Huskatt och bondkatt?
Vad är skillnaden egentligen på huskatt, bondkatt och blandraskatt?
Jag gör skillnad på huskatt och bondkatt på samma vis som man gör skillnad på en blandras med en draghundsras i sig och en alaskan husky.
För mig är en huskatt en blandraskatt, avkomma från innekatter eller en katt med okänd härstamning. En bondkatt är för mig en katt som kommer från arbetande föräldrar, precis som AH:n.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
För mig är huskatt och bondkatt samma sak. Men en bondkatt lever på landet/gård och en huskatt främst i bebyggd miljö. Det är så jag ser det.
Hmm, men det finns ingen riktig definition?
#1 bondkatt är också bara blandraskatt;)
Gud vad bra jag stavar…
Vad jag vet så är det bara olika namn
Huskatt är vad jag vet den officiella termen för alla katter utan stamtavla. Själv använder jag bara det ordet, jag säger aldrig bondkatt eller blandraskatt.
//Jessie
Precis. Det är samma sak, olika namn, om man ska vara noga. Sedan tror jag att det är vnaligare att en huskatt på landet/gård kallas bondkatt. Men en huskatt är den officiella termen för en katt utan stamtavla, oavsett om den bor inne eller är stallkatt…
Jag använder till 95% ordet huskatt. bondkatt är det väldigt sällan jag använder.
#4 Nej, blandras innebär enligt definitionen att de ska härstamma från djur som avlats fram.
Har de ingen perser, abessinier osv i leden bakåt är de per definition inte en blandras. Du skulle väl inte kalla mustanger för blandras exempelvis?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Inom kattvärlden används inte begreppet blandras vad jag vet. Däremot dyker det OFTA upp i t ex blocketannonser där man vill sälja huskatter till hutlösa priser, genom att kalla de för blandraser och få de att låta "fina".
Huskatt är alla katter utan stamtavla. Resten är väl bara namn som andra väljer att använda av olika anledningar.
#1 Vad är det som avgör när det är efter arbetande föräldrar? Tänker du på att dom jagar då?
Tänkte på att det finns ju raskatter som jagar, och även de som du själv benämner som huskatter? 🙂
#9 Är det raskatter i dom, är de blandraser. Huskatt är ett begrepp som började användas inom utställningssammanhang.
#10 Om raskatten är en bra jägare skulle väl avkomman kunna kallas bondkatt om den andra föräldern är en bondkatt.
Jag tycker lite som #1 fast även blandraser mellan två "rena raser" tycker jag kan kallas bondkatt eftersom det finns (vad jag förstått) bra jägare bland raskatter.
Men jag har aldrig träffat en raskatt så jag kan inte säga med säkerhet.
Härikring kallas det då bondkatt (eller bonnkatt) eller bara katt, huskatt hörde jag först förra året tror jag.
l'm back

#11 En raskatt som jagar och går lös ute då? Är det en bondkatt?
Skynda långsamt så går det fortare.
#13 Uppfyller en raskatt detta? "Om raskatten är en bra jägare skulle väl avkomman kunna kallas bondkatt om den andra föräldern är en bondkatt. "

För mig är en bondkatt en katt av den gamla svenska typen, den som har utvecklats här på ett naturligt sätt sedan järnåldern. Samma katt man tagit tillvara i raskattform som rasen europé alltså, men den finns ju fortfarande kvar i sin icke-raskattform också.
En huskatt är vilken katt som helst som inte är registrerad i ett raskattforbund, det innefattar bondkatter men även blandraser och katter som hade varit raskatter om deras uppfödare bara brytt sig om pappersarbetet.
Jag har en huskatt dvs hon är ingen raskatt. Hon är dessutom en jaktkatt. Hon jobbar med att hålla undan sorkar och andra gnagare från vårt hus och vår tomt. För mig är en Bondkatt mer en katt som bor på en "bondgård" tror jag… Men jag har också sagt bondkatt om alla huskatter tidigare… 🤔
(Möjligtvis skulle Flisa kunna vara en James Bond-katt eftersom hon är en riktig tuffing
)
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
#16 Där sa du något… Våra är nog huskatter och jaktkatter! Tummen upp för det ordet! 👍
För mig är en bondkatt den typen av katt som #15 beskriver. En huskatt för mig är en katt som på något sätt är en blandras.
Veronica
Bondkatt är något jag kan kalla en katt som kommer från eller bor på en bondgård. Huskatt är i mina ögon de katter som antingen saknar stamtavla och/eller har okänt ursprung. Så på s sätt är Bond- och huskatt samma sak i mina ögon. Ledans raskatt är de som har stamtavla.
Alla raskatter härstammar från huskatten (bondkatten)
Bondkatt är bara en underbenämning av huskatt skulle jag vilja säga som används för att gör skillnad på blandraser och katter utan kända rasinslag och som ser ut som "den svenska huskatten".
Om katten inte ser ut som man föreställt sig en "bondkatt" letar man oftast raser för att förklara lång päls, smalt ansikte eller liknande för att "uppgradera" den till en blandis istället för "simpel" bondkatt, även priserna varierar kraftigt mellan så kallade blandraser och bondkatter trots att båda går under samma benämning i slutändan, huskatt. Huskatt tycker jag är viktigt att använda sig av för att bli av med prisskillnader och statusvärden. det är min uppfattning 🙂
#22 jo jag vet det det var därför jag satte det inom citationstecken…….
Vilken tur att våra katter är helt ovetande om vad vi kallar dom😉
Här hemma är mina katter just katter…även om den ena ibland tror att hon är en hund 😃
https://jazzans.wordpress.com/