Utekatter iFokus

Utekatter

Etikettbeteende
Läst 50 ggr
moaboa
2024-05-28 21:42
0

Introducera fd hemlös katt med mina tama katter

Jag fångade en hemlös katt som jag hittade i mitt kök och har hållit honom separat från mina andra tre katter tills han litade på mig helt och har blivit steriliserad och chippad. Så nu har jag försökt introducera de för varandra genom att öppna dörren mellan dem medan dem äter i varsitt rum med med dörren öppen så de ser varandra, för att ge dem en positiv association. De har också fått vara ensamma i de andras "revir" och nosa på varandras lukter.

Men så fort jag har testat att de ska få säga hej så flyger den fd hemlösa katten på mina tama katter direkt och ganska aggressivt. I övrigt är han en ängel med mig och har blivit jätte jättegosig.

Ska jag spraya hela huset med Feline? Känns inte som att det kommer hjälpa… Har han varit för mycket inne så han tror att huset är hans nu? Ska jag hellre försöka adoptera bort honom? Jag har blivit mycket fäst vid honom men om han inte kommer att kunna trivas här så är det kanske bättre att ge honom en ny chans i ett annat hem? Men först vill jag testa lite fler grejer.

Normalt brukar mina katter få våtfoder på morgonen så det är enkelt att låta dem äta det separat. Problemet är torrfodret, det går mina tama katter och äter av då och då under hela dagen, men den adopterade katten slukar allt på en gång och har rusat till mina tama katters skål när han fått komma in här och nosa på rummet. Om jag sätter torrfoder skålar i flera delar av huset (jag har stort hus) så kanske han bara försöker skapa ett revir i området runt en av skålarna? Nu så är de kanske för nära med mat i rummen bredvid var****andra?