Utekatter iFokus

Utekatter

Etiketthälsa-skador-och-sjukdomar
Läst 1282 ggr
misskittykatt
0

Tjock katt?

Hej! Jag har en katt som heter Blomma. Hon är väldigt tjock. Vad kan jag göra? Ska jag banta henne eller är det bara naturligt? Hon är steriliserad.

VildaVittra
0

Jag har också haft en katt som hette blomma som dock var en pojke, döpt efter skunken i en disneyfilm.

Vad får hon för foder?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

misskittykatt
0

#1 Det varierar, ibland får hon Mjaus Fiskfest, ibland får hon Whiskas och ibland får hon Friskies. Just nu har hon Friskies.

misskittykatt
0

#1 Alltså torrfoder :)

tlover
0

Nu har jag aldrig haft en tjock katt så jag har inte egen erfarenhet att gå efter men det verkar som om du skulle kunna ge betydligt bättre mat än friskies torrfoder.

Sånt torrfoder innehåller ofta alldeles för lite protein och alldeles för mycket säd.

Funkar blötfoder så är Mjau bra blötfoder.

Funkar bara torrfoder skulle jag rekommendera att du köper dyrare (men bättre) torrfoder. Nu vet jag tyvärr inget märke eftersom vår katt äter Mjau då hon inte "amatörbarfas" men det finns säkert dom som vet om bra torrfoder också.

När det gäller kattmat ska det vara så hög kötthalt som möjligt och lite (eller helst ingen) säd i.

l'm back

cattisa
0

Jag tycker att det är lättare att få katten att hålla en lagom vikt när den får huvudsakligen blötfoder. Min katt äter Mjau eller Bozitas blötfoder eller Icas påsar. Ibland får hon lite Orijen torrfoder för att hon tycker att det är så gott.

Jag har läst i andra trådar att Orijen och Applaws ska vara bra torrfoder.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Jourhemmet
1

Byt foder. En bra regel är att aldrig köpa torrfoder i mataffären. Ffa Friskis är det sämsta du kan ge din katt då det nästan bara innehåller spannmål. Det är katter och inte kossor vi har.