt. Närmaste stora väg ligger 10 minuter bort. Få grannar och bakom enbart skog i 20 minuter. Det är alltså mitt ute i ingenstans utan biltrafik eller människor som kan störa sig. Katterna är två innekatter. Den äldre är en birma på 9 år och den yngre än en lite huskatt på runt året. Båda är kastrerade, id-märkta (och registrerade så klart) och har gått ute med mig i koppel tidigare. Kastrerades båda när de var runt 5 månader. Nu är väl tanken när vi bor så lantligt att dom ska få gå ut lite på egen tass, men här har jag noll koll. Dom ska självklart bo in sig några månader, vi flyttar in i maj, så under vår semester i juli känns rätt lagom att börja. Hur gör vi? Och hur går vi till väga med de två olika katterna?

Annons:
[PeterTM]
3/1/18, 1:00 PM
#1

Jag avråder starkt till att släppa ut en katt på egen tass som aldrig har belastat smådjursfaunan tidigare. Man brukar vanligen fråga hur man gör tvärtom.

Använd sele och gå ut med katten själv. Vi hade tidigare en utekatt som inte gick att omvända, men när hon blev gammal och sjuk, bestämde vi att nästa katt ska inte få gå fritt (frigående katter tar enligt den senaste statistiken16 miljoner småfåglar i Sverige årligen och då är inte alla ekorrar, harungar och andra smådjur som vi inte vill bli av med inräknade).

Nu har vi två katter, en bondkatt från ett katthem och en raskatt. Raskatten går vi ut med i sele. Bondkatten är omöjlig att få på sele, så vi har nätat in altanen för att hon ska få vara utomhus. Det funkar fint.

oh-la
3/1/18, 1:27 PM
#2

#1, nu är ju det här en sida om, och för, utekatter. Ditt inlägg var inte alls svar på min fråga. Jag behöver inte tips om hur man håller innekatter, jag har hållit innekatter i många, många år. Tack för tipset hur som! Hoppas det kommer fler svar med tips :)

[PeterTM]
3/1/18, 1:44 PM
#3

#2 Nja, nog tycker jag att jag måste få säga att det är väl inte bara din katt mot andra människor och biltrafik som finns på spelplanen, där finns annat levande och katter är en invasiv art som inte har i faunan att göra öht.

oh-la
3/1/18, 1:48 PM
#4

#3, åter igen, tack för input :) hoppas fler vill komma med tips :)

Cragan
3/1/18, 2:07 PM
#5

börja med koppel o sedan kan ni testa o låta ytter dörren vara öppen när ni är ute o påtar i trädgården
katterna här började med att vara ute en kortis (10-15min) nu kan de vara ute en heldag om vädret är bra  äldsta här är snart 19år o yngsta är runt 15

kattöga
3/2/18, 9:37 AM
#6

När en av våra katter flyttade hit (vuxen katt, som varit utekatt hela sitt liv) byggde vi en tillfällig rastgård till honom som han kunde ta sig ut till genom kattlucka i fönstret. 

Han fick vänja sig vid vårt hem och även delar av utemiljön i några månader. Så när vi släppte ut honom fritt kände han igen sitt hem även utifrån.

Största lyckan när han väl fick gå ut på fri tass! 

Men som sagt, han har varit utekatt i hela sitt liv. Men kanske en idé som passar er också.

(Vi bor i liknande miljö som ni gör.)

Nu har vi två innekatter också, så till våren planerar vi bygga en permanent rastgård som de kan vistas i när de vill vara ute. (Just nu har vi nätat in en del av verandan så de får vara utomhus när de vill i alla fall.) De är vildfödda men har varit innekatter sedan de räddades som kattungar.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
oh-la
3/2/18, 10:20 AM
#7

#5 Tack för tipset! Lite så vi tänkte starta också. Den äldre, Burman, älskar att vara ute och brukat gå lös. Vi har rest en hel del med henne och hon är otroligt trygg så hon får nog hänga på utan sele så fort vi känner att hon är hemma med nya huset. Det blir hennes 6:e flytt i livet, och hon klarar det galant varje gång. Den lille skiten är hittad i en rondell i somras av vänner. Dom kunde inte behålla honom då de hade jakthundar, så han fick komma till oss. Han är mer orolig över att gå ut, så med honom får vi se. Ingen katt ska tvingas ut så klart. Vill han inte får han vara inne. Den äldre vet jag kommer älska det. Vi har ju en stor låda också som vi vill hålla fria från möss så förhoppningen är ju att de ska få jobba lite också. #6, smart! Det kan vara något :) vi har en stoooor inglasad veranda också, så där kan vi ha öppet till och ställa den stora klösmöbeln för extra bra spaning nu till att börja med. Känns underbart att få all denna plats, och ändå bara 20 minuter in till Göteborg:) rena drömmen :) Vår lille katt har ju lite samma bakgrund som din så där får vi nog ta det lite lugnt, och som sagt, vill ha inte får han vara inne. Tack för kanonbra tips!

kattöga
3/5/18, 9:15 AM
#8

Det var så lite så! Skriv gärna här o berätta hur ni gjort/gör. Bilder är alltid kul också! 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

oh-la
3/5/18, 10:30 AM
#9

#8, det blir säkert en egen tråd om katternas göranden och låtanden :) bilder också så klart! Ser att jag behöver rätta mitt eget inlägg. Telefonen vill imte skriva birma, utan burma av någon märklig anledning. Det är alltså en birma jag har :)

Björne33
4/5/18, 11:34 AM
#10

Lite sent svar, är inte inne på sidan så ofta, men jag tycker inte att man behöver krångla till det så mycket. Jag har haft 2 innekatter(i olika perioder) som jag släppt ut. Den första var 10 år innan den fick komma ut och den andra dryga året.  De fick "bo in sig" ca 2 veckor innan jag helt enkelt öppnade dörren för dem. Bägge satt i början alldeles utanför dörren och tittade.  För den yngre tog det ungefär 3 dgr innan hon började göra små utflykter ute i det fria, för den äldre tog det längre tid.  Bägge följde till en början bara med mig ut i trädgården och höll sig inom synhåll, sedan kom en period på några veckor när de var lite "otyglade" och inte kom hem när jag ropade utan när de kände för det. De var också ute fler timmar än de var inne.  När nyhetens behag lagt sig ändrades det och de var ute ungefär lika mycket som inne, samt att de började komma när jag ropade på dem (ni vet… mat och lite kärlek…)  Men katter är ju personligheter, så din katt kanske gör annorlunda. Så mitt råd är, öppna dörren när du är hemma och låt katten bestämma sättet och takten.

Upp till toppen
Annons: