Utekatter iFokus

Utekatter

Läst 57 ggr
M-82
2024-04-18 08:14
0

Flytt med katt

Hur vänjer man katter att flytta som bott hela livet på landet?
Kan jag få de att gå på låda igen?

Nu visar de på olika sätt att de vill ut på natten.
Klart de kan fortsätta på nya stället men är ändå orolig då det är mycket mer trafik och fler katter omkring men måste ju prova att flytta med dem.

Tacksam för feedback.

Sindri
2024-04-19 23:59
0

Jag känner en katt som var utekatt, men som blev tvingad att vara innekatt. Han vantrivdes och klagade mycket, men han flyttade efter ett tag och då gick allt jättebra, för på det nya stället hade han inte något revir. Han blev en helt nöjd och glad innekatt, inga problem att gå på låda.
Så vänj din katt vid att vara inne innan flytten, så kanske det går lika bra som för den katten.
Se gärna till att det finns bra ställen i fönster för katten att sitta och titta.
Jag bor i ett villaområde och mår dåligt av att se alla utekatter. Det är så läskigt med all trafik, och alla människor är verkligen inte snälla. Barnfamiljer med sandlåda på tomten brukar inte uppskatta katter. En älskad grannkatt blev påkörd och dog. Hankatter slåss om revir, de kan fastna i buskar och snår, de kan gå vilse i okända trakter. Under kalla vinternätter kan de frysa ihjäl. Och katter tar enormt mycket småfåglar.